Den perfekte lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den perfekte lyd

Først å fremst lurer jeg på om det må koste skjorta, buksa og gjerne underbuksa også..

Jeg kaster ut en påstand for kr 60 000 må man da kunne få en cd spiller, høyttalere, sub og en forsterker som tilnærmet leverer den perfekte lyd. Vet at dette ikke tilfelle, men det må da bare være små detaljer som skiller her og som knapt nok er hørbart for øret. Når jeg leser at noe bruker opp til 300 000 på et anlegg, så kan det ikke være sååå mye bedre lyd man får ut det. Oi.. nå får jeg vel ertet på meg noen her.No hard feelings!! Vel ikke vondt ment men hvis man da ta en forsterker da som leverer rikelig med strøm og effekt til si 30k. Er den til 60k så vanvittig mye bedre uavhengig av merke. Det må jo finnes noen begrensninger for hvor rent og pent man klarer å gjengi en innspilt lyd.

Og dette med lyd er selvfølgelig en smaks sak, og de fleste forandrer jo smak med alderen. Som meg selv feks. I en alder 20 år var det cervin vega og bulder og brak som var tingen, mens jeg i dag dømmer ut i fra helt andre kriterier.

Ønsker bare å få i gang en diskusjon rundt dette med komponeter og hadde vær moro å fått noen tilbakemeldinger :-P

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska sei!!!!

Minst underbuksa er eg redd!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får vel et ganske bra antrekk, inkludert boxershorts, til 300 000, skulle jeg anta, og inkludert et bra anlegg også. Mye for pengene, det!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noenlage en kurve pris/kvalitet?

Den begynner vel ganske bratt og flater ut mere og mere..

Mitt anlegg er på ca 37k. Midt på kurven der den runder av?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, litt før..

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar, Antonx!

Mange som mener at kurven stiger ganske bratt opp til omtrent 100.000 før den begynner å slake mer og mer. (Man prater da om stereoanlegg med CD-spiller, tokanals forsterker og 2 stk høyttalere.)

Kan sikkert stemme det.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terrawa, velkommen til forumet
    Mye fine forslag til dresskode her og det er fint at gutter har humor. Er selv ikke så opptatt av pris, men det koster å plukke gode komponenter, spesiellt dyrt blir det når disse ikke matcher. Da kan det fort bli veldig dyrt.

HT skiller mest på lyd, så velg noe du liker her som step #1
    Fininstill denne lyden med en skikkelig CD / DVD /Vinyl (kilde) inkl. Forforsterker
    Finn en Receiver / Forsterker eller mono Blokker som kan fore HT med godlyden
    Du finner fort ut at du mangler en sub, kjøper en "grei" en og ender opp med verstingen

Budsjett ganger med PI og det nærmer seg

/L

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurver blir kun vage spekulasjoner, og forteller like mye om folks preferanser og lommebok, enn faktiske forskjeller.

Perfekt lyd. Ja, det trenger ikke koste så mye. Bare å ta seg en tur til et konserthus. Skal man ha nesten perfekt lyd hjemme, så får man knapt CD-spilleren for 60 000,- Det er også mange andre kriterier som skal stemme enn bare sluttsummen på kvitteringen for at et anlegg skal låte vanvittig.

Alle har jo vært på en eller flere high-end demoer som låt elendig (har selv vært på flere av de). Ofte er det rimelige anlegg som overrasker mer, og det er jo egentlig ikke så rart siden prisforskjellen er vanvittig. Men når først et high-end anlegg låter bra, så er det virkelig snakk om gåsehudfaktor som forklarer den høye prislappen.

Akkurat hva det koster, hvordan det gjøres, eller om det i det hele tatt er mulig kan vel diskuteres inn i det neste årtusendet. Målet bør vel heller være å komme så nære som mulig, i forhold til sine egne preferanser og lommebok.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror hemmeligheten på mange måter ligger i merkevareplattformen til ulike produsenter. Etter hvert har man jo lært seg at forhandlerne har noen dyre komponenter i hyllene som de har veldig høy dekningsgrad på. I tillegg har man funnet ut at de samme komponentene tjener importørene eksepsjonelt mye på. Da er man plutselig i en situasjon der kostprisen på produktet er såpas lav i forhold at den er det samme som produkter som i butikken koster halvparten.

Enkelte produsenter har som forretningside å være litt mer ekslusive. Det betyr ofte at de har mange gode produkter, men allikevel kan det innebære at policyen fører til at de gir mindre pr inversterte krone.

Dersom man er veldig opptatt av hva man får for pengene tror jeg derfor det er en veldig god ide å forsøke å danne seg et bilde av hvordan policyen til den enkelte produsent/merkevare er. Man kan selvsagt ikke velge seg komponenter bare basert på dette, men det er en betraktning man kan ta med seg på veien.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Budsjett ganger med PI og det nærmer seg

/L
    Når det gjelder budsjett, kontra hva man ender opp med, kan det vel ikke sies bedre:grin:

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså dette med hva det koster og hva du hører er jo opp til enkeltpersonen. Har du mye penger, så bruker du oftest mer penger også. Så hvis du har la oss si et par mill, så er det lett å bruke litt mer penger bare for å få litt bedre lyd...

Om øret hører forskjell fra et anlegg til 100k og 300k for eks, er jo individuelt.

Selv hørte jeg på 703 på Classe og 804N på Lyngdorff på torsdag, og må si jeg var mildt sagt skuffa. Men noe var hakkendes gale med 703'ene, de hadde altfor liten bredde og de stod ikke i eget rom. Så det var vel kanskje ikke den beste demoen jeg kunne få. For å si det sånn: Jeg var glad for å komme hjem igjen og høre lyden i mine 604.... Så jeg har blitt litt mer skeptisk på om jeg skal bruke så mye mer penger på å oppgradere til bedre HT'er....

Men det hadde vert greit å fått en kurve for "gjennomsnittsmennesket"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som snickers sier, så er det vanskelig å måle lyd direkte mot prislapp, men for 300k kontra 100k, så skulle jeg ha klart å finne et anlegg som hvem som helst hadde skjønt at det var snakk om en markant forbedring i lydkvalitet, design og byggekvalitet. Men om det er verdt de ekstra pengene, blir en vurdering hver og enkelt må ta.

De aller fleste kjøper en VW Passat, som er en flott bil man helt sikkert blir mer en fonøyd med. Allikevel er det noen som kjøper Mercedes til det dobbelte. Om det er verdt penga og om det er "så" mye bedre, kan vel diskuteres mellom hver og en, men at vi snakker om en bil av en litt annen klasse burde det være lite tvil om.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror hemmeligheten på mange måter ligger i merkevareplattformen til ulike produsenter. Etter hvert har man jo lært seg at forhandlerne har noen dyre komponenter i hyllene som de har veldig høy dekningsgrad på. I tillegg har man funnet ut at de samme komponentene tjener importørene eksepsjonelt mye på.

Dersom man er veldig opptatt av hva man får for pengene tror jeg derfor det er en veldig god ide å forsøke å danne seg et bilde av hvordan policyen til den enkelte produsent/merkevare er. Man kan selvsagt ikke velge seg komponenter bare basert på dette, men det er en betraktning man kan ta med seg på veien.
    Dette er langt på vei et meget fornuftig svar, som dessuten ikke har noen kompliserende faktorer i forhold til allmenkunnskapen.

Det er langt på vei, men selvfølgelig ikke alene begrenset til, merkevarebygging og konstruksjonsmessige ulikheter som skiller en produsent fra en annen. Selv om kvalitet gjerne følger pris, så er avgjørelsen bak et valg (normalt) relatert til å følge instinktet som appellerer til både hjerne og hjerte samtidig. Hvis man klarer å fortrenge noe av "kunnskapen" om naboens grønne plen til fordel for et egendefinert pris-/bruks-/ytelses-forhold, så vil en kanskje erfare at lykkepiller ikke kun kommer innpakket i sølvpapir. "Kunnskap" kan være noe av det mest begrensende som finnes!

Jakten på det gode liv går videre.....

777

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er "perfekt lyd" en illusjon....som det meste annet som kategoriseres som "perfekt". Hva jeg hører og hva DU hører blir aldri det samme, uansett hva komponentene koster. Det ideelle for meg er lyd jeg er fornøyd med, og som gir meg en 'god' opplevelse....til den pris jeg føler det er verdt. Og det er vel perfekt i seg selv, eller...? ;-)

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter min mening er det umulig a fa HELT perfekt lyd. Folk lager stadig bedre komonenter og man kan alltid fa lyden litte granne bedre.. og bedre.. og bedre.. men til slutt blir lyden sa ren, sa perfekt at man ikke blir i stand til a hore hvor bra den egentlig er! Sann er det allerede na, de beste anleggene gir sa god lyd at kun maleinstrumenter klarer a "hore" den "perfekte" lyden. Det blir liksom alt for bra, og det finnes jo grenser for hvor noyaktig oret vart klarer a hore. Jeg synes at det ikke er noe vits a prove a oppna den perfekte lyden, for man kan vel si at den har blitt oppnadd! Men den er dyr! Man ma ofte ut med flere hundre tusen! Derfor burde high-end produsentene konsentrere seg om a lage de beste komponentene til lavest mulig pris.
    Hi-fi er en av de dyreste hobby'ene jeg veit om!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den perfekte lyd er umulig å oppdrive, den finnes ikke. Lyden blir alltid påvirket av ting vi ikke har herredømme over, slik at den ikke når frem til trommehinnen på den måten den opprinnelig ble produsert.

Målet, etter min mening, må være å etterstrebe en lyd som for deg selv høres best mulig ut etter dine egne preferanser! Det behøver nødvendigvis ikke koste all verden, men man passerer fort 100 000,- for et komplett anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den perfekte lyd må vel være å hyre artisten man ønsker å høre?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Den perfekte lyd må vel være å hyre artisten man ønsker å høre?
    Joa, men lyden blir vel ikke perfekt for det. Instrumenter og vokaler påvirkes av utstyret det formidles gjennom og rommet lydbølgene sendes gjennom.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt sagt: det er umulig a oppna perfet lyd
    (:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "perfekte lyd" er som følger:

-Høyttalere med flat frekvensgang på lytteaksen, samt helt flat frekvensgang ved alle spredningspunkter og en relativt begrenset spredning, avhengig av hvordan rommets akustiske forhold rundt høyttalerne er. De skal videre ha THD på under 0,1% opp til ca 130dB, null fasedreining, spille fullrange (20Hz til 20kHz) uten at frekvensgangen påvirkes mer enn 0,2dB av rommet. Den skal videre ha THD over 3. harmonisk lavere enn 0,01%, og THD over 5. orden lavere enn 0,001%.

-Rommet skal ha en etterklang (RT60 og alle andre avrullingspunkter) som er helt flat ved alle frekvenser over et stort fysisk område i rommet. Det skal videre være uten førsterefleksjoner der disse normalt ville oppstått.

-Effektforsterkeren skal levere en flat frekvensgang i den lasten som høyttalerne yter på den. Den skal ikke ha fasedreining, og THD og annen forvrengning skal ligge under 0,0001%. S/N skal ligge på 123dB eller mer. Kanalseparasjon skal være 140dB eller mer. Forsterkeren skal beholde den lave forvrengningen opp til 80% av maksimaleffekten. Ved 130dB skal bare 50% av maksimaleffekten være i bruk.

-Forforsterkeren og signalkilden skal ha flat frekvensrespons og faserespons gitt den lasten den skal drive. Den skal også ha total forvrengning lavere enn 0,0001%

Med andre ord:
    -Vi kan bare gjengi det som ligger på plata på en tiltenkt måte. Vi kan ikke oppnå større perfeksjon enn dette, men siden en hel produksjon er å anse som et åndsverk er det heller ikke ønskelig.

-Vi kan med dagens teknologi komme omtrent i mål på signalkilde og forforsterker. På effektsiden har vi et stykke igjen.

-Rommet kan vi få til.

-Høyttalere klarer vi neppe å få til. Det er simpelt hen for mange utfordringer der vi ligger så enormt langt unna. Imidlertid kan det være påfallende å se at en del konstruktører ikke har tatt til seg det faktum at dette faktisk er den rimelig enkle definisjonen på det som bør være målet, og som er den helt klart største feilen i en signalkjede gitt teknologi vi i dag har tilgjengelig.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •