Meridian demo...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Meridian demo...

I dag var jeg på Pause i Stockholm. I kjelleren der har de et oppsett med Meridian G98, G68 og noen Meridian høyttalere som jeg kan tenke meg er en meter høye, pluss en center og stativhøyttalere bak. De spilte en Robbie Williams-Live-DVD.

Jeg fatter ikke hva det er...
    Det låt helt forferdelig kjedelig. De må ha gjort noe feil med innstillingene for dette var helt på jordet. Bassgitaren hørte man ikke og bunnen generelt var grøtete. Kanskje det er slik den DVD'en er? Men hvorfor bruke den som demo da? Senteren imponerte med meget naturtro vokal. Som vokalist i 18 år har jeg selv hatt akkurat samme type mikrofon som Hr. Williams bruker på denne konsterten og jeg kjenner igjen lyden. Den mikrofonen låter eksakt slik den ble gjengitt av denne senteren. Men senteren dominerte noe voldsomt. Nesten all lyd kom fra senter og bakhøyttalere. Forferdelig. Jeg tenkte at dette var innstillingne som var helt på jordet, men så hørte jeg plutselig sologitaren veldig høyt i venstre fronthøyttaler. Den kunne absolutt ikke vært noe høyere, så hva pokker var galt da, egentlig?

Jeg spurte litt om pris på Meridian 800-serien, siden andre her på boardet har gitt utrykk for at det kunne være interessant å vite prisforskjellen mellom Norge og Sverige.
    DVD 800 koster ca 170 000 SEK der.
    861 koster 130 000 SEK for den digitale(?) og 140 000 SEK for den med analoge utganger. Stive priser ihvertfall, det skal de ha.

Jeg spurte også om oppgaderingsmuligheter når de nye formatene kom. De sa at Meridian ikke kunne si det helt 100% sikkert, men mest sannsynlig vil hele 800-serien kunne oppgraderes til både Blu-Ray, DD+, DTS-HD etc. Med DVD-spilleren regnet de med at det ville ta lang tid pga formatkrigen. De regnet ikke med at Meridian vill ha oppgradringer til DVD-spilleren før et av formatene er helt dominerende.

Jeg får ta en tur igjen senere når de har justert litt på oppsettet, for jeg har lyst til å høre Meridian slik det egentlig skal låte.

Edit:
    De hadde også to stk Midgard Oberon 6.1 til salgs. 20.000 SEK lå de på...
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    .................De spilte en Robbie Williams-Live-DVD.
    Jeg fatter ikke hva det er...Det låt helt forferdelig kjedelig. ..
    Kona er Robbie Williams fan med stor F, så derfor har vi alle..........

Hvilken fikk du demo av?

Robbie at Royal Albert Hall er definitivt den beste lydmessige skiva han har utgitt................;-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er klart:
    Dette var en DVD som sto på, jeg fikk ikke en privat demo.

Robbie Williams-DVD'en var en utendørskonsert. Tror det var fra England. Utrolig mange publikummere, ihvertfall. Helikopter i begynnelsen. Robbie henger opp-ned når showet begynner. Åpningslåten er "Let Me Entertain You".
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster G98 og G68 i sverige da?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er klart:
    Dette var en DVD som sto på, jeg fikk ikke en privat demo.

Robbie Williams-DVD'en var en utendørskonsert. Tror det var fra England. Utrolig mange publikummere, ihvertfall. Helikopter i begynnelsen. Robbie henger opp-ned når showet begynner. Åpningslåten er "Let Me Entertain You".
    Da er det "What We Did Last Summer"...................fra 2003?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hva koster G98 og G68 i sverige da?
    http://www.ljudmakarn.se/list.asp?ar..._id=101&menu=2

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er det "What We Did Last Summer"...................fra 2003?
    Det kan stemme. Jeg så bare en låt. Fet konsert ihvertfall. Han er virkelig en fullblods entertainer.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVa mente selgerene da? Låt det riktig for de?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket ikke med personalet angående "demo'en". Jeg vil bare enda en gang påpeke at dette ikke var en privat demo, dette var bare noe som sto på anlegget. Jeg vet fra andre ganger jeg har vært der at de kjører fullt Meridian-oppsett i det rommet, men før har det ikke vært dét som har interessert meg. Så jeg gikk ned i dette rommet og der spilte de denne DVD'en ganske høyt. Det er akkurat samme annlegg som sto der sist jeg var inne for noen måneder siden.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fatter ikke hva det er...
    Det låt helt forferdelig kjedelig. De må ha gjort noe feil med innstillingene for dette var helt på jordet. Bassgitaren hørte man ikke og bunnen generelt var grøtete. Kanskje det er slik den DVD'en er? Men hvorfor bruke den som demo da? ...
    Har aldri hørt Meridian høyttalere før, så jeg vet ikke hvordan de låter annet enn det jeg har lest av tester og erfaringer. Det er mange som liker de, men de har vel ikke fått på langt nær så god omtale som selve elektronikken til Meridian. Skal være ganske nøytrale i lyden. Et fullt Meridian oppsett bør settes opp av noen som kjenner utstyret godt, det er utrolig mange ting å rote seg bort i. Hvert element har sin egen digitalforsterker. Spekulasjon. Det beste er å spørre om en demo, slik at du er sikker på at de har alt klart. Er noe åpenbart feil eller ikke låter bra, så ville jeg ha sagt klart i fra. Det burde forhandler sette pris på. Man skal ha super service når man vurderer slikt utstyr. Synd du ikke fikk noen god erfaring.... High-end er til for å nytes....
    Senteren imponerte med meget naturtro vokal. Som vokalist i 18 år har jeg selv hatt akkurat samme type mikrofon som Hr. Williams bruker på denne konsterten og jeg kjenner igjen lyden. Den mikrofonen låter eksakt slik den ble gjengitt av denne senteren. Men senteren dominerte noe voldsomt. Nesten all lyd kom fra senter og bakhøyttalere. Forferdelig. Jeg tenkte at dette var innstillingne som var helt på jordet, men så hørte jeg plutselig sologitaren veldig høyt i venstre fronthøyttaler. Den kunne absolutt ikke vært noe høyere, så hva pokker var galt da, egentlig?
    Flageborg har rett. Det er What we did last summer fra 2003 du har hørt. Lyden er helt grei på den DVD`en, ikke noe spesielt. Det er pga ekstremt godt bilde de bruker den som demo. At det ikke var mye lyd i senter og bakhøyttalere, tyder på at hele anlegget ikke er justert riktig. Når jeg spiller av den DVD`en her, er det vel så mye lyd front som senter-høyttaler.
    Jeg spurte litt om pris på Meridian 800-serien, siden andre her på boardet har gitt utrykk for at det kunne være interessant å vite prisforskjellen mellom Norge og Sverige.
    DVD 800 koster ca 170 000 SEK der.
    861 koster 130 000 SEK for den digitale(?) og 140 000 SEK for den med analoge utganger. Stive priser ihvertfall, det skal de ha.
    Omtrent samme som i Norge. Det digitale kortet er for å bruke med meridian høyttalere, mens man får både analoge blanserte og ubalanserte kort. I motsetning til mye annet, så er faktisk Meridian ikke dyrt i Norge. Dyrt er det, men hva forventer du deg når du spør om pris på det som er regnet som verdens beste surround prosessor...? :grin:
    Jeg spurte også om oppgaderingsmuligheter når de nye formatene kom. De sa at Meridian ikke kunne si det helt 100% sikkert, men mest sannsynlig vil hele 800-serien kunne oppgraderes til både Blu-Ray, DD+, DTS-HD etc. Med DVD-spilleren regnet de med at det ville ta lang tid pga formatkrigen. De regnet ikke med at Meridian vill ha oppgradringer til DVD-spilleren før et av formatene er helt dominerende.
    Merdian har ikke ikke sagt noe annet, enn at 861 er bygget for å støtte fremtidige formater. Iflg. den Norske importøren skal 861 komme til å støtte de nye formatene. Vet ikke om de har fått noe mer info enn det som står på nettsidene, men det skulle ikke være noe problem. Når det gjelder drivverk, så har Meridian aldri kastet seg på det første og beste. De mener at DVD/CD er såpass etablert, at de ønsker å vente å se før de hopper på en av de nye formatene. Meridian er forøvrig medlem i DVD-forum, og jeg mener de var med på sette standaren DVD-Audio. Så vidt jeg har skjønt har de ikke noe ønske om å være med i den nye formatkrigen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å skrive det, men jeg ble til tider meget imponert over bildet. Vet desverre ikke hvilken projektor som ble brukt, men den var ihvertfall bra. En ting er jeg sikker på og det er at det ikke var Sony - Ruby, den var altfor liten til det. Det er første gang jeg har sett et projektorbilde av slik kvalitet og det var meget morsomt.

Jeg er klar over at jeg burde sagt ifra og at jeg burde bedt om en skikkelig demonstrasjon, men personalet var ganske opptatt (men allikevel meget hjelpsomme) og jeg gadd ikke å vente på det, rett og slett. Når de spiller en DVD på full guffe i et eget demorom som kun har et eneste oppsett, regner man med at oppsettet er kalibrert/justert bra. Men til og med en uerfaren spirrevipp som meg kunne høre at det ikke var det. Derfor kan jeg bare gi min synsing på hva jeg faktisk opplevde.

Jeg gleder meg til å engang virkelig få oppleve et skikkelig justert High-End oppsett, spesielt med Meridian 800-serien og gjerne Martin Logan elektrostater. Og gjerne i mitt eget fremtidige kinorom.:grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •