Jeg Trenger Hjelp!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Jeg Trenger Hjelp!!!

Har et anlegg bestående av Pioneer sin receiver VSX-AX4AVi-S,Dali ikon 6 som front Dali On Wall som bakhøytalere og Dali Vokal 2 som senter..Som sub har jeg Dali Ikon Sub.
    Der er det første problemet,setter jeg inn en dvd så kommer dts/dolby automatisk på og sub funker som bare det.Når jeg spiller en cd(avspilles på dvr 530h både dvd og cd) i fks stereo hører jeg ingenting fra suben!!
    Jeg bruker heller ikke mcaccc aut kalibreringen på reciveren fordi jeg ikke har fått det til,hver gang jeg har prøvd har jeg fått opp en feilmld..
    Hva gjør jeg galt?????

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Hva gjør jeg galt?????
    Den største feilen din ligger nok her:

".....Jeg bruker heller ikke mcaccc aut kalibreringen på reciveren fordi jeg ikke har fått det til,hver gang jeg har prøvd har jeg fått opp en feilmld.."

Du bør lese manualen grundig, kontakte selger eller få noen til å hjelpe deg der du bor.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om suben skal spille i stereo må du sette den til å spille i stereo på forsterkeren. Får du feilmelding på mcacc, så har du nok gjort noe galt. Hva er feilmeldingen, og sjekk opp hva denne betyr i bruksanvisningen! Gå over allt ht og sjekk at kablene er koblet riktig til, dvs + til + (rød) og - til - (svart) på forsterker og ht. ellers vil du få fasefeil og få feilmelding Sjekk også at subwooferen er i fase med resten av ht (riktig fase: der hvor du har mest output fra 0 til 180 grader., ellers vil du også få feilmelding og evt utlikninger i bassområdet, dette hører du med en gang. Prøv dette først!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått til mcacc.. Og når jeg kjører film er alt helt topp..Men når jeg kjører musikk enten i stereo eller flerkanalslyd er det ingen reaksjon fra sub..
    Hva kan det være??

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Den største feilen din ligger nok her:

".....Jeg bruker heller ikke mcaccc aut kalibreringen på reciveren fordi jeg ikke har fått det til,hver gang jeg har prøvd har jeg fått opp en feilmld.."

Du bør lese manualen grundig, kontakte selger eller få noen til å hjelpe deg der du bor.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sette sub til å spille i sub. Hvis den bare såt på yes, sett den til max eller both. Jeg er ikke sikker på åssen pioneer betegner det

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De på hifi klubben fortalte meg at den skulle stå på 0 grader..Jeg fikk endelig til den aut mcaccc.. Men når jeg kjører film funker sub som bare det,men får fortsatt ingen sub i musikk/tv programer i stereo eller flerkanalslyd..
    Vet du hvordan man får til innstillingene på det??

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Om suben skal spille i stereo må du sette den til å spille i stereo på forsterkeren. Får du feilmelding på mcacc, så har du nok gjort noe galt. Hva er feilmeldingen, og sjekk opp hva denne betyr i bruksanvisningen! Gå over allt ht og sjekk at kablene er koblet riktig til, dvs + til + (rød) og - til - (svart) på forsterker og ht. ellers vil du få fasefeil og få feilmelding Sjekk også at subwooferen er i fase med resten av ht (riktig fase: der hvor du har mest output fra 0 til 180 grader., ellers vil du også få feilmelding og evt utlikninger i bassområdet, dette hører du med en gang. Prøv dette først!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om sub skal stå på 0 grader må du teste selv, men det så tilsynelatende ut til å fungere i dette tilfellet.

Du må inn i OSD menyen og gå inn på lyddelen, så høyttalere, og deretter subwoofer. Det skal være mulig å sette denne til å spille i stereo; da enten yes, no eller both (both vil si at både sub og front spiller bass hvis disse står som large.) Står ht som large eller small? Står sub som yes, no eller both/max?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke fram i menyen.. Osd hadde bare noe med justeringen av bildet som kommer opp å gjøre..
    Gikk inn på speaker setting og der står front center og surr på large..Sb er no og sub w er yes..På sub kan jeg velge melllom yes,plus elller no..Underst har jeg x.Over der står det 80 hz.(kan velge mellom 50,80,100,150 elller 200 hz

Om sub skal stå på 0 grader må du teste selv, men det så tilsynelatende ut til å fungere i dette tilfellet.

Du må inn i OSD menyen og gå inn på lyddelen, så høyttalere, og deretter subwoofer. Det skal være mulig å sette denne til å spille i stereo; da enten yes, no eller both (both vil si at både sub og front spiller bass hvis disse står som large.) Står ht som large eller small? Står sub som yes, no eller both/max?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ok!

Da setter du sub til plus og ser om den spiller i stereo. X er crossover/delefrekvens (dvs fra hvilken frekvens og nedover suben skal spille, ville satt den til 80hz).

MEN, hadde jeg vært deg med ditt system; de høyttalerne du har går ikke så dypt og trenger hjelp i bunn - sett dem da til small, X (crossover)til 80hz, og sub til yes. Da skal alle ht spille ned til 80hz, og suben vil spille fra 80hz og nedover

Det er nå kritisk at du har kalibrert subwooferen din riktig! Dvs med fase, volum og delay/forsinkelse på forsterker

Hvor holder du til i landet, hvis du er i bergen kan jeg hjelpe deg!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen,nei holder til i Oslo..
    Kan du utdype det med kalibreringen av suben???
    Hvis jeg endrer det etter det du sier og det høres bedre ut,må jeg gjøre noe mer med mcacc oppsettet da?

Hei, ok!

Da setter du sub til plus og ser om den spiller i stereo. X er crossover/delefrekvens (dvs fra hvilken frekvens og nedover suben skal spille, ville satt den til 80hz).

MEN, hadde jeg vært deg med ditt system; de høyttalerne du har går ikke så dypt og trenger hjelp i bunn - sett dem da til small, X (crossover)til 80hz, og sub til yes. Da skal alle ht spille ned til 80hz, og suben vil spille fra 80hz og nedover

Det er nå kritisk at du har kalibrert subwooferen din riktig! Dvs med fase, volum og delay/forsinkelse på forsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering av sub kortfattet:

Finn den posisjonen som gir mest output i rommet. Dette gjør du enkelt ved å sette den i lytteposisjon og å gå rundt i rommet og høre hvor det spiller høyest (bruk en referansetone).

Deretter finner du riktig fase for suben slik at den spiller best mulig sammen med dine fronthøyttalere (bruk stereomodus). Riktig fase: mest mulig output og ingen utjevning; dvs bassen i frontene og sub utjevner ikke hverandre (oppfattes som hull i lyden eller veldig lite bass). Bytt henholdsvis mellom fasene 0, 90 og 180 grader

Du kan bruke sinustoner fra lsound og regneark fra lsound som hjelpemidler. Har du radioshack dB måler? Det må du ha til dette. Om ikke hører du deg bare fram til riktig fase, og lar mcacc justere riktig delay fra forsterkeren. Da er du langt på vei!

Lek deg også litt med gain slik at du finner den som passer deg, deretter evt innstillinger på forsterkeren, evt om du vil at frontene skal spille bass også. Da setter du dem til large og sub til plus

Prøv deg fram og lek deg litt, det er halve gøyen! Fortvil aldri, men prøv deg bare fram og se hvilke muligheter du har! Dette går nok bra!

Evt kan du ringe meg hvis det blir krise hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er lsounds giude med mer utdypende info!

Der er også linker til nedlastinger av sinustoner og kompensasjonsark til radioshack!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,skal prøve meg frem..Men har bare to muligheter 0 eller 180.
    Er det sånn å forstå at frontene kun spiller bass i large stilling?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt mellom 0 og 180 har du 90

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,står bare o og 180,må være litt nøyaktig for å få den til å holde seg midt i mellom der..Hva er forskjellen på disse innstillingene?
    Har også crossover bak,et hjul likt med volum hjulet..De på hi fi klubben sa den skulle stå omtrent på min..Hva har det og si? Har mistet bruker veiledningen....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg prøvd meg litt frem...Satt front til small og da funker sub på yes og det høres veldig bra ut..prøv i både 2 kanals og 5 kanals,når jeg redigerer ned frontene til small går aut center og surr til small..
    Når jeg har de i large stilling funker sub kun i plus,merkelig,funker bra det oxo..Men føler at det gir litt bedre dybde ved small

Hei, ok!

Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommel opp til dere begge. Både en som er ny med kalibrering og en som har peiling. Denne tråden gav meg en god del info som jeg har lurt på i hele dag.. (fikk subben min levert til morgenen i dag, og måtte rett på jobb. Kan tru jeg har veldig lyst til å være her på jobb nå :P).

Takk til Labbetuss for gode svar, til dakjos for å stille spørsmålene jeg har lurt på og takk til søkemotoren :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,står bare o og 180,må være litt nøyaktig for å få den til å holde seg midt i mellom der..Hva er forskjellen på disse innstillingene?
    Har også crossover bak,et hjul likt med volum hjulet..De på hi fi klubben sa den skulle stå omtrent på min..Hva har det og si? Har mistet bruker veiledningen....
    Hvis bryteren for å velge fase på sub'en kun har alternativene 0 og 180 grader ville jeg ikke satt den midt mellom, prøv heller å veksle mellom de to og finn ut hvilken som er best. Crossover bak på sub'en skal stå på max siden du bruker forsterkeren som delefilter.

nå har jeg prøvd meg litt frem...Satt front til small og da funker sub på yes og det høres veldig bra ut..prøv i både 2 kanals og 5 kanals,når jeg redigerer ned frontene til small går aut center og surr til small..
    Når jeg har de i large stilling funker sub kun i plus,merkelig,funker bra det oxo..Men føler at det gir litt bedre dybde ved small
    Sub-innstillinger: når den står til Yes betyr det at den kun spiller LFE-signalet fra DVD-spilleren samt lyden under delefrekvensen (X.over) fra de høyttalerne som er satt til SMALL. Hvis du setter den til Plus vil den spille LFE-signalet samt lyden under X.over fra alle høyttalerne, uansett om de er SMALL eller LARGE.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig som baretull skriver ovenfor, men pass også på å prøve 0, 90 og 180 graders fase for å finne ut hva som spille best

Hva kutter du frontene på? Prøv å kutte dem på 60hz, og resten på 80hz ved dem satt til small og se hva du synes da

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det riktige er å sette den i plus??
    Er du sikker på det med crossover på maxs,de på hi-fi klubben mente så vidt jeg husker å ha den omtrent på min...
    Jeg gjør riktig når jeg kobler fra sub ut til lfe inn på suben??Line inn r og l er kun for stereo forsterker?

Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Hvis bryteren for å velge fase på sub'en kun har alternativene 0 og 180 grader ville jeg ikke satt den midt mellom, prøv heller å veksle mellom de to og finn ut hvilken som er best. Crossover bak på sub'en skal stå på max siden du bruker forsterkeren som delefilter.

Sub-innstillinger: når den står til Yes betyr det at den kun spiller LFE-signalet fra DVD-spilleren samt lyden under delefrekvensen (X.over) fra de høyttalerne som er satt til SMALL. Hvis du setter den til Plus vil den spille LFE-signalet samt lyden under X.over fra alle høyttalerne, uansett om de er SMALL eller LARGE.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny modell, Pioneer high end receivere
    By HåkonN in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 93
    Siste melding: 07-10-2007, 12:04
  2. Svar: 0
    Siste melding: 07-08-2006, 01:06
  3. Problemer med "uekte" 16:9 prosjektor.
    By lygren in forum Lerret
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:31
  4. Stewart Firehawk lerret
    By lygren in forum Lerret
    Siste melding: 12-14-2002, 20:29
  5. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Siste melding: 12-14-2002, 20:21

Stikkord for denne tråden