Mediesystem: Har en del; hva trenger jeg så?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediesystem: Har en del; hva trenger jeg så?

Advarsel; muligens kompleks problemstilling.

Vi har et lite minianlegg der CD-spilleren har konka. Det er grunnen til at jeg trenger å vurdere vårt mediesystem. Og da ønsker jeg å tenke litt stort (legg merke til bruken av jeg og vi her). Pr. i dag er egentlig ikke noe av det vi har koblet sammen på noen måte, men man hører så mye om dette og det finnes en jungel av produkter som kan gjøre det ene og det andre, men å finne ut hvilke produkter man skal velge og hvordan disse skal spille sammen gjør at jeg bare roter meg bort og blir i tvil. Videre har jeg en PC som ble innkjøpt med tanke på å være medie-PC, men det prosjektet strandet (pga. tekniske vanskeligheter, høyt støynivå og estetikk (gikk greit i ungkarsleiligheten, men...)), så jeg sitter med en del utstyr der som jeg ikke har fått utnyttet.

Det burde finnes et marked for teknologi-konsulenter for hjemmemarkedet; de som ser på hva man har og hvordan man på best mulig måte kan sy sammen dette på en god måte med et gitt budsjett.

Jeg har:
    - PC (må stå i et annet rom) med musikk og bilder. Har TV-kort, godt lydkort etc.
    - Logitech Z-5500 surround-høyttalere
    - Samsung LE-32R51B TV
    - DVD-spiller kjøpt på Ica for 399. Denne kan jeg med fordel kvitte meg med. Kjøpt bare for å ha noe å se DVD med.
    - flytter inn i leilighet med Homebase som gir meg trådløst nett, mulighet for å ta opp ting fra TV, digital radio osv. http://www.homebase.no. Dessverre har jeg ikke noe mer detaljerte spesifikasjoner på dette.

Jeg vil ha et godt integrert system der jeg kan (i omtrent prioritert rekkefølge):
    - spille av musikk fra CD
    - spille av DVD (gjerne ved å bruke samme enhet som ved CD-avspilling)
    - stillegående (diskvalifiserer HTPC med mitt budsjett; dessuten vil en HTPC overlappe mange av funksjonene til produkter jeg allerede har)
    - diskret og smakfullt
    - stabilt
    - raskt å starte opp
    - betjenes fra stua
    - lyd fra stereo og TV ut på ett sett med høyttalere. Evt. at TV-høyttalere kan ta over TV-lyden dersom det skulle bli behov.
    - spille av musikk fra PC (mulighet for å få oversikt over hva som finnes der uten å bruke PC-en)
    - være noe framtidsrettet slik at man ikke må bytte ut enheter etterhvert som det dukker opp nye behov
    - vise bilder fra PC på TV
    - vise filmer fra PC
    - relativt enkelt å betjene (på sikt vurdere multi-fjernkontroll)

Spørsmålet er hva jeg bør kjøpe for å få dekket de viktigste behovene. Jeg kan ikke legge for mye i det i dag. 5000 kanskje. Evt. om jeg kan utvide det med nye funksjoner senere ved å kjøpe inn andre duppeditter.

Jeg ser på muligheten for å kjøpe inn et minianlegg med DVD/CD/(radio)-spiller (á la JVC EX-A1 evt. uten høyttalere) og noe som trådløst kan koble sammen PC og stereo med mulighet for å browse mot innhold på PC-en. Vil det holde? Og hvilke produkter bør man da velge?

Jeg har ingen nevneverdige krav til lydkvalitet; det skal ikke låte søppel, men det er viktigere at enhetene støtter de funksjonene som jeg ønsker meg.

Mulig dette er utopisk, men det kan jo dere eksperter få svare på. Kanskje finnes det en teknokonsulent som nevnt tidligere i Oslo-området som kan selge meg tjenester (merk at jeg har et beskjedent budsjett :-)?

Hilsen forvirret

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår det så har du jo allerede en PC som kan fungere som HTPC som står i et annet rom? Hvorfor ikke kjøpe en PDA med wifi og Netremote så kan du fjernstyre PC'en fra stua? Da har du jo stort sett det du trenger, eneste ulempen er at du må inn på PC-rommet for å putte i CD/DVDer. PDA'en kan også brukes til å styre eventuelle andre bokser (f.eks. TV) vha IR.

Et annet alternativ er å bruke Xbox (helst moddet) eller Xbox 360, men personlig synes jeg de bråker litt for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er et alternativ som jeg ikke har kjent til. Hvis grensesnittet på NetRemote er godt nok for alle i huset, vil man jo kunne legge alle CD-er inn på PC-en. Jeg kan undersøke det nærmere.

XBox har også vært i tankene tidligere, men har blitt forkastet pga. lydnivå.

Men svaret ditt illustrerer godt hvilket mylder av muligheter som finnes.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •