Digital lyd i praksis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital lyd i praksis

Bakgrunn
    Jeg ønsker å skjekke objektiv lydkvalitet på PC-platform. For å unngå kompliserende elementer sammenlignes bare digital ytelse. Antagelsen er at så lenge to strømmer er identiske binært sett så bør de høres likt ut ut av D/A converter. Derfor har jeg ikke gjennomført noen lyttetester eller målinger av analog ytelse (det ville ha komplisert ting betydelig).

Først kommer en beskrivelse av oppsett og hva jeg ønsker å gjøre. Jeg vil gjerna ha innspill på dette mens jeg gjennomfører.

Jeg gjør ikke dette for å bevise noe, jeg prøver å gå til dette med åpent sinn selv om jeg selvsagt har forventninger. Hensikten min er heller ikke å konkludere alt for mye, men å objektivt dokumentere under hvilke settinger vi kan forvente oss sample-nøyaktig lydstrøm og under hvilke tilfeller vi ikke kan forvente det. Jeg håper på en diskusjon med mange innspill på hvorfor jeg får/ikke får digitale avvik, hvilken relevans det har i praksis, og hvorfor to strømmer med samme samples kan eller ikke kan låte forskjellig.

Kjører Exact Audio Copy versjon 0.95beta4

Hardware:
    1. Nec DVD-RW ND 3500 AG

Secure mode with the following features:
    Drive has ‘Accurate stream’ feature
    Drive does not cache audio data
    Drive is capable of retrieveing C2 error information

Use read sample offset correction : +48 samples

Allow speed reduction during extraction

2. Pioneer DVD-ROM DVD-105F

Secure mode with the following features:
    Drive has ‘Accurate stream’ feature
    Drive caches audio data
    Drive is NOT capable of retrieveing C2 error information

Use read sample offset correction : +690 samples

Testplate:
    Katie Melua
    Call of the Search
    2003

Trinn 1 – ripping av CD-plate
    Oppdaterte til beta 4 av EAC, og gikk igjennom installasjonsguiden. Begge mine drev ble gjenkjent i databasen og jeg lot EAC bruke foreslåtte innstillinger, men valgte rippemode til ”secure” og korrigering for offset.

EAC foreslår å bruke NEC som primær drive siden den har C2 error reporting,
    Rippet først CD-en med Pioneer-drevet. ”Test & copy, uncompressed” som ripper plata to ganger, lagrer resultatet som wav og sammenligner sjekk-summen (CRC) fra de to rippingene. Gjorde deretter samme operasjon med NEC-driven. Resulterende wav-filer ble så sammenlignte sample for sample.

Figur 1 “Sanity check” for CD-ripping

Hvorfor?
    Målet er å sannsynliggjøre at jeg på min harddisk har en hel Katie Melua CD lagret som wav som nøyaktig, sample for sample tilsvarer det masteringstudioet en gang la på ”mor-plata”. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at ikke mitt eksemplar har en eller flere bitfeil som opptrer hver gang jeg leser plata i forskjellige drev og samtidig er av en slik art at den slipper igjennom de to lagene med feilkorrigerende kode, men det fremstår for meg som usannsynlig.

Trinn 2 – 2.generasjon
    Etter å ha gjort en ”sanity check” på om plata lar seg rippe feilfritt, ønker jeg å brenne en kopi, og sjekke kopien opp mot originalen. Hvis kopien bit for bit stemmer med originalen kan jeg konkludere med at de to er likeverdige (i det minste med mitt leseoppsett). En bit er en bit. Om de to kopiene tåler like mye slitasje eller om de kan leses med samme feilrate på andre drivverk er det naturlig nok vanskelig å si noe om.

Figur 2 Signalflyt, sammenligning av 1. og 2.generasjons ripping

Jeg bruker brennefunksjonen innebygd i EAC, bruker Pioneer som kilde og NEC som destinasjon, lar EAC sette parametre:
    Write speed: 48.0x
    Write mode: No Test Write
    Close mode: Close CD

Jeg sammenligner 2.generasjon rippet med 1.generasjon rippet for å spore forskjeller.

Trinn 3 – forskjellige avspillere
    En ting er å sjekke om Pc-en kan lese og kopiere cd-plater. En annen er om vi kan spille av CD feilfritt. Her kommer andre variabler inn i bildet. Realtime avspilling betyr at man ikke kan lese en sektor mange ganger så enkelt dersom en feil detekteres. Jeg innbiller meg dessuten at vanlige konsument-applikasjoner ikke fokuserer like mye på teknikken som det EAC gjør. Videre vil en PC ved avspilling av lyd ha flere komponenter som ”rører” lydstrømmen og potensielt endrer den. Vi nevner i fleng: avspiller-applikasjonen selv, windows lyd-arkitektur (DirectSound) med kmixer etc, lydkortets driver. Bare hvis alle disse komponentene har et 1:1 forhold på samples kan vi forvente at pcm-samples ut av lydkortets spdif/ DA-konverter nøyaktig tilsvarer lydstrømmen bakt inn i CD-plata.

Figur 3 Sammenligning av forskjellige avspillingsmetoder

Jeg ønsker derfor å gjøre følgende:
    Avspilling av CD og rippet CD (wav og FLAC) testes i applikasjonene Windows Media Player, Winamp, foobar2000 og MediaPortal. Ouput rutes via spdif/coax til lydkort spdif/coax input. En egnet pc-applikasjon brukes for å ta opp denne lyden som wav, og resultatet sammenlignes med originalen.

Jeg greier ikke å trykke på play/record med en nøyaktighet på 1/44100 sekund :-) Derfor må man regne med at sporene har forskjellig lengde stillhet før musikken begynner. Denne må fjernes manuelt eller automatisk.

Ordliste/forklaring

Drive has ’Accurate Stream’ feature
    This option should be set, if your drive has an accurate stream, meaning that it won`t jitter, thus no jitter-correction has to be performed anymore.

Drive caches audio data
    If your drive caches the audio that was just read, it would be a problem to read this data again in order to compare both extractions to find out if they match. In that case this option has to be enabled, so that EAC will clear the cache by overreading it.

C2 error information
    Some newer drives are able to return C2 error information beside the actual audio data. In that case EAC doesn’t need to read all data twice anymore, which will result in a big speedup. But beware, in the drive feature detection some drives will report that they support C2, but they do actually not.

Use read sample offset correction
    Here you are able to switch between a read offset correction and a combined read/write offset correction, without always typing in the new actual value

EAC is able to reduce the speed automatically when a read error occurs. It will speed up again when the erroneous passage is gone, but not all drives will speed up again

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønner ikke helt vitsen. hva er poenget med å sammeligne digitalt. selve utgangen på kortet her blir den største faktoren...
    harddisk ER bedre enn optisk cddrev til avlesning, det er ikke mye å prate om. men om du kommer til å høre så mye av dette er en annen sak...
    skal man finne ut mulig ytelse fra en pc kjøper man et lydkort til samme pris som en integrert cdspiller og ab tester analogdelen.
    jeg tipper lydkortet vinner hands down. ekstremt korte signalveier, overlegen kommunikasjon og strøm...

eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultater trinn 1
    Alle sjekksummer for ripping #1, #2, #3 og #4 stemmer overens med hverandre.

I tillegg har jeg sett på ett enkelt spor - nr 7, "Belfast" og tatt differansen mellom wav-filene. Dette viste at alle differanse-samples var eksakt lik null.

Konklusjon:
    Det er overveiende sannsynlig at rippingen er feilfri, og at hele albumet befinner seg på min harddisk i samme stand som den forlot master-studioet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultater trinn 2
    Sammenligning av "original" ripping, og en andregenerasjons som har gått igjennom en brenning/ripping.

Etter å ha matchet skift (som burde ha vært linet opp dersom offset er korrekt for begge driver, dette forstår jeg ikke helt) så ble konklusjonen også her at de to alternativene er helt identiske. Vedlagt figur viser de første få samplene etter å ha korrigert for skift, der den ene fila er flyttet litt opp for lesbarheten.

Konklusjonen må bli at jeg kan brenne en CD, hente den inn igjen uten å innføre noen endring i lydstrømmen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultater trinn 3
    Seksjon 1
    Sammenligning av "original" ripping, og en andregenerasjons som har gått igjennom en brenning, avspilling på Sony DVD-spiller, via spdif til inngangen på m-audio audiophile lydkortet mitt og lagret som wav-fil.

Som grafen viser ble differansen også her lik 0. Altså kan også min Sony DVD-spiller sende en uendret digital strøm ut av spdif, og jeg har et pc-oppsett som kan fange denne strømmen og lagre den uendret til disk.

Den observante leser ser kanskje at y-aksen på grafene er endret. 64bit flyttall tar fryktelig mye ressurser for plottingen av så lange vektorer så jeg måtte fikle til en 16-bit heltallsrepresentasjon. Dette bør ikke ha noen praktisk betydning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    harddisk ER bedre enn optisk cddrev til avlesning, det er ikke mye å prate om. men om du kommer til å høre så mye av dette er en annen sak...
    Målingene mine viser utsagnet ditt i det minste ikke er en generell sannhet. Nettopp derfor synes jeg det er interessant å ta opp =)

-k

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg var interessant. Har selv lagt nesten alle CD'ene mine på en filserver med nettopp EAC og FLAC, og tanken slo meg mang en gang mens jeg gjorde dette om hvor bra resultatet ville bli. Er en bit en bit?

Venter med nysjerrighet på resultatet fra software avspillerne.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Dette synes jeg var interessant. Har selv lagt nesten alle CD'ene mine på en filserver med nettopp EAC og FLAC, og tanken slo meg mang en gang mens jeg gjorde dette om hvor bra resultatet ville bli. Er en bit en bit?

Venter med nysjerrighet på resultatet fra software avspillerne.
    Ja, en bit er nok en bit. Om du pakker til FLAC og tilbake til wav, så vil du finne ut at de er eksakt like. Om du har sendt de 500 ganger rundt jorden via internett er de fortsatt eksakt like. Jeg mener at HiFi-folket lager betydelig mer problemer rundt digital signalbehandling og signaloverføring enn det strengt tatt er grunn til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Jeg mener at HiFi-folket lager betydelig mer problemer rundt digital signalbehandling og signaloverføring enn det strengt tatt er grunn til.
    Jeg er enig med deg der, altfor mye woodoo i digitalverden.

Bra test Knut

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at noen tar seg tid til å utføre slike tester. Mener jeg har et blad av Stereophile som utførte noen lignende tester, og fikk som resultat at det ikke var noen negradering av lydkvalitet ved ripping/kopiering. De skrev et lite avsnitt om at det var viktig å velge tomme CD-R av god kvalitet, og at CD-R som var laget for musikk faktisk hadde noe for seg. Husker ikke argumentene for det, men så vidt jeg forstod så var det ikke noe spesiell stor forskjell.

Litt OT ang. bit er en bit:

I teorien er CD-drivverk kun et produkt for å lese av bit for bit informasjonen på en CD, og det burde teoretisk ikke ha noe for seg å bytte kun drivverket. Dette minner meg på en gang jeg var hos en bekjent, og vi hørte på noen high-end replika høyttalere han hadde bygget for noen. Han brukte relativt dyrt utstyr bortsett fra drivverk. En ny Toshiba DVD-spiller (2-3k) hadde den jobben, direkte koblet til en eldre high-end DAC. Grunnen til dette var at det gamle drivverket hans nesten ikke spilte CD`er lenger uten å hakke og koble ut. Husker ikke helt merket, men det var noe med et 80-talls design og en stor glassplate på toppen så man kunne se CD-platen spinne.

Lyden var så som så, og jeg husker jeg syntes det var litt livløst. Han ønsket å prøve det gamle drivverket, noe jeg ikke hadde tro på i det hele tatt. For det første var den sikkert min. 15år gammel, og for det andre var den ødelagt. Toshibaen derimot var helt ny. Etter å ha koblet om, og lagt noen CD-cover under drivverket for at det i det hele tatt skulle fungere, samt trykket på play (ingen fjernkontroll nei), ble jeg svært overrasket. Anlegget begynte plutselig å spille musikk, og hele lydbildet var mye mer behagligt å høre på. Ja, bortsett fra litt hakking da...

Etter det måtte jeg revurdere mitt forhold til driverk... Sikkert en fornuftig forklaring på det hele og bit er selvfølgelig fortsatt en bit uansett hvordan den transporteres, men jeg lurer litt på akkurat hva som gjør noen drivverk bedre enn andre. Kommer det av at laser og det faktum at driverket er mye mer stabilt som gjør at man får mindre tap av bit, eller unngår støy av noe slag mon tro... Er det gjort noen tester av dette?

Ser blant annet Meridian bruker vanlige CD-ROM drivverk i produktene sine, da de mener de er overlegne vanlige drivverk, i den form at de er laget for å få med all informasjon uten tap av bit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en enkel forklaring på det, HåkonN.

Vanlige CD-spillere sender det digitale signalet direkte til DAC'en uten noen ekstra signaler for klokkesignalet. Dersom det ikke er noen buffere på veien vil det si at DAC'ens frekvens må justere seg selv til å matche frekvensen på den digitale strømmen. Hvis dette ikke gjøres riktig vil man få en og annen bit-feil som kan gi alt fra ørsmå (ikke hørbare) til store forandringer i lyden.

Dette er (den eneste/største?) forskjellen på digital overføring innen Hi-Fi og digital overføring innen data, så vidt jeg vet. (Digitale lydprosessorer o.l. er et annet kapittel)

Fordelen med CD-rom som drivverk er at den kan lese platen opptil 50 ganger så fort og dermed ha all den tiden den trenger til å lese flere ganger for å korrigere for feil. I tillegg har den en buffer slik at den kan ligge litt i forkant med avlesinga.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Det er en enkel forklaring på det, HåkonN.

Vanlige CD-spillere sender det digitale signalet direkte til DAC'en uten noen ekstra signaler for klokkesignalet. Dersom det ikke er noen buffere på veien vil det si at DAC'ens frekvens må justere seg selv til å matche frekvensen på den digitale strømmen. Hvis dette ikke gjøres riktig vil man få en og annen bit-feil som kan gi alt fra ørsmå (ikke hørbare) til store forandringer i lyden.
    Takk for oppklaring. Har forsåvidt lest om dette tidligere, men trodde ikke det var avgjørende for lyden. Altså mener du at dette er den avgjørende delen for om et drivverk er lydmessig bra eller ikke. Selve drivverket og laser har ikke noe å si, så lenge de fungerer. Høres logisk ut, men det er flere enn en som vil ha "oss" til å tro at det er flere ting som har endel betydning. (ekstra stabilt drivverk, chassi, strømforsyning, laser etc)

Hvordan er det mulig å skille CD-spillere på dette punktet? Er det en naturlig økonomisk grense for hvor man begynner å få inn slike funksjoner som du nevner?
    Fordelen med CD-rom som drivverk er at den kan lese platen opptil 50 ganger så fort og dermed ha all den tiden den trenger til å lese flere ganger for å korrigere for feil. I tillegg har den en buffer slik at den kan ligge litt i forkant med avlesinga.
    Tror noen (inkludert Meridian), også bruker et eksternt bufferminne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt mer tidkrevende enn jeg trodde, men jeg har funnet noe av interesse også for opptak av analog utgang.

Signalflyten er altså:
    A: digital ripping av original CD-plate

B: CD plate blir rippet, kopiert til CD-RW, avspilt på Sony DVD-spiller via analoge utganger, tatt opp i 88.2kHz/24 bit på analoge innganger på m-audio audiophile 2496.

Jeg forventer å se støy, lineær endring av frekvensrespons (DVD-spillerens D/A konverter) og evt irregulariteter i klokke. Husk at bildet vi ser er summen av slike effekter fra DVD-spillerens D/A til lydkortets A/D konverter.

Jeg har estimert forløpende forsinkelse ved å ta for meg ett og ett "tidsvindu" på 4 sekund (4*88200 samples), og korrelert dette opp mot et 3 ggr så stort vindu i den andre fila. Dette gir et veldig "tidsglattet" bilde av tidsavvik, men det er robust og lite beregningsintensivt =)

1. Vi ser av grafen at vi har en konstant forsinkelse på ca 122000 samples. Dette har ingen praktisk betydning og kommer bare av at de to filene har ulik lengde stillhet før musikken begynner.

2. Vi ser av kurvens hellning at det er en lineær avtagende tidsavvik. Min forklaring på dette er at DVD-spiller, lydkort eller begge har en klokke som avviker noe fra idealet. å dømme ut fra kurvens hellning snakker vi om ca 210 samples over et tidsrom på 17806992 samples, eller rundt 12 parts per million.

3. Overlagret disse to ser vi noe "rippel" som altså har en frekvens på under 1/4 Hz.

Jeg skal komme tilbake med mer når jeg har noe kjøtt på beinet =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Altså mener du at dette er den avgjørende delen for om et drivverk er lydmessig bra eller ikke. Selve drivverket og laser har ikke noe å si, så lenge de fungerer.
    Vel, i vanlige CD-spillere kan det ha noe å si siden de leser i samme hastighet som strømmen går ut. De har derfor ikke mulighet til å lese flere ganger der det er feil. Ved å bruke bedre komponenter kan man kanskje lese informasjonen litt mer korrekt ved første forsøk.

Har også lest et sted at ørene er utrolig følsomme for tidsmessige variasjoner i lyden, langt mer enn variasjon i lydnivået. Derfor kan det også være bra å ha god kvalitet på klokkegeneratoren slik at ikke man får en liten forskyvning av bitstrømmen innimellom.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i vanlige CD-spillere kan det ha noe å si siden de leser i samme hastighet som strømmen går ut. De har derfor ikke mulighet til å lese flere ganger der det er feil. Ved å bruke bedre komponenter kan man kanskje lese informasjonen litt mer korrekt ved første forsøk.

Har også lest et sted at ørene er utrolig følsomme for tidsmessige variasjoner i lyden, langt mer enn variasjon i lydnivået. Derfor kan det også være bra å ha god kvalitet på klokkegeneratoren slik at ikke man får en liten forskyvning av bitstrømmen innimellom.
    Høres logisk ut. Syntes det er merkelig at ikke flere bruker CD-ROM som drivverk. Man må relativt høyt opp i pris før noe slik blir aktuelt, og skal man tro tester slik som Knut sine, så er det ikke snakk om mye feil ved avlesing via CD-ROM. Har også sett man kan få satt i ny klokkegenerator på de fleste DVD/CD spillere som skal være en "rimelig" og bra oppgradering. Hvordan fungerer denne klokkegeneratoren på et godt lydkort til PC?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lydkort internt i PC vil jeg tro den bruker klokkesignalet fra hovedkortet, men på USB-utgaver tipper jeg den har egen klokkegenerator, jeg er ikke 100% sikker på dette.

Som en kuriositet kan jeg nevne at da jeg gikk på skolen hadde vi en signalgenerator hvor oscillatoren lå i en egen varmeovn for å holde konstant temperatur slik at den gikk helt riktig. Her snakker vi da også om utstyr med ekstreme toleranser langt utenom det som er vanlig i vår hi-fi verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lydkort internt i PC vil jeg tro den bruker klokkesignalet fra hovedkortet, men på USB-utgaver tipper jeg den har egen klokkegenerator, jeg er ikke 100% sikker på dette.
    .
    Såvidt jeg vet bruker også interne lydkort egen klokkegenerator.

Dette er kilde til stor frustrasjon fordi lydkort har en klokke, skjermkort en andre, og systemklokka er en tredje.

Når man avspiller en film med synkronisert lyd/bilde er det litt kluss med lyd og skjermkortsom drifter =9

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Flott at noen tar seg tid til å utføre slike tester. Mener jeg har et blad av Stereophile som utførte noen lignende tester, og fikk som resultat at det ikke var noen negradering av lydkvalitet ved ripping/kopiering. De skrev et lite avsnitt om at det var viktig å velge tomme CD-R av god kvalitet, og at CD-R som var laget for musikk faktisk hadde noe for seg. Husker ikke argumentene for det, men så vidt jeg forstod så var det ikke noe spesiell stor forskjell.

Litt OT ang. bit er en bit:

I teorien er CD-drivverk kun et produkt for å lese av bit for bit informasjonen på en CD, og det burde teoretisk ikke ha noe for seg å bytte kun drivverket. Dette minner meg på en gang jeg var hos en bekjent, og vi hørte på noen high-end replika høyttalere han hadde bygget for noen. Han brukte relativt dyrt utstyr bortsett fra drivverk. En ny Toshiba DVD-spiller (2-3k) hadde den jobben, direkte koblet til en eldre high-end DAC. Grunnen til dette var at det gamle drivverket hans nesten ikke spilte CD`er lenger uten å hakke og koble ut. Husker ikke helt merket, men det var noe med et 80-talls design og en stor glassplate på toppen så man kunne se CD-platen spinne.

Lyden var så som så, og jeg husker jeg syntes det var litt livløst. Han ønsket å prøve det gamle drivverket, noe jeg ikke hadde tro på i det hele tatt. For det første var den sikkert min. 15år gammel, og for det andre var den ødelagt. Toshibaen derimot var helt ny. Etter å ha koblet om, og lagt noen CD-cover under drivverket for at det i det hele tatt skulle fungere, samt trykket på play (ingen fjernkontroll nei), ble jeg svært overrasket. Anlegget begynte plutselig å spille musikk, og hele lydbildet var mye mer behagligt å høre på. Ja, bortsett fra litt hakking da...

Etter det måtte jeg revurdere mitt forhold til driverk... Sikkert en fornuftig forklaring på det hele og bit er selvfølgelig fortsatt en bit uansett hvordan den transporteres, men jeg lurer litt på akkurat hva som gjør noen drivverk bedre enn andre. Kommer det av at laser og det faktum at driverket er mye mer stabilt som gjør at man får mindre tap av bit, eller unngår støy av noe slag mon tro... Er det gjort noen tester av dette?

Ser blant annet Meridian bruker vanlige CD-ROM drivverk i produktene sine, da de mener de er overlegne vanlige drivverk, i den form at de er laget for å få med all informasjon uten tap av bit.

Utrag fra anmeldelse av Quad cdp-2 cd spiller.

During Ertner's design process, Philips decided to get out of the CD-transport business, which is why so many manufacturers now use data and DVD drive systems in their CD players. According to Maddock, there's a problem with this: CD players operate in the realm of 1x (real-time) reads, and those other drives are designed to crank along at higher speeds and read data multiple times to ensure accuracy. That means that the servos tend to overshoot in their error correction because of the need for speed in data recovery—relying on re-reading data, which isn't possible at 1x CD-reading speeds. Quad feels that the data drives that work so well in computers just don't cut it for audio.

So, Maddock told me, they hired Jon Green, one of the leading designers in Philips Optical's brain trust, to design a new, high-resolution CD transport for the 99 CD-P—which would now be called the 99 CDP-2—complete with a "unique bundle of laser reading strategies." This means that the CDP-2's transport isn't simply a drop-in replacement for the one in the CD-P, but Quad does offer the upgrade to owners of the original units.

Stereophile: Quad 99 CDP-2 CD player

Litt mer om bit transport
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-playback.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •