Flyttet og fikk rævva lyd :/ - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ska komme med nøyaktige mål etter jobb jeg, men hvorfor er det et problem egentlig når det er hele multipler av hverandre? hva skjer da egentlig?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    ska komme med nøyaktige mål etter jobb jeg, men hvorfor er det et problem egentlig når det er hele multipler av hverandre? hva skjer da egentlig?
    Du får stående bølger ved bestemte grunnfrekvenser (romdimensjonen tilsvarer en halv bølgelengde), og ved hele multipler av dette. Det vil si at du får stående bølger:
    * for 5m ved 34.4Hz, 68.8Hz, 103.2Hz, 137.6Hz osv.
    * for 2.5m ved 68.8Hz, 137.6Hz, 206.4Hz osv.
    * for 3.5m ved 49.1Hz, 98.2Hz, 147.4Hz osv.

Som du ser får du dobbelt opp av de stående bølgene du har ved 2.5m (takhøyden), siden de går igjen også i lengderetning. Det betyr at du får svært ujevn gjengivelse ved disse frekvensen i rommet. Gjengivelsen ved disse frekvensene er spesielt problematiske i ditt rom, og veldig avhengig av hvor du befinner deg i rommet. Noen steder vil du få meget kraftig lyd ved disse frekvensene og andre steder er samme frekvens knapt hørbar.

Du finner en forklaring og en enkel kalkulator her (har brukt den for å beregne det ovenstående):
    http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm
    Som du kan lese her er ikke dette så relevant ved høyere frekvenser (over 300Hz), siden det da er andre effekter i rommet (som refleksjoner og lignende) som overskygger.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja akkurat, det kan forklare problemene jeg har, takk for opplysningene roffe..

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par kvadratiske dempeputer i hvert sitt hjørne bak frontene, de er jo ikke så store, men hvor mye/store trenger jeg egentlig?
    Har du prøvd å fjerne disse da? Regner med at disse absorberer mye av bassen som skal genereres av bakveggen?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde uten først, jeg hører liten forskjell på om de er der eller ikke

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel ann på hvor nærme høyttalerne står bakvegg? Jeg ville forsøkt uten, også flyttet høyttalerne bakover (mot bakvegg) til jeg fant igjen bassen.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvd stort sett det meste, men skal gi noen flere forsøk på akkurat det..
    Jeg hører spesielt godt kraftigere resonanser rundt en gitt frekvens, ikke helt sikker på hvor, men tror det er ved 40-60hz et sted, og det høres absolutt ikke bra ut..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at problemet ditt er ved stereo/musikk bruk og ikke ved film?
    Ser du har rå sub så der bør det vel ikke mangle bass...

Bruker du noe romkorreksjonsystem? Noen andre innstillinger som ble slettet når du flyttet (uten strøm så slettes mange innstillinger)

Er Klipschene ferdig innspilt?
    Klipsch har jo horn, nettopp av den grunn at lyden ikke skal reflekteres i tak, vegg eller gulv før den treffer øret ditt, så om de peker mot sweetspot så skal ihvertfall diskanten komme frem uten å reflekteres mye.

Jeg synes de avstandene til bakvegg du nevner høres voldsomme ut. Tipper det holder med 40-50 cm. Hvis ikke kan man jo dempe porten med sokker e.l.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel i følge brukermanualen til klipsch annbefales det plassering 2-4 meter fra bakvegg, men for øyeblikket har jeg de ikke mere en rundt 40-50cm fra, det er kun snakk om musikk/stereo som jeg har størst problemer, til film så skal det mye til før bassen forsvinner ^^

Klipschene mangler fortsatt en del timer før de spiller optimalt..
    Jeg har ikke romkorreksjon, men kanskje jeg bør ønske meg, om det kan hjelpe på musikk? tviler på det men..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å høre om det hjelper å jobbe med plassering. Tipper du vil høre store forskjeller i rommet avhengig av om du lener deg godt framover når du lytter. Det skiller jo nesten en halv meter bare der...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt merke til det, lener meg framover og lyden er helt annerledes,mye bedre! så skyver jeg sofaen frem setter meg, og lyden er like ille.. rart, kan være høydeforskjeller som gjør det..

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av sweetspot gjøres stort sett litt vilkårlig og skal ofte passe inn med hvordan rommet er tenkt brukt mht. spisebord etc. når vi snakker om normale forhold. For de som er så heldig å ha et dedikert kino rom er det andre forhold, men igjen man vil jo sitte midt i rommet og ikke klint intill en sidevegg for at det er bedre bassrespons der...

Som Roffe skriver, er ofte en halvmeter "inn" i rommet av enorm beydning. Min loftstue er "furu overalt" og helt umulig å kalkulere (skråtak, utløft etc) dvs. masse lydfeller. Flyttet sweetspot "inn" 1/2 meter og det hjalp mye.

På film så ble det best med to subèr (best spredning).

Du finner nok ut av det, stå på !

/L

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bra å høre at noen får det til, da er det jo håp for meg også kommer tilbake med ressultater..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt merke til det, lener meg framover og lyden er helt annerledes,mye bedre! så skyver jeg sofaen frem setter meg, og lyden er like ille.. rart, kan være høydeforskjeller som gjør det..
    Kan hende sofaen sluker en del lyd.

Nei, jeg tuller ikke. Møbler spiller inn på akustikken, også i nærheten av lytteren. Jeg har en godstol i enden av et bord, med en sofa på hver side, og når jeg skal lytte skikkelig flytter jeg sofaene ut mot sidene for å gi høyttalerne mer "rom" å spille i. Er jeg i det ekstreme hjørnet fjerner jeg bordet også.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde faktisk en misstanke om at sofaen kunne spille en stor rolle her, for du sitter vel rimelig godt "innkapslet" i den, og den er i skinn, hvis den funker som et sort hull så hva kan man gjøre? det er en helt ny sofa oxo..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her slutter dessverre min erfaring. Jeg har ikke gjort noen sammenligning mellom ulike møbler, og har heller ikke lest om slike undersøkelser. Rent intuitivt tipper jeg lær demper litt mindre enn en stoffsofa, men det blir egentlig ren gjetning...

Har sofaen høy eller lav rygg?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er vel sånn passe høy tenker jeg, men den er romslig, ikke så "putete" men mere store flater, selv om putene er ganske "massive" , det er da en 2 + 3 seter der 3 seteren står vendt mot lytteposisjon og 2 seteren står på tvers til venstre for lytteposisjon, den står ganske lavt opp fra gulvet så du sitter kanskje litt lavere en man generelt gjør i andre sofaer..
    Jeg forventer ingen møbelekspertise her, men synspunker settes pris på

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel i følge brukermanualen til klipsch annbefales det plassering 2-4 meter fra bakvegg...
    Var å så i manualen på WEB og sitat:
    Front Left and Right Speakers (See Figures 3 and 4.)
    • Place on a common wall 6 to 15 feet apart.

Dette er nok ikke ment som avstand mellom bakvegg og høyttaler, men anbefalt avstand mellom høyttalerne.

I manualen står det videre at:
    -Placing them near a corner or wall provides the greatest amount of bass while moving the speakers away from room boundaries reduces bass energy.
    -Experiment with the above guidelines to suit your taste and to compensate for your room's acoustic characteristics.

Så her er det nok bare å prøve seg frem. Jeg har mine bassporter vendt inn mot to hjørner og har tilfredstillende bass trykk. (jeg har bare ste-lillebroren RF-15, så regner med at du får mye mer effekt ut av å leke med plassering på dine)

Lykke til!!! Blir nok bra til slutt...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det kan godt hende jeg blingsa litt på tallene i den manualen, høres jo ekstremt ut med så mye som 4 meter avstand ^^
    Er det viktig at frontene er plassert symetrisk like i hjørnene? ( avstand fra veggen ) lerretet mitt er plassert mellom 30 - 50 cm lenger mot høyre i forhold til midten, så har jeg da estetisk sett satt opp høytalerene så det ser pent og symetrisk ut i forhold til center høytaleren og lerretet.. Så da har venstre front bittelitt større avstand fra vegg en høyre front

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig at frontene er plassert symetrisk like i hjørnene? ( avstand fra veggen )
    Jeg mener det er viktig at det er lik avstand fra bakvegg, men jeg tror ikke det er like viktig med lik avstand til sidevegg. Dette vil være umulig å få til i de fleste hjem.

Men det er jo bare å prøve seg frem, det er ørene dine som bestemmer. Sett høyttalerne på et håndkle eller lignende når du skyver dem rundt så er de lettere å flytte på, og når du nærmer deg det optimale punktet så er det ganske små justeringer (noen cm) frem eller tilbake som gjør forskjellen mellom bra eller perfekt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •