XLR- hva betyr fullbalansert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question XLR- hva betyr fullbalansert?

I en XLR plugg er det tre kontakter (mens i en RCA er det bare to). To av dem ma jo selvfolgelig vaere pluss og minus, men hva brukes den tredje til? Er det en slags jording? Og hvorfor heter det "fullbalansert"

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tredje er jording og skal passe på at støy går tilbake til signalkilden og ikke videre i systemet. Kabelen er retningsbestemt med andre ord. Dette med balanseringen aner jeg ikke.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se "Internally balanced audio design" her

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

ang hva "fullbalansert" betyr.

Den egne jordingen i kabelen brukes også som skjerming for hhv positivt og negativt signal. M.a.o. mye bedre støyskjerming og støykansellering enn en vanlig to-leder kabel (hvis man antar like mye støy i både positiv og negativ leder på en XLR kabel så vil disse oppheve hverandre).

Spesielt gunstig ved lange kabelstrekk, som det ofte blir på scener og i studio - men også mye brukt i "high end" audio pga mindre støy.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullbalansert er noe man bruker om utstyret og ikke om kablingen. Kablingen er enten balansert eller ikke balansert. (Om man ser bort fra Pseudo-balansert som i liten grad har noe med signalbalansering å gjøre).

Fullbalansert utstyr består simpelt hen av dobbelt sett kretser hvor den ene kretsen jobber i motfase i forold til den andre. Man har dermed to aktive kretser som hver for seg genererer minus og pluss i signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med balansert er å eliminere støyen. Signalet blir som posten over henviser til sendt ut både vanlig og i motfase/speilvendt. Er mottakeren (forsterker ol) fullbalansert, behandler den begge og sjekker at de er like. Er det støy i kabelen vil de ikke være like i forhold til hverandre. Mottakeren har da elektronikk til å rekonstruere det orginale signalet og fjerne støyen.

Det finnes også mange forsterkere med xlr som ikke er fullbalanserte. Her er det bare terminaler for xlr slik at du kan bruke en xlr-xlr kabel istedet for en xlr-rca. Hvis du har en balancert forforsterker. Den bruker i dette tilfellet bare pinne 1 (jord) og pinne 2 (pluss). Pinne 3 er ikke terminert videre inn i forsterkeren. Signalet blir halvert -3db og du må guffe litt mer på volumet enn det du måtte om du hadde hatt en fullbalancet effektforsterker.

Du kan også koble motsatt fra ubalancert forforsterker til balansert effektforsterker. Da må du koble sammen pinne 1 og 3 til skjerm polen i rca kontakten. Pinne 2 skal gå til center polen.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da har jeg fatt med meg hva fullbalansert er
    men sa lurte jeg pa: er det vanskelig a lage en fullbalansert krets? Jeg har sett at noen high-end hoyttalere har XLR kontakter bakpa. er delefilteret i hoyttaleren fulbalansert, eller?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    ok da har jeg fatt med meg hva fullbalansert er
    men sa lurte jeg pa: er det vanskelig a lage en fullbalansert krets? Jeg har sett at noen high-end hoyttalere har XLR kontakter bakpa. er delefilteret i hoyttaleren fulbalansert, eller?
    XLR ble brukt som høyttalerterminaler i stor utstrekning i pro verden tidligere. Det er nå blitt avløst av speakon kontakter.

XLR ble forbudt fordi man kan ta på polene på hann-kontaktene og dermed får seg en solid karamell, det finnes profesjonelle forsterkere som leverer mange tusen watt (de kan ikke drives på vanlig 230V :roll.

Speakon som blir brukt idag er en lukket konstruksjon slik at det er umulig å få tatt på polene.

Jeg tipper at de høyttalerene du har sett enten hermet etter gamle pro-standarden eller at de er aktive og har innebygget balansert forsterker, de fleste aktive høyttalere har balanserte innganger....

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •