Når katten er borte.......(NYE BILDER) katten tilbake igjen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Elektrostater jobber ut i fra prinsippet om at ulike elektriske ladninger tiltrekkes og frastøter hverandre. Litt av samme prinsippet som når man med å statisk lade opp en balong med å gni den i håret, kan få den til å henge i taket. Som oftest er det det bevegelige membranet som lades opp med statisk elektrisitet på elektrostater, mens to perforerte stator plater en viss avstand foran og bak mebranet, får tilført et opp transformert musikk signal, og trekker og dytter mebranet i takt med dette og skaper hørbare lydbølger.
    Fordelen med elektrostat prinsippet er at den bevegelige massen kan gjøres meget liten på et stort areal ,og den jobber med å flytte mer masse med luft enn sin egen vekt og blir dermed godt dempet og følger musikk signalet fint opp i det hørbare frekvens området, noe som gjør at man får meget fin mellomtone og diskant. Til bass derimot kreves større areal, krefter og utsving, dvs at de elektriske ladningene og spenningene på membran og statorer må settes høyere og med større avstander. Dette gir problemer med at ikke luften mellom dem isolerer godt nokk lenger når avstandene blir små pga utsving, og man får lett små lyn overslag som brenner små hull i mebranet osv hvis man tilfører for høye effekter/spenninger. Elektrostater brukes derfor oftest til mellomtone og diskant og ikke så mye helt ned i bass frekvensen. Elektrostater trenger også en del elektronikk for å lade den statiske ladningen på mebranene, og trenger gode/dyre step up audio transformatorer som øker spenningen fra høytaler terminalene som tilføres musikk signalet fra effekt forsterkeren og inn til statorene. At de også tiltrekker seg støvet i lufta og blir litt bråkete på tumgang hvis de er fulle av støv er vel andre ulemper.

Magnestater så som Magneplanar derimot benytter permanent magneter på statoren (ofte bare på den ene siden av mebranet) og har ledere som tilføres musikk signalet på selve mebranet og når effekt forsterkeren sender støm gjennom lederen plassert i mellom permanent magnetenes magnetfelt, vil man få de samme elekro motoriske magent kreftene som en vanlig høytaler spole, bare at man har kreftene jevnt fordelt utover et riktig oppstrammet og "lett" og stort membran som lager lydbølger. Pga at mebranet har påmontert ledere vil vekten i bevegelse ikke kunne være like optimal som for elektrostat, men det er lettere å få den til å jobbe ned i bass området, og magnestater riktig plassert i lytteromemt høres ofte meget dynamiske ut og med meget god attack i bass området, men pga at de som regel ikke har en kasse for mebranets bakside og man får en akustisk kortsluttning når lydbølge lengden øker, så er det vanskelig å få noen spessielt dyp og høyt spillende bass uten å lage mebran arealet meget stort. Magnestatiske høytalere har ofte en litt annen oppbyggning av mebranet og magnet systmet som spiller diskant, og det er ikke uvanlig å bruke egene lange bånd diskanter der man har magnetene plassert på hver side av et langd og lett bånd med flere breie flate ledere.

Edit: opps var litt sen med forklaringen her i forhold til FallenA

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: Bravo og takk!
    God og enkel forklaring ;-)
    Jeg gjorde det på den "lette" måten

Mine Magnepan MG12, er 2 veis høytaler, med et eget mebran for bass/mellomtone. Dette memranet går i høytalerens fulle høyde, og detter 3/4 av hele høytalerens bredde. Dermed er det mye areale som er i bevegelse og som flytter mye luft. Derav god og relativ dyp bass ;-)
    I tillegg er det en bånd diskant som går i hele høytalerens høyde, og som dekke den siste 1/4 av høytalerens bredde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God forklaring ask4me2, takker for oppklaringen. Tror jeg skjønte hovedforskjellen.

Det er uansett et par stilige høyttalere.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner konseptet, utrolig artig :] Noen som vet om butikker som kan demonstrere disse eller lignende i Oslo/Akershus/Østfold-området?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at http://www.audiosolution.no/ som holder til på Kolbotn kan hjelpe deg med det ;-)

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er katten tilbake, og musen må tilbake i hullet sitt igjen ;-)
    Det er nesten som jeg angrer på at jeg hørte hvor bra det kunne spille med massevis av luft rundt!
    Nå sliter jeg med å finne en brukbar plassering av høytalerne igjen :-(
    Ikke misforstå, lyden er fremdeles meget bra, men langt fra den romfølelsen, og mikrodynamikken som jeg opplevde på stua!
    Nå er det tilbake til ekstremnærfeldtslytting
    Men, men.....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kondolerer;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg kondolerer;-)
    TAKK!

:cry: ;-)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøffel! mannfolk må seriøst lære seg å vise ballene litt. Stua er like mye min som dama sin. Og et godt kompromi er ikke at mine høyttalere plasseres i boden. (Jeg HATER planter. og bilder, og fillerier.)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det de høyttalerne der du vanligvis har i mini-kinoen din? I så fall skjønner jeg at det er skuffende å komme tilbake til den "grå hverdagen" igjen...
    Hvor mye koster de høyttalerne der veiledene egentlig?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Tøffel! mannfolk må seriøst lære seg å vise ballene litt. Stua er like mye min som dama sin. Og et godt kompromi er ikke at mine høyttalere plasseres i boden. (Jeg HATER planter. og bilder, og fillerier.)
    Vel, hvis alternativet er å lytte til musikk på skift, når stua ikke brukes til annet, så flytter jeg meg heller tilbake til rommet som er MITT ;-)

Har tilatelse til å flytte tilbake til stua, men det er andre å ta hensyn til. Da er det bedre å ha et rom hvor døren kan lukkes, og musikken kan spilles høyt!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Er det de høyttalerne der du vanligvis har i mini-kinoen din? I så fall skjønner jeg at det er skuffende å komme tilbake til den "grå hverdagen" igjen...
    Hvor mye koster de høyttalerne der veiledene egentlig?
    Jepp det er de samme høytalerne jeg har i hula mi ;-)
    Og verdagen er ikke så grå, men det ble en tankevekker når jeg hørte hvor bra anlegget spillte i den store stua!
    Når det gjelder veiledende på høytalerne så mener jeg de ligger på 14 - 16000,-

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilige!
    Må innrømme at jeg først trodde det var noe dempegreier du hadde satt inn i stua, men skjønte fort tegninga. En gang må jeg få hørt de høyttalerne!

Har selv høyttalerne på 13 kvm nå, og det er absolutt i minste laget. Heldigvis fikk jeg forhandla meg fram til det største rommet i den nye leiligheten (18-19 kvm og HØYT under taket), så nå gleder jeg meg.
    Rommet høyttalere står i kan jo være en stor oppgradering, men ikke alltid den enkleste å få til

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HJELP ;-)
    Når alt nå er flyttet tilbake får jeg ikke til bassen igjen!
    Jeeg har en vanvittig respons i rommet, og forsterkningen er alt for mye.
    Alt er i utgangspunktet plassert på samme måte, men jeg får ikke helt til dempingen lenger :-?
    Ikke engang ved å trekke ut høytalerne får jeg det tilbake til "normalen"!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •