Gode og rimelige HT kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 90
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Gode og rimelige HT kabler?

Heisann!

Jeg føler jeg egentlig er ganske grønn innenfor dette med kabler, så tenkte jeg skulle ta forumet til hjelp. Tenkte jeg skulle ha noen rimelige kabler til front høytalerne mine. Jeg har Infinity Beta 50 drevet at en ONKYO TX-SR602E. Det er altså et hjemmekino-oppsett, men jeg tenker at frontHT er viktigst. Fra før kjører jeg Aurora 4mm kobber kabler på hele oppsettet (type 30,- pr m.) Noen som kan komme med tips om noen rimelige alternativer (helst ikke over 1000,-), som fremdeles er litt mer "high-end" ?

Vil det lønne seg å kjøpe samme type kabel til center også? Center har jo alt å si til film..

Takk for alle svar! Dette kan jo også kanskje være til hjelp for andre?

Oppsummering:

QED Orginal
    Supra
    Kimber Kwik 12

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prøvd meg på QED Original til 35 kr meteren.. Denne har vunnet mange priser i budsjett-klassen, blant annet i What Hi-Fi

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med kabelen du har, og hva forventer du av en oppgradering?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra er et godt alternativ.

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp Brukt

Ligger ofte gode kabler på nettet som er brukt. Og da er de som regel godt under halv pris, f.eks Kimber,MIT,Nordost osv osv.....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er Kimber Kwik 12. Denne er et kupp til prisen, koster 62kr/m. Min klare favoritt installasjonskabel, som lett utfordrer andre i helt andre prisklasser. Du får kjøpt de hos www.dynabel.no .

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva er galt med kabelen du har, og hva forventer du av en oppgradering?
    Tja, er vel ikkenoe galt med kablene jeg har i og for seg. Forventningene til nye kabler er i grunn små, men tipper anlegget mitt blir tatt enda litt mer seriøst med noe som ikke er standar kobberkabel! Skulle det bli merkbart forskjell så er jo det bare et pluss : )

Kabelforslag så lang er altså:

QED Orginal
    Supra
    Kimber Kwik 12

og eventuelt noe av Nordost eller MIT

Flere erfaringer/meninger?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening: Spar penger til effekttrinn og bi-amp heller enn å bruke penger på kabel.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening: Spar penger til effekttrinn og bi-amp heller enn å bruke penger på kabel.
    Joda, men da skal jeg spare lenge. Forsterkeren min har jo ikke pre-out så, derfor må jeg vel ha ny reciever først.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er greit at man kanskje investerer og ser selv hva man har å hente på å bytte kabler eller om det er noen forskjell. Og ikke bli styrt til å mene det enkelte her inne vil at man skal mene. Det er det som gjør dette forumet så fargerikt.. Alle har forskjellig syn og meninger.
    Min kjære tante hadde noen billigkabler som hun hadde fått med anlegget. Hadde da noen Audioquest indigo kabler som jeg hadde terminert og ville gi henne.
    Forskjellen var påfallende. Noe til og med min musikkelskende tante måtte innrømme. Som sagt: alle har forskjellig syn ang denne saken.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bestemor hadde uttrykt begeistring over TV-bildet sitt om jeg hadde kommet med en ny flott rødstripete antenneledning til henne.

Men jeg er enig med BGuarden i at en ikke bør ta alle meninger utvekslet på forumet for god fisk. Prøv selv før du bruker mye penger på kabler. Gode kabler behøver heller ikke være dyre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bestemor hadde uttrykt begeistring over TV-bildet sitt om jeg hadde kommet med en ny flott rødstripete antenneledning til henne.

Men jeg er enig med BGuarden i at en ikke bør ta alle meninger utvekslet på forumet for god fisk. Prøv selv før du bruker mye penger på kabler. Gode kabler behøver heller ikke være dyre.
    Tror kanskje min kjære tante har litt bedre hørsel enn bestemora di;-)

Men fra spøk til revolver. En jeg kjenner hadde en fin pekepinn på hva som er passende:
    -Aldri bruk under 600 i kabler til anlegget.
    -Og en fin tommelfingerregel er at kablene totalt skal koste ca.10% av den totale prisen av anlegget.
    -Bruk mest på signalkabler siden det området mest er utsatt for støy, signalforringelse osv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er det ikke noen signifikant sammenheng mellom prisen på kabler og lydkvalitet. Tommelfingerregler om at kabler skal koste ca 10-20% av totalprisen på anlegget henger ikke på greip. Jeg skal være enig i at kabler betyr noe for anlegget, men det som er viktig for lyden er:
    - gode termineringer / evt flertrådet OFC rett i skruterminal
    - tilstrekkelig tverrsnitt (jo lengre strekk jo større tverrsnitt, og ikke overdriv)
    - tilstrekkelig skjerming om nødvendig

Ikke viktig for lyden, men likevel viktig for noen (jeg respekterer det):
    - pris
    - utseende

Selv bruker jeg Biltemas 4kvmm til mine høyttalere, og det fungerer helt utmerket. Mulig jeg kunne vunnet litt på skjerming/terminering, men jeg kan alltids lage noen slike kabler selv til en slikk og ingenting. Det er ingen grunn til å blakke seg på kabler. Særlig ikke når en først og fremst betaler for logoen/merket.

Det er selvfølgelig grunn til skepsis om en kjøper den billigeste signalkabelen på Joffes HIFI- og såpeutsalg, men når det er sagt kan det fort være at den fungerer mye bedre enn en greit priset kabel på Hifiklubben. Jeg kjenner til eksempler på dyrere HDMI-kabler som ikke har fungert bra nok på lengre strekk hvor rimligere kabler fungerer flott. Selv havnet jeg opp med en 12 meter Supra HDMI, og den var ikke særlig dyr. Til subbene bruker jeg Better Cables, Silver Serpent Sub, og den var heller ikke særlig dyr. Jeg mistenker at jeg like gjerne kunne brukt RCA-kabel fra Clas Ohlson, men når jeg blir anbefalt en kabel som ikke koster meg særlig mye mere så er det liksom greit.

Jeg anbefaler at en søker litt på forumet etter en rimelig kabel som får gode skussmål slik at en ikke kjøper "keiserens nye høyttalerkabler". Det er helt legitimt å handle høyttalerkabler og signalkabler som ser litt kule ut også selv om de kanskje ikke er noe særlig bedre.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var de på'an igjen, men som Pnerbye sa tidligere (uten at han mente det ser det ut til) prøv selv
    Den største forbedringen får du sannsyligvis ved å velge en kabel med høyt tverrsnitt.
    Det er ikke veldig mye å hente på kabler, noe er det, men mest får du for pengene med bedre elektronikk.
    Selv kjører jeg Supra PLY 2x3.4kvadrat, og mener det var en bra oppgradering fra lampeledningen jeg brukte før (selv om jeg blir bortimot lynsjet for å si at det var en markant forbedring), det jeg tror var grunnen til forbedringen er nok det store tversnittet (6.8kvadrat)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Så var de på'an igjen, men som Pnerbye sa tidligere (uten at han mente det ser det ut til) prøv selv
    Jeg skjønner ikke hva du mener med denne uttalelsen. Jeg har alltid ment at en bør bruke ørene, og KUN ørene, når en skal vurdere kabel. Jeg oppmuntrer også til edruelighet når det kommer til valg av kabel for det er mange luringer i bransjen.

Endrer jeg mening om noe så er det fordi jeg brått vet bedre (eller at jeg i alle fall tror det). Dette har skjedd flere ganger, og jeg kaller det fremskritt!

Den største forbedringen får du sannsyligvis ved å velge en kabel med høyt tverrsnitt.
    Hvorfor? Hvis impedansen på strekket ikke er noe problem ser jeg ingen hensikt i å øke tverrsnittet, men så lenge det ikke koster noe å prøve så er det jo bare å prøve.

Det er ikke veldig mye å hente på kabler, noe er det, men mest får du for pengene med bedre elektronikk.
    Der er det mange som er uenige med oss, men her er vi helt på linje!

Selv kjører jeg Supra PLY 2x3.4kvadrat, og mener det var en bra oppgradering fra lampeledningen jeg brukte før (selv om jeg blir bortimot lynsjet for å si at det var en markant forbedring), det jeg tror var grunnen til forbedringen er nok det store tversnittet (6.8kvadrat)
    Hvis gammel kabel hadde for lite tverrsnitt, for dårlige termineringer og ellers ikke hadde tilstrekkelig skjerming så tviler jeg ikke et sekund på at du hører merkbar forskjell til nye kabler.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hverken gammel eller ny kabel er skjermet.
    Gammelt tverrsnitt var 4kvadrat.
    Skrudd rett i terminalen, med rå muskelkraft, beste termineringa som finnes.
    og det kostet meg dobbelt så mye for dobble PLY 3.4 enn for singel :shock:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du fikk sikkert mye penere/kulere kabler i alle fall! :lol:

Jeg skal prøve noe annet enn Biltema selv også i ren nyskjerrighet. Skal selvfølgelig poste mine erfaringer på forumet!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, ja her skjer det ting! Tydeligvis mye meninger om dette med kabler. Kan ikke si at jeg tror på at nye kabler er veien til evig frelse.. Men utseende har litt å si føler jeg. Synes at f.eks proson sine super audio (whatever) kabler ser ganske fete ut.. men kommer jeg til å høre forskjell? Neppe. Alikevel frister det å prøve noe nytt. Den som har mye, vil ha mer. *sukk*

Er forsåget fornøyd med kabelen jeg har også. Kunne kanskje ha investert i noen bananplugger eller lignende. Men HERREGUD.. jeg er livredd for å ripe opp de blanke terminala mine.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du fikk sikkert mye penere/kulere kabler i alle fall! :lol:
    Joda!
    Og for å være erlig så hadde det mye å si og.
    Ser ganske billig ut med rosa biltemakabler på et litt ordentlig anelgg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Er forsåget fornøyd med kabelen jeg har også. Kunne kanskje ha investert i noen bananplugger eller lignende. Men HERREGUD.. jeg er livredd for å ripe opp de blanke terminala mine.
    Det blir ikke bedre med bananer.. MEN det gjør jo tilkobling lettere, det er penere å se på, og du mer eller mindre eliminerer risikoen for at en kordell eller hele kabelen løsner og kortslutter terminalen på forsterkeren din og forårsaker en dyr reparasjon.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •