Premiumlyd for de utvalgte,men hva med utvalget?...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Premiumlyd for de utvalgte,men hva med utvalget?...

Jeg var i Danmark sist uke. (Den som tror at dette er en ferieomtale kan nå puste lettet ut.)

Blant mange gjøremål fikk jeg litt tid til overs i en liten-til-mellomstor dansk by på Jylland. Her stakk jeg innom en Expert-butikk for å snoke etter tilbud bl.a. på compact disc'er. Utvalget var bra, men det var ingen spesielle tilbud som jeg lot meg friste av. Jeg oppsøkte en selger/ekspeditør (virket som en erfaren kar) for å ta rede på om butikken førte noen SACD-titler eller kanskje til og med noen disc'er med DVD-Audio. Tror jeg gjentok spørsmålet 2 ganger (= tils. 3) før jeg fikk svar. (Og, ja, jeg talte tydelig!). Jo, DVD-plater hadde da butikken, og selgeren skulle til å geleide meg bort til hylla med DVD-filmer. Min intuisjon tilsa at jeg oppga emnet DVD-Audio der og da.

I stedet for spurte jeg på nytt om han (selgeren) kjente til at butikken hadde noen SACD-disc'er inne. Joda, S-VHS kunne jeg få (i og for seg fenomenalt nok), og selgeren skulle til å legge ut om anvendelsesområdene da jeg måtte avbryte en sikkert velmenende innføring for å presisere at jeg var ute etter en disc med samme fysiske mål som CD-platen, men som het SACD. Selgeren forsøkte seg videre med utspill om det ikke var S-VHS jeg mente. Jeg oppga derfor prosjektet med å spore opp SACD- (og DVD-Audio)plater i denne byen i det hele tatt. Avslutningsvis takket jeg høflig for oppmerksomheten og forlot butikken.

Konklusjonen på denne erfaringen etterlater derfor (som så mange ganger tidligere vedr. samme tema) et STORT spørsmål med tilhørende utropstegn:

HVORDAN KAN PLATESELSKAPENE TRO AT MANNEN I GATA OPPARBEIDER SEG INTERESSE FOR SACD&DVD-AUDIO NÅR BRANSJEN SOM SKAL BETJENE DEN STAKKARS MANNEN IKKE ENGANG UTVISER ET SNEV AV KUNNSKAP/KOMPETANSE I FORHOLD TIL INNHOLD OG MARKEDSFØRING AV DISSE FORMATENE?!

For å sitere Ken Ishiwata: "Det finnes ingen kommersiell fremtid for noen av formatene."

Hilsen en lettere oppgitt 777

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mye av problemet her ligger i norsk-dansk, ikke inkompetanse hos selger.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og expert er vel kanskje ikke den butikken som selger mest cd`er og dvd`er heller.. Det er min erfaring ihvertfall

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    For å sitere Ken Ishiwata: "Det finnes ingen kommersiell fremtid for noen av formatene."
    Bob Stuart (Meridian) hevder at både SACD og DVD Audio gikk dunken pga tilgang på plater. CD vinner fordi det finnes over alt, og det er alment tilgjengelig. Det er en enorm katalog av CD-plater, og ingen av de høyoppløslige formatene ser ut til å ta av i det hele tatt.

Han mener det samme kommer til å være avgjørende for krigen mellom HD-DVD og BlueRay. DVD er så banket inn i hodet på folk, og kvaliteten har blitt svært bra på de siste spillerene. Biblioteket av tilgjengelige DVD filmer er enormt, og selv på bensinstasjoner dumper de ut filmer til 50,- stykket. Den vanlige mannen i gata bryr seg ikke så mye som den ekstra økningen i kvalitet, men handler mer etter hvor tilgjengelig produktet er, og hvor lett det er å bruke. DVD er billig, og enkelt å kopiere. Avspillere er også billige og lett å få tak i. Oss entusiaster utgjør en særdelses liten del av massen.

Hva om de hadde droppet CD, SACD, DVD-Audio, DVD, HD-DVD, BlueRay for et felles format for både musikk og video? Et format overlegent alle, som alle kunne være enige om. Ingen er tjent med den forvirringen som hersker i dag, spesielt ikke musikkbransjen eller filmbransjen. Jeg tror det kommer, men det tar litt tid.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype hva DVD-AUDIO og SACD er??
    Hvor stor forskjell det er på det og vanlig cd/dvd?

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Bob Stuart (Meridian) hevder at både SACD og DVD Audio gikk dunken pga tilgang på plater. CD vinner fordi det finnes over alt, og det er alment tilgjengelig. Det er en enorm katalog av CD-plater, og ingen av de høyoppløslige formatene ser ut til å ta av i det hele tatt.

Han mener det samme kommer til å være avgjørende for krigen mellom HD-DVD og BlueRay. DVD er så banket inn i hodet på folk, og kvaliteten har blitt svært bra på de siste spillerene. Biblioteket av tilgjengelige DVD filmer er enormt, og selv på bensinstasjoner dumper de ut filmer til 50,- stykket. Den vanlige mannen i gata bryr seg ikke så mye som den ekstra økningen i kvalitet, men handler mer etter hvor tilgjengelig produktet er, og hvor lett det er å bruke. DVD er billig, og enkelt å kopiere. Avspillere er også billige og lett å få tak i. Oss entusiaster utgjør en særdelses liten del av massen.

Hva om de hadde droppet CD, SACD, DVD-Audio, DVD, HD-DVD, BlueRay for et felles format for både musikk og video? Et format overlegent alle, som alle kunne være enige om. Ingen er tjent med den forvirringen som hersker i dag, spesielt ikke musikkbransjen eller filmbransjen. Jeg tror det kommer, men det tar litt tid.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I grove trekk så er det snakk om formater som tillater høyere oppløsning på lyden, samt multikanals musikklyd. Flere vanlige DVD-spillere i dag støtter en eller flere av disse formatene, men utvalget av tilgjengelig musikk er labert sammenlignet med CD.

Redbook (CD) standaren er mer enn bra nok for de fleste. Og slik status er i dag, er SACD og DVD-Audio noe for spesielt interiserte eller nysjerrige.

Wikipedia har god forklaring på formatene, dersom du ønsker å lære litt mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sacd
    http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selges disse formatene noe i norske butikker,eller må man fks handle de på play.com?Er det stor prisforskjell?
    Og sist men ikke minst,virker det som disse formatene vil dø ut?tenker spes på dvdaudio nå som bluray og hddvd kommer?

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    I grove trekk så er det snakk om formater som tillater høyere oppløsning på lyden, samt multikanals musikklyd. Flere vanlige DVD-spillere i dag støtter en eller flere av disse formatene, men utvalget av tilgjengelig musikk er labert sammenlignet med CD.

Redbook (CD) standaren er mer enn bra nok for de fleste. Og slik status er i dag, er SACD og DVD-Audio noe for spesielt interiserte eller nysjerrige.

Wikipedia har god forklaring på formatene, dersom du ønsker å lære litt mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sacd
    http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    og expert er vel kanskje ikke den butikken som selger mest cd`er og dvd`er heller.. Det er min erfaring ihvertfall
    Du har misforstått poenget. POENGET (underforstått her:problemet) er at BRANSJEN (Ekspert-kjeden inklusive) som skal fore kundene med matnyttig informasjon om den teknologiske utviklingen bl.a. innenfor audio-terminologien i liten/forsvinnende el. ingen grad (stryk det som ikke passer...) viser interesse for formater som DVD-Audio & SACD og ditto avspillingsmaskiner.

Konsekvensen blir derfor at "mannen i gata" som skal finansiere denne satsingen og teknologiske utviklingen fra selskapene som står bak forblir "lykkelig uvitende" om hva han har gått glipp av. Følgene videre blir at selskapene sitter igjen med et økonomisk tapsprosjekt, tilgjengelige artikler (les:Disc'er) uteblir eller begrenser seg kraftig osv osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Tror mye av problemet her ligger i norsk-dansk, ikke inkompetanse hos selger.
    Hva er det du egentlig mener?
    Er selv gift med en danske, og er ofte i Danmark. Tror forøvrig at jeg forstår dansk språk en del bedre enn gjennomsnittet av Ola Nordmann.

777

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Selges disse formatene noe i norske butikker,eller må man fks handle de på play.com?Er det stor prisforskjell?
    Og sist men ikke minst,virker det som disse formatene vil dø ut?tenker spes på dvdaudio nå som bluray og hddvd kommer?
    Størst utvalg har de i nettbutikker. Jeg handler ikke så ofte i norske butikker, så jeg kan ikke svare for hvor stort det er der, men stort er det nok ikke. Og sikkert ikke spesielt billigt.

BlueRay/HD-DVD er i utgangspunktet beregnet for film, mens SACD/DVD-Audio er laget for å formidle lyd.

Vanskelig å gjette på hva som blir eller dør ut, men SACD og DVD-Audio blir nok aldri noe slager. Det blir for stor konkurranse med den alt for godt etablerte CD og nå nettbutikker der man kan laste ned musikk for slikk og ingenting. Massen bryr seg ikke om den ekstra kvaliteten disse formatene tilbyr.

Spørsmålet er om HD-DVD/BlueRay kommer til å bli den suksessen noen spår. For at et nytt format skal slå DVD ned i støvlene, bør noen av disse kriteriene nås:

- Kun ett format. En formatkrig er bare forvirrende for forbrukere. DVD er fortsatt "trygt", og "alle" har en DVD-spiller.

- Ett stort utvalg av filmer. Hvem gidder å kjøpe en dyr avspiller, når utvalget av filmer er begrenset? Det forbeholdes entusiastene. At det er 2 formater hjelper heller ikke på den situasjonen.

- Enklere i bruk? De nye formatene er tvert om. Folk forelsket seg i DVD fordi de slapp å spole tilbake filmen, fordi det var enkelt å bruke og så ut som en CD. Kvaliteten kom i andre rekke. Hva tilbyr de nye formatene? Nå må man ha en HD-Ready TV, internet tilkobling etc etc. Spørsmålene er mange for folk flest.

En måte å løse dette på kan være å påtvinge et nytt format, i form av å fjerne DVD fra markedet. Men det lar seg ikke gjøre av åpenbare årsaker. Hva ender vi opp med? 3 formater å forholde oss til?

Som sagt det er vanskelig å spå noe som helst. Det blir spennende å se hvordan markedet er om 5-7år.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Hva er det du egentlig mener?
    Er selv gift med en danske, og er ofte i Danmark. Tror forøvrig at jeg forstår dansk språk en del bedre enn gjennomsnittet av Ola Nordmann.

777
    Hvis jeg er i Danmark sier jeg "Hva sa du?" 3 ganger, 4 er for mye, så deretter sier jeg ja og smiler/nei og rister på hodet.

Poenget var at mange nordmenn har problemer med å forstå dansk, og vica versa. Hvis du kan dansk er jo det en annen historie.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •