Plassering vs. varmeutvikling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering vs. varmeutvikling

Jeg ser på en del av bildene på minhjemmekino at komponenter som utvikler en god del varme (som f.eks. større effekttrinn og monoblokker) står plassert med svært lite klaring på sidene. I brukermanualer står det ofte 3-5cm+ klaring, men dette ser jeg at det er flere som ikke "følger". Klaring oppover er selvfølgelig viktigst da varme stiger, men det skal også kunne tilføres ny kald luft. Hva mener dere om dette? Er kravet overdrevet fra produsents side eller tenker ikke folk over dette når de plasserer utstyr?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nødt til å tenke på dette fordi RX-V2600 lett blir ganske varm. De fleste gjør nok lurt i å passe på at alt utstyret får nok kjøling. Når det blir varmt nok kan ting gå i stykker.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Krell blir meget varm selv med 10cm klaring, men jeg har sett folk som har hatt den ståendes med noen komponenter over seg. Tilsynelatende uten problem, men jeg kan tenke meg det blir voldsomt varmt. Det er ikke for morroskyld at produsenter sier dette, man risikerer at levetiden på produktet forkortes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting at levetiden forkortes, men enkelte elektroniske komponenter tar fort kvelden eller blir ustabile hvis de kommer over en viss temperatur.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hvor høyt du spiller eller mao hvor hardt du belaster utstyret. Spiller du moderat så går det sikkert bra å stable utstyret. Hvis du belaster det mer kommer det litt an på hvor god konstruksjonen er. Min Yamaha forsterker f.eks har innebygd termostatstyrt vifte som starter hvis det begynner å gå litt varmt for seg............

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kommer an på hvor høyt du spiller eller mao hvor hardt du belaster utstyret. Spiller du moderat så går det sikkert bra å stable utstyret. Hvis du belaster det mer kommer det litt an på hvor god konstruksjonen er. Min Yamaha forsterker f.eks har innebygd termostatstyrt vifte som starter hvis det begynner å gå litt varmt for seg............
    Har den blitt så varm at den noen gang har starta?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Har den blitt så varm at den noen gang har starta?
    Ikke det jeg har merket . Nå skal det tilføyes at det er en Yamaha RXV-740 som står stablet i hjemmekinoen med HDD opptaker og DVD spiller over - med 1.5 cm avstandsklosser i gummi. Der er det relativt lite rom som er kjølig - noe som også har en del å si, samt at jeg aldri drar den over -30 db.

Har aldri merket at den blir særlig varm. Faktisk blir HDD opptakeren varmere selv om den har vifte som går stort sett hele tiden.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ... samt at jeg aldri drar den over -30 db....
    Huh!? Min er stadig vekk på -10dB! Det var rart!

Men det er soleklart at min receiver ikke bør stå med noe oppå seg, og i alle fall ikke inne i et lukket skap. Det er godt med luft rundt hele receiveren min. Jeg merker fort at det blir varmt i kinoen når jeg har på receiver og projektor. Jeg har faktisk tenkt på å montere utvendig AC til rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min electrocompaniet Aw120 leverer 180w med varme uten signal inn. Hvor mye varme som kommer når jeg spiller på skikkelig er jeg ikke sikker på, men med 25cm til hver side, og 20cm til neste hylle så blir det glohett. Kunne nesten slengt kalkunen inni
    Den forsterkeren er drepen å bruke nå om sommeren.. Merker det fryktelig godt på tempen i stua når den har stått på noen timer!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at utstyr som produserer varme får ledet bort varmen sin, hvis ikke vil en korte ned levetiden på utstyret. Kondensatorer og annen elektronikk tørker faktisk hvis de blir utsatt for for høy temperatur over lengre tid. Så anbefalinger fra elektronikk produsenter bør følges.

Men det er ikke alt utstyr som produserer så mye varme, som regel er det bare effekttrinn og avr receivere en bør være observang på.

Så ikke gjem bort godsakene nederst i en hylle... :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innen pc er kjøling viktig. det er mesterskap i hvor kald man kan få komponentene og klokke dem ( øke ytelsen ). Blir pcen veldig varm går alt veldig mye tregere. kanskje det ikke er helt det samme innen lyd.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    innen pc er kjøling viktig. det er mesterskap i hvor kald man kan få komponentene og klokke dem ( øke ytelsen ). Blir pcen veldig varm går alt veldig mye tregere. kanskje det ikke er helt det samme innen lyd.
    Det har vel å gjøre med funksjonen i CPU som setter ned hastigheten slik at den ikke skal brenne opp og ikke så mye å gjøre med at ledningsevnen går marginalt ned ved økende temp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig ikke meningen fra produsentens side at viften ofte skal gå i en forsterker/receiver? For det første er ikke vifter stillegående, og for det andre genererer den støy for de andre elektriske komponentene. Jeg vil tro produsenten har plassert en termostyrt vifte for rett og slett og forhindre at den blir så form at den tar skade av det. Jeg leste et sted på forumet her at det er først på 85 grader vifta starter på Arcam AVR300... noe som er temmelig varmt spør du meg. Jeg vil si at hvis vifta ofte sviver på utstyret ditt får den for lite kjøling, hvis det ikke faktisk står i manualen at det er vanlig at denne sviver.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt endel erfaring med EC som blir ganske så varm og det er hvis man spiller lenge nok og høyt nok så vil den gå skikkelig varm. Fant ut med å gi den nok "pusterom" så kunne den spille enda leger uten at sikringa gikk på forsterkeren. Har hørt det samme som "Nakamichi" : "Kondensatorer og annen elektronikk tørker faktisk hvis de blir utsatt for for høy temperatur over lengre tid. Så anbefalinger fra elektronikk produsenter bør følges"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Du kan ikke direkte sammenligne en prosessor i en PC og en forsterker/receiver.
    Alle vet at å klokke prossessoren minsker levetiden, men levetiden er såpass lang på en prosessor at du har byttet denne ut før levetiden har rent ut. Faktisk så er det heller ikke bra om du kjøler prosessor for mye (ekstrem vannkjøling f.eks.). Det finnes komponenter inni PC'n som ikke er spesielt glad i høye temperaturer, f.eks. harddisker, det er derfor viktig med bra luftsirkulasjon i kabinettet. I en PC går viftene hele tiden, mens i en forsterker går disse på kun når det er nødvendig (for å forhindre høybar støy og støy som påvirker andre komponenter). Litt off topic dette da men.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkes godt på inneklimaet nå når det er sommer! selv på vinteren bruker jeg ikke noen annen oppvarming i leiligheten bortsett fra en ovn på badet.

Racket jeg laget ivaretar ganske greit kjøling, ettersom det er åpent, det er grei avstand mellom blokkene og nok "takhøyde".

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrezus
    Merkes godt på inneklimaet nå når det er sommer! selv på vinteren bruker jeg ikke noen annen oppvarming i leiligheten bortsett fra en ovn på badet.

Racket jeg laget ivaretar ganske greit kjøling, ettersom det er åpent, det er grei avstand mellom blokkene og nok "takhøyde".
    Her er min varmeovn :-D

Denne sommeren er den første hvor jeg faktisk har latt være å ha forsterkerne på hele tiden for å unngå høy temperatur i stua. Det er og blir vinteren som er hifi-årstiden ;-)

A

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Her er min varmeovn :-D

Denne sommeren er den første hvor jeg faktisk har latt være å ha forsterkerne på hele tiden for å unngå høy temperatur i stua. Det er og blir vinteren som er hifi-årstiden ;-)

A
    Ahhh...temp måler. Enda flere "må ha" artikler til anlegget.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine.
    Jada, skitne forsterkere
    Og nei, det er ikke så varmt i rommet, men den står borti ene forsterkern

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette veldig varmt til å være "ICE"?

Men du kjører dem vel rimelig hardt? Du er jo nærmest en stress-tester for isen du

A

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •