Hei noen som kan hjelpe med tankespinn ?

Stuen er L formet, og lydanlegget/bilde skal plasseres på kortveggen i den korteste delen av 'L' en. Hele fronten skal bygges som en vegg, så det aller, aller viktigste er at jeg velger korrekt fromt/sentersystem, da dette blir vanskelig å bytte senere.

totalt nåbudsjett et 16.000, og for dette skal jeg ha noe som spiller bra en stund fremover. Jeg var på Hi-fiklubben, og de mente jeg burde legge inn 25k nå (og da mangler jeg bakhøytalere). Jeg hører ikke på mye musikk, og jeg har en babys på 8 mnd og en kone som ikke er så glad i høy lyd, så for meg er ikke høyest mulig musikk noe mål.

Avstandsmessig er veggen lydsystemet skal monteres på 2.70 bred, og det er 5 meter til motsatt vegg, der sofa skal plasseres.

Dyrvarianten ville bestått av:

2 X B&W CWM LCR 7 In-wall høyttalere (front)
1 X B&W CWM Cinema In-wall høyttalere (senter)
NAD T753v2 Hjemmekinoreceiver

(her er budsjettet brukt opp, og jeg måtte brukt 2 gamle paradigm høytalere til surround, og senere suplementert med) :

B&W DS6 S3 Bakhøyttalere
en form for sub, feks 2Xparasound c1002
forsterker + delefilter til sub ?
ca 12-13.000

Men jeg er litt usikker på hvor overkill dette blir. Kunne det fungert bra nok med rimeligere høytalere som man feks finner her på avshop ?

Det jeg har i dag er stort sett stash fra denon med dolby logic, med paradigm høytalere som på den tiden var beskrevet som 'passer fint på barnerommet' (eneste daværende samboer godtok av størrelse) kjøpt for 8-9 år siden og en 28" tv. Kona skulle glede meg med projector og 'veldig fine, akkurat passe størrelse høhytalere' og leide en pakke via jobben med en elendig PC ACER DLP projector og 'fullt DTS system, inkludert DVD spiller' fra Eltax som koster 1000 kroner for hele greia.

Nå har jeg lidd lenge nok, men som nevnt er jeg nå veldig 'ikke bortskjemt'. Vi har satt et budsjett på 45.000, men det skal holde til projector, TV og surround. TV 16.500, projector blir nok en AE900 med lerret (12000).

Men til _mitt_ bruk. Skal jeg gå for den dyrere løsningen og utsette deler av kjøpet (trenger jeg egentlig en sub i det hele tatt med de høytalerene ?), eller skal jeg gå for en komplett 'nå' løsning og kjøre billigere ? Vurderte et lite øyeblikk å utsette projector-biten, men jeg tenker det er mer praktisk å ta den nå med en gang, så slipper vi noen diskusjon senere om vi 'egentlig trenger dette, for det passer ikke inn' og slike saker.

Så om jeg velger dyrere surround, må det deles opp. Og da tenker jeg å vente med sub og surround. eller er det bare høl i huet ? Er helt grønn på Hi-Fi utstyr, men glad i god film på stort lerret med bra lyd. Noen kunnskapsrike mennesker med noen tips og råd ?