Støvtørking?? Hva er best?? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tror swiffer både benytter statisk elektrisitet og microfiber for å ta støvet så effektivt med seg som den gjør, så en swiffer løsning er nokk ikke helt optimal for å fjerne støv internt av elektroniske komponenter som lett tar skade av for høye statiske spenninger og utladinger.

Ren trykklyft fra en oljefri kompressor med vannutskiller kombinert med en støvsuger som fanger opp det frigjorte støvet og forsiktig uten å fysisk komme i kontakt med komponenten og berøre kortene er den fremgangsmåten jeg har benyttet for intern støvfjerning i alt fra Digitale projektorer, PCer til CRT projektorer. For litt mer grundig vasking har jeg god erfaring med å bruke biltemas elektospray og qtips, men da må man være forsiktig å ikke vaske vekk for mye....
    ULS fra elfa er mye bedre enn biltema rens, koster litt mer men det blir skinnende rent. ULS er veldig sterk og kan ta vekk noen typer trafolakk også ;-)
    Også finnes det electro lube til gamle, skitne pot-metere :-D

Noe som helt klart er verre en støvbørste inni en forsterker:
    Jeg brukte en flat skrutrekker til å skrape av noe skitt på et print engang, jeg fant de pin'ene som kom fra kondensatorene etter en liten stund ops:
    Fikk tidenes blizt rett i tryne, nesa var vel 30-40cm unna :lol:
    Det var en ganske kul lydeffekt også, jeg datt bakover og skjønte ikke helt hva som skjedde med en gang, tok en god stund før synet var som normalt igjen.
    Har skrutrekkern ennå, den er smelta på den ene siden. Tror ikke det var mer enn ca 20tusen UF heller, tenk hva en skikkelig stor kondensatorbank som akkurat har vært skrudd på kan gjøre? :twisted:

Kan man forresten klare å kortslutte kondensatorer ved å bade et print i elektrorens?

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    ULS fra elfa er mye bedre enn biltema rens, koster litt mer men det blir skinnende rent. ULS er veldig sterk og kan ta vekk noen typer trafolakk også ;-)
    Også finnes det electro lube til gamle, skitne pot-metere :-D

Noe som helt klart er verre en støvbørste inni en forsterker:
    Jeg brukte en flat skrutrekker til å skrape av noe skitt på et print engang, jeg fant de pin'ene som kom fra kondensatorene etter en liten stund ops:
    Fikk tidenes blizt rett i tryne, nesa var vel 30-40cm unna :lol:
    Det var en ganske kul lydeffekt også, jeg datt bakover og skjønte ikke helt hva som skjedde med en gang, tok en god stund før synet var som normalt igjen.
    Har skrutrekkern ennå, den er smelta på den ene siden. Tror ikke det var mer enn ca 20tusen UF heller, tenk hva en skikkelig stor kondensatorbank som akkurat har vært skrudd på kan gjøre? :twisted:
    Biltemas rens fordamper 100% uten å etterlate seg noe som ikke allerede er der på printkortet, og det gjør den godt egnet som løsemiddel og til formålet. Har ikke prøvd ULS fra elfa, men den er sikker grei den også. Det som er viktig er å ikke bruke noe som løser opp mer enn det den skal, slik at noe tar skade.

Ellers er det selfølgelig viktig å vite hva man holder på med og tenke litt på forhånd når man åpner opp og skal rengjøre elektronisk utstyr. Noen klarer til og med å tenke seg til at det ikke er videre smart å bruke krops deler eller skrutrekkere ol. for å lade ut kondensatorer eller andre oppladede høyspennings komponenter i CRT tver osv, mens andre må lære dette på den litt harde måten.....

Har man lite eller ingen elektronikk kunskap, så er det ikke å anbefale å åpne opp noe som helst, og ikke gjøre annet enn å sende det elektroniske utstyret som skal renses til et egnet elektronikk verksted eller la noen som vet hva de gjør, gjøre jobben.

Kan man forresten klare å kortslutte kondensatorer ved å bade et print i elektrorens?
    Man skal vel være forsiktig med å tilføre elektrorens med spenninger på systemet eller oppladede kondensatorer osv. (det står ofte advarsel mot det på elektro rens flaska...) Elektrorens i seg selv skal ikke lede noe av betydning, men det som søses opp kan gjøre at man får en elektrisk ledende elektrolytt, noe man vel ikke ønsker på et strømførende printkort eller over en oppladet kondensator. Elektrorens er vel ofte også ganske brennbart, og det er vel greit å unngå noen spenningsførende
    anntennelses kilder så man i stedet for å vaske, risikere å ende opp med å flambere og forkulle elektronikken......

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg lærte det vel på den harde måten, men jeg visste jo at det ikke var spes smart i utgangspunktet. Men når det var så mye skitt og q-tips ikke fungerte godt nok så måtte jeg jo prøve med en flat skrutrekker ;-)
    Har ikke tenkt til å gjenta den opplevelsen så neste gang jeg trenger noe mere solid enn en q-tips så blir det en eller annen gjenstand i plast

ULS er nok såpass sterk at den bør først og fremst brukes i ekstreme tilfeller. Jeg hadde et print som hadde fått seg et bad med en eller annen væske, brukte omtrent en flaske med biltema rens på det uten at det ble så veldig mye bedre. Væsken hadde sittet på en god stund og størkna helt. Rensa samme print med ULS og da forsvant det med en gang, men dersom det bare er en lett rens for å vedlikeholde bør man vel kanskje bruke noe svakere.

Hvor lang tid bør man vente på at kondensatorer skal lade seg ut? Varierer vel litt etter størrelse, men de holder ikke strømmen like godt som et batteri?

A

memoII
    Guest
    Jeg bruker stålbørste på sterioanlegget jeg. Da får jeg sånn børstet aluminium-look, og det er skikkelig fett, og da bruker jeg bennsin til fettflekkene.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat ja..:???:

Swiffer er fin på støv den, men får dere ikke fettmerker? Det gjør i hvert fall jeg, og da må jeg uansett gå over med en klut for å få det helt strøkent. Da blir bruken av denne "sim sala bim swiffer'n" helt unødvendig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sønn på ett år så JA det blir fettflekker også :-D
    Men støv lønner det seg å fjerne med tørr klut eller en børste av noe slag, det blir så mye gris når man tar støvet med fuktig klut.

Jeg brukte alltid fuktig klut tidligere, men etter å ha lest tips om støvtørking i PlussTid som anbefalte tørr klut så måtte jeg jo teste dette.
    Og det er mye lettere å ta støvet tørt, også går jeg over skjermen og frontplater og fjerner fingermerker med lett fuktig klut etter støvtørking.
    Dette fungerer meget bra, jeg gidder ikke ta fingermerker hver gang jeg tørker støv heller, de syns ikke så godt på svarte komponenter og ikke formerer de seg på samme måte som støv :roll:

A

PS! fortsatt ingen som vet hvor lang tid man bør vente på at kondiser skal lade seg ut? ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! fortsatt ingen som vet hvor lang tid man bør vente på at kondiser skal lade seg ut? ;-)
    Dette varierer vel mye fra konstruksjon til konstruksjon, og det blir vel litt som å lure på hvor langt man må kjøre bilen før bensintanken er så tom at det er trygt å rust sveise rusthullet....

Poenget er at man alltid må vise forsiktighet når det gjelder kondensatorer, og ikke uten videre kan regne med at det ikke er spenning over en den.

(Er man i tvil, mål med et voltmeter som takler kondensator spenningen.)

Det er vel f.eks vanlig at forholdsvis store kondensatorer kobbles med en motstand over kontakt punktene ved transport osv, så man er mer sikker på at den ikke ineholder noen karameller når man skal kobble den til et printkort.

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer 436 og med den fulgte det med en klut jeg til tider har brukt.

Nå er det da en stund siden sist jeg rengjorde tv'en og når jeg prøvde isted å dra kluten som medfulgte over tv'n så lot det seg ikke gå vekk, prøvde å gni litt hardt, da gikk det litt og litt vekk. Men det er veldig 'skjurt', og fillen lar seg ikke akkurat uten vilje gli over skjermen.

Kan også se riper spesielt på pianolakken, og noen veldig små på selve skjermen, som følge av bruk ved denne kluten.

Tips tas gjerne imot, skal også få lest gjennom denne tråden, men tror ikke spesielt denne kluten har blitt omtalt...

Er det meningen man skal vaske denne etter bruk eller fukte den under bruk?

Når det kommer til støvtørking\vasking så kan man si jeg har overhodet null peiling :-?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som swiffer vant denne runden, ja!
    Genial liten sak!

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •