Coaxial vs Optisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coaxial vs Optisk

Når DVD-spilleren (eller annet utstyr) har både utgang for optisk og coaxial, blir det for mange et spørsmål om hvilken tilkopling de skal bruke. Det finnes jo forskjellige fordeler og ulemper med de to forskjellige type tilkoplingene.

Optisk
    + støysikker
    - lite bøylig, tåler lite
    - lydkvalitet (?)

Coaxial
    + kan bøyes og legges i nesten alle vinkler
    + lydkvalitet (?)
    - ikke støysikker

Hvis du ikke ønsker å legge noe særlig med penger i kabler, bør du gå for optisk istedenfor en dårlig skjermet coaxial kabel? Noen andre innspill?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Når DVD-spilleren (eller annet utstyr) har både utgang for optisk og coaxial, blir det for mange et spørsmål om hvilken tilkopling de skal bruke. Det finnes jo forskjellige fordeler og ulemper med de to forskjellige type tilkoplingene.

Optisk
    + støysikker
    - lydkvalitet (?)

Coaxial
    + lydkvalitet (?)
    - ikke støysikker

Hvis du ikke ønsker å legge noe særlig med penger i kabler, bør du gå for optisk istedenfor en dårlig skjermet coaxial kabel? Noen andre innspill?
    Har ikke merket noe til noen av de negative egenskapene du beskriver her, de fleste optiske kabler tåler å bøyes akkurat slik som man vil, kan vel ikke brette den 180grader, men det burde du ikke gjøre med noen kabler uansett ;-)
    Har heller ikke merket at det er dårlig lyd med optisk eller noe antydning til mere støy på coax enn optisk.
    Men kanskje andre har slike erfaringer?

Jeg bruker hyllevare optisk fra elfa og coax kablene har jeg laget selv :-D

A

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min optiske kabel har ligget i de merkeligste posisjoner noe ala kamasutra style, og den har ikke hatt noen ubehageligheter av det. Men har for meg at Gorm engang nevnte at det kan bli litt tap på optiske kabler? Men det er noe jeg mener å ha lest,alstå ingen garanti.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt så har jo billige cd/dvd-spillere kun optisk mens litt dyrere spillere ofte stiller med begge deler. Det taler jo for at optisk er den billigste varianten ihvertfall, men om coax er så mye bedre vet jeg ikke.

I "gamle dager" før surround og DVD så ble optisk ansett for å være dårligere enn coax, men det har kanskje jevnet seg litt ut med årene?
    Jeg foretrekker coax av den enkle grunn at jeg har flest coax innganger på prosessoren min

A

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de tidligere CD spillerene og DACene til Meridian (har selv en 203 DAC), ble det anbefalt å benytte den optiske inn/utgangen. På 203 DAC er Optiske inngangen satt som hovedinngang, og velges automatisk dersom både coax og optisk er koblet til samtidig.

Selv hører jeg ikke noe forskjell på en grei optisk kabel og en god coax i denne kombinasjonen, men jeg hører forskjell på den gode coaxen, og en "billigere" type.
    Psykisk ?! Ja, det er mye mulig ;-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coax er i teorien en bedre kabel. Den tåler mer og man slipper dessuten en koverting av signalet fra elektiske impulser til lys. Denne konvertingen er i billig utstyr ikke alltid gjort på en veldig god måte, noe som kan gi kvalitetsforskjell mellom optisk og coax. Coax er forøvrig en mer robust kabel.

Optisk kan være grei å bruke om en er plaget av støy. Lyset i kabelen gir ingen elektrisk kobling mellom komponenter og er ikke utsatt for stråling og annen støy som virker på elektriske kabler. Spesielt mellom PC og stereoanlegg kan det være en god ide å bruke optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Har ikke merket noe til noen av de negative egenskapene du beskriver her, de fleste optiske kabler tåler å bøyes akkurat slik som man vil, kan vel ikke brette den 180grader, men det burde du ikke gjøre med noen kabler uansett ;-)
    Har heller ikke merket at det er dårlig lyd med optisk eller noe antydning til mere støy på coax enn optisk.
    Men kanskje andre har slike erfaringer?

Jeg bruker hyllevare optisk fra elfa og coax kablene har jeg laget selv :-D

A
    Så lenge signalet overføres elektrisk (som i coaxial kabelen, det er derfor den har en skjerm) vil det være mulig å smitte signalet med støy, men i den digitale verden skal det ganske mye støy til for at det går utenom grenseverdiene for 0 og 1. Normalt vil ikke dette være noe problem, men muligheten for støy er det. En optisk kabel tar ikke inn støy fra radioantenner, kabler i nærheten osv.
    Jeg satt et spørsmålstegn bak lydkvalitet på de to forskjellige kabeltypene da jeg ikke er sikker på denne påstanden.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nivået før signalet blir registrert som 1 må vel opp i over 3.5v. Du vil aldri få noe støy opp i slike spenninger.
    Støy er ingen problem i digitalverdenen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge signalet overføres elektrisk (som i coaxial kabelen, det er derfor den har en skjerm) vil det være mulig å smitte signalet med støy, men i den digitale verden skal det ganske mye støy til for at det går utenom grenseverdiene for 0 og 1. Normalt vil ikke dette være noe problem, men muligheten for støy er det. En optisk kabel tar ikke inn støy fra radioantenner, kabler i nærheten osv.
    Jeg satt et spørsmålstegn bak lydkvalitet på de to forskjellige kabeltypene da jeg ikke er sikker på denne påstanden.
    Jeg har hatt fint lite problemer med støy med unntak av egenstøy i komponenter og støy fra jord.
    Fra PC har jeg alltid brukt optisk (5meter) og hadde det vært elektrisk digitalutgang på lydkortet skulle jeg testa denne for å se om det ble noe mere støy.
    Men det er liten tvil om at man velger optisk hvis man er plaget med støy :-D

A

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Hvis du ikke ønsker å legge noe særlig med penger i kabler, bør du gå for optisk istedenfor en dårlig skjermet coaxial kabel? Noen andre innspill?
    Fra The Complete Guide to High-End Audio:

TosLink [Toshiba Link] is the low-cost optical interface promoted by mass market audio manufacturers as an alternative to coaxial connection. ... TosLink is by far the worst interface, mechanically, electrically and sonically. ...
    Mitt inntrykk er at de fleste high-end entusiaster (med sine svindyre komponenter) nok ville valgt en coax-basert (elektrisk) løsning fremfor optisk. Men i praksis vil jeg nok tro at du vil ha problemer med å høre forskjell, såfremt du ikke har et mer påkostet anlegg. Dersom du er plaget av interferens og denslags kan det allikevel hende at en optisk løsning er best.

Selv brukte jeg begge deler tidligere: Optisk fra PC og XBOX, og coax for DVD og musikk (nå bruker jeg DenonLink for DVD/Musikk og optisk fra PC/Xbox). Lydsignalet fra PC'en er fri for støy, og såvidt jeg husker betalte jeg ikke mange 100-kronene for den optiske kabelen på 3 meter (her var dessuten ikke lydkvaliteten så kritisk som for DVD ved avspilling av f.eks. DVD-A/SACD). Jeg vet ikke om coax ville gitt betydelig bedre lyd enn optisk, siden jeg aldri sammenlignet lydkildene direkte, men det var forskjell mellom coax og DenonLink.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Optisk
    + støysikker
    - lydkvalitet (?)

Coaxial
    + lydkvalitet (?)
    - ikke støysikker

Jeg har både coax og optisk fra samme produsent (Viablue) Coax-kabelen virker litt mere "robust", men mitt øre klarer ihvertfall ikke å høre noen lydmessige forskjeller.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Det digitale) signalet som blir overført er 100% identisk, med påfølgende 100% identisk lyd (når man ser bort ifra psykiske ting, noe mange er plaget med ) ... ergo blir optisk/coax mer en sak om personlig preferanse og hva som er praktisk mtp. antall tilkoblinger på utstyret.
    I og med at det jo er et digitalt signal, så vil heller ikke kabelkvaliteten ha allverdens å si, så lenge signalet kommer helt frem (og det skal mye til for at det ikke skjer på korte strekk).

... my two cents

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med optisk får man også et galvanisk skille mellom komponentene, samt at optisk er som tidligere nevnt utmerket for å unngå støy ved lengre kabelstrekk, eller i miljøer som er svært støyutsatte.

Til hifi er teorien riktignok at minst mulig konverteringer er mest gunstig, og at konverteringen til og tilbake fra optisk blir et nytt uønsket mellomledd som kan være lydforringende dersom konverteringen ikke går som den skal. Nå skal det sies at dette er en teori, og personlig tviler jeg på at den fiberoptiske konverteren i dagens komponenter er så dårlig at man faktisk taper noe lydmessig.

For meg virker jitter som et "varmt" topic som tidligere ofte ble satt i samme bås som magiske steiner og vievann for kabler, men som nå er litt mer "allmenkunnskap". Mener å ha lest et dypgående stykke der optisk kom dårligere ut pga. økt jitter, men klarer ikke å finne det igjen nå. Kanskje noen som kan mer om signalbehandling kan bekrefte/avbekrefte dette.

Bruker selv en god coax etter alt jeg har lest, men jeg tror de aller fleste blir fornøyd uansett hvem løsning som brukes.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    (Det digitale) signalet som blir overført er 100% identisk, med påfølgende 100% identisk lyd (når man ser bort ifra psykiske ting, noe mange er plaget med ) ...
    Det er en myte at lyden alltid er identisk fordi den er digital. I praksis kan forskjellen være vanskelig å høre, men det kan allikevel være visse forskjeller.

Jeg siterer igjen fra High-End Audio-boken:

The transmission of digital data from a source to a digital processor should be over the widest possible bandwidth link for low jitter. TosLink has a bandwidth of 6 Mhz, ... and electrical interfaces have a potential 500 Mhz bandwidth (if implemented correctly) ...

If the digital samples are converted into an analog signal with a jittered clock, distortion is introduced. Specifically, the treble takes on a hardness manifested as cymbals that sound like bursts of noise, .... The bass becomes less taut and loses dynamic impact. Jitter also truncates the sense of space ... The transparent sense of air between you and the performers seems clouded.
    Forfatteren kommer med flere argumenter, men disse knytter seg til syvende og sist til jitter, som er stikkordet her. i.Link og DenonLink gir visstnok bedre lyd sammenlignet med S/PDIF-baserte formater som coax/TosLink på grunn av lavere jitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    (Det digitale) signalet som blir overført er 100% identisk, med påfølgende 100% identisk lyd (når man ser bort ifra psykiske ting, noe mange er plaget med ) ... ergo blir optisk/coax mer en sak om personlig preferanse og hva som er praktisk mtp. antall tilkoblinger på utstyret.
    I og med at det jo er et digitalt signal, så vil heller ikke kabelkvaliteten ha allverdens å si, så lenge signalet kommer helt frem (og det skal mye til for at det ikke skjer på korte strekk).

... my two cents
    så enkelt er det dessverre ikke, men i flere tilfeller vil nok kun forskjellene være målbare og ikke hørbare.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi er inne på optisk vs coax: Jeg leste ifjor om 1394 (i.Link) over coax, i motsetning til dagens CAT-5 (1394/Coax må ikke forveksles med SPDIF/Coax eller SPDIF/TosLink). Jeg vet ikke om disse kablene er kommet til salgs ennå.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen problemstilling er jo at mange forsterkere har f.eks 1 coaxial og 4 optiske innganger som min Yamaha. Når man da har HDD opptaker, DVD, parabol osv og flere og flere enheter kommer med bare coaxial utgang, får man et problem. Vet det finnes enheter som konverterer coaxial til optisk men liker ikke slike tilleggsbokser...

Har lekt med tanken å bruke et Y-ledd og koble to enheter til samme coaxial ingang. Vil dette fungere hvis bare en enhet er påslått av gangen, og hva skjer om begge sender samtidig ? Har ikke turt å prøve enda da jeg er redd for å ødelegge noen.:?.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så enkelt er det dessverre ikke, men i flere tilfeller vil nok kun forskjellene være målbare og ikke hørbare.
    Tror nok at det isåfall er mest målbart.. har enda til gode å høre noe forskjell på det selv

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt er optisk best på lange overføringsavstander, coax på korte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Coax er i teorien en bedre kabel. Den tåler mer og man slipper dessuten en koverting av signalet fra elektiske impulser til lys. Denne konvertingen er i billig utstyr ikke alltid gjort på en veldig god måte, noe som kan gi kvalitetsforskjell mellom optisk og coax. Coax er forøvrig en mer robust kabel.

Optisk kan være grei å bruke om en er plaget av støy. Lyset i kabelen gir ingen elektrisk kobling mellom komponenter og er ikke utsatt for stråling og annen støy som virker på elektriske kabler. Spesielt mellom PC og stereoanlegg kan det være en god ide å bruke optisk.
    Jeg lurer på hvilken teori som gjør ditt første utsagn gyldig =)

Jeg lurer også på hvilke effekter du mener man får av konvertering til lys. Husk at vi snakker digitale signaler her, ikke analoge.

mvh
    Knut

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •