Samme frekvens rundt hele ved oppsett av surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samme frekvens rundt hele ved oppsett av surround?

Tja - litt vanskelig å lage en overskrift som dekker det jeg mener...

-Saken er at jeg var i ferd med å lage et innlegg i Høyttaler forumet, for å svare på tråden om det er nødvendig å kjøpe høyttalere i samme serie eller ikke (senter i samme serie som frontene).

Det jeg skrev var at det jo ville være logisk å tro at man vil få samme lydsignatur dersom man kjøper senter i samme serie, men at det i praksis ofte ikke er sånn. Så skrev jeg at i mitt anlegg, så er det faktisk sånn at senter har en annen lydsignatur enn frontene, selv om de er av samme merke og samme serie.

Så var jeg i ferd med å trykke på knappen for å legge inn dette svaret, men så kom jeg på en ting:

-Er det sånn at når man kjører frekvens-sveip fra receiveren (jeg har Arcam AVR300), så kjører den ut samme frekvens i alle høyttalerne?

For i så fall beyr det jo at det var som jeg holdt på å poste; at senteren min har en annen lydsignatur enn frontene.

Men dersom det er slik at det blir sendt ut en annen, tilpasset frekvens til senter ved slike sveip, (eller rettere sagt når jeg går fra punkt til punkt), da kan det jo være at de allikevel har samme lydsignatur, men at senter skal sende ut et litt lysere signal (jeg mener å huske at den låter lysere enn frontene).

Noen som vet (altså om det er samme frekvens som skal gå rundt til alle høyttalerne når man tester for nivå i surround)?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om, er det vel såkallt 'pink' eller 'white' -noise som blir sendt ut, og den skal vel låte likt rundt hele? Vet visst ikke så mye om dette som jeg trodde...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet er det samme for alle høytalerne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    ............. og den skal vel låte likt rundt hele? ..
    Ja, hvis du har identiske høytalere i alle posisjoner.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er samme lyd som plasseres på alle kanalene. Muligens en egen lyd til sub, men det er jeg litt usikker på. Det er en god idè å ha samme signatur i alle fall på alle høyttalere i frontrekka, men det er jo nok av ekskremsler på at det finnes unntak fra denne "regelen".

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også litt usikker på om høytaler oppsett med large og smal osv, har innvirkning på hva test frekvens spekteret som ligger i "pink" eller "white" -noise. Det at høytalerene i front og center bruker de samme elementene i høytalerene er vel også en liten indikasjon på om hvor likt lydsignatur messig man kan regne med å få disse, i tilegg kommer delefilter lyttrom plassering osv.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er også litt usikker på om høytaler oppsett med large og smal osv, har innvirkning på hva test frekvens spekteret som ligger i "pink" eller "white" -noise.
    -Dette har jeg faktisk ikke tenkt over! (at det kunne innvirke). Men så vidt jeg husker (TVen er på rep., så jeg har ikke brukt anlegget på en stund) har jeg satt både senter og fronter til Small.
    -Men da skulle de vel egentelig låte likt, eller? Gjør ikke det hos meg, ihvertfall ikke på pinknoise-sveip.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også litt usikker på om høytaler oppsett med large og smal osv, har innvirkning på hva test frekvens spekteret som ligger i "pink" eller "white" -noise..
    Hvis et test-signal skal ha en misjon, så kan ikke small/large innstilling påvirke dette. Virker ulogisk.

Det er forskjell på Receiveren's test-signal og et pinknoise-signal fra eks. CD/DVD.

Som test-signal definert mener jeg Receiveren's innebygde test-toner. Receivere med rom-korreksjon bruker jo nettopp et fullfrekvent pink-noise-signal for å detektere hver høytalers evne til å gjengi hele frekvensspekteret for på bakgrunn av dette sette korrekt delefrekvens - og definere anbefalt small/large innstilling.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis et test-signal skal ha en misjon, så kan ikke small/large innstilling påvirke dette. Virker ulogisk.

Det er forskjell på Receiveren's test-signal og et pinknoise-signal fra eks. CD/DVD.

Som test-signal definert mener jeg Receiveren's innebygde test-toner. Receivere med rom-korreksjon bruker jo nettopp et fullfrekvent pink-noise-signal for å detektere hver høytalers evne til å gjengi hele frekvensspekteret for på bakgrunn av dette sette korrekt delefrekvens - og definere anbefalt small/large innstilling.
    Mulig du har rett i det Flageborg, men vet ikke helt hva slags logikk det er med tanke på at en subwoofer vil jobbe sammen med og få ulike nivåer fra de forskjellige kanalene når man virkelig spiller, og får høre de virkelig lydsignaturene og nivåene man vel egentlig er ute etter i praksis, så er det vel ikke helt utenkelig at large og small og delefrekvens oppover for subwooferen kan påvirke oppfattelsen av lydsignatur, og hva er egentlig da vitsen med test toner som ikke er representativ for hvordan anlegget skal spille når det brukes til vanlig.

Edit: hva hvis man f.eks har forskjellig følsomhet på front og center høytalerne, f.eks 93db på font og 90 db på center. hvordan vil nivået bli i subwooferen da hvis man må sette center 3dB høyere med den interne test tonen ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett i det Flageborg, men vet ikke helt hva slags logikk det er med tanke på at en subwoofer vil jobbe sammen med og få ulike nivåer fra de forskjellige kanalene når man virkelig spiller, og får høre de virkelig lydsignaturene og nivåene man vel egentlig er ute etter i praksis, så er det vel ikke helt utenkelig at large og small og delefrekvens oppover for subwooferen kan påvirke oppfattelsen av lydsignatur, og hva er egentlig da vitsen med test toner som ikke er representativ for hvordan anlegget skal spille når det brukes til vanlig.
    Det var en veeeeeeldig lang setning. Sliter litt med å forstå hva du mener.

Jeg er enig med Flageborg her. Logikken tilsier at receiver sender like bredspektrede signaler for å detektere hvordan høyttalerene skal spille. Signalet vil selvsagt høres annerledes ut på sub, høyttaler satt til small og høyttaler satt til large, men jeg vil tro receiver ikke bryr seg om slike settinger under kalibrering hvis formålet er å sette disse parameterene? Testtonene er vel først og fremst for kalibereringens del? Kan testtonene brukes til noe annet?

Edit: Og kalibreringen setter vel også nivået på høyttalerene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en Receiver kalibrerer.........tester den hver høytaler fullfrekvent. Det er noen som har kommentert at høytalerne blir satt til Large automatisk. Logisk. Skal en test-prosedyre utforske høytalerens evner, må den jo sjekke hva høytaleren klarer - ergo tester den alt i Large.

En input-kilde med test-noise, som CD/DVD, må finne seg i de Small/Large innstillingene som Receiveren er innstillt til.

Receiveren vil også optimalisere for jevnest mulig lyd-trykk fra alle kanaler.

Derfor kan man i etterkant se på displayet at det er forskjellig nivå på kanalene, enten pluss/minus 2-3dB er ikke uvanlig, men +- en halv dB er vanlig forskjell på frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikk uhørt med 1-2 dB i variasjon selv mellom høyttalerne i et stereo-par.

Plassering av center kan gjøreat den låter ganske forskjellig.

Hvis center har 3dB lavere oppgitt følsomhet vil den garantert låte forskjellig ved kalibreringssignaler. Da har den neppe helt identisk lydsignatur heller.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det var en veeeeeeldig lang setning. Sliter litt med å forstå hva du mener.

Jeg er enig med Flageborg her. Logikken tilsier at receiver sender like bredspektrede signaler for å detektere hvordan høyttalerene skal spille. Signalet vil selvsagt høres annerledes ut på sub, høyttaler satt til small og høyttaler satt til large, men jeg vil tro receiver ikke bryr seg om slike settinger under kalibrering hvis formålet er å sette disse parameterene? Testtonene er vel først og fremst for kalibereringens del? Kan testtonene brukes til noe annet?

Edit: Og kalibreringen setter vel også nivået på høyttalerene?
    Ja det ble en litt lang setning fra min side der pnerbye, og det ble kanskje litt uoversiktlig (skjønner det nesten ikke selv når jeg leser det på nytt.....). Det jeg lurer litt på her i denne tråden er om man kanskje snakker litt forbi hverandre, der noen beskriver receivere som har rom korreksjon med målermic osv, og noen (meg) som prøver å beskrive om test toner som kun brukes for nivå justering sammen med en db måler, og man selv må velge large/small og avtand til høytalerne osv, og hvorda ned kan påvirke frekvens området i test tonen.

Trådstarter beskriver også om forskjellig lyd signatur mellom front og center, og om det er det samme test signalet/frekvens området som er brukt på de forskjellige 5.1 kanalene hvis man velger det interne signalet. (hvis jeg forstod han rett da..)

Det som vel er det som er viktig, er at de venstre front, center og høyre front samarbeider såpass godt lydsignatur messig at man ikke hører store forskjeller på lyden som panoreres og bruker de forskjellige høytalerene. Har intrykk av at det syndes litt med lydsignaturen til center høytaleren i mange høytaler serier, og at forhold som hvordan elementene er plassert i forhold til hverandre og hvordan det påvirker sprednings karakteristikken er ting som er vanskelig å få riktig.

Er enig i at det er logisk at en Surround receiver med romkorreksjon sender det samme frekvens området for å sense frekvens respons ol. egenskaper til høytalerene i bruk, men er ikke sikker på at det samme er like logisk i et mer mannuelt justert oppsett....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter beskriver også om forskjellig lyd signatur mellom front og center, og om det er det samme test signalet/frekvens området som er brukt på de forskjellige 5.1 kanalene hvis man velger det interne signalet. (hvis jeg forstod han rett da..).
    Det var det jeg mente ja - de tonene man manuellt velger å sende ut fra receiver for å stille inn ved hjelp av en dB måler.

Eneste jeg egentelig lurte på var om signalet som da går til senter er det samme som går til frontene, fordi dersom det er tilfelle, låter senteren min annerledes enn frontene mine. Grunnen til at jeg spurte var at jeg var i ferd med å poste et annet sted at min senter låter annerledes enn frontene, til tross for at de er i samme serie, men så kom jeg plutselig på at det kanskje var en mulighet for at selve signalet som ble sendt ut var forskjellig av en eller annen grunn.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan se en mulighet for at signalet kan være påvirket av large/small hvis hensikten er å kalibrere manuellt, men hvis alle høyttalere i frontrekke er satt til large, og nivået på høyttalerene er kalibrert, er det vel optimalt om signalet høres likt ut på alle høyttalere? Jeg vil ikke tro at det er et eget "center-signal", men jeg gjetter litt nå da.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    .......de tonene man manuellt velger å sende ut fra receiver for å stille inn ved hjelp av en dB måler..
    Jeg regner med at du refererer til "test-tone-button" som er en del av receiveren? og som nevnt tidligere - IKKE en CD/DVD?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg regner med at du refererer til "test-tone-button" som er en del av receiveren? og som nevnt tidligere - IKKE en CD/DVD?
    Heh - ja, jeg skrev 'fra receiver' for å unngå den mulige misforståelsen, men det kommer jo ut den veien uansett, så... Men ja - jeg mente de testtonene som receiveren genererer.

Uansett - 'case closed' forsåvidt; jeg lurte på om høytalerne mine hadde nøyaktig samme lydsignatur, eller om testtonene kunne være forskjellige mellom front og senter av en eller annen grunn, og konklusjonen er vel at senteren min har en annen klang/lydsignatur enn frontene (ihvertfall på testtoner...).

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tannoy høyttalere med forskjellig følsomhet... selv om de er i samme serie, og har samme lydsignatur... f.eks.: mC har følsomhet på 90dB, mx1 87dB og m3 89dB .. noe MCACC'en på min pioneer takla fint.. dempa senter (mC) 3dB mer enn mx1 jeg bruker i front nå.

OT:
    Har en liten teori på at MCACC'en på min 1015 demper mye for å få -0dB på volumkontrollen til å være ca. referansevolum til THX.. dvs 105dB .. men jeg har absolutt ingen bevis på at det er sant... det meste var nemlig dempet med minst 5dB i mitt oppsett etter en gjennomkjøring av MCACC...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at samme signal blir sendt til hver høyttaler (signal produsert i receiver), men det vil være forskjellig lyd fra hver høyttaler avhengig av hvilke elementer det står i de.

En bakhøyttaler med ett 6,5" element i en liten kasse vil ikke lage samme lyd som en høyttaler med tre like store elementer i ett større kabinett.

Men dersom det er riktig kalibrert og man sender testsignal fra CD/DVD skal det være (tilsynelatende) lik lyd i hver høyttaler.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo nesten gå ut i fra at signalsveipet er likt i alle kanaler.

Skulle signalsveipet i en kanal være anderledes for å kunne kompansere for en antatt høyttaler, må jo produsenten angi dette samt gi anbefalinger for karakterisitkken til en slik høyttaler. Samtidig vanskeliggjør det veldig muligheten for å kunne benytte tre identiske fronter.

Receiver produsentene vet jo ikke hvilke høyttalere du bruker i de forskjellige kanalene (5 identiske, THX-oppsett, minianlegg, hjemmesnekret, osv).

Likt signalsveip i alle kanaler virker derfor enklest for produsent og kjøper å forholde seg til.

I min første hjemmekino kjøpte jeg tre identiske fronter da jeg var så lei av demoer der lyden forandret seg når den vandret over frontene. Spesielt kunne jeg høre det i Toy Story 2, mens de står i buskene like før de skal krysse veien så går grisen fra venstre til høyre mens han prater. Mange oppsett klarte dette overraskende dårlig (noen år siden nå).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •