beste billige platespiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer JohnArild sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

beste billige platespiller?

Har planer om å kjøpe et ekstra stereoanlegg der hvor lyden ikke blir digitalt forandra på. Anlegget jeg har nå er et surroundanlegg der alt går via en DSP prossesor ol. dette er sikkert vel og bra for lyden, men jeg har lyst på analogt og til dette trenger jeg en platespiller.

Siden jeg er student så har jeg et veldig begrenset budsjett. Tenkte meg en platespiller til under 3000,- og ser fire alternativer sånn med en gang.
    1. Pro-Ject Debut m/ OM5E pickup (MM, elliptisk slipning).
    2. Goldring GR-1 / Electra (MM, elliptisk slipning)
    3. Goldring GR-1 / 1012 (MM, Gyger II slipning (en type Fine Line slipning))
    4. Rega P2

Siste (Rega P2) er ikke aktuell hvis ikke noen mener at den er verdt de ekstra pengene noe jeg tviler på siden Goldring spilleren skal være basert på en Rega P2 med samme armen og med en Goldring pickup (P2 er vel uten pickup).

nr.3 er min favoritt til nå, men den koster 700,- mer enn nr.2 og jeg vet ikke hvor mye forskjell det er på disse pickupene. På den andre siden koster 1012 pickupen alene halve det spilleren koster så den er vel verdt de 700 ekstra.

nr.1 er da et alternativ til Goldring siden den koster det samme og er av veldig kjent merke, men jeg har ingen peiling på hvem som egentlig er den beste.

Jeg ser etter en med høy levetid, god lyd og valuta for pengene.
    Noen som kan komme med noen kommentarer eller forslag?...

Skal forresten spille mest nye LPer med Rock/Metall. Muligens også slappe av innimellom med litt klassisk fra brukte LPer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt min Rega 3 i 15 år, og den funker fjell ennå. Har blitt noe mindre brukt i det siste, samt at den var noen år på loftet mens barna var små, men den er i finfin form enda. Rega 2 er mye av samme spilleren, og jeg har ikke problemer med å anbefale den.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C555 er også basert på Rega P2, med Rega RB250 arm og Goldring Elektra MM pick-up. Koster omtrent det samme som Rega P2, men du får med pickup.

Har du platespiller-inngang på forsterkeren?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde planer om å kjøpe NAD PP2 som RIAA trinn.
    Goldring spilleren er såpas lik NAD spilleren at prisen gjør Goldring mer attraktiv (for meg). Goldring bruker også en Rega RB250 arm.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk mest mulig penger på drivverket og arm først, start med en billig Pick-Up og oppgrader denne straks du har penger til overs!

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har GR 1.2 med den rød goldring electra stiften.
    re veldig fornøyd og vil faktisk ikke tro at man hører så ekstrem forskjell på denne og nad fks.
    di er så pass like. og ikke minst prisen.
    jeg er gull forøyd med min og utseende er bare kanon bra!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en liten prisforskjell når det gjelder Goldring serien. Prisen på denne er ca halvparten i England, noe som ikke er så ille for GR1.2 siden det ikke utgjør mange kronene når man tar med toll, mva og porto. Men på modellen over (Goldring GR2) så var det et en vesentlig prisforskjell. I Norge koster den 4845,- hos Multima (som er de eneste jeg fant den hos) mens fra Stoneaudio UK koster den £215,- (minus 17,5% mva = ca.£183 + 25% mva = ca. £229 + £60 i frakt = £290 = kr3500) dvs. at man kan spare ca 1000kr på å importere denne. Man må jo regne med at det kan komme til å koste litt mer enn det jeg har regna ut her, men ikke mer enn maks 500 mer siden FedEx tar seg av fortollingen og ikke posten og da er det forsatt 850,- å spare.
    For en fattig student som meg så er dette endel penger så jeg lurer på å gå for denne løsningen. Da får jeg mere spiller til lite mer siden GR2 skal være vesentlig bedre enn GR1.2 da den har stålforsterket MDF pate, 18 mm kulelager (mot 12mm på GR1) og en pickup til tre ganger prisen av den på GR1.2.
    Dette burde gjøre denne til en minst like pra spiller som Rega P2 men med pickup som jeg ikke har lyst til å betale ekstra for.
    Skal se om jeg får kjøpt en bedre spiller brukt først, men siden det er få platespillere av nyere dato på bruktmarkedet spørs det om jeg ikke må kjøpe en splitter ny en (har ikke lyst på spiller som er mer enn 5år gammel).

Andre merker er muligens billigere i andre land enn UK, men siden Goldring er engelsk så er vel det største håpet der.

Spenningen i england er den samme som i norge (230V) støpslene er litt anderledes, men å bytte denne eller bruke en reiseadapter er ikke noe problem.

http://www.multima.no/default.aspx?id=3436
    http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaud...p?product=1279

Hvis noen vet om noen bedre tilbud eller andre spillere man kan spare like mye på eller mer så si ifra ettersom jeg bare har to uker til på meg å finne ut hvilken spiller jeg skal kjøpe meg.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte noen kabler og litt annet fra stoneaudio for et par år siden, jeg ventet i ca. 3 mnd før jeg fikk en hentelapp fra speditør. Og da hadde jeg ringt mannen opp mot 15 ganger for å få varene sendt.

Det kan bli den kjipeste tusenlappen du noensinne har spart.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Jeg kjøpte noen kabler og litt annet fra stoneaudio for et par år siden, jeg ventet i ca. 3 mnd før jeg fikk en hentelapp fra speditør. Og da hadde jeg ringt mannen opp mot 15 ganger for å få varene sendt.

Det kan bli den kjipeste tusenlappen du noensinne har spart.

Mvh
    takk for tipset.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å forelske meg i Pro-ject Debut nå, men jeg har ett spørsmål. Jeg lurte på om jeg skulle prøve å få tak på Pro-Ject Debut III E som har automatisk cut-off, men siden dette ikke er veldig vanlig på nyere spillere lurte jeg på om det kan være noen ulemper med slike elektroniske hjelpemidler. Personlig ser jeg ikke at det kan være noe ulempe annet enn på prisen, men jeg er ikke så kjent med hva som kan påvirke lyd ved så lave spenninger som LP jobber med.

Det er vel ikke så veldig bra for spilleren å stå å gå hele natta hvis du skulle komme til å sovne fra den, så at den slår seg av automatisk må da være bra for levetida til motoren og stifta, eller...

Takk for all respons forresten.8)

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er åpen for å handle brukt, så er det jo masse gode spillere for rundt 2000 på bruktmarkedet.
    Disse har ofte en brukbar pickup også ;-)
    Har sett litt rundt, og Rega P3 er jo en knallspiller som det ligger et par ute av om dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nylig en Goldring GR1.2 på Stereofil i Grensen, 2500 kroner. Knallbra spiller, og den er faktisk helt identisk som rega p2 (selgeren sa den var produsert på lisens). Derfor INGEN vits å kjøpe Rega, siden den likevel selges uten pickup.

Den er faktisk såpass bra at jeg nå må kjøpe meg ny forsterker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •