Nå trenger jeg noen siste råd ang kjøp av receiver og sub. Les siste post....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå trenger jeg noen siste råd ang kjøp av receiver og sub. Les siste post....

Har i dag:
    DVD: Pioneer DV-668 m/HDMI (2-3 år? og kostet vel ca. 6000,-)
    Receiver: Yamaha RX-V 1000 (ca. 4 år gammel, pris ca. 10000,-)
    Front: Tannoy P40 (ca. 5 år gamle og kostet ca. 11000,- paret)
    Senter: Tannoy PC (ca. 5 år og ca. 5000,-)
    Surround: Tannoy P10 (ca. 5 år og ca. 4000,- paret nye)
    Sub: Tannoy (et eller annet) aktiv med 12" element - ca. 4-5 år og kostet 3500-5000... husker ikke.

Vurderer å bytte ut alt (kanskje med unntak av DVD'en?, men har ikke allverden til budsjett... skal også med tid og stunder bytte ut min Pioneer PDP-434 plasma-tv med en 46" LCD som støtter 1080P. Da kan det være aktuelt med en Blu-ray/HD DVD spiller som også oppskalerer DVD til 1080P?

Har litt lyst på en Denon 3806/4806 og SVS SBS-01 med 10" sub'en. Vil det spille bedre enn det jeg har i dag? Kanskje jeg skal vente til MTS-01 kommer?
    Noen synspunkter på hva jeg skal kjøpe og hvor mye jeg må ut med for å få et merkbart bedre anlegg enn jeg har i dag?

Noen som vil kjøpe noe av det jeg har i dag?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en ting om gangen. Da har du muligheten til å gjøre de heftigste oppgraderingene totalt sett over tid.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde helt klart begynt med en lytterunde på nye høyttalere samt en egenvurdering av hvordan lyd du ønsker deg.
    da har du ihvertfall noe å gå etter.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje kjøpt ny forsterker, eller kanskje en ekstra effektforsterker til frontene.

Hva er du misfornøyd med?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Kjøp ny forsterker!

Jeg ville helt klart gått for en ny forsterker som den første oppgraderingen. Hvorfor? Du ser ut til å prioritere film ut ifra det du har skrevet i innlegget ditt, og bl.a. på dekoderfronten (innebygd i surr.forsterkeren) har det skjedd en virkelig hørbar kvalitetsforbedring de siste årene.

Uten at jeg vet hvor mye penger du har tenkt å legge i denne oppgraderingsrunden, så ser jeg at du stiller med et 5.1-oppsett, og da kunne du f.eks. vurdert å kjøpe en seriøs integrert forsterker (7.1) med biamping-mulighet av fronthøyttalerne (gjennom å rute ledig forsterkerkraft til surr. back til dobbel forsterkerkraft for hovedhøyttalerne). Dette vinner du også på ved ren stereoavspilling.

Hvis du trenger forslag til løsninger på denne muligheten, så spør bare.

Mvh 777

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet mitt er sånn ca. 30-35000. Hadde tenkt ca. 15000 på receiver/forsterker og 15-20000 på høyttalersett. Da avhenger det av at jeg får solgt det jeg har for 10000+....
    Det jeg er minst fornøyd med og som er pri 1 å bytte er sub'en. Den er lite kontant, og følger ikke med spesielt på musikk.
    Det andre er lyden av musikk i 2 kanaler. Den er lite detaljert, mangler en del i både det nedre og det øvre registeret så det er lite dynamikk i lyden. Tamt og kjedelig med andre ord. Vet ikke om det er høyttalerene elller receiveren som er syndebukken.
    Film er ok, men pga manglende kontroll i sub'en, og litt "kjedelig/tam" lyd så kan det bli bedre.
    Siden jeg sikler på 46" LCD 1080P (som i skrivende stund koster over 40 lapper) har jeg som sagt ikke allverden å bruke. Har også veldig lyst på DVD spiller med oppskalering til 1080P, men ser at en går godt over 10 lapper for en sånn i dag. Håper det kommer en kombo blu-ray/HD DVD spiller som også oppskalerer DVD til 1080P.

Forslag til oppsett tas imot med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Oppgradering av hjemmekino

Ja, hei igjen.

Jeg ser at du er villig til å sette av opptil flere titusener på prosjektet. Du sier at du sliter med sub'en og integreringen med denne mot anlegget forøvrig. Dette kan ha sin årsak i forsterkeren (Ja, du leste riktig). Yamaha slet i noen år med gode nok innstillingsmuligheter for sub, men har nå fått orden på dette i og med innføring av YPAO, et romkorreksjonssystem som nå skal ha begynt å fungere virkelig bra. Med en medfølgende målemikrofon kalibreres hele systemet ditt (sub inklusive) og kringlyden din vil mest sannsynlig ikke bli til å kjenne igjen.

Etter diverse testomtaler tror jeg trygt at jeg kan anbefale modellen Yamaha RX-V2600 (veil. rundt 10 lapper ny), som i tillegg til bra med krefter kan tilby en god videoprosessor (ikke bare videokonverter). Kombinasjonen Yamaha og Tannoy har jeg forøvrig selv gode erfaringer med. RX-V2600 har dog ikke biamping-mulighet, men faktisk ekte biwiring-mulighet av fronthøyttalerne (ved bruk av både Speaker A+B samtidig). Dette kan i noen tilfeller være vel så interessant som bi-amping.

Hvis du allikevel vil bytte ut sub'en din, så kan jeg trygt anbefale Yamaha's toppmodell YST-SW1500 (12-tommer/30 kg), som gir god valuta for pengene, og dessuten kommer med fjernbetjening. Prisen varierer etter hvilken butikk du spør, men skal ikke overstige ca. 8500,-.

Sist, men ikke minst!, så vil jeg anbefale en oppgradering på kabelsiden (selv om jeg ikke vet hva du sitter med nå). Her kan det være mye å hente selv før du går til anskaffelse av andre elementer i det hele tatt. Jeg kan tenke meg at eksempelvis van den Hul-kabler (som signalkabler) kan bidra positivt i det foreslåtte oppsettet.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg kan ev. komme med tips om butikker som du bør oppsøke for en potensielt god handel.

Mvh 777

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for du tar deg tid til å svare.

Har sett på RX-V2600. Ser bra ut den. Så at noen hadde kritikk i forhold til skalering fra analoge videosignaler til HDMI, men vet ikke om dette er så viktig for meg. Har Xbox360 som går gjennom komponent, kommer til å koble pc med DVI til HDMI, og seff HDMI fra DVD spilleren. De to analoge kildene jeg har er fra Canal Digital tuneren, og fra DVD opptakeren, og de kan like godt kobles direkte til tv'en hvis det ikke funker.

Men betyr det at du anbefaler å kjøpe kun forsterker/receiver først for å sjekke hvor mye bedre det blir? Tror du mine Tannoy Preference høyttalere vil være gode nok?
    Vil nok også ha ny sub. Tror den jeg har ikke er bra nok... Den sub'en du nevnte var jo ganske tung, stor? og dyr. Hva med SVS PB10-NSD? Grei pris og ikke altfor dominerende?

Når det gjelder kabler bruker jeg en Nordost Optix Digital Coaxial fra DVD til receiver.
    Har Transparent The Wave 200 til fronthøyttalerene. En liten halvmeter Transparent The Wall til senter, og Prism Klara fra Tara Labs til surroundhøyttalerene. Til sub burde jeg kanskje hatt noe bedre siden jeg klager... men har i dag en ganske billig Audioquest kabel til den. Med unntak av sub-kabel er vel dette greit nok? Koster noen lapper tilsammen ihvertfall....

Andre gode forslag eller tilbakemeldinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig funnet ut at Tannoy P10, PC og P40 er kjøpt i -99.... De er med andre ord ikke fem år, men syv....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Ad din hjemmekino&oppgraderinger

Jeg står fast på det jeg har skrevet tidligere. Bytt ut forsterkeren som 1.prioritet, bruk ørene godt og over litt tid før du igjen vurderer nye kjøp. Ang. biwiring-muligheten jeg nevnte på Yamaha-forsterkeren, så er dette anvendbart både i stereo og surround. Normalen er kun stereo.

Hvis du synes YST-SW1500 blir for dyr (den er faktisk ikke spesielt stor - dessuten pen! - jeg har den selv), så har Yamaha mange andre modeller i sitt sortiment. Du bør uansett surfe litt på nettet etter gode tilbud. Har sett den store Yamaha-sub'en for under 7000,-. Nevner Yamaha spesielt fordi selskapet er anerkjent verden over for sin samlebåndskvalitet.

Jeg vil tipse deg om en optisk kabel i verdensklasse, til en overkommelig pris: van den Hul Octocoupler mk II (veil. 798,- i 1-meters utgave). Really something!

777

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Har forøvrig funnet ut at Tannoy P10, PC og P40 er kjøpt i -99.... De er med andre ord ikke fem år, men syv....

Ikke bry deg så mye om aldern på høyttalerne. De blir ikke mer slitt med tiden. Mine høyttalere er fra 1992, og jeg er kjempefornøyd med dem. De kostet 8000 den gang.

Har du prosjektor og lerret?

Det er det som gir deg kinofølelse. Ikke et tøft lydanlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører mye mer på musikk enn jeg ser film... likevel ser jeg så mye film at jeg må ha et 5.1/7.1 anlegg. Prosjektor og lerret passer ikke der jeg bor nå, men er på ønskelista til min neste leilighet. Sammen med en 46" LCD som sagt...
    Da blir det 46 tommeren på veggen (til tv og pc), motorisert lerret som går foran LCD skjermen (film og Xbox 360), og den Pioneer PDP 434 jeg har nå blir å finne på veggen på soverommet...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da står jeg klar med lommeboka og vil ut å handle. Skal først investere i en receiver, og en sub. Har dessverre ikke helt bestemt meg for hva jeg vil ha....
    Kan jeg få noen siste oppsummeringer/tips/erfaringer fra dere "guruer"? Ikke si at jeg skal gå ut å lytte meg frem til hva jeg liker best, men bare si hva dere ville ha valgt....
    Receiver: Står mellom Yamaha RX-V2600, Denon 3806, Pioneer VSX-AX4AVi-S (gått ut og vanskelig å få tak i?), og Rotel RSX-1057. Også litt fristet til å vente på Pioneer VSX-AX4SI-S, men er som sagt klar til kjøp nå.
    Er avhengig av god lyd til både musikk og film. I tillegg skal jeg koble PC og DVD spiller til HDMI, og Xbox 360 og DVD opptaker til komponent. Dette skal da scaleres til 720p/1080i til min Pioneer PDP-434. Dette MÅ fungere...
    Sub: Yamaha YST-SW1500 eller en SVS sub? Andre forslag? En som spiller like godt til musikk som film. Presis og kontant, ikke altfor fysisk stor. Trenger ikke en brumlebass... Pris maks 7-8 lapper.
    Trenger forresten også en god HDMI kabel, en "bob bob" komponentkabel (til DVD opptaker) og en god nok Sub kabel.
    Kan jeg droppe coaxial kabelen fra DVD spilleren til receiveren nå som jeg skal koble til med HDMI kabel?
    Mange spørsmål, men vet at noen sitter med noen gode svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •