Lyd på DVD Pal og NTSC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd på DVD Pal og NTSC

Når jeg ser film eller musikkdvd'er med NTSC-format syns jeg at jeg må skru mer opp på forsterkeren min for å få det samme lydtrykket med PAL. Noen andre som har opplevd det samme?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil heller nesten si det motsatte. Synes NTSC er vesentlig bedre mikset, spesielt er dialogen høyere. På PAL filmene er ofte dialogen altfor lav i forhold til resten av lydbildet. Resultatet blir at man skrur volumet opp, men da får de andre effektene for høyt volum. NTSC har mer balanse mellom dialog og effekter.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at amerikanske cd-utgivelser blir trykt med høyere nivå på cd'en.
    Jeg har både US utgaver og Europa utgaver av samme cd'er og på disse er det litt forskjell i volumet. Men om dette er spilt inn slik med hensikt eller tilfeldig vet jeg ikke.
    Men har som sagt hørt det fra flere personer at det er bedre (høyere :roll lyd på amerikanske utgivelser...

Kan tenkes at det er litt forskjell på nivået når det gjelder DVD også.
    Kanskje noen på forumet vet noe mer om dette?

A

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Vil heller nesten si det motsatte. Synes NTSC er vesentlig bedre mikset, spesielt er dialogen høyere. På PAL filmene er ofte dialogen altfor lav i forhold til resten av lydbildet. Resultatet blir at man skrur volumet opp, men da får de andre effektene for høyt volum. NTSC har mer balanse mellom dialog og effekter.
    Har du sammenliknet samme utgivelse på PAL og NTSC da? Må jo nesten være samme lydsporet.
    Jeg trodde lydmixen var den samme siden denne er digital og ikke trenger å endres på fordi om bilde konvertes til PAL eller NTSC?

A

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden er ofte litt lysere på PAL enn NTSC da filmen går 4% fortere i PAL enn NTSC.

4% er svært lite og jeg kan ikke høre eller se det.

I DVD'ens barndom hvor det var mer aktuelt å importere NTSC gjorde jeg en del sammenlikninger på samme film, men det var andre ting som var viktigere enn den minimale forskjellen, hvis den i det hele tatt er merkbar.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne hastighetsendringen har faktisk litt å si, spesielt for bass-gjengivelsen. Ved A/B testing vil en nok høre litt forskjell. Min erfaring er at de amerikanske utgivelsene ofte har et lydspor som er litt bedre enn tilsvarende PAL DVD, men forskjellene er ikke så store at en trenger å ligge søvnløs av den grunn.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror forskjellen på PAL og NTSC var større før enn hva den er i dag. Dinside testet Fellowshipe Of the Ring Extended version i begge soner. Sone 1 (NTSC) hadde klart bedre lydspor. De testet også Two Towers Extended Version, og da var forskjellene blitt mindre (NTSC et hakk bedre).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •