Coaxial vs Optisk - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med så mange lærde i en tråd, vil jeg slenge inn et spørsmål? Hva vil kvalitets tapet på en optisk kabel på 25 meter være? Det er en kabel fra Elfa som jeg setter sammen selv og skal gå fra pc'en på kontoret til reciveren i stua.

Koblet den "fort og gæli" sammen her en dag og den fungert i hvertfall. Skal legge den der den skal være senere denne månden. Er en enkel løsning for å få musikken enkelt inn i stua som bakgrunns musikk og til fest, men når jeg setter meg ned og slapper av kommer gode gamle cd'ene frem.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva skal det bevise for noe? Vet du hvorfor vi bruker Cat5 kabel i det hele tatt og hvilke egenskaper som gjør den egnet til det bruket?
    Hehe.. Det beviser ingenting. Var egentlig bare OT. Beklager!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det vel sies at DSL er teknologi for digitale overføringer over uskjermet kobbertråd som f.eks gamle telefonlinjer. Dvs. du finner nok svært lite ADSL overført via cat5 kabel.

Poenget her blir vel uansett at digitale overføringer kan være SVÆRT robuste om det utføres rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Nå skal det vel sies at DSL er teknologi for digitale overføringer over uskjermet kobbertråd som f.eks gamle telefonlinjer. Dvs. du finner nok svært lite ADSL overført via cat5 kabel.

Poenget her blir vel uansett at digitale overføringer kan være SVÆRT robuste om det utføres rett.
    Mange er plaget med støy på linjene, og det er en grunn til at de har en begrensning i forhold til avstand fra sentralen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss nå glemme DSL. Beklager at jeg brakte det på bane.

Her er en god del nyttig info om S/PDIF:
    http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

S/PDIF ( IEC-958 ) uses 75 ohm coaxial cable and RCA connectors. 75 ohm coaxial cable is inexpensive, because it is the same cable as used in video transmission (you can buy a video cable with RCA connectors to connect you S/PDIF equipments together). Coaxial S/PDIF connections work typically at least to 10-15 meter distances with good 75 ohm coaxial cable.

There also an optical version of S/PDIF interface which is usually called Toslink, because uses Toslink optical components. The transmission media is 1 mm plastic fiber and the signals are trasmitted using visible light (red transmitting LED). The optical signals have exactly the same format as the electrical S/PDIF signals, they are just converted to light signals (light on/off). Because high light signal attenuation in the Toslink fiberoptic cable, the transmission distance available using this technique is less than 10 meters (with some equipments only few meters).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Optisk vs Coaxial

Optisk og Coaxial har store fordeler i pris sammenheng. I den forstand at coax gjør samme nytten som optisk vis du går opp i pris! Lydmessig rocker den optiske kabelen coaxen helt opp til 500-600 kr, da er det coax som tar over på di fleste punkter bortsett fra signalstøy. også vil optisk alltid ha fordelen av lengden på kabelen. coax er mer begrenset igjen. Optiske kabler til folk med fornuftig lommebok og coax til de litt mer innteriserte;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det kan foresten nevnes at jeg som et sidesprang til de testresulatene jeg gjorde med optisk, prøvde spdif via 10m billig lydledning med phonoplugger kjøpt på Nille til 29,- (garantert ikke 75ohm og ingen coax skjerming) Denne kabelen ble koblet sammen i ene enden slik at det totalt var 20m paralellkoblet ledning mellom dvd og pc lydkort. Kabelen ble så surret rundt min microbølgeovn og testen utført mens jeg tinte kjøttdeig.. Resultat, samme tall som de optiske og identisk med bitperfekt kopi.
    Bra (og litt morsom?) test

Sitat Opprinnelig postet av madjunior
    Optisk og Coaxial har store fordeler i pris sammenheng. I den forstand at coax gjør samme nytten som optisk vis du går opp i pris! Lydmessig rocker den optiske kabelen coaxen helt opp til 500-600 kr, da er det coax som tar over på di fleste punkter bortsett fra signalstøy. også vil optisk alltid ha fordelen av lengden på kabelen. coax er mer begrenset igjen. Optiske kabler til folk med fornuftig lommebok og coax til de litt mer innteriserte;-)
    Bare fjas. Det digitale signalet er likt om det så går over fiber eller kobber.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Med så mange lærde i en tråd, vil jeg slenge inn et spørsmål? Hva vil kvalitets tapet på en optisk kabel på 25 meter være? Det er en kabel fra Elfa som jeg setter sammen selv og skal gå fra pc'en på kontoret til reciveren i stua.

Koblet den "fort og gæli" sammen her en dag og den fungert i hvertfall. Skal legge den der den skal være senere denne månden. Er en enkel løsning for å få musikken enkelt inn i stua som bakgrunns musikk og til fest, men når jeg setter meg ned og slapper av kommer gode gamle cd'ene frem.
    Det er en plast fiber ? Den har typisk 200dB pr 1000m. Da har du 25xo,2=5dB +- noen dB avhengi av kvaliteten på monteringsarbeidet.

Hvilket tap som er innenfor akseptabelt nivå vet jeg ikke.

Mvh Roald

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •