Hvor langt kommer man for 50.000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor langt kommer man for 50.000?

Hei!

Jeg sparer som en gris før jeg flytter hjemmefra (om ca 1 år) Og regner med å bruke ca 50 hardsparte norske høvdinger for kjøp av:

Plasma / LCD TV
    Komplett 5.1 Anlegg
    CD og DVD spiller
    Kabler etc.

Regner med at jeg kommer til å bruke ca 20 på en rundt 40" TV, med andre ord har jeg 30 lapper på resten.

Noen som har noen gode tips om hva jeg kan se etter, prøvelytte på? Ettersom jeg har forstått er det et stort problem å både ha et anlegg som en skal spille musikk samt fungere som hjemmekinoanlegg, med tanke på prisklasse.

Noen kommentarer/tips tas mot med stor takk.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe separat CD og DVD-spiller? Hvorfor ikke kjøpe en god en?

Du kommer langt for 30000 hvis du kjøper brukt.

Hvor skal du flytte?

Regner med at du spiller mye mer film enn du hører på musikk, for ellers ville jeg kjøpt en to-kanalsanlegg.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynnte planleggingen like tidlig som deg og ante ikke hva slags rom jeg ville ende opp med. Uansett bør du vurdere et system med mindre høyttalere på veggene. Med ditt budsjett tror jeg du får best lyd på den måten.

Du bør regne med ca 10000 til receiver og 2-3000 på DVD. Dermed sitter du igjen med 15000 til høyttalere og sub, og 2000 til kabler.

Begynn med å lete etter høyttalere som passer det du ønsker å bruke dem til og let deretter etter en receiver som kan drive dem.

Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for raskt svar.

En spiller som både takler cder og dvder er kanskje ikke så dumt, men musikk hører jeg på konstant, og jeg ser vel en maks 2-3 filmer i uka (maks maks) og har heller ikke plass til både et vanlig stereoanlegg og et 5.1 anlegg.

Musikk er prioritert!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du satse på store fronter ja. Mulig du faktisk bør lete etter en god stereoforsterker med prosessorinngang og en billig receiver til å drive center og surround.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er knallfornøyd med "budsjett" anlegget mitt, tør jeg også å anbefale det på det sterkeste. Jeg ville vurdert enten Denon 3806 eller Denon 2106 med Vincent SP331 til fronter. Samtidig ville jeg vurdert enten B&W 600-serie eller Dali sin Ikon serie siden du prioriterer musikk, knallbra mellomtone hos B&W samtidig som bånddiskanten hos Ikon fasinerer mange. Elektronikkkomboen jeg nevnte passer godt til begge alternativene etter mine ører. Seriene jeg nevnte har selvfølgelig også bakhøytalere og stativhøytalere til surroundbruk, med et slikt oppsett strekker 30.000 greit til. Siden du legger like mye vekt på musikk som film, kan jeg trygt anbefale Denon 1920 som er en god kombo til resten dersom du skulle ende opp med det.

På bildesiden ville jeg vurdert Panasonic sin PV60 dersom du skal ha plasma i den prisklassen, jeg synes det er det mest imponerende 42" på markedet i dag, med selvfølgelig pris som en stor faktor. For femti skal du komme langt med et slikt oppsett:wink:

Finnes et hav av alternativer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus

Hvor skal du flytte?

Regner med at du spiller mye mer film enn du hører på musikk, for ellers ville jeg kjøpt en to-kanalsanlegg.
    Enig med Alshus her. Sats på bra bruktutstyr, da vil du få mye mer for pengene og garantert ikke bli missfornøyd. Bruk litt tid i forkant til å reise rundt og sjekk hva du liker.
    B&W og Dali har gode høyttalere, men jeg ville også sjekket hva andre butikker enn hifi-klubben leverer.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ingen dum idè å satse på 2 kanaler, men som jeg nevner over, så er det mulig å utvide til surround senere hvis stereoforsterkeren har prosessorinngang. Hvis du prioriterer musikk kan det være en god idè å satse på stereo.

En utvidelse til surround senere koster ikke rare greiene. Du trenger en rimelig receiver med pre-out, en center og et par stativhøyttalere.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg nettopp en Thule PA250. Denne har separate innganger for balansert pre stereo og ubalansert pre surround. Med et tastetrykk swicher du fra 2 til 5 kanal uten at preampene påvirker hverandre. Med denne løsningen yter den 5x100 eller 2x250. Med dette effekttrinnet kan man uten problemer senere bygge ut til surround vad å kjøpe en surround pre-amp. Den kan også utvides til 7 knaler ved å kjøpe et påbyggingskort
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer DrB sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva med å heller kjøpe en rimelig, halveis utdatert CD/ DVD spiller (helst med et godt drivverk) og koble denne via digitalutgangen til den utmerkede forsterkeren Lyngdorf TDA 2200. Bruk Lyngdorfen som en "power-DAC" og spar penger på dyre digitalkilder og signalkabler.
    Ville sterkt vurdert å kun kjøre 2 kanaler på lyden med gode, gulvstående høytalere. En bra match kan f.eks være Audiovector Mi3 serien eller Dali Helicon 800. Kan nesten garantere deg at du hverken vil savne de andre kanalene eller en sub i dette oppsettet.
    Vil spille fletta av alle surroundoppsett i samme prisklasse på CD.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp brukt, da kan du få mye bra for en billig penge.

Du trenger jo heller ikke kjøpe alt på en gang. Bedre å handle kvalitet.

Bare pass på at det du kjøper er "up to date" slik at du har det i noen år fremover.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her, Shrike. Det som imidlertid slår meg er at det om ett år er kommet veldig mye nytt på markedet så det som forslås i dag er jo noe utdatert om ett års tid. Forøvrig ville jeg ha kjøpt forsterker, fronter, DVD-spiller og plasma til å begynne med, og heller bygd ut anlegget over tid. Da vil du få et mye bedre oppsett til slutt enn om du kjøper alt i en smell...;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips jeg selv bruker for ikke å gå konkurs:

Sett opp en liste nå over utstyret du ønsker deg, ikke til 50000.- men snarere 70-80000 ! Om et år kjøper du dette brukt, og prisen havner fort under dine 50k.

MEN ikke gå i fella med å sjekke alt det nye hotte om et år, da er løpet kjørt :smile:

Mange skifter ut utstyret bare fordi det har kommet noe nytt på markedet, og dermed kan du gjøre noen gode kupp. Dette har jeg også benyttet når jeg skal kjøpe ny pc. Men da kjøper jeg ny, som var state of the art for et år siden. Holder i massevis for meg.

For et år siden så ønskelisten min sånn ut:
    Denon 3805
    Denon 1910
    Dali 8008
    Dali 1000C
    Dali 2002
    Peerless/Hypex DIY sub.

Alt er nå i hus, men jeg har kjøpt 4 x Epos ELS3 + Epos ELSC3 i tillegg pga WAF.
    Samlet har jeg spart ca 15-16k i forhold til nypris for vel et år siden!

Sistnevnte høyttalere i samarbeid med Peerless sub, slår rotta på Dali 8008 i mine ører ihvertfall. Fornøyd til musikk også jeg, selv om min forrige DIY sub med 2x10" Dynamic i isobaric var kjappere og mer engasjerende.

Norcad

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mye bra på bruktmarkedet. Men jeg har funnet en løsning som jeg tror er knall:
    www.AVHIFI.no
    Patos Basic B-410 5.300,00
    Patos Basic B-310 3.800,00
    Patos Basic B-210 2.400,00
    Pioneer DV-668AV (Multispiller, DVD, DVD-A, SACD) 6.590,00 <-- kjenner ikke denne så godt, men Pioneer leverer oftest varene på denne biten.

Total: 18090

www.Hifiklubben.no
    Denon 3806 surround reciver. 11000kr Regner med denne drar Patosene helt greit. Den er iallefall helt i teten når det kommer til kvalitet/pris.

Kabler: Sjekk ut Kimber KWIK12 hos www.dynabel.no , meget gode kabler!! Rimelige også.

EDIT: Ville venta med sub, til du fikk råd til en skikkelig rakker, dvs, rundt 5-10000kr..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange gode tips folkens, i og med at det er et år før jeg investerer har jeg god tid å komme inn i "gamet" og regner jeg med at det er både HD-DVD og Bluray spillere på markedet, til en "billig" penge.

Er jo veldig liten vits å kjøpe en DVD spiller når HD-DVD/Bluray har sin innmarsj på markedet, så jeg ender vel opp med en kombispiller, hvilket format er uklart.

Regner med at jeg ender med å kjøpe meg en god hjemmekinoforsterker og 2 fronter i starten, så får jeg heller bygge på litt etterhvert =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ganske mye film, men ville ha kvalitet når jeg hører musikk. Derfor gikk hjemmekinoen ut. Jeg har ikke savnet bak-kanalene siden, de vil nok heller ikke komme tilbake før jeg har råd til evnt surround-forsterker som ikke mangler det som skal til for å gi gåsehud under stereolytting.

Hva du ønsker er jo noe du selv må ta stilling til, men er du ute etter kvalitet på musikk-siden vil du nok få problem med det økonomiske utgangspunktet ditt.

En god stereoløsning gir etter min mening en mye bedre opplevelse enn ett kompromiss hvor du skal få inn alt for den prisen.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 000 kommer du langt med, du kan nok komme litt under dette også brukt. I og med at det er 1 år til du skal ha noe så er det jo litt meningsløst å komme med oppsett. Lykke til med sparingen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •