Trenger råd. Effektforsterker eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd. Effektforsterker eller ikke?

Hei,

Er usikker på om en investering i en effektforsterker vil forandre noe som helst i mitt stereoannlegg, derfor spør jeg om råd fra dere.

Annlegget mitt består av:

Audio Pro Avantek nine høytalere
    H/K 970 integrert forsterker
    H/K HD 970 CD spiller
    DVD pioneer dv989

Har tenkt på en effektforsterker H/K signatur 1.5 hvis jeg fikk tak i en.
    Er det noe og hente iom at høytalerene har egen forsterker på 150w som driver basselementet og vil lyden bli bedre?

Noen gode råd?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tor ikke du vil få noe særlig ut av det. Prøv heller med en dedikert CD spiller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er andre ting enn effektforsterker som skal til for å få løft i lyden. Kanskje en annen forsterker ville gjort susen, evt annen CD spiller?

Hva slags kabler bruker du?
    Hva er det du er misfornøyd med/vil forandre?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK970 har jo fått masse skryt både her på forumet og i fagblader og så lenge den bare driver mellomtone/diskant er det ikke så mye å hente.....

Hvis jeg var deg ville jeg nok vurdert andre høyttalere, som gir deg større muligheter. Oppgradering av spilleren er også et alternativ. Selv har jeg dessverre en tendens til å underprioritere den :P

Hvis budsjettet er trangt er det vel også mulig å se på å modifisere høyttalerne, men det er jo bare hvis du ikke er redd for å åpne de og liker litt diy. (Her er vel kabelbytte og enten bytte eller oppgradering av kondensatorer og strømforsyning i forsterkeren det som er mulig å gjøre)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Når du sitter med såpass dyre høyttalere som Avantek Nine fra Audio Pro, og samtidig 989-modellen fra Pioneer, så tror jeg at du kanskje gjør lurt i å vurdere en annen (ny) forsterker i stedet for å kjøpe en effektforsterker som signalmates fra HK970'en. I og med ACE-bass-prinsippet trenger du heller ikke noen killer-amp, men en forsterker som har god timing og sammenheng i lydbildet.

Vurderte faktisk selv Avantek Nine for få år siden, men i hurtige bass-sekvenser syntes jeg ikke helt at 8-tommeren der nede hang helt med resten av klangen fra høyttaleren. (Her kan det dog være flere faktorer som påvirker lytteopplevelsen) Likte ellers høyttaleren svært godt.

P.S. Det største potensialet i 989-spilleren, rent lydmessig, får man gjennom i-link. Men det krever pr. i dag en forsterker i en helt annen kategori enn det du vurderer.

Mvh 777

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar :grin: !!!!!

Har tenkt på nye høytalere da de jeg har passer nok best i ett surround system og ny forsterker men budsjettet tilsier at det foreløpig ikke er aktuellt :???:

Bruker kabler fra Nordost så de er det ingenting og si på.

Noen som vet om det går ann og sende disse høytalerne inn for oppgradering og itilfelle hvor?

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tycker du ska testa med en effektförstärkare och köra biampat tillsammans med 970. Den har ju möjligheten att ställa utnivå på preout. Sätt lämpligtvis 970 att köra bas/mellan, då det är där den är som bäst. Leta rätt på ett H/K signature steg är mitt tips. Vet inte hur utbudet på dom är i Norge, men i Sverige säljs en hel del begagnade runt 5-6 tusen (femkanalarna) Såg förresten ett 3-kanals signature steg till salu på hificentralen kom jag på nu.

Slutsteget kan komma till nytta senare om du väljer att byta 970 mot en AV-receiver. Där kan man verkligen prata om lyft om man hänger på ett slutsteg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •