Plassering av bakhøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøytalere?

Trenger noen synspunkter på plassering av bakhøytalere.

Høytalerene det er snakk om er Dali consept 1 (ikke veldig store). Forsterkeren er en Yamaha rx-v550, i manualen til denne er det anbefalt oppsett å ha bakhøytalerene opp bak på sideveggene (180 cm i høyde). Har dere noen forslag/erfaringer med dette i forhold til å ha dem på stativ eller på vegg rett bak.

Rommet er under bygging, men det er 3,5 * 3,4 (nesten kvadratisk, ikke bra) og har en takhøyde på 220 cm.

Erfaringer/synspunkter blir tatt imot med takk

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen synspunkter på det?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo! Dolby har: http://www.dolby.com/consumer/home_e...oomlayout.html

Our recommended height for the surrounds is above ear level, as soundtracks are likely to be optimized for that location.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Takker for raskt svar. Jeg lurer fortsatt på hvor høyt opp bakhøytalerene bør være. Ser at de blir vist til at diskant bør være litt over "øre-høyde", men i Yamaha-manualen er det 180 cm, som blir en del høyere, noen tanker om dette?

Kommer heller ikke til å få vinklet inn høytalerene, de kommer til å peke mot hverandre fra sideveggene, bør jeg kjøpe inn noen fester, i tilfelle har dere noen forslag. Husk dette er budsjett-surround

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet følgende med min hjemmekino (i to forskjellige leiligheter):

-På veggen i ca 2m høyde, sideveggene med rundt 1,5-2m til lytteposisjon. Og vinklet litt ned.
    -På stativ i samme høyde som front (ca 60cm) godt og vel to meter bak lytteposisjon, var vel rundt 2,5meter unna.
    -Og nå etter ombygging av leilighet står de på samme stativ ca 4cm unna sofaen på hver side. De blir forhåpentligvis hengt opp over sofaen etterhvert, hvis samboer godkjenner dette eller vi ikke flytter igjen snart :-P

Av disse plasseringene var på stativ i samme høyde og godt bak lytteposisjon helt klart å foretrekke, da blir det ekte forsinkelse og lydbildet strakk seg lenger bakover, bedre ambience rett og slett :grin:
    Men oppe på hver sidevegg var ikke mye dårligere.
    Jeg testet aldri å henge opp bakhøyttalerene når jeg hadde langt bak sofaen, mulig dette ville gitt enda bedre resultat. Får jeg nok plass en vakker dag vil jeg helt klart prioritere å få litt avstand til bakhøyttalerene, hvis ikke vil jeg seff gå for veggplassering.
    Så nærme som jeg har de nå er ikke spes god løsning, det funker med maks forsinkelse og gain på forsterkeren til bakhøyttalerene skrudd godt ned, men det er ingen god løsning.

A

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Takker for raskt svar. Jeg lurer fortsatt på hvor høyt opp bakhøytalerene bør være. Ser at de blir vist til at diskant bør være litt over "øre-høyde", men i Yamaha-manualen er det 180 cm, som blir en del høyere, noen tanker om dette?

Kommer heller ikke til å få vinklet inn høytalerene, de kommer til å peke mot hverandre fra sideveggene, bør jeg kjøpe inn noen fester, i tilfelle har dere noen forslag. Husk dette er budsjett-surround
    Peker de mot hverandre fra sideveggene ca 50 cm over hodet så er det en grei løsning. Concept 1 kan godt henges rett på veggen. Tror du blir fornøyd med det!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Peker de mot hverandre fra sideveggene ca 50 cm over hodet så er det en grei løsning. Concept 1 kan godt henges rett på veggen. Tror du blir fornøyd med det!
    Tror det blir sideveggløsningen, ca 50 cm over hodet slik du sier. Har stativ å sette dem på, men har rett og slett ikke plass da rommet er så lite.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da begynner rommet å ta form

og det er på tide å henge opp bakhøytalerene, men, siden rommet er så lite må jeg ha sofaen helt i bakvegg. Bakhøytalerene vil da komme "klint" inn i hvert sitt hjørne. Har dere noen erfaringer, eller synspunkter på dette?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    og det er på tide å henge opp bakhøytalerene, men, siden rommet er så lite må jeg ha sofaen helt i bakvegg. Bakhøytalerene vil da komme "klint" inn i hvert sitt hjørne. Har dere noen erfaringer, eller synspunkter på dette?
    Når jeg hadde mine langt oppe på veggen var de omtrent klint inni hjørnet oppunder taket, men de var vinklet litt ned. Det fungerte helt utmerket.
    Kommer sikkert til å bli bra hos deg også, det er litt sjansespill siden man ikke får testet før man har hengt opp. Er vel neppe aktuelt å lage masse hull i veggen for å teste forskjellige plasseringer :roll:

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •