5.1 eller 7.1? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Flotte illustrasjoner Håkon
    Takk.

Hadde jeg hatt et stort rom, hadde 7.1 vært veien å gå. Men siden jeg sitter med leilighet, blir det muligens en dipol løsning, eller å bruke 2 dipole som 4 seperate høyttalere. Det blir en 7.1 løsning det også, men da kun 2 høyttalere bak.

Tror ikke det er noe fasitsvar, man må vel ta hensyn til sitt rom, sitteplassering og sine behov.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ok, da forstår jeg tankegangen din. Måtte bare tegne det ned.

På eksempel 1, vil lytter 1 og 3 oppleve for mye lyd på høyttaleren de sitter nære. Lytter 2 vil derimot sitte i sweetspot.

På eksempel 2, vil lyttter 1 og 3 oppleve mer gjevnt fordelt lyd bak seg, men får ingen/lite stereoperspektiv. Lytter 2 sitter fortsatt i sweetspot, men lyden bak blir mer diffus.

Ingen av eksemplene er vel en optimal løsning for alle, men som du sier vil nok eksempel 2 være en foretrukken løsning for lytter 1 og 3.

Forstår jeg deg riktig?
    Du forstår meg helt rett og illustrerer poenget på en utmerket måte =)

Et annet moment er at problemet øker jo nærmere man sitter høyttalerne. Hvis bakveggen er 2 meter fra sofaen er dette sannsynligvis et ikke-problem.

Som de fleste stuer er ordnet er det et problem for de som sitter i hjørnene bak, som du illustrerer.

-k

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng er å ha høyttalere høyt på veggen dersom det er kort avstand fra vegg til sofa/sitteplasser. Dipole høyttalere fungerer da veldig bra, og gir et diffust og omsluttende lydbilde, både ved bruk av to og fire bakhøyttalere.

Problemet er klart større ved gulvstående rund baut og for kort avstand til sitteposisjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også dipolhøyttalere er verdt et forsøk for dem som ikke har plass bak lytteposisjon. I mitt 7.1 system er de to bakkanalene nesten 3 meter bak lytteposisjon, og da er det greit med gulvstående/stativ høyttalere som mine. Surroundkanalene er dipol og de er plassert ca 70 cm over hodehøyde i lyttepos. Jeg har sagt tidligere at det var en større forbedring av surroundopplevelsen å bytte til dipol i surroundkanalene, enn å gå over til 7.1. Men de siste to kanalene bidrar såpass mye på opplevelsen at det ikke er akktuelt å droppe dem.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig, i et "normalt" godt surroundanlegg koster det siste settet med høytalere stort sett under fem tusen. Man har allerede denne funksjonen klar fra recieveren, og surroundopplevelsen blir desto bedre - så sant man har rom til det. Jeg gleder meg som en unge til litt større plass, så jeg får plassert enda et par høytalere.. Recieverene tar seg godt av jobben med fordeling av lyd uansett, etter min mening :wink:
    Enig i at 7.1 kan være skoj, men mener fortsatt at det er altfor mange som kjøper en billig 7.1-reciever og kjører 7 høyttalere i stedet for å legge de ekstra slantene i en bedre reciever. En annen ting er jo at resterende kanaler kan brukes som zone2 ved behov, eventuelt bi-amping av frontene(Om dette har noe positiv effekt mtp av alt kommer fra samme strømforsyning er en annen debatt . Personlig mener jeg det gir mer "filmglede" mtp at det så og si kun er 5.1-koding på filmene på markedet uansett. Men det er klart det varierer fra person til person, og rommets parametre.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt oppsett er det jo strålende med 7 kanals, dersom du har rom til det. Riktig reciever til det har du også. Debatten med bi-amping skal jeg ikke kjøre her, men det fungerer, uansett hva du sier.. Og, tror du meg ikke, er du hjertelig velkommen på demo med Denon 3806 mot B&W 604 S3 - med og uten bi-amping fra samme strømforsyning men med separerte effektforsterkere :wink:

Er forøvrig enig i det du sier, at kjøper man reciever til godt under fem lapper, bør man heller ikke invistere i ett syv-kanals anlegg, men man bør ikke så veldig mye over disse recieverene før man har utstyr som det er verdt å koble et par ekstra høytalere til..

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv nylig fått mine 2 nye bakhøyttalere 7.1 system. Jeg sitter rett under disse litt til høyre. Foreløpig har jeg kun hatt minimalt med tid til å tweake alt enda, men sitter med en følelse at det gir et mye bredere bilde bak selv om lyden er mer difus. Men det er fortsatt mye høyre/venstre lyd når det skal være det. F.eks. Titanic buldringen/knakingen er mye mer spredet samtidig som den er rett over hodet på meg, mao en mye bredere opplevelse.
    Toy Story 2 har DD-EX og det samme opplevde jeg med den, det som skal være difust er mye mer difust med 4 bak i forhold til 2HT bak, mens det som er dedikert Surround L eller R eller SenterBak er fortsatt der.

Men som sagt jeg har fortsatt litt justeringer igjen.

Andre filmer som skal prøves.
    LOTR - DTS ES
    Top Gun - DTS ES
    Seven - DTS ES
    T2 Ultimate Edition - DTS ES Discrete

Skulle noen ha noen flere godbiter med DTS 6.1 og DD EX så gi meg et hint.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt oppsett er det jo strålende med 7 kanals, dersom du har rom til det. Riktig reciever til det har du også. Debatten med bi-amping skal jeg ikke kjøre her, men det fungerer, uansett hva du sier.. Og, tror du meg ikke, er du hjertelig velkommen på demo med Denon 3806 mot B&W 604 S3 - med og uten bi-amping fra samme strømforsyning men med separerte effektforsterkere :wink:

Er forøvrig enig i det du sier, at kjøper man reciever til godt under fem lapper, bør man heller ikke invistere i ett syv-kanals anlegg, men man bør ikke så veldig mye over disse recieverene før man har utstyr som det er verdt å koble et par ekstra høytalere til..
    Da er vi egentlig ganske enige Flytta i blokk, så har dessverre ikke rom til 7.1, så jeg bruker resterende kanaler til soverommet. Jeg har også hørt god forskjell på bi-amp og "vanlig", men bi-wiring er det verre med.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg zone utgangene til innfelte høytalere i gang, fungerer utmerket. Men på sikt, når det blir mulighet for litt større rom, er det ingen tvil om at jeg skal ha 7.1(7.2) eller mer :wink:

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Det er ikke spilt inn filmer med 7.1 lydspor, (enda..). Det er som du sier, reciveren "jukser".
    Jeg har også 7.1 reciver fra Yamaha, men kjører kun 5.1 -tenk så mye rot med disse høyttalerene midt i stua!, nei - 7.1 kan man begynne og eksperimentere men når man har fått seg et dedikert rom.
    Det er direkte feil. Det er massevis av filmer som er spilt inn med Surround EX (7.1). Det ligger en egen liste over slik filmer på dolby.com

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått inntrykk av at hele greia er hype, startet da dts(5.1) ble ansett og foretrukket av stadig større del "audiophile" i forhold til dolbydigital(5.1). Dolby svarte da med 6.1, så kom dts med sin versjon og til slutt fikk vi 7.1 i denne konkuransen. Ikke så all verdens forskjell for de fleste, virker det som. Man sparer jo innkjøp av to høytalere som heller kan brukes til andre ting, som f.eks i et 5.1 anlegg av høyere kvalitet...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadMan69
    Det er direkte feil. Det er massevis av filmer som er spilt inn med Surround EX (7.1). Det ligger en egen liste over slik filmer på dolby.com
    Dere har begge litt rett.

Teknisk sett så har vi ikke 8 diskrete kanaler fra Dolby Surround EX lydsporet, men 5.1. Det er hverken regnet som et ekte 6.1 eller 7.1 kanalers format, men et matrix-dekodet format på lik linje med DTS ES. DTS ES Discrete derimot har 7 diskrete kanaler (6.1), men det finnes ikke så voldsomt mange filmer i dette formatet.

De nye HD lydformatene støtter ekte 7.1 kanaler (faktisk helt opp til 13.1).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •