Hifi-bransjen: Ønsker vi å bli lurt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 203
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi-bransjen: Ønsker vi å bli lurt?

Leste med stor interesse norske Fidelity i går, der de skrev om noen nye WBT RCA kontakter. NextGen tror jeg de het, uten noe forbindelse til NextGenTel så vidt jeg vet.... Fikk inntrykk av at selv Panasonic anlegget til min far, som kostet 2500,- på Elkjøp kunne få high-end egenskaper ved å bare bytte RCA kontakter i den ene enden av signalkablene. Det må da være årets oppgradering om så er tilfellet! "Kritiske" Fidelity er heller ikke beskjeden når det gjelder omtale av disse. De skjønner "godt" at atomene blir forvirret når de kommer inn i en tradisjonell phono/RCA kontakt, og forteller om en ENORM forbedring i hele lydbildet... ja vel.

Videre kikket jeg litt på hifi-sentralen, der det stadighet diskuteres heftig rundt mystiske emnet, kabler. Kabler virker å engasjere noen av oss, langt mer enn selve utstyret merkelig nok. Artig lesing, da begge ender av skalaen ofte virker troverdige og er velskrivende. Argumentene mot å bruke våre hardt tjente penger på en kabel som skal forandre livet vårt for alltid, er blant annet at mesteparten av "referanse innspillingene" på CD, er da spilt inn med "rimelige" gode kabler. Så hva er da vitsen med kabler som er velsignet av 3 evangelister og døpt av av en kabelprest og ikledd atomdempende microfiber som før kun NASA har tilgang til? Motargumentet må vel være at dersom Kari Bremnes sitt studio hadde brukt noen slike vidunderkabler, kunne vel innspillingene blitt enda bedre (?). På et annet forum leste jeg om en mann som påstod at det ble så stor forskjell på anlegget hans etter kabelbytte, at selv naboen hørte forskjell...hjemmefra!! PM Audio lover 4 ukers full returrett dersom man ikke blir frelst av de vanvittige forbedringene, de betaler dog ikke frakt tilbake dersom du leverer kablene tilbake før etter 16 dager/400timer. Det er så lang tid det tar før kablene er ferdig innspilt.... (!)

Spørsmålet er om den psyken vår spiller oss et puss noen ganger. La oss si at man hører på et high-end anlegg, med noen tynne kabler. Så blir det byttet til noen tykke voldsomme kabler, som man får utrykkelig beskjed om at disse låter mer fyldig/varmt og stort. Dersom vi da hører forskjell, ville vi gjort det samme i en blindtest? At kabler gjør ting med lyden er vi vel alle enige om, ja kanskje bortsett fra de som faktisk jobber med lyd profesjonelt.

Videre finnes det en uendelige antall dyre remedier som skal ta vår elskede stereo til nye høyder. Standard spikes tilhører 90-tallet, nå skal det helst produseres i gull for å ha noen effekt i det hele tatt. Etter mye forvirrende lesing, virker det nesten som det er umulig å få bra lyd uten en masse merkelige gjenstander som ser mer ut som pyntegjenstander enn noe som har med lyd å gjøre. Små hengekøyer til å legge høyttalerkablene på er bare et eksempel, spray (vievann?) som skal forbedre lyden i div. komponenter er et annet. Summen av alle disse kostnadene må vel være bedre å legge i bedre komponenter? Ikke hvis man skal tro de frelste eller produsentene. Skal man trekke fra alt de flotte fordelene man får med for eksempel nye nettkabler til 2000,- meteren, så må anlegget nærmest høres ut som en defekt kassettspiller med noe komprimert 80-tallspop. En svensk produsent har nå kommet med noen kabler som ser ut som et mislykket DIY-prosjekt til 400 000,- Jeg ser vitterlig for meg smilet til svenskene dersom en eneste nordmann overfører pengene sine til en svensk konto for et slikt sett...

De fleste har vel et avslappet forhold til både kabler og slike gjenstander, men slike ting selger som bare det. Ikke bare det, men folk tar seg tiden til å skrive lange avhandlinger om hvor bra anlegget deres nå låter, hvordan endelig Bruce Springsteen satt i rommet med gitaren sin.

Selv har jeg ikke A/B testet et anlegg med og uten en rekke slike vidunderting, så jeg er inhabil til å uttale meg om det faktisk har noen effekt. Men jeg skal hjertelig være den første til å inndrømme at jeg er skeptisk til å bruke flere tusen kroner på audiophile ting som skal forandre livet mitt, selv om det er fristende å prøve....

Ønsker vi å bli lurt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig skrevet, holdt på å le mag skakk. Og du har mange gode poeng :- )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser mine referanser i teksten din =)

Det som er litt trist er at enkelte hisser seg så mye opp over å møte motbør. Som skeptiker ser jeg det som en plikt å informere om min mening om disse tingene. Men enkelte blir så sinte at de må skjelle meg ut som person.

-k

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Ibsen sa det jo ganske treffende i Vildanden (1884):
    "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme."

Dette gjelder i mange sammenhenger i livet og også for mer eller mindre eksotiske tweaks i hifiverdenen. Det forhindrer ikke meg i å forsøke å tweake litt av og til, spesielt når det koster meg lite. Det er jo moro om man får følelsen av forbedring med enkle midler. Ønsker jeg å la meg lure? Nei. Ønsker jeg å oppleve forbedring? Ja. Problemet er kompromisset når man blir lurt til å tro at det er en forbedring...

For å ta motviljen mot å innse at man tar feil: Man gir jo ikke fra seg lykken uten sverdslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet!
    Jeg liker og bruke litt penger på kabler. Om det gjør at lyden blir bedre tviler jeg nesten litt på. Men synes det er kjekkt å ha ok kabler. Har hørt en bør bruke ca 20% av anleggets verdi på kabler. Og det gjør jeg. Men jeg er nok en av de som mener det ikke hjelper så mye på lyden. Synes bare det er greit å ha noe annet en biltema kabler;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vel, Ibsen sa det jo ganske treffende i Vildanden (1884):
    "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme."

Dette gjelder i mange sammenhenger i livet og også for mer eller mindre eksotiske tweaks i hifiverdenen. Det forhindrer ikke meg i å forsøke å tweake litt av og til, spesielt når det koster meg lite. Det er jo moro om man får følelsen av forbedring med enkle midler. Ønsker jeg å la meg lure? Nei. Ønsker jeg å oppleve forbedring? Ja. Problemet er kompromisset når man blir lurt til å tro at det er en forbedring...

For å ta motviljen mot å innse at man tar feil: Man gir jo ikke fra seg lykken uten sverdslag?
    Fornuftige ord. Opplever man en økt lydkvalitet selv, så er vel målet oppnådd, selv om det i realiteten ikke er en døyt forskjell. Eiergleden kan vel også ha noe å si, hifi-interessen er ikke unik i så tilfellet.

Spiller det egentlig noe rolle når kunden er strålende fornøyd? Det finnes jo en rekke (andre?) religioner som baserer seg på det samme velprøvde prinsippet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Spiller det egentlig noe rolle når kunden er strålende fornøyd? Det finnes jo en rekke (andre?) religioner som baserer seg på det samme velprøvde prinsippet...
    Hehe. Og en masse kriger som viser at man ikke lar andre ta andre valg enn seg selv =)

-k

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Kontakter og slikt

Båndbredden er vel noe man kunne tatt opp? Hvis man feks prøver og sende HD signal gjennom en komponent video kabel vil man vel få problemer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Båndbredden er vel noe man kunne tatt opp? Hvis man feks prøver og sende HD signal gjennom en komponent video kabel vil man vel få problemer?
    Vi snakker vel primært om lyd her. 0-20kHz basebånd lyd trenger ikke båndbredde i GHz-området. Eller kevlar, magiske pyramider og dansende hifi-alver. I følge klassisk fysikk. Noen mener at dette må revideres.

-k

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel diskusjonene på sentralen er jo ganske morsomme da
    Det er jo i hovedsak et fåtall personer med dyre anlegg/kabler som hardnakket hevder at sine høyttaler kabler til 30K og sine Vishu strømkabler til 20K er vert hver krone...
    Så klart vi hifi/hjemmekino nerder blir flådd!
    Spessielt når det kommer til filleting som kabler, hifi racks, HDMI splittere osv.
    Fidelity sine artikkel om WBT nextgen RCA var et typisk eksempel på ønsketenkning fra skribentens side, ja det er godt mulig at nextgen pluggene er et bedre design enn de fleste andre rca plugger ( RCA plugger er i det hele tatt et ganske dårlig interface sammenlignet med BNC og XLR...)
    Så når man tar frem superlativer som natt og dag osv så må jeg smile litt.
    Det er gjort veldig få seriøse blindtester, de få jeg har lest har hatt en rigtighetsprosnt på rundt 50%, dvs ren gjettning...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt mulig dyre kabler er svindel ren materialmessig.
    men om alle produsenter tjente så sinnsykt grovt på de hadde det bare vært for noen å starte et selskap som lager samme kvalitet, dele prisen flere ganger å selge i bøtter og spann. -viss ikke selve prisen er en del av godlyden for noen er det jo slik at det må være dyrt for å være interesant.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Har hørt en bør bruke ca 20% av anleggets verdi på kabler.
    Slike regler er ikke verdt noenting. Kabler dreier seg mye mer om matching enn om hvor mye penger man har brukt på dem. Og Biltemas høyttalerkabler er faktisk såpass gode at de i ren byggekvalitet matcher kabler som koster flere ganger mer hos elektronikkjedene (3x10kroner = 30kroner), uten at det vil si at de er like påkostede som mer eksotiske merkekabler...

Kabler er jo omstridt, men ingen er jo i tvil om at kabler er viktige for anlegget.

Det er imidlertid en rekke andre ting som etter min mening kun kan være "religionsbaserte". Og stedet som etter min mening har flest slike produkter kommer det en lenke til her. Før du klikker vil jeg bare si at dersom noen kommer tilbake og sier de har kjøpt noe av dette tullballet, så er de ihvertfall av meg plassert godt innenfor "lett å lure"-båsen...

Here we go:
    http://www.machinadynamica.com/

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en eller annen som hadde ett fortreffelig innlegg for en tid tilbake, når det gjelder kabler.
    Først så hadde hele forsamlingen hørt på et oppsett med "vanlige" kabler, når de så hadde sittet å lyttet en stund, så ble det fortalt til forsamlingen at nå skal vi bytte til kabler som koster si å så mye mere og spiller noe helt vanvittig. Så ble det satt på samme sett kabler, og gjengangeren blant forsamlingen var WOW, hvilken forskjell, dette var jo fantastisk.

Er vi lett å lure? Ja, kanskje, vi lar oss ihvertfall påvirke. Kan ta et annet eksempel, som ikke har med hifi å gjøre, men viser hvor lett påvirkelig vi mennesker er.
    Mora mi påstår hardnakket at hun ikke lar seg påvirke av reklame. Hun ser ikke så mye på tv, men når hun ser så er det enten NRK eller TV2.
    Så tar jeg en tur inn på badet hennes, og der står det linet opp, kun reklameprodukter fra TV2.
    Jeg påpekte dette ovenfor henne, og da ble hun faktisk skremt :grin:
    Spørsmålet vil så være, er vi her på forumet lett påvirkelig. UTEN TVIL.
    Hvis vi går og ser på salgsstatisstikken på diverse produkter, som har fått kanonkarakter i L&B, eller HK, eller blitt kåret til årets produkt. Ja den statistikken er nok ikke dårlig for de som selger disse produktene. Hadde den vært den samme uten karakteren, eller årets produkt. ALDRI I VERDEN.
    Jeg kan i farten nevne. Denon 3806, Denon 3910, Hitachi TX 200. Jeg sier selvsagt ikke at det er dårlige produkter, men at det selger mer p.g.a karaktergivninger og kåringer, er vel hevet over enhver tvil. Lar vi oss lure?
    Tja, vet ikke om jeg vil si det, men vi lar oss ihvertfall påvirke :grin:
    Fint innlegg Håkon :wink:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det som ikke går. Den skyhøye prisen er endel av tiltrekkningskraften. Innerst inne så dreier det her seg om status.
    Jeg tviler på at f.eks Nordost sine kabler er spessielt mye vansligere eller dyrere å produsere enn en standard belden eller klotz kabel, men så bruker ikke disse firmaene millioner på å markedsføre seg i diverse glossy hifimagasin.

En liten historie: jeg kjøpte før jul en supra 1 meter HDMI kabel på LOBH, siden jeg bor på sofienberg så var det naturlig å gå Torggata vidre oppover - av ren nyskjerrighet rusler jeg innom Lyric Hifi. etter å ha tittet litt rund kommer en av de ansatte bort til meg å spør om jeg er fornøyd med Supra HDMI kabelen jeg har under armen, jeg sier at jeg ikke har prøvd den enda, så det kan jeg ikke svare på. Han tar da frem en Wireworld kabel som koster ca. 50% mer og sier at den kabelen er vanvittig mye bedre enn Supra og sier at jeg kan låne den med meg hjem mot depositum, noe jeg gjør. Etter å ha testet frem og tilbake hele helgen uten å se noe resultat som skiller den ene kabelen fra den andre så bestemmer jeg meg for å beholde den billigste kabelen (supra) Når jeg kommer inn på Lyric å ber om å få pengene igen for kabelen må jeg først stå å høre på at betjeningen diskuterer mine observasjoner seg i mellom i ca. 15 minutter, mye himling med øynene og komentarer som "hos oss ble det ihvertfall MYE bedre"
    jeg fikk pengene igen, men måtte stå skolerett i femten minutter å høre på hvor dårlig syn og hørsel jeg hadde...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    godt mulig dyre kabler er svindel ren materialmessig.
    men om alle produsenter tjente så sinnsykt grovt på de hadde det bare vært for noen å starte et selskap som lager samme kvalitet, dele prisen flere ganger å selge i bøtter og spann. -viss ikke selve prisen er en del av godlyden for noen er det jo slik at det må være dyrt for å være interesant.
    Det er et kjent fenomen innen hifi at man selger varer først etter at man har priset de OPP for å gjøre seg bemerket.

Det er helt klart ikke lyd som differensierer kabler. Derimot markedsføring, innpakning, "story" (fattig einstøing koker kabler i garasjen i California, snur oppned på alle fysiske teorier, har jobbet i NASA men alle papirer om ham er slettet), kontakter/flaks i hifi-pressen etc.

.k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det blir en suksess å starte med hjemmebesøk:

Ser for meg en sommerdeal, få ut alle demoner som står i veien for lydbildet... Total gjennomgang av lytterommet, inkludert vielse av alle signalkabler til 10 000,- Eventuelt så kan man ta med Pluss-pakka til 15k som også tar for seg djevel-utrivelse av høyttalerkablene. En liten sum for å få en 100% forsikring om at ikke noe overnaturlig forstyrer anlegget i allefall....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skulle ønske du ikke nevnte det Håkon
    Sjekk her: http://www.hifilars.com

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    De skjønner "godt" at atomene blir forvirret når de kommer inn i en tradisjonell phono/RCA kontakt, og forteller om en ENORM forbedring i hele lydbildet... ja vel.
    Jeg blir også veldig forvirret når atomene begynner å bli forvirret og flytte rundt på seg i forskjellige phono/RCA kontakter og kabler. Lydbildet tror jeg ikke ville være førsteprioritet, men ville heller prøvd å få tak i noen kabler og plugger som fikk ut atom sammenstningen til Gull eller andre edle materialer, og begynnt å produsert, solgt og tjent penger på det så man fikk råd til enda dyrere hifi anlegg osv.;-) Ellers er jeg også litt redd for varmgang i slike atom produserende audio utstyr, tror jeg måtte ty til en litt annen kjøle vifte moddifikkasjon enn den som jeg gjorde på Electrohome projektoren forleden. Får regene ut kjølebehovet etter E=M*C*C .....

Fint innlegg forresten HåkonN, tror det er mye sannt i det du sier om "livsløgnen" innefor hifi verdenen, fikk forresten heller ikke lyst til å komme med personlige angrep av knutinh..:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Slike regler er ikke verdt noenting. Kabler dreier seg mye mer om matching enn om hvor mye penger man har brukt på dem. Og Biltemas høyttalerkabler er faktisk såpass gode at de i ren byggekvalitet matcher kabler som koster flere ganger mer hos elektronikkjedene (3x10kroner = 30kroner), uten at det vil si at de er like påkostede som mer eksotiske merkekabler...
    Er ingen kabel guru jeg. Hva den regelen er verdt vet ikke jeg. Men har hørt dette selv, om det ikke stemmer skulle ikke det forundre meg. Men synes det er en ok grennse å gå ut ifra. Bruker selv et par biltema kabler til bak kanalene. Og skal ikke komme å snakke negatift om de. Jeg vet jo ingen ting om kabler... Da jeg sa biltema var det ment som noe billig kabler. Trekker det tilbake om disse kablene er gode som du sier. Men ville bare få fram at jeg liker å ha noen kabler som ikke er helt jalla;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Er ikke sikker på om skikkelig høy bånbredde vil være noen stor fordel for audio kabler egentlig, da det forhåpentligvis ikke skal overføres så mye informasjon der, men for bildekabler som jobber opp i Mhz området er det ganske viktig.

Gode analoge Komponent kabler skal vel også kunne sende HD signaler på en god måte uten skygge effekter osv, og det at HDMI stort sett er å foretrekke og gjør det bedre på moderne video utstyr nåfortiden, er vel egentlig ikke med selve kabelen å gjøre, men hvilke kopierings sperringer og kvaliteten til AD DA konvertering i utstyret i hver ende av kabelen.

Pris og godheten til kabler hører vel skjeldent spesiellt godt sammen i hifi verdenen, der er vel det å dirve butikk som ofte er drivkraften for prissettingen og kabler som mer er konstuert som "eye candy" med lekre termineringer og krympestrømper osv, enn å kunne vise til noen egentlig målbare og hørbare forskjeller.

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •