Blafring (uren lyd i Klisch)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blafring (uren lyd i Klisch)

Tenkte jeg skulle imponere noen gjester i dag med å vise at man ikke trengte sub i en HT med mine Klipsch RF 15. Vet det er ganske dumt å påstå dette, men i forhold til et "gummi anlegg" kjøpt på Elkjøp til 5000,- med alt så tenkte jeg at mitt anlegg med skikkelige komponenter skulle klare å imponere "litt".

Spilte først Kari Bremnes: Sangen om fyret ved Tornehavn.
    Spilte på -30 db til enorm beundring - bassen lød som vanlig tung men stram og stemmen til Kari stod tydelig frem som en klippe. Føler selv at horn har en egen styrke i å frembringe kvinnestemmer sømløst uten at mellomtonen trenger å overta i særlig grad.

Satte så på Rammstein: Du hast fra Seinsucht. Igjen var lyden helt perfekt, samme volum så naboene er heldigvis på ferie. Det er klart at det imponerte med dramatisk tunge fussgitarer akkompagnert av bassgitarer (sinnsykt høyt) med de lette synth lydene samt symbalene klart og tydelig.

Også tenkte jeg å vise frem hvordan lyden omfavner en med Logic 7 på et DTS spor. Satte på Master and comander som jo har et sinnsykt fett lydspor på åpningen av filmen når kanonkuler laver ned l med alt det fører med seg av splintrelyder og man kan skille på om dekksguttene løper med sko eller er barbente på dekk når de hiver seg i dekning. For å forsterke effekten av demoen så skrudde jeg opp til -25 db for å ytterligere imponere, men den gang ei. Selvfølgelig var kringlyden imponerende, men i de verste kanondrønnene stod membranene plutselig 4-5 cm ut fra normalposisjon i en sinnsyk fart, og det var helt tydelig at de ikke trivdes særlig godt og måtte melde pass med en litt rar lyd (best beskrevet som ba-bogrrrrrrrroooom istedet for ba-boOOOOOOOOM som de høres ut som ved -35db) som tydelig viste at de ikke maktet mer. Jeg ble litt overasket selv over at høytallerne som er oppgitt å tåle 100W og 400W peak meldte pass på denne måten.

Siden jeg har kjørt rom korrigering og sagt fra til min HK AVR 635 at jeg ikke har sub så antar jeg at den forsøker å kjøre SUB signalet til frontene, noe de ikke var særlig fornøyde med på dette lydnivået.

Er dette vanlig eller vitner det om en teknisk feil ved noen av komponenetene? Forsterkeren har selv definert crossover på center og bakhøyttalerne ved henholdsvis 150hz og 120hz på tross av at høyttalerne er oppgitt til å gå lenger ned (kan det være dette som gjør at frontene kneler?)
    Bare for å tydeliggjøre så er -25 db sinnsykt høyt, og for høyt for at det er mulig å se en film på dette nivået - men jeg ble allikevel overasket over at membranene kneler på denne måten. (virker som det var mellomtonen og ikke bassen som sa takk for seg - noe som også var overaskende).

Høyttalerne har sansynligvis ikke tatt skade av dette da de fortsatt fungerer perfekt når jeg gikk tilbake til CD igjen tilbake med -30db, denne gangen Talk Talk - Happiness is easy som har fantastisk luftig og dynamisk lydbilde på mine Klipscher.

Hva skjedde tror dere? Har jeg rett og slett tatt munnen for full, når jeg sa at man ikke trenger sub med gode komponenter når man ser film. Krever virkelig SUB sporet en boom boks for å komme frem uten vreng? På lavere volum så spiller de hele spekteret helt perfekt, og mine høyttalere står så perfekt plassert (ca 30 cm fra bakveggen med bassporten vendt mot hjørner av rommet) at bassen virkelig går dypt på tross av at høyttalerne er oppgitt til kun å gå til 46hz uten særlig nivå forskjell (+/- 3db).

MVH

En overasket HT eier... som begynner å innse at det kan være hensiktsmessig å gå til innkjøp av sub når man har gjester og i rødvinsrus skal imponere noen med noe så unyttig som en elektronisk dings som skal gjengi en kanon fra 1700tallet på en troverdig måte. Det er godt at fremtidige våpen har en mer høyfrekvent lyd over seg og at de er laget på et nivå som gjør at selv tv høyttaler'n klarer seg tålig bra.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde du valgt rb35 med en 8 tommer til samme pris ville de kanskje taklet litt større utsving, bedre horn har den også merkelig nok.
    modellene under rf5 gir ikke særlig imponerende dypbass, litt lite vektig.

rf15 har bare 2 5" å rutte med vet du.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at høyttalerene er konstruert som bassrefleks og at kanonscenene fra Master and Commander inneholder til tider mye lavfrekvent bass. En bassreflekshøyttaler takler det aller meste av nivåer fra tuningsfrekvensen og oppover, men under tuningsfrekvensen er det ikke noe mottrykk som begrenser vandringen til elementet. Dette har ingen ting med effekttåligheten å gjøre, da det er den mekaniske vandringen til elementet som er begrensningen.

Dette er forøvrig også et problem i høyttalere med slavebassløsning. Det er ingen ting i veien med verken elektronikk eller høyttalere, men hvis ambisjonen er å gjengi kanondrønn på realistisk nivå er det nok på tide å investere i en subwoofer (eller gjerne to).

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Problemet er at høyttalerene er konstruert som bassrefleks og at kanonscenene fra Master and Commander inneholder til tider mye lavfrekvent bass. En bassreflekshøyttaler takler det aller meste av nivåer fra tuningsfrekvensen og oppover, men under tuningsfrekvensen er det ikke noe mottrykk som begrenser vandringen til elementet. Dette har ingen ting med effekttåligheten å gjøre, da det er den mekaniske vandringen til elementet som er begrensningen.

Dette er forøvrig også et problem i høyttalere med slavebassløsning. Det er ingen ting i veien med verken elektronikk eller høyttalere, men hvis ambisjonen er å gjengi kanondrønn på realistisk nivå er det nok på tide å investere i en subwoofer (eller gjerne to).
    Veldig bra svar, det er mange bassrefleks konstruksjoner som "tryner" på port tuning i hjemmekinoen. Sett Frontene til small og overlat LFE til en eller flere potente SUBèr.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •