Gode og rimelige HT kabler? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 90
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    ja mener da det.. dette er et eksempel fra elektrikker verden

en PTS kabel koster dobbelt så mye som en PT kabel og den eneste forskjellen er en metallfolie som fungerer som skjerming ( kilde OTRA katalog )

Og tenk litt, når man skal kjøpe seg en dyr signal kabel står det jo bare om hvor fantastisk bra skjermet den er dette er min oppfattning
    Nå er det jo mulig å lage skjerming gjennom fletting av kabler også. Gjetter på at dette har med induktans å gjøre, men jeg har ikke elekro-utdannelse.

Jeg ser av innlegget ditt at noen bare bestemmer seg for å kjøpe dyr signalkabel. Hvorfor i alle dager gjør de det? Jeg er som sagt (mange ganger ) ikke opptatt av pris, men kvalitet. Jeg kverulerer fælt nå, men jeg er overrasket over holdningen til dette med kabler. Ser ut til at mange setter likhetstegn mellom dyr og bra.

Men jeg forstår hva du mener. Likevel er det signalkabel du skriver om. Lavere spenningsnivå gjør kabelen mere utsatt for støy enn en høyttalerkabel. Signalkabler kan med fordel skjermes med jording mot signalkilden, og dette er IKKE dyrt! Kabelen blir da retningsbestemt.

Men spørsmålet mitt er: Har Joey1313 rett i sine påstander tidligere i tråden? Vil fletting av cat5 ha noe for seg ifht skjerming av frekvenser 10-20000hz?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Jeg ser av innlegget ditt at noen bare bestemmer seg for å kjøpe dyr signalkabel. Hvorfor i alle dager gjør de det? Jeg er som sagt (mange ganger ) ikke opptatt av pris, men kvalitet. Jeg kverulerer fælt nå, men jeg er overrasket over holdningen til dette med kabler. Ser ut til at mange setter likhetstegn mellom dyr og bra.
    Jeg tror at folk kjøper dyre kabler på grunn av navn og Status. ( som du sier)

Men spørsmålet mitt er: Har Joey1313 rett i sine påstander tidligere i tråden? Vil fletting av cat5 ha noe for seg ifht skjerming av frekvenser 10-20000hz?
    Vet ikke jeg nei, men jeg mener at dette ikke er så vesentlig, det har nok en betydning men hvor stor?????.. men er ikke en cat5 flettet i utganspunktet da?? den har jo Revolverte par ( dette lærte jeg på fagoprøven min )

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig men forvirrende når jeg begynner å søke litt.

http://avforum.no/forum/showpost.php...9&postcount=22

Her står det ganske greit forklart hvorfor resistanse ikke behøver å bety så mye, mens her:

http://avforum.no/forum/showpost.php...4&postcount=30

...står det at tykkelsen er av betydning. Sistnevnte er heller ikke skrevet av hvem-som-helst.

Jeg har tidligere hvert i diskusjon med Snickers, og han mente da at 4kvmm skulle være en grei middelvei når det gjelder resistanse, kapasitanse og induktanse. Dette rimer jo også med, som det står i linken din, at for liten kvadrat er galt, men det er også for stor kvadrat.

Sannsynligvis vil jeg komme best ut av dette med 2,5kvmm til frontene (2 meters strekk) og 4kvmm til surround (8 meters strekk). Det enkleste er for meg å lage like kabler tror jeg, og da blir de alle sammen på 4kvmm.

Men hva med skjerming? Er det virkelig viktig? Jeg tenker på innlegget lenger opp av Joey1313.
    4kvmm er en bra middelvei. Har du for stort kvadrat, øker induktansen. Det er ikke så gunstig.

Skjerming er ikke viktig på høyttalerkabler, så fremt det ikke er snakk om svært lange strekk eller spesielt ugunstige arbeidsforhold.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lurer jeg på om det har noen hensikt å bruke flere separat isolerte ledere flettet som høyttalerkabel? Dette er jo en jobb som tar ganske så mye tid mener jeg.

En grei kompromissløsning rundt kapasitans, resistans og induktans blir vel da en kabel mellom 2,5 og 4kvmm. Hvis terminering i skruterminaler direkte fungerer bra, så lurer jeg nå på hva som er galt med Biltema-kablene jeg har? Hvilke mulige forbedringer er det jeg kan jakte på?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis terminering i skruterminaler direkte fungerer bra, så lurer jeg nå på hva som er galt med Biltema-kablene jeg har? Hvilke mulige forbedringer er det jeg kan jakte på?
    Du kan jo jakte på placebo effekten..... den kan gi deg uante opplevelser...

Det er et håpløst spørsmål å svare på, fordi det er like håpløst å stille på et forum. Kabler blir folk aldri enige om, og det er tusenvis av forskjellige meninger ute å går. Veldig ofte ender det bare i diskusjoner uten noe egentlig fasit. Biltema kablene dine kan være mer enn bra nok for deg, mens andre mener at forskjellen er som dag og natt.

Har du ikke et sett du kan låne av noen venner eller av en butikk? Så venter du til en dag du har tid til å slappe av og gjøre litt kritisk lytting med din favorittmusikk. (blindtest er vel det optimale, men kanskje ikke så enkelt?) Hører du ikke noe forskjell, så har du gjort deg en erfaring rikere. Hører du forskjell, så kan du trekke tankene om nye kabler et steg videre.

Uansett hva man gjør, så lønner det seg å bruke en liten dose sunn fornuft.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Uansett hva man gjør, så lønner det seg å bruke en liten dose sunn fornuft.
    Jeg tror jeg skal kikke etter en kabel som ser litt stilig ut. De Biltemakablene er igrunn litt femi!

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo mulig å lage skjerming gjennom fletting av kabler også. Gjetter på at dette har med induktans å gjøre, men jeg har ikke elekro-utdannelse.
    Som sagt vil ikke fletting av kablene gi noen magnetisk skjerming ved så lave frekvenser, men det vil ha en støydempende effekt siden eventuell støy vil treffe begge trådene i et par i motsatt fase nedover kabelstrekket. Støyen vil mao. Nulle seg ut. Dette har heller ingenting med induktansen å gjøre. Dersom man ønsker ekstra skjerming på denne selvlagde HT kabelen så er det jo bare å lage den av STP (Shielded Twisted Pair) Cat5 kabel. Da er alle trådparene skjermet hver for seg med metallfolie. Man kan jo også hoppe helt over bord og bruke S/STP (Screened Shielded Twisted Pair) der altså hvert trådpar er skjermet og så alle 4 trådparene er dekket av en skjerm til i ytterkappen. DA snakker vi om god skjerming og støydemping da.

Ellers er jo Wikipedia din venn.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo interessant. Jeg får se hvor mye tid jeg gidder å legge i å flette kabel! Takk for innspill!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bestille noen høyttaler kabler. Lurer på hvor mye jeg skal legge vekt på dette med tversnitt. Tenkte i utgangspunktet jo tykkere jo bedre, men det er kanskje feil?
    Hadde pekt meg ut disse to alternativene p.g.a. tykkelsen:
    1. Audio Magic Wonder (2*6mm2) - 120 kr pr.m
    http://www.hoium.no/kabler/audiomagic_index.htm

2. Supra Classic 6.0 (2*6mm2) - 45 kr pr.m
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...walias=dynabel

Er det noe forskjell på disse kablene? Begge har samme tversnitt. Supra er billigst. Supra har også andre rimelige alternativer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnittet bør helst ikke være hverken for stort eller lite. 6mm2 bør være innenfor grensene.

Jeg regnet litt på det sammen med en kompis (uh.. han regnet og jeg så på), og da kom vi frem til at 2,5mm2 var mere enn tilstrekkelig selv på bakhøyttalerene som trenger 10 meter kabel. Da handlet jeg 4mm2 for å være sikker! Hehe... Jeg rådførte meg litt med Snickers også, og han mente at jeg ikke var helt på jordet med mitt valg av tverrsnitt.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er straks ferdig med et cat5 fletteprosjekt.. og at det har tatt sin tid må en absolutt si
    Har kun igjen å få på krympestrømper og lodde fast bananpluggene så skal jeg har 2*3m til frontene og 1*1,5m til center.

Så får jeg bare se om det blir noe forskjell fra de kablene jeg kjøpte på elkjøp til 26 kr/m, de ser ihvertfall mye bedre ut nå da

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir
    Er straks ferdig med et cat5 fletteprosjekt.. og at det har tatt sin tid må en absolutt si
    Har kun igjen å få på krympestrømper og lodde fast bananpluggene så skal jeg har 2*3m til frontene og 1*1,5m til center.

Så får jeg bare se om det blir noe forskjell fra de kablene jeg kjøpte på elkjøp til 26 kr/m, de ser ihvertfall mye bedre ut nå da

Bilder?? spennende saker dette

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnittet bør helst ikke være hverken for stort eller lite. 6mm2 bør være innenfor grensene.

Jeg regnet litt på det sammen med en kompis (uh.. han regnet og jeg så på), og da kom vi frem til at 2,5mm2 var mere enn tilstrekkelig selv på bakhøyttalerene som trenger 10 meter kabel. Da handlet jeg 4mm2 for å være sikker! Hehe... Jeg rådførte meg litt med Snickers også, og han mente at jeg ikke var helt på jordet med mitt valg av tverrsnitt.
    Vanskelig dette med kabler. Har lest litt på B&W sin side og de skriver jo tykker og kortere jo bedre:
    "We have heard plenty of differences between cables, but whatever the method of construction, in our experience it's always the resistance that controls the bass quality.

The resistance of the cable depends on three factors - the gauge of wire, the length of cable and the conductor material. In this respect, the fatter and shorter the wire the better."

Hvis det er riktig, så betyr det at f.eks Supra Classic 6.0 er en bedre kabel enn Supra Ply, selv om sistnevnte er er dyrere kabel. Men så enkelt er det gjerne ikke? Vanskelig dette med kabler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en gjennomgang av bl.a. kapasitanse og slikt. Interessant!

http://avforum.no/forum/kabler/3978-kapasitans-ytalerkabler-noe-bry-seg-om.html

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en gjennomgang av bl.a. kapasitanse og slikt. Interessant!

http://avforum.no/forum/kabler/3978-kapasitans-ytalerkabler-noe-bry-seg-om.html
    Takker. Blir for avansert for meg, men delvis interessant. Alikevel hjelper det lite når man skal kjøpe kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel om Cat-5 nå, men sliter men å finne svar på et spørsmål:
    Hvilken diameter er det på hver av de 8 lederne som er i en Cat 5 kabel? Evt hvilket areal det er på de?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er 0,6 pr leder. Altså 4,8kvmm på en kabel. Dvs 2 x 2,4kvmm om du bruker 2 par til hver pol.

Edit: Hmm.. ser ut som om jeg tok grundig feil. Tok data fra en avforum'er som omtalte cat 7.
    Se heller her: ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    audio magic wonder er solid core og har teflon som isolasjon. det er tydelig merkbart hva pvc gjør med lyden... 90% av elektronene ferdes helt på utsiden av leder. pvc lades opp statisk med strømgjennomgang..
    bare prøv å riv av isolasjonen fra en slik standard kabel og ab test en tilsvarende uten isolasjon.

har flettet en del cat5 tidligere, god dynamikk og detaljer i den... litt for mye fokus oppover for min smak i de jeg satt sammen men...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    audio magic wonder
    Prøvd disse selv, einis?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nix. men har hørt mye bra om de.
    med 6mm2 solid core og teflon kan man ikke gå feil passer kanskje ikke alle system men det skal godt gjøres at de er for dårlig...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •