Hjemmekinoreciver til B&W anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoreciver til B&W anlegg

Hei!
    Har følgende anlegg:

B&W 603 S3, en HK 630 forsterker og en sub jeg ikke husker navnet på i farten.

Skal utvide med B&W 600 S3 bak og B&W LCR60 S3 senterhøytaler..

Vurderer NAD T753v2 receiver...er den stor nok?

mvh
    Mr. Hockey

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med HK 630?
    Det er en betydelig nedgradering så jeg er usikker på hva du ønsker å oppnå.

Nad er kjent for mye krefter, men det mange som ikke liker lyden av Nad. Endel av modellene har også problemer med suselyd.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyden av nad & b&w kan bli litt mørk for mange Men de har krefter i plenty da.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må vel uansett oppå 763 tror jeg. Men HK'en skulle da holde?! Selv syns jeg den blir litt pågående i toppen, så skjønner han litt. NAD + BW funker knall syns jeg. Nye HK er endel bedre enn forrige HK modell for min del.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad er vel litt som klipsch, en må høre de for å kunne bestemme seg for å like de Liker selv nad, men har åpnet øynene for at det finns ting som gir bedre lyd i mine ører

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde også behold H/K'en...
    for all del hør på nad + b&w først... men H/K'en burde jo ha krefter nok

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK'n holder i massevis den, men det er ikke en surroundforsterker...kan jeg bruke den til å drive fronthøytalerene og la NAD'en drive resten?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingsfan94
    HK'n holder i massevis den, men det er ikke en surroundforsterker...kan jeg bruke den til å drive fronthøytalerene og la NAD'en drive resten?
    H/K AVR630 er da en surround receiver?? Men du roter kanskje med betegnelsene?

Hvis det er en stereoreceiver som du sier og den har digital inngang kan du drive frontene med den og la en annen forsterker ta resten av kanalene. T753 vil i så fall holde.

Jeg synes foresten du bør gå for centeren B&W LCR600 S3. Det er viktig med en god senter, og i en test i fjor var faktisk denne best!!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er H/K 670 du har? Den trenger prosessorinngang for å kunne brukes enkelt til en effektforsterker. Det har den ikke dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig jeg ikke har riktig benevning på H/K'n, er ikke nærheten av den nå så får ikke sjekka opp..men det er kun en sterioforsterker. Kjøpte den brukt for 2 år siden...den har ikke digitalutgang..

Blir ikke en lcr600 s3 litt stor i forhold til de andre høytalerene i og med at jeg bare har B&W 603 som fronthøytalere?

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingsfan94
    Blir ikke en lcr600 s3 litt stor i forhold til de andre høytalerene i og med at jeg bare har B&W 603 som fronthøytalere?
    Neida! Støtter pnerbye her. LCR600 er en mye bedre center enn LCR60. Har hatt begge. LCR600 passer perfekt til DM603 fronter. Jeg hadde DM603s3 i mitt oppsett for en stund siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam funker meget bra sammen med B&W.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag - forsterkere

Hei Kingsfan94!

Siden jeg kjenner deg fra den virkelige verden - og har vært i stua di opptil flere ganger tillater jeg meg å korrigere deg en smule ang. forsterkeren du har: det er en harman/kardon hk-650 - og som du allerede har presisert, er det en integrert stereoforsterker på ca 2*65W.

Du har en jungel å velge i når du skal ha deg ny forsterker. Videre følger et par generelle betraktninger, samt noen konkrete forslag til ting som bør fungere bra med høyttalerne du har - read on...

Først vil jeg slå et slag for Rema 1000 - og deres "det enkle er ofte det beste!" Det er strengt tatt ikke nødvendig med auto-oppsett, målemikrofon, x-bånds EQ, i-pod inngang, eller annet fancy-shmancy for å få god lyd i stua. Det er ikke noe galt i å kjøpe en Denon/Yamaha/Pioneer/tilsvarende med alle disse funksjonene - nevnte merker er anerkjente merker, som normalt representerer god kvalitet. Likevel stiller jeg meg i køen av dem som mener man kan gjøre en vel så god jobb kun med hjelp av egne ører, evt supplert av et enkelt dB-meter. Prioriter heller krefter og kvalitet, fremfor finesser. En i-pod kan du alltids koble til med en jack-til-phono-kabel via en vanlig inngang på baksiden av forsterkeren, inngang i front er sikkert kjekt, men langt fra nødvendig.

Du sier at du er fornøyd med lyden fra din nåværende forsterker. Det er en relativt enkel konstruksjon, med god strømforsyning og ærlige watt. Skal du ha tilsvarende ytelse og krefter (særlig for stereo-lyden) med en surr-forsterker, må du nok se på modeller som kostet minst det dobbelte av hva h/k'en gjorde (2*4500,- = 9000,-). Prisen på brukte surr-forsterkere faller mye, da utviklingen går raskt på denne (prosessor-) fronten. For utstyr som er 2 år eller eldre, ville jeg krevd gode argumenter for å betale mer enn 1/2-parten av nypris (med svært få, hvis noen unntak!)

Av merker vil jeg særlig anbefale H/K, Rotel og Arcam, evt NAD. Disse merkene leverer etter mitt syn 'no-nonsense' produkter i overkommelig prisklasse - og står høyere på min liste, enn merker som Yamaha, Sony, Panasonic/Technics, Pioneer, etc. Jeg sier ikke at dette er gjeldende for alle modeller fra disse merkene (bl.a. har Pioneer et flaggskip som visstnok er knall), men for samme pris holder jeg en knapp på H/K, etc. Liker du lyden av H/K - og vil prioritere kjemmekino ville jeg valgt H/K. Vil du ha en litt mer raffinert gjengivelse (litt mer nøktern, en anelse snillere og noe mer veldissiplinert lyd) og du lytter like mye til stereo-lyd som surround, er mitt førstevalg Arcam eller Rotel.

Noen konkrete forslag:
    • http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=news;action=display;num=1155485270

• http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8029253&sid=8aGjW6wo-205250&pos=76&tot=151&page=4

• http://www.lydogbilde.no/hjemmekino-annonser.302984-46025.html
    (sjekk arcam'en i sistnevnte)

Lykke til!

Mvh
    Vittula

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 603 er ekstremt krevende å drive. Du skal ha en ganske heftig forsterker for å få noe særlig ut av dem. En receiver til 5000,- kr høres ut som et tapsprosjekt for min del. Høyttalerne har nominell impedans på 8 ohm, men laveste impedans er 2,8 ohm. Min stereoforsterker på 2x280 watt (2x1050 watt i 2 ohm) gikk varm etter en halvtime.

Du må jo uansett bare dra å høre på det hos Hifiklubben. Men etter mine beregninger så må du opp i en mye høyere prisklasse.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhh.. forsterkere blir jo varme, og visst du mener at en forsterker på 2x280 W ikke klarer å drive 603 ... da må det være noen skikkelige "jalla watt" et er snakk om.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa 603 på en densen 2x60watter, spiller som rakkern det. Men Densen har vel ikek jalla watt .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    B&W 603 er ekstremt krevende å drive. Du skal ha en ganske heftig forsterker for å få noe særlig ut av dem. En receiver til 5000,- kr høres ut som et tapsprosjekt for min del. Høyttalerne har nominell impedans på 8 ohm, men laveste impedans er 2,8 ohm. Min stereoforsterker på 2x280 watt (2x1050 watt i 2 ohm) gikk varm etter en halvtime.

Du må jo uansett bare dra å høre på det hos Hifiklubben. Men etter mine beregninger så må du opp i en mye høyere prisklasse.
    flexxo:
    Generelt er jeg enig med deg at en surround-forsterker til 5000 ikke er i stand til å sparke skikkelig liv i 603'ene - og tror deg gjerne når du sier at min.impedansen er på 2.8 ohm. Det var derfor jeg anbefalte å legge minst det dobbelte (eller 9000,- som jeg skrev i forrige innlegg) i surr-forsterker. Finner man en brukt boks på nett, som kostet 10-15 laken for et par år siden, skulle jeg tro at Kingsfan94 hadde et godt utgangspunkt.

Når deg gjelder forsterkere er ofte større=bedre, men at 280 skikkelige watt (konservativt målt: kontinuerlig 8ohm, etc) ikke holder mål fremstår som litt :???: i mine ører... Kan jeg spørre hva slags forsterker du hadde i tankene - og som du tydelig avlivet...?

Mvh
    Vittula

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vittula
    flexxo:
    Det var derfor jeg anbefalte å legge minst det dobbelte (eller 9000,- som jeg skrev i forrige innlegg) i surr-forsterker. Finner man en brukt boks på nett, som kostet 10-15 laken for et par år siden, skulle jeg tro at Kingsfan94 hadde et godt utgangspunkt.
    Det høres ut som et godt råd ja.

Sitat Opprinnelig postet av Vittula
    Når deg gjelder forsterkere er ofte større=bedre, men at 280 skikkelige watt (konservativt målt: kontinuerlig 8ohm, etc) ikke holder mål fremstår som litt :???: i mine ører... Kan jeg spørre hva slags forsterker du hadde i tankene - og som du tydelig avlivet...?
    Hehe. Jeg skjønner det var litt dårlig formulert av meg. Jeg har en ZapPulse-forsterker. Den er digital, altså har den en effekt på omlag 96% og blir som regel ikke varm. Jeg sier ikke at forsterkeren ikke spilte fletta av høyttalerne... men jeg er vant til å ha krefter til overs i massevis. Det var ikke tilfelle her. B&W 603 er med god margin de mest tungdrevne høyttalerne jeg noen gang har vært borti. (Og det er jo egentlig uhørt i denn prisklassen.) Jeg har også hørt på høyttalerne med en denon-stereoforsterker til rett under ti lapper, og denne hadde problemer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Hehe. Jeg skjønner det var litt dårlig formulert av meg. Jeg har en ZapPulse-forsterker. Den er digital, altså har den en effekt på omlag 96% og blir som regel ikke varm. Jeg sier ikke at forsterkeren ikke spilte fletta av høyttalerne... men jeg er vant til å ha krefter til overs i massevis. Det var ikke tilfelle her. B&W 603 er med god margin de mest tungdrevne høyttalerne jeg noen gang har vært borti. (Og det er jo egentlig uhørt i denn prisklassen.) Jeg har også hørt på høyttalerne med en denon-stereoforsterker til rett under ti lapper, og denne hadde problemer.
    Det hørtes bedre ut ja

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er dette tullet jeg leste i hjemmekino, at bw har oppdatert elementer og filter det siste året!?
    såvitt jeg vet heter de fortsatt s3 og det står ingenting på hifiklubben om noen oppdateringer...
    virker som de har gravd ut en eldgammel test fordi de glemte eller gadd ikke skrive en ny.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •