5.1 eller 7.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 eller 7.1?

Har idag 5.1, men min Yamaha RX-V2500 receiver har forsterkere innebygget så jeg kan kjøre 7.1.
    Men har det noen hensikt?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke vet hvor mange filmer som har 7.1 lydspor. Har "alle" gått over fra Dolby Digital til DD EX eller er det fortsatt 5.1 som dominerer?

Og hva skjer når man spiller en film med vanlig Dolby Digital på et 7.1 anlegg? Er to av de fire bakhøyttalerene stumme, eller "jukser" receiveren det til slik at man har lyd i alle kanaler?
    Hvis så, låter det bedre enn 5.1?

Her ble det mange spørsmål, men jeg har lite peil på 7.1 så alle svar mottas med takk?

Mvh C :-)

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes 7.1 gir en enda mer helhetlig surround opplevelse, da man får et ekstra godt inntrykk av lydens plassering i rommet.. :wink:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har plass og mulighet til 7.1 så er det å foretrekke. Recieveren "jukser" det til slik at lyden kjøres ut i alle kanalene og konsekvensen blir som Kid skrev over. :-P

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Har idag 5.1, men min Yamaha RX-V2500 receiver har forsterkere innebygget så jeg kan kjøre 7.1.
    Men har det noen hensikt?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke vet hvor mange filmer som har 7.1 lydspor. Har "alle" gått over fra Dolby Digital til DD EX eller er det fortsatt 5.1 som dominerer?

Og hva skjer når man spiller en film med vanlig Dolby Digital på et 7.1 anlegg? Er to av de fire bakhøyttalerene stumme, eller "jukser" receiveren det til slik at man har lyd i alle kanaler?
    Hvis så, låter det bedre enn 5.1?

Her ble det mange spørsmål, men jeg har lite peil på 7.1 så alle svar mottas med takk?

Det er ikke spilt inn filmer med 7.1 lydspor, (enda..). Det er som du sier, reciveren "jukser".
    Jeg har også 7.1 reciver fra Yamaha, men kjører kun 5.1 -tenk så mye rot med disse høyttalerene midt i stua!, nei - 7.1 kan man begynne og eksperimentere men når man har fått seg et dedikert rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et interessant poeng er hvorvidt 7.1 gjør at flere personer kan se film og få en behagelig opplevelse. I trange stuer er det et problem at noen får bakhøyttalerne rett i øret og alt for mye baklyd. Jeg har vurdert 4 bakhøyttalere med bare tokanals signal for å "spre" lyde ut.

Forresten er det synd at det går så treigt med ekte 7.1 kilder. Kanskje HD-DVD & Co vil hjelpe på det?

-k

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Et interessant poeng er hvorvidt 7.1 gjør at flere personer kan se film og få en behagelig opplevelse. I trange stuer er det et problem at noen får bakhøyttalerne rett i øret og alt for mye baklyd. Jeg har vurdert 4 bakhøyttalere med bare tokanals signal for å "spre" lyde ut.

Forresten er det synd at det går så treigt med ekte 7.1 kilder. Kanskje HD-DVD & Co vil hjelpe på det?

-k
    7.1 innebærer 2 ekstra høyttalere i front, "pre-sense", eller 2 ekstra høyttalere bak, "Surround-back".
    Har vel ikke noe og si på lytteopplevelsen til flere folk, men derimot for og få en litt bedre helhet i lyden. Får "løftet" lyden litt mer med 7.1.. :-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    De nye formatene støtter vel 13.1 kanaler, men spørsmålet er vel heller om produsentene ser behovet for å mikse filmene i så mange kanaler. Det er en svært begrenset gruppe av forbrukere som har 7.1 oppsett. Nå er jeg selvfølgelig langt ute å kjører, da jeg snakker om noe jeg overhode ikke har greit på, men jeg vil jo tro at å mikse lyden i en hel film i flere kanaler, vil innebære et dyrere sluttprodukt enn i kun 5.1... (mer mixing, større båndbredde, etc.)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    7.1 innebærer 2 ekstra høyttalere i front, "precense", eller 2 ekstra høyttalere bak, "Surround back".
    Har vel ikke noe og si på lytteopplevelsen til flere folk, men derimot for og få en litt bedre helhet i lyden. Får "løftet" lyden litt mer med 7.1.. :-)
    De ekstra høyttalerene i front er en Yamaha-"thing"... På et tradisjonelt 7.1 oppsett er det snakk om 2 ekstra høyttalere bak, sammenlignet med 5.1ch.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    7.1 innebærer 2 ekstra høyttalere i front, "pre-sense", eller 2 ekstra høyttalere bak, "Surround-back".
    Som Håkon sa er 2 ekstra foran en Yamaha-greie som ikke er enkodet som separate spor.

Hvordan kan du si med slik sikkerhet at 4x bakhøyttalere gir nøyaktig samme resultat som 2x bakhøyttalere for 5 kamerater som sitter ikke-optimalt?? Kinoer benytter et stort antall bakhøyttalere, og jeg mistenker det er for å få mer "distribuert" baklyd, dvs at et større antall personer hører baklyden ved et fornuftig nivå, i stedet for at noen hører for mye og andre ingenting.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du si med slik sikkerhet at 4x bakhøyttalere gir nøyaktig samme resultat som 2x bakhøyttalere for 5 kamerater som sitter ikke-optimalt?? Kinoer benytter et stort antall bakhøyttalere, og jeg mistenker det er for å få mer "distribuert" baklyd, dvs at et større antall personer hører baklyden ved et fornuftig nivå, i stedet for at noen hører for mye og andre ingenting.
    Jeg trodde flere høyttalere ga mer diffus lyd generelt for hele salen. Sitter en lytter nærme en høyttaler, så er det vel lite å gjøre med det uten å justere lydnivået på denne ned, noe som av naturlige årsaker ikke er ønskelig. (?)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Håkon sa er 2 ekstra foran en Yamaha-greie som ikke er enkodet som separate spor.

-k
    Men så er det vel litt forskjell på en normal stue og den lokale kinoen.. ;-)

Men for all del. Flere HT gir jo mere lyd, men for og få fult utbytte av dette så bør man vel ha et dedikert rom..eller..? (evt. en ganske så stor stue)

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med 6.1 oppsett?
    vurderer å bygge en senter til og sette den midt bak.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar...

Jeg bruker idag de to ekstra "Yamaha" høyttalerene i front for å løfte dialogen litt, synes det hadde en fin effekt med bruk av projektor og lerret.
    Men har etter litt testing frem og tibake funnet ut at det ikke spiller like bra som når jeg bare kjører vanlig 5.1, og sidne jeg føler jeg mangler litt i bakkanalene så jeg vurderer om jeg skal ta ned de to høyttalerene og bruke de bak isteden i et 7.1 oppsett.

Men siden jeg har et rom som er formet som en L der tv/lerret er montert i enden på den korteste streken i L'en, så jeg mangler vegg på venstre side av sitteposisjonen. Det er derfor vanskelig å montere høyttaleren der.
    Fordi hvis jeg har forstått dette med plassering riktig så skal da to høyttalere være være plassert til venstre/høyre (og litt bak) sitteposisjon, og de to siste skal være montert på bakvegg...?!?

Løsningen hos meg ville da vært å montere en høyttaler i taket (til venstre og i taket sett fra sitteposisjonen) slik at den peker på skrå ned mot sitteposisjonen. Men det er kanskje ikke noen god ide?

Dere som kjører 5.1, bruker dere dipole (er det ikke det det heter) høyttalere bak for å få bedre spredning?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har litt avstand bak, og noe bredde på rommet, er det absolutt positivt å kjøre med et 7.1 oppsett.

Dersom du har støtte for Dolby ProLogic IIx på recieveren, vil disse 2 ekstra bakkanalene bli mikset fra 5.1 lydsporet. PL2x gir deg stereo i disse 2 bakkanalene.

Dolby surroundEX gjør mye det samme, men da spiller disse 2 kanalene kun monosignal.

ProLogic IIx er 7.1 oppsettets beste venn!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg trodde flere høyttalere ga mer diffus lyd generelt for hele salen. Sitter en lytter nærme en høyttaler, så er det vel lite å gjøre med det uten å justere lydnivået på denne ned, noe som av naturlige årsaker ikke er ønskelig. (?)
    Joda, hvis en lytter sitter kloss inntil en høyttaler som spiller 0 dB (referert til ett eller annet) eller en som spiller -12dB, hvilken tror du vil låte høyest?

Ved å øke antall høyttalere kan man redusere lydnivået på hver enkelt, og dermed opprettholde "totalt lydnivå utstrålt for bakhøyttalere" uten å få slike store peaker ved enkelte punkter. For lyttere som sitter langt framme eller ideelt plassert er betydningen først og fremst en mer diffus "baklyd" som ikke kan retningsbestemmes. Men for lyttere som sitter nært bakveggen bør man får en forbedring i forholdet front/bak-nivå.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, hvis en lytter sitter kloss inntil en høyttaler som spiller 0 dB (referert til ett eller annet) eller en som spiller -12dB, hvilken tror du vil låte høyest?

Ved å øke antall høyttalere kan man redusere lydnivået på hver enkelt, og dermed opprettholde "totalt lydnivå utstrålt for bakhøyttalere" uten å få slike store peaker ved enkelte punkter. For lyttere som sitter langt framme eller ideelt plassert er betydningen først og fremst en mer diffus "baklyd" som ikke kan retningsbestemmes. Men for lyttere som sitter nært bakveggen bør man får en forbedring i forholdet front/bak-nivå.

mvh
    Knut
    Ok, da forstår jeg tankegangen din. Måtte bare tegne det ned.

På eksempel 1, vil lytter 1 og 3 oppleve for mye lyd på høyttaleren de sitter nære. Lytter 2 vil derimot sitte i sweetspot.

På eksempel 2, vil lyttter 1 og 3 oppleve mer gjevnt fordelt lyd bak seg, men får ingen/lite stereoperspektiv. Lytter 2 sitter fortsatt i sweetspot, men lyden bak blir mer diffus.

Ingen av eksemplene er vel en optimal løsning for alle, men som du sier vil nok eksempel 2 være en foretrukken løsning for lytter 1 og 3.

Forstår jeg deg riktig?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte illustrasjoner Håkon

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 kan gi en bedre effekt i enkelte tilfeller, men jeg synes folk flest heller bør legge de pengene et ekstra sett høyttalere koster i noe annet. Eksempler kan være reciever, DVD-spiller eller rett og slett et bedre 5.1 høyttalersystem. Mtp at "nesten alle" DVD-filmer i dag er kodet i 5.1, vil jeg si at det heller lønner seg å satse på "kvalitet enn kvantitet".

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    7.1 kan gi en bedre effekt i enkelte tilfeller, men jeg synes folk flest heller bør legge de pengene et ekstra sett høyttalere koster i noe annet. Eksempler kan være reciever, DVD-spiller eller rett og slett et bedre 5.1 høyttalersystem. Mtp at "nesten alle" DVD-filmer i dag er kodet i 5.1, vil jeg si at det heller lønner seg å satse på "kvalitet enn kvantitet".
    Jeg er ikke enig, i et "normalt" godt surroundanlegg koster det siste settet med høytalere stort sett under fem tusen. Man har allerede denne funksjonen klar fra recieveren, og surroundopplevelsen blir desto bedre - så sant man har rom til det. Jeg gleder meg som en unge til litt større plass, så jeg får plassert enda et par høytalere.. Recieverene tar seg godt av jobben med fordeling av lyd uansett, etter min mening :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror man kan si at størrelsen og rommet, type høytalere, sitteplasser surround prosessor osv, har mye å si for hvordan man får satt opp og et 7.1 opsett til å virke. Testet 7.1 selv ved en anledning, og med den sitteplass plasseringen som var mulig i mitt tilfelle i forhold til bakveggen, ble resultatet heller dårlig. det virket som den reflekterte lyden fra de to ekstra bakhøytaøerene ble reflektert fra front veggen og lerretet i stedet, slik at surround lyden også mer fokusert og kom forfra. prøvde mye forskjellig for å få vekk denne effekten, men det nytte ikke.

Får man en større avstand mellom øret og de 4 respektive bakhøytalerene, vil nokk dette fungere bedre. Så enn så lenge, og før jeg får et større/ 2-3 meter lenfgere hjemmekino rom å sette opp et 7.1 oppsett i, så tor jeg at bakhøytalerene ut på sidene på betryggende avstander fra ørenet er mer veien å gå.;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •