Den perfekte lyd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje en egen tråd om dette?

I Beolab 5 kommer det frem 1 mic i forkant på hver høyttaler som gjør en rask måling av rommets egenskaper. Deretter blir det lagt inn en logaritme for akkurat dette rommet, og all lyd som sendes ut er prosessert med denne algoritmen.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Den perfekte lyd

Den perfekte lyd finnes ikke. Vil si at definisjonen på dette er om samtlige her på dette forumet var enige om at de ikke var mulig å få bedre lyd og at nakkehårene på samlige stod rett til værs, ergo umulig. Litt som politikerene, de blir aldri enig.

Men hver enkelt kan definere sin egen perfekte lyd (er ikke det vi alle streber etter) og krangel med lommeboken.

Alltfor mange er intr. i duppedingser, knotter, watt, utseende, formater osv.

Istedenfor å virkelig sette seg ned, lese hva artisten vil formidle sette på cden, lykke øynene og føle om nakkehårene reiser seg.

Den perfekte lyd er som å reise i tid og rom uten å forlate rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo

Alltfor mange er intr. i duppedingser, knotter, watt, utseende, formater osv.

Istedenfor å virkelig sette seg ned, lese hva artisten vil formidle sette på cden, lykke øynene og føle om nakkehårene reiser seg.
    Beste jeg har lest her på forumet på lenge! Ble nødt til å sitere det du sa slik at folk muligens får lest det 2 ganger. Kunne ikke sakt meg mer enig selv om det er så altfor sjeldenet jeg selv gjør dette... Får ingen bedre feel good føleslse en når man gjør som du sier.

Perkfekt lyd kan jeg ikke fårestille meg. Men jeg mener ingen ting er umulig før det motsatte er bevist. Hva jeg muligens engang opplever som perfekt lyd er mye mulig langt i fra perfekt for noen andre ører...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvorfor man skal blande hørselen inn i en slik diskusjon som dette, da perfekt lyd mer har med å kunstig gjengi lydbølgene så eksakt som mulig i forhold til de oprinnelige lydbølgene så det vil være mest mulig realistiske, uansett om man har redusert hørsel eller ikke. Hører man f.eks en snekker som slår inn en spiker med en hammer, så vil man vel uavhengig av små hørselstap bli bombardert med de lydbølgene som blir produsert. Om en som kun hører noe i bass område hører dette som noe helt annet enn en med 20-20kHz hørsel, er vel ikke poenget, men at begge skal høre det samme som man gjorde live i virkeligheten, hvis man spiller inn hammer slåingen og spiller det av i lytterommet. Da skal snekkeren spikre inn spikeren fra samme plasseringen hvis man lukker øynene og kun lytter. Mener noen her at han som kun hører 20-120 hz skal høre hele frekvens området for at det skal være en perfekt gjengivelse?

Det blir nesten som eksempelet der man har et tre som deiser i bakken i skogen, og diskusjonen om det blir noen lyd fra dette hvis ikke det er noen tilstede for å høre det.

En meget tåplig problemstilling i utgangspunktet etter min mening det med treet, og har egentlig aldri skjønnt hvorfor noen stiller spørsmålstegn om det, når man vet hva lyd er og hvordan den blir produsert når et tre knekker og faller til bakken.

Må ellers si meg meget enig med alt Snickers-is har skrevet i denne tråden, og savner også nyskapende høytaler teknologier som ikke har de typiske svakhetene man finner i de elektroniske musikk signal > lydbølge transduserene man har i dag.

Forskjellige rom korreksjons systemer som fungerer med å tilpasse seg så de undertrykker lydmessige neggative effekter fra rommet så man i lyttepossisjon blir presentert det mest mulig samme som den informasjonen som er i musikk signalet er jo et skritt i riktig retning, men så lenge man har konvensjonelle talespoler, mebraner med masse i bevegelse og forskjellig strålings karakteristikk osv så er vel det å gjenskape den perfekte lyd i forhold til en perfekt innspillt innspillt kilde, noe man kan etterstrebe, men vel aldri helt kan oppnå 100%.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nå tar det litt av med hørsel her men jeg må bare

Teknisk sett er jo den perfekte lyd strengt tatt at de samme lydbølgene som produseres ved opptak også gjengis 100 prosent likt ved avspilling. Jeg er fullstendig enig i at man har oppnådd "perfekt" lyd så lenge hammerslaget høres likt ut når det avspilles som det gjør i virkeligheten.

Men..

Det vil likevel være slik at dersom alle faktisk skal oppleve den samme lyden som ble spilt av så må det korrigeres for hørselfeil. Du kan ikke si at hammerslaget som ble benyttet som et eksempel høres likt ut for en som hører dårlig som det gjør for et tenkt menneske med perfekt hørsel.
    Dermed vil alle oppleve lydene forskjellig, så selv om lydbølgene inn i øret er perfektet så vil opplevelsen av lyden variere basert på hørefeil.

Det vil si at dersom alle skulle høre og oppleve akkurat den samme gjengivelsen så måtte alle hatt lik og perfekt hørsel.

Så skjønner du forskjellen her?

Dere snakker om at lydbølgene fysisk skal produseres identisk live vs avspilt på anlegg. Jeg snakker ikke om denne forskjellen. Jeg snakker om at lyden skal høres lik ut for absolutt alle som hører. Det vil si at akkurat slik artisten oppfatter lyden vil også den som hører på det "perfekte" individuelt hørseltilpassede anlegget også oppfatte lyden. Slik vil alle faktisk høre den samme lyden og få det samme inntrykket som artisten ville formidle, selv om signalet fysisk sett ikke er likt som det opprinnelige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    For meg er "perfekt lyd" en illusjon....som det meste annet som kategoriseres som "perfekt". Hva jeg hører og hva DU hører blir aldri det samme, uansett hva komponentene koster. Det ideelle for meg er lyd jeg er fornøyd med, og som gir meg en 'god' opplevelse....til den pris jeg føler det er verdt. Og det er vel perfekt i seg selv, eller...? ;-)
    Den sier jeg meg enig i.
    Folk kan ha forskjellige hørselsskader på visse frekvenser som gjør at de gjerne vil ha mindre. Men det er snakk om mest mulig realistisk her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kanskje en egen tråd om dette?

I Beolab 5 kommer det frem 1 mic i forkant på hver høyttaler som gjør en rask måling av rommets egenskaper. Deretter blir det lagt inn en logaritme for akkurat dette rommet, og all lyd som sendes ut er prosessert med denne algoritmen.
    Dette høres jo meget interessant ut, men denne brukes da bare en gang, og er egentlig overflødig helt til du flytter høytalerene eller ommøblerer rommet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hehe, nå tar det litt av med hørsel her men jeg må bare

Teknisk sett er jo den perfekte lyd strengt tatt at de samme lydbølgene som produseres ved opptak også gjengis 100 prosent likt ved avspilling. Jeg er fullstendig enig i at man har oppnådd "perfekt" lyd så lenge hammerslaget høres likt ut når det avspilles som det gjør i virkeligheten.

Men..

Det vil likevel være slik at dersom alle faktisk skal oppleve den samme lyden som ble spilt av så må det korrigeres for hørselfeil. Du kan ikke si at hammerslaget som ble benyttet som et eksempel høres likt ut for en som hører dårlig som det gjør for et tenkt menneske med perfekt hørsel.
    Dermed vil alle oppleve lydene forskjellig, så selv om lydbølgene inn i øret er perfektet så vil opplevelsen av lyden variere basert på hørefeil.

Det vil si at dersom alle skulle høre og oppleve akkurat den samme gjengivelsen så måtte alle hatt lik og perfekt hørsel.

Så skjønner du forskjellen her?

Dere snakker om at lydbølgene fysisk skal produseres identisk live vs avspilt på anlegg. Jeg snakker ikke om denne forskjellen. Jeg snakker om at lyden skal høres lik ut for absolutt alle som hører. Det vil si at akkurat slik artisten oppfatter lyden vil også den som hører på det "perfekte" individuelt hørseltilpassede anlegget også oppfatte lyden. Slik vil alle faktisk høre den samme lyden og få det samme inntrykket som artisten ville formidle, selv om signalet fysisk sett ikke er likt som det opprinnelige.
    Artisten formidler opplevelse. Den perfekte opplevelse passer kanskje med din beskrivelse, men denne tråden handler BARE om den perfekte LYD. Derfor gir den også beng i hva som er den perfekte opplevelse

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rontonic
    Dette høres jo meget interessant ut, men denne brukes da bare en gang, og er egentlig overflødig helt til du flytter høytalerene eller ommøblerer rommet?
    Mikrofonene vil ikke være i bruk før du kjøre oppsettprosedyren på nytt nei, men selve korreksjonen kjøres hele tiden. Høyttalerne har da også digitale innganger og prosesseringen skjer selvsagt digitalt.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre må også lyd leve med prinsippet om at alt er relativt....

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den perfekte lyden for min del er når prinsessa mi på 1,5 år ler så hun rister

Men tilbake til topic, hva er egentlig definisjonen på den perfekte lyden? Vil ikke den perfekte lyden variere fra tid til annen hos de fleste... kanskje t.o.m dag for dag? De færreste har vel en stereo som man til enhver tid er 100% fornøyd med.
    Om alle her fikk 5 million til å kjøpe seg en stereo for, ville garantert mange finne rom for oppgraderinger etter kort tid.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt i forhold til hva da? Hvilken definisjon er vi ute etter?

Perfekt i forhold til virkeligheten?
    Det må jo være når en høyttaler låter 100% likt som instrumentet/stemmen fremført live på samme plass. Dette burde vel kunne måles frem til i lytteposisjon, uavhengig av ører og individuelle meninger.

Perfekt iflg. lytter?
    Dette vil variere fra lytter til lytter, og vil være individuelle meninger basert på hva som er "best" i forhold til lytters preferanser og forventninger. Dette trenger ikke samsvare med hvordan lyden er i virkeligheten. Altså ingen fasitsvar.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •