Om subjektivisme og rasjonalisme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om subjektivisme og rasjonalisme

Det er mange krangler om hvem som har "rett". Figuren under er et forsøk på å vise min mening.

Det ligger en skjult "virkelighet" (i rosa) som vi ønsker å finne ut av. En undermengde av denne greier vi å "bevise" (i grønt, ved blindtester el. lign.). En helt annen mengde er "tilsynelatende" (i blått) som er hvordan vi normalt oppfatter verden. Dette kan inkludere både sannheter og usannheter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok tett på noe viktig her, men jeg synes kanskje, dersom proporsjonene betyr noe, at det tilsynelatende er den klart domminerende parameteren.

Et interessant aspekt ved dette er også at det tilsynelatende for mange later til å bestå selv etter å ha blitt presentert for rene beviselige fakta.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proporsjonene betyr ingenting.

Poenget mitt var at vi ikke greier å bevise alt, men at det vi greier å bevise (forhåpentligvis) er sant. "Mor lille er en sten" ikke medregnet =)

Våre observasjoner er motstridende (f.eks er vitner i en rettssak notorisk upålitelige fordi man bl.a. gjerne vil huske noe). Det betyr ikke at ikke observasjoner kan være helt rett, også der man ikke greier å bevise sannhetsgehalten.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •