Aktivt delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aktivt delefilter

Har planer om å etterhvert gå over til aktiv deling.
    Noen meninger eller erfaringer noen vil dele med meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste løsningen på deling! Kjør på!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett at en av de store guruene i fidelity har prøvd det ut med stort hell..
    så det frister.
    Mye logikk i det å legge delinga før effekt siden delefilter som regel stjeler 2/3 av effekt.
    Hadde vært morsomt å prøvd de 2 og 3 veis modulene til hypex:-)

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nå bguarden, rister jeg liv i tråden din!

Er det noen som har eksempel på brukbare komponenter for aktiv deling, som kanskje ikke nødvendigvis koster all verden?

For min del blir 2-veis deling mest aktuelt..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel noen som mener lydkvaliteten er for dårlig på disse i mellomtone og diskant
    ( Devilej ???)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    2veis med sub til ca tusenlappen *snip*
    Kan det behringern brukes til å dele stativhøyttalere (passiv deling i høyttalerne) fra en eventuell bass-enhet, eller to rettere sagt, da jeg ser for meg høyttalerne står på hver sin..?

Klarer liksom ikke få noe vettugt ut av produkt-beskrivelsen, ingen konklusjon i hvert fall.. :P

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sansynligvis, det er som regel mange flere valgmuligheter i slikt proutstyr enn hifiklassen. f.eks i hypex nevnt over må man fysisk bytte en chip for å endre delefrekvens. behringer har trinnløse brytere.

skal man ta det helt ut så er en slik konge
    AUDIO TECHNOLOGY - CROSSOVERS - ULTRADRIVE PRO DCX2496 : Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz Loudspeaker Management System
    bare 3k. juster hva som helst!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Kan det behringern brukes til å dele stativhøyttalere (passiv deling i høyttalerne) fra en eventuell bass-enhet, eller to rettere sagt, da jeg ser for meg høyttalerne står på hver sin..?

Klarer liksom ikke få noe vettugt ut av produkt-beskrivelsen, ingen konklusjon i hvert fall.. :P
    Det stemmer!

Den Behringeren kan brukes enten 2-veis (1 kanal til bass og en til høyttalernes delefilter) eller 3-veis (1 kanal til bass, 1 til mellomtone og 1 til diskant - man fjerner da delefilteret i høyttaleren og styrer alt selv).

Har prøvd den med hell på mine gamle B&W Matrix 802, men da jeg hadde (har enda?) mye støy på strømnettet hos meg, så forsterket dessverre dette filteret også støyen. Man merket at forsterkerne fikk en lettere jobb og alt ble mer luftig og klarere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, hvis du kjører bassene i mono . Filteret er 2 veis stereo + sub eller 3 veis mono + sub. Behringer har et filter til, 3 veis stereo /4 veis mono (1495.-)
    Men som sagt, mener å ha lest at lyden ikke er helt i vater.......

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo spare inn mye ved å kjøpe et slikt delefilter, fremfor å handle kondensatorer, motstander og spoler i lengden.. :P

Er kvaliteten på disse behringerne høy nok til å kjempe mot godt utviklede passive filtre (gode komponenter osv)?

Edit: Eller er det som gubben nevner over her?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Jepp, hvis du kjører bassene i mono . Filteret er 2 veis stereo + sub eller 3 veis mono + sub. Behringer har et filter til, 3 veis stereo /4 veis mono (1495.-)
    Men som sagt, mener å ha lest at lyden ikke er helt i vater.......
    Beklager der ja!

Det jeg har er CX3400 og har full stereoops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett Gemini CX-1000 3 veis aktivt filter i stereo (kan også brukes som 2veis) som kan selges billig viss noen skulle ha lyst på det. Send en pm isåfall.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke anbefale Behringer Super X-pro CX2310 til deling av et toveis system. Da jeg prøvde dette fikk jeg svakt (så vidt hørbart) brum i bassen og redusert kvalitet i mellomtone/diskant (syntes den ble hard og ubehagelig). Jeg har prøvd filteret med flere høyttalere, både følsomme og mindre følsomme. Det var først og fremst brummet som fikk meg til å droppe videre eksperimentering. Av en eller annen grunn fungerer filteret helt greit brukt til å øke avskjæringen til en aktiv sub.
    Jeg synes konseptet med aktiv deling er svært interessant og vil nok gjøre nye eksperimenter selv - men da med et bedre delefilter.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir lett 3-4 tusen for et brukbart filter, men med "all" den negative kritikken filtrene har fått er jeg litt skeptisk til behringer-filtrene!

Finnes det alternativer som IKKE koster 75.000,-?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dharma:
    du skriver at støy var den primære grunnen til at du ikke brukte det, men det var likevel "så vidt hørbart"?
    en rørforsterker med en minimal forskyvning i tomgangstrømmen på et av rørene vil brumme helt til lytteposisjon. et fenomen jeg ikke har gidda å brydd meg med her hjemme enno.. det høres tross alt aldri når man spiller musikk, og vil ikke påvirke gjengivelsen.

keltern:
    ja, de jeg har pratet med som bruker dcx2496 til 3k vil aldri gå tilbake til passive filtre. som bonus solgte de dacene sine og tjente penger på oppgraderingen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun brukt mitt til midbassjustering , så jeg kan ikke uttale meg om lyden som sådan ( cx 2310 )

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    keltern:
    ja, de jeg har pratet med som bruker dcx2496 til 3k vil aldri gå tilbake til passive filtre. som bonus solgte de dacene sine og tjente penger på oppgraderingen.
    Hehe! Det var beroligende!

Da har jeg ingen betenkeligheter der lenger i hvert fall...

Hvordan stiller CX3400 seg lydmessig i forhold til DCX2496 egentlig? Er det ganske like i oppbygging, eller er det like store endringer i lydkvalitet som det er sprang i pris (mye er det jo ikke snakk om, men i prosent blir det en del )?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dcx2496 er digital. de to andre er helt analoge.
    man kan gjøre mye mer med den digitale.

her er det en som har moddet den videre.. vært på besøk med han et par ganger
    Behringer`s venner

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dharma:
    du skriver at støy var den primære grunnen til at du ikke brukte det, men det var likevel "så vidt hørbart"?
    en rørforsterker med en minimal forskyvning i tomgangstrømmen på et av rørene vil brumme helt til lytteposisjon. et fenomen jeg ikke har gidda å brydd meg med her hjemme enno.. det høres tross alt aldri når man spiller musikk, og vil ikke påvirke gjengivelsen.
    Ja, brummet var knapt hørbart i lytteposisjonen uten musikk, og ikke mulig å detektere med musikk, men jeg er nokså nevrotisk når det gjelder støy. Når det er stille vil jeg helst at det skal være helt stille, og forsterkeren min avgir ikke noen hørbar støy overhodet. Det vesle grannet brum betød dermed en forringelse. Når det gjelder høyfrekvensen så syntes jeg som sagt at klangen ble mindre behagelig, samtidig som delefilteret tilførte litt sus (dette også knapt hørbart i lytteposisjonen). Bortsett fra er det helt klart at filteret fra Behringer er en særdeles billig billett til eksperimenter med aktiv deling. I forhold til prisen er det godt, men jeg hadde kanskje punget ut et par tusen til og gått for et digitalt filter fra samme produsent.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •