Både AC3 og 2.0 stereo ut samtidig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Både AC3 og 2.0 stereo ut samtidig?

Hei,

Jeg har et oppsett hvor vga signalet blir splittet til en projektor i et rom, og en lcd tv i et annet. Dette fungerer utmerket.

På lydsiden derimot har jeg en utfordring. For øyeblikket sendes lyden som spdif passthrough i ac3filter til en surroundforsterker i rommet til projektoren, og det er helt glimrende. Men om jeg ønsker å se på det samme på lcd tv'en i det andre rommet så har jeg ikke funnet ut hvordan jeg kan få lyden dit samtidig. Det er ikke aktuelt å bruke forsterkeren til å sende lyden videre inn til lcd tv rommet.

Finnes det noen mulighet for å 'duplisere' lydsignalet, slik at jeg både sender ac3 via spdif til forsterker, samt at det remixes til 2.0 stereo via en vanlig høyttaler utgang til lcd tv'n?

Om det hjelper så er lydkortet av typen SB Audigy 2.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Du bruker en PC som kilde med andre ord?

På noen DVD spillere så sendes stereo ut på scart utgangen samtidig som digitalt ut, men det fungerer vel neppe i ditt oppsett.

Mulig du må endre oppsettet på avspilleren for å få den til å sende stereo ut slik som det er nå.

Jeg har selv slitt litt med at jeg må endre i oppsettet på dvdspilleren når jeg skal bruke hodetelefoner fordi spilleren min ikke sender stereo og AC3/dts ut samtidig.

Du har bare dette ene lydkortet på PC'en? Hvis du har to lydkort, onboard i tillegg til SB'en din så kan det være at du kan velge stereo på det ene og AC3 på det andre. Kommer nok litt an på lydkortene og hvilke programmer du bruker.

A

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kankje ikke den løsningen du søker, men moddet Xbox gir både frihet angående materiale og lydformat. Pc brukes som router til xbox/lcd tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en pc som kilde ja, spiller av med zoom player eller media player classic, alt etter hva jeg føler for

Det er forsåvidt ikke noe problem å få den til å sende stereo, men da slutter den å sende ac3, og vice versa. Jeg håper at det er en måte å unngå dette på.

Jeg har jo to lydkort, onboard og audigy, men har ikke funnet ut hvordan det går an å si at begge lydkortene skal behandle lyden. For øyeblikket går jo lyden kun til audigy kortet, som sender ut ac3'en på spdif.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aQustic
    Bruker en pc som kilde ja, spiller av med zoom player eller media player classic, alt etter hva jeg føler for

Det er forsåvidt ikke noe problem å få den til å sende stereo, men da slutter den å sende ac3, og vice versa. Jeg håper at det er en måte å unngå dette på.

Jeg har jo to lydkort, onboard og audigy, men har ikke funnet ut hvordan det går an å si at begge lydkortene skal behandle lyden. For øyeblikket går jo lyden kun til audigy kortet, som sender ut ac3'en på spdif.
    Ja, det blir som pioneer spilleren min, den sender enten 5.1 eller 2.0, klarer ikke å sende 2.0 ut på verken scart eller 2ch-out samtidig som den sender 5.1 over digital og 5.1ch-out, litt slitsomt men ikke noe stort problem heller.

Har aldri prøvd å få til lyd på to kort samtidig, men jeg tror det skal være mulig, men det avhenger kanskje av OS, lydkort og applikasjoner?
    Hvorfor er det ikke aktuelt å hente signalet fra forsterkeren forresten? Men jeg tror ikke du kommer noe særlig lenger for den downmixer neppe signalet for å sende det ut igjen på rec/pre-out.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt feil geografisk Men jeg tror heller ikke den mixer nok ikke ned ac3 sporet ... så mitt håp er at det går an på en måte på pc'n.

Newcomer JohnArild sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at ihvertfall min forsterker sender ikke SPDIF signalet ut av Rec-out uansett om det er PCM eller DD signal.

En midlertidig løsning kan jo være å kjøre alt i stereo ut av 3.5mm jacken på lydkortet, den er ganske lett å dele opp til to signal par. Da har du bare Pro Logic når du sender til begge samtidig, men du kan veksle til SPDIF når du skal bruke projektoren alene.

Det ser ikke ut til at Windows har en innebygd løsning for å bruke to lydkort samtidig (har selv to stykker og jeg har prøvd). Det er imidlertid mulig for et program å bruke det lydkortet den føler for, slik at det sikkert går ann å finne et program som støtter to lydkort samtidig.

Edit:
    http://winamp.com/plugins/details.php?id=147344
    Den kan brukes for å få flere lydkort til å spille samtidig med Winamp. Har ikke testet med AC3 enda men mp3 fungerte bra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Winamp kan jo spille videofiler også, kan den ikke?
    Jeg elsker winamp, så det er vel ikke så lenge til micro$oft kjøper dem og lager en integrert versjon som suger :evil:

Min surround prosessor har ingen konvertering mellom analoge og digitale innganger/utganger heller. Eneste konverteringen er fra digital inn til pre out. Og selv om min er veldig gammel så tror jeg ikke det er vanlig for nyere surround prosessorer heller, koster nok for mye å inkludere dette. Jeg syns det hadde vært svært praktisk om de analoge kildene ble konvert ut på digital utgangene slik at jeg kunne sendt dette til en annen sone eller hodetelefonforsterkere :-D

A

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett år har gått siden jeg spurte om dette, og igår fant jeg endelig ut hvordan det kan fungere, men ikke hvordan jeg får det til automatisk. Tenkte jeg skulle dele med andre hvordan det kan gjøres tilfelle noen klarer å finne ut hvordan det kan automatiseres...

Trikset er å bruke GraphEdit og duplisere audiostrømmen fra videosplittern (avi splitter / haali mkv splitter / osv) til flere audio filtre. Det gjøres ganske greit med et DirectShow filter som heter "Infinite Pin Tree", som tar en strøm inn (enten video eller lyd) og dupliserer den videre til så mange filtre man ønsker.

Løsningen ble å legge dette inn mellom audio streamen fra videosplittern og før ac3 filteret. Deretter kobler man output pin #1 fra Infinite Pin Tree videre til ac3filter, og alt fungerer som før. Infinite Pin Tree filteret oppretter deretter en ny output pin (#2), som man kan koble videre mot en ac3->stereo downmixer (brukte selv MPA Decoder) og deretter videre til en audio renderer (Directshow Audio).

Og da fungerte alt glimrende! Dvs, prøvde jeg å kjøre samme audio renderer på begge strømmene så hakket lyden, så den ene strømmen måtte jeg sende direkte til lydkortet, den andre via directshow.

Så nå gjenstår bare hvordan dette kan gjøres automatisk, for disse innstillingene glemmes idet man avslutter videospillern, eller laster en ny film. Man kan lagre ned innstillingene i GraphEdit, men de blir knyttet mot kun den ene videofilen. Noen som har noen tips hvordan dette kan automatiseres/settes opp til å gjelde alle videofiler?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke gjøre akkurat det samme med CONSOLE? Console kan jo lagre endringer som et "virtuelt filter" , som man igjen kan gjøres til default filter. Enten via Windows selv eller direkte fra MPC/VLC. Jeg ser vel at du må gjøre det samme med MP3-lyd også. (og andre lydformater, men Mp3/AC3 dekker vel det meste)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Console, hvor/hva er det? Utifra beskrivelsen din høres det jo ut som om det kan være verdt å sjekke ut...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •