Rega Planar 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Rega Planar 3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rega Planar 3

Har en Rega Planar 3 platespiller og er selvfølgelig kjempefornøyd med lyden, men når stiften nærmer seg de innerste sporene så merker jeg at det skjer et eller annet med lyden, lydbildet er ikke så klart og fint som ved de ytterste sporene og s-lydene blir mindre detaljerte. Noen som kan forklare meg hva som er galt her? Har en RegaElys stift og den er ikke brukt mer enn i ca 20 timer. Den forrige jeg hadde var også slik som dette så det kan ikke være det. Kanskje det har noe med vinkling av tonearmen?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du stilt inn stiften med 2-punkts mal? Jeg er fremdeles helt fersk på dette selv, men i butikken sa de at det ble bedre med 2-punkts innstilling av pickupen enn 1-punkts som er den som følger med Rega P3-spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i bunn og grunn ikke gjort noe siden jeg kjøpte den...så det kan være det som er problemet, at stiften heller til en siden jo mer inn på selve platen man kommer. Noen som har mer greie på dette enn oss?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan låte som om anti-skatingen din har feil kraft.

Antiskating er en kraft du legger på armen som presser den utover for å motvirke g-kraften på armen. Typisk vil feil antiskating få pick-up nålen til å se skjev ut forfra under avspilling. På den lydmessige siden så vil det gjerne oppstå lydfeil i en av høyttalerene ettersom det er for mye eller for lite antiskate kraft.

Tommelfinger regelen er at antiskatingen skal settes til det samme som nåletrykket. Så dersom nåletrykket ditt er 1,5g så skal antiskatingen settes til det samme.

Det pågår kontinuerlig debatter om hvorvidt antiskating er nødvendig eller ei, men min erfaring er at korrekt antiskating bedrer lydkvaliteten.

Dersom ikke platespilleren din ble satt opp av en mann/kvinne som kan sette opp platespillere så ville jeg enten brukt en time på å lære meg teorien selv, eller få hjelp av en som kan det. Det er flere andre justeringsfeil som kan gi samme problem. Når jeg tenker på det så er det faktisk større fare for at vinkelen eller overhenget på Pick-up'en er feil.

Problemet ligger uansett i hvordan pick-up'en er justert, jeg tror ikke det er noen feil på din pu.

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    ...når stiften nærmer seg de innerste sporene så merker jeg at det skjer et eller annet med lyden, lydbildet er ikke så klart og fint som ved de ytterste sporene og s-lydene blir mindre detaljerte
    Det kan nok være et justerings problem av tonearmen ol. som andre angir her, men det er vel andre faktorer som kan spille inn også. Tenker da på at LP plater roterer med en konstant rotasjons frekven og det betyr at perriferi hastigheten som er mellom nåla og vinyl sporet avtar jo nermere man kommer senter, slik at diskant sporet blir mer sammenpresset og det setter mer krav til utforming av diamant nålen, nåletrykk osv, og at eventuell støv og forurensinger i sporet kan middlertidig sammle seg på nåla, samt at plata blir ladet med statisk elektrisitet, og det er viktig å jorde tonearm og pickup så man ikke får problemer fra denne oppladningen.

Problemet kan jo komme fra produksjonen av selve vinyl plata også, nettop pga den mer sammenpressede analoge informasjonen pga den lavere perifferi hastigheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •