Norsk kinostandard?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Norsk kinostandard?

Heisann hoppsann!

Japp! Film er best hjemme, eller hva? Blir stadig mer og mer oppgitt for hver gang jeg blir lurt til å bruke penger på kino. For en tid tilbake var jeg på et kinobesøk på Colloseum i Oslo. Jeg må si forhåpningene til filmopplevelsen var litt høyere enn ellers.... Men nei! Fraværende bass, gjenklang og irriterende lys imponerte lite (DaVinci Koden). Nå skal det sies at bilde var ganske OK i forhold til mye annet jeg har sett. However.. Jeg har noen konkrete spørsmål når det gjelder norske kinoer.

1. Jeg bor på Gjøvik, og nærmeste kino er derfor Gjøvik Kino. Her er det trolig det dårligste bilde jeg noen gang har opplevd. Lyden er også heller laber. Det virker som om bildet blir dårligere for hvor lenger filmen har gått på kino. Kjører enkelte kinoer filmruller som slites enda? Skulle det ikke komme nye regler om digitalisering av bildet? Og på hvilken kilde vil da filmen befinne seg hvis den kjøres digitalt? (plate lignende dvd, rull?)

2. Finnes det regler/krav for hvor høyt en kino skal spille? (altså, har kino krav på å spille etter dialognorm på filmen?) Er det forskjellige regler for DD, DTS og lignende? (strengere når det gjelder THX?) Gjelder slike krav også for bass?

3. Kan noen skaffe meg informasjon om Gjøvik Kino?

Vet du noe om norsk kinostandard når det gjelder lyd, bilde og regler så er det fint om du kommer med innspill!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nettop fra Verdal kino, som såkalt har thx standard. Så pirates 2, men er skuffet over både lyd og film. Det er nesten så jeg tør påstå at det er mer guff når jeg fyrer opp daliene hjemme.

syns generellt den norske kino standarden er dårlig, trondheim er vel den jeg syns har mest å tilby

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er veldig få kinoer som kjører digitalt i verden generelt. det kommer men vill nokk ta en god del tid til dette blir standar... (digitale filmer kommer på egene harddisker)

99% av alle filmer blir vist på vanlig 35 mm ruller og de blir slitt over tid så ja, bildet blir dårligere over tid, men det skal bli skiftet ut hvis det blir for gale...

det er bestemte lyd trykk for filmene. (dvs monitoren skal stå på 7) men tror ikke alle kinoen følger dette. men har hørt "standar" lyd trykke til dd, og det er HØYT tror det er få som liker det så høyt, det er generelt mye klager på at kinoer spiller for høyt...

om det er forskjelleige regler for lydtrykk i forhold til lydsystmer er jeg ikke helt sikker på. det er ivertfall veldig stor forskjell fra film til film uavhengig av lyd system...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å forsvare kinoer på noen måte, men tenk på hvor stort rommet er som skal fylles med lyd. Det skal rimelig dyrt utstyr til for å forhindre forvregning og få et bra trøkk i ett så stort rom. Det er vel kanskje grunnen til at alt blir så mye bedre i hjemmekinoen da rommene er mye mindre og det er lettere å få til fin og ren lyd samt trykk i nedre område.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saga 1 viser pirates digitalt.
    Ikke så værst bilde, men lyden i den salen er ikke bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og så Pirates på Frogner Kino i forrige uke, og dem som har mulighet i løpet av denne uka bør virkelig ta seg tid til et besøk før dem slutter å sende filmen, for bedre bilde og lyd har jeg aldri opplevd på en kino før, hverken i Norge eller utenlands. For de av dere som var med på det forrige forumtreffet på Frogner, må jeg si at i forhold til da så satt lyden som et skudd nå. Sammenhengen i lydbildet, og lydpanoreringer, slår knockout på enhver annen kino i Norge (ja, jeg har vært innom det som er å få med seg av gode kinoer her i landet). Og bunndraget var MYE bedre enn på forumtreffet, man kunne rett og slett føle kanondrønnene både i marg og bein.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    det er veldig få kinoer som kjører digitalt i verden generelt. det kommer men vill nokk ta en god del tid til dette blir standar... (digitale filmer kommer på egene harddisker)

99% av alle filmer blir vist på vanlig 35 mm ruller og de blir slitt over tid så ja, bildet blir dårligere over tid, men det skal bli skiftet ut hvis det blir for gale...

det er bestemte lyd trykk for filmene. (dvs monitoren skal stå på 7) men tror ikke alle kinoen følger dette. men har hørt "standar" lyd trykke til dd, og det er HØYT tror det er få som liker det så høyt, det er generelt mye klager på at kinoer spiller for høyt...

om det er forskjelleige regler for lydtrykk i forhold til lydsystmer er jeg ikke helt sikker på. det er ivertfall veldig stor forskjell fra film til film uavhengig av lyd system...
    Takk for mye informasjon Ja, tydelig at dem ikke bryr seg mye om slitt rull på gjøvik. Er helt forferdelig mye feil på filmen etter et par uker. Mulig utstyret til kinoen er generelt dårlig også.

Ja, det med lydnivå er vel kanskje litt vanskelig.. ettersom alle har forskjellige oppfattninger om hva som er høyt. Men av og til synes jeg enkelte kinoer spiller så lavt at jeg føler meg snytt.. Jeg synes 80-90,- er relativt dyrt for en film jeg, om ikke både bilde og lyd skal være skuffende også.

Men jeg mener bestemt å ha hørt på nyhetene for en tid tilbake at alle norske kinosaler skulle få digitalisert bilde i løpet av 2007.. Det skulle visstnok koste flere millioner(arder?) Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Ikke for å forsvare kinoer på noen måte, men tenk på hvor stort rommet er som skal fylles med lyd. Det skal rimelig dyrt utstyr til for å forhindre forvregning og få et bra trøkk i ett så stort rom. Det er vel kanskje grunnen til at alt blir så mye bedre i hjemmekinoen da rommene er mye mindre og det er lettere å få til fin og ren lyd samt trykk i nedre område.
    Selvsagt har ikke alle saler mulighet til å spille så du virkelig kjenner det i brystet. . Men værre blir det da det varierer fra film til film, uavhengig av lydsporet i seg selv (det skal jo være ganske OK i kinosammenheng uansett) .. i enkelte tilfeller har det vært så ille at jeg mistenker de for å kjøre uten subwoofere i det hele tatt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, her på kino'n i Ålesund fant de ut i fjor at de har hatt lerrettet hengende feil vei i 10 år :roll:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABREKKE
    Jaja, her på kino'n i Ålesund fant de ut i fjor at de har hatt lerrettet hengende feil vei i 10 år :roll:
    Wohoo Beste jeg har hørt noengang! Få utdannet flere lydingeniører sier jeg bare ..

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kino

Har akkurat sett Pirates of the carribean på HD kino og jeg ble skikkelig skuffa, bra lyd men hadde jeg ikke visst det var HD så hadde jeg ikke sett forskjell, litt synd og bruke så mye penger på omlegging når bare bilde nærdene ser bedring.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på et annet forum at enkelte visninger av Pirates of the Caribbean som var satt opp som digitale visninger, ble vist i vanlig analogt format istedet p.g.a. tekniske problemer.

Leste i samme slengen at POTC alene tar 180GB, forresten.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle kinoene u norge vill nokk ikke bli digitalisert så raskt, ivertfall ikke alle salene.
    i bergen har de lenge hatt 2 digitale pjer disse var 1,3k og sto i kp en og forum. disse ble skjelden brukt (tror jeg) men nå for noen månder siden fikk bergen kino en nye barco 2k pj, denne står nå i kp en og så vitt jeg vet viser de pirates digitalt det var ivertfall det som var planen... de skal også få en sony 4k pj som skal stå i mb 2 men denne vet jeg ikke når kommer. mer og mer vill nokk bli digitalisert men det vill nokk ta en god stund før de minste salene viser digitalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett en del på kino i Oslo-området. De jeg har vært mest fornøyd med er Kino 1 i Sandvika, Vika (Sal 1) og Colosseum. Så da jeg skulle se Pirates... 2 her om dagen gikk jeg på Kino 1. Men ble skuffa. Bildet gikk inn og ut av fokus og bildet var generelt udetaljert. Så nesten ut som om det var digitalt, men lyden var grei. Er på Kino 1 jeg har hatt mine store kinoøyeblikk med både Matrix 1 og Goldeneye.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frogner Kino er i alle fall imponerende. Så Mi3 og var nesten "kvalm" etter all den lyden!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg ikke må ta et besøk til Frogner en dag..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Har akkurat sett Pirates of the carribean på HD kino og jeg ble skikkelig skuffa, bra lyd men hadde jeg ikke visst det var HD så hadde jeg ikke sett forskjell, litt synd og bruke så mye penger på omlegging når bare bilde nærdene ser bedring.
    Dette er min første post på forumet. Og i den anledning vil jeg benytte meg av anledningen ved å glimre med min lille kunnskap

HD står for high definition, og såvidt jeg vet sendes ikke kinofilmer i HD. Det er vel fortsatt standard definition som er greia. Du sier sikkert HD, men tenker på digital visning?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de digitale visningene er på 2k vertikale piksler og oppover (de gammle var på 1,3 tror jeg) det er fremdeles over HD som er 1080 på det meste... så man kan vell kalle det HD kan man ikke? for som du på peker så står jeg HD for High deffenition og det er det jo i aller høyeste grad :wink:

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skulle dette handle om Norske Kinoer, men om det kan være noen trøst for de som skriver om alle de negative opplevelsene de har hatt her i landet, kan jeg fortelle om MIN verste kino opplevelse.
    Var med min kone (som opprinnelig kommer fra Polen) på kino i hennes hjemby, sørøst i Polen.
    Bygget var ikke mye å skryte av, men skinnet kan bedra, tenkte jeg.
    Inngangspartiet var overveldende bra, billettprisene selvsagt overkommelig, sett med norske øyne. Ca.40 kr. (for en polakk vil dette bli 200 kr, da lønnsnivået ligger på en femdel.)
    Uansett, alt var såre vel til vi kom inn i salen.
    Det lignet mest på ett gammelt bedehus, helt flatt gulv og trebenker (eller stoler, husker ikke).
    Jeg satt legemet mitt ned på mitt tildelte sete, sittestillingen ble da 90 grader, så for å få en litt komfortabel stilling satt jeg meg litt på kanten, med skulderbladene ”hvilende” opp på kanten på stol ryggen.
    Filmen begynte og bildet kan vel best beskrives som : en gammel pub prosjektor, som skal fylle ett stort kinolerret. Det var helt mørkt i rommet, men man skulle tro det var dagslys. Helt blasst bilde.
    Lyden var muligens stereo, men hørtes mer ut som mono.
    Etter en lidelse som føltes som varte i timesvis, var filmen endelig ferdig.
    Hadde vel gått en ca 100 meter ut fra kinoen, da jeg kjente noen stakk meg med kniv eller nål i baken. Snudde meg forbannet rundt, bare for å se det var ingen der.
    Minuttet etterpå, nytt stikk. Fremdeles ingen der. Dette vedvarte i flere timer.
    Viste seg att hele baken min var ”bedøvd” etter å ha sittet på denne benken/stolen. Man kan si att kinobesøket virkelig gjorde ett langvarig inntrykk.

Etter dette, har jeg sluttet å klage på kino besøk i Norge :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •