Hifi-bransjen: Ønsker vi å bli lurt? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 203
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ABREKKE
    f.eks. "kjellerdyp bass" og "crisp i diskanten". Det er vel ingen tvil om at det finnes svært få mennesker med identiske lytteorganer, siden ingen av oss her i verden er kloner (enda :grin: ).

Om jeg har kabler til 2kr eller 20.000kr spiller vel ingen rolle så lenge jeg er fornøyd? Om naboen synes at mellomtonen låter "kjølig og dårlig avstemt" driter jeg i.
    Hvilke egenskaper har en kabel som gjør at en lytter oppfatter lyden som beskrevet over?

Hvis jeg bytter til en kabel som angivelig skulle gi "kjellerdyp bass", vil jeg kunne se dette på frekvensresponsen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært klare målbare forskjeller på kabler, ville ikke kabeldiskusjonen pågått i så mange år. Mambojambo lar seg ikke måle. Det eneste en klarer å måle er seriøst feilkonstuerte kabler, og dem er det ikke alt for mange av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Hvilke egenskaper har en kabel som gjør at en lytter oppfatter lyden som beskrevet over?

Hvis jeg bytter til en kabel som angivelig skulle gi "kjellerdyp bass", vil jeg kunne se dette på frekvensresponsen?
    Nå gjaldt dette en hypotetisk fremstilt situasjon, der et lydbilde kan låte annerledes for en annen person enn eier av anlegget, ingen kabler ble nevnt ;-)

Og bare for å nevne det mente jeg uttrykkene som denne "kjellerdype bassen" og "crispete diskanten" lett ironisk, da det til tider høres ut som enkelte anmelder snuskefilmer :-) i stedet for lyd :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "sjokolade smaker bedre enn russisk kaviar". Noen vil selvfølgelig mene det stikk motsatte, men dette har som alt annet utgangspunkt i personlige preferanser.
    Hvis man hadde hørt forskjell på kabler så hadde jeg vært helt enig. Sett i lys av blindtesten blir derimot utsagnet ditt: "sjokolade smaker bedre enn sjokolade". Jeg forstår ikke hvordan smak og behag spille noen rolle når man overhodet ikke smaker/hører noen forskjell?
    Om jeg har kabler til 2kr eller 20.000kr spiller vel ingen rolle så lenge jeg er fornøyd? Om naboen synes at mellomtonen låter "kjølig og dårlig avstemt" driter jeg i. Jeg liker den lyden, og jeg forventer ikke at han skal syntes det samme :grin: For det er vel ingen andre enn meg selv som vet hva JEG liker best, blodpris eller ei.
    Der er jeg faktisk enig. Din motivasjon for å kjøpe kabler er helt personlig. "Problemet" oppstår når vi har en hifipresse og et kobbel av "eksperter" som mener at man skal kjøpe kabler til 10% av nyprisen av anlegget ellers "kommer lyden nesten ikke igjennom".

Den vitenskaplige delen av samfunnet ler av dette og bruker slike historier ved lunsjbordet som eksempel på hvor lettlurte vi mennesker er. Men de har null gjennomslagskraft i bransjen. Derfor har det dannet seg en dominant mening om at kabler har signifikant betydning. Uansett hvor mange slike blindtester man gjør, uansett hvor mange relevante fysiske beregninger man gjør så har folk (i mine øyne) lyst til å bli lurt, lyst til å cashe ut 20.000 på kabler som koster 200,- å lage. Da fungerer ikke rasjonell argumentasjon og derfor raser disse debattene uendelig.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=knutinh]Hvis man hadde hørt forskjell på kabler så hadde jeg vært helt enig. Sett i lys av blindtesten blir derimot utsagnet ditt: "sjokolade smaker bedre enn sjokolade". Jeg forstår ikke hvordan smak og behag spille noen rolle når man overhodet ikke smaker/hører noen forskjell?

Ikke slik ment, jeg prøver å stille meg nøytral til begge parter. Men selv om du ikke greier og høre forskjell betyr det ikke at andre ikke greier det, måling eller ei Jeg har selv bare testet med lampeledning -vs- tara labs omni 3, jeg greier ikke og høre forskjell, men aksepterer likevel at andre kan gjøre det.

Men jeg påstår heller ikke at dette forsvarer en blodpris av en annen verden. Enkelte kan rett og slett har uflaks og har fått et øre som ikke liker annen lyd enn signaturen en gitt kabel til f.eks. 20.000 kr, mens et annet øre kan oppfatte lydbildet i en 100kr's kabel som riktig for dem :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtesten beviser ingenting. Men det at slike tester har vært gjort i flere 10-år - alltid med samme resultat indikerer to muligheter:
    1. Det er noe fundamentalt galt med blindtester som gjør at de kan brukes til smak, syn, medisiner etc men ikke hørsel.
    2. En eventuell forskjell er så liten at man må ha et lyttepanel på f.eks 1000 personer med en times lytting hver for å få signifikante forskjeller.

Jeg kan ikke tenke meg argumenter for 1. 2 kan tenkes å være sant, men dersom man må ha 1000 mannetimer for å få resultater som såvidt bikker over å kaste mynt og kron... Er det ikke da ganske opplagt at en kabel til 20.000 ikke forsvarer prisen kontra en til 50,-? Hvis man må bruke så mye tid og ressurser på å få signifikant bedre lyd så tyder j det også på at hvi du setter deg ned i stua en dag så har du ingen sjans til å detektere hørbar forskjell kontra en clas ohlson-kabel.

Men jeg prøver å være åpen for konstruktive innspill. Jeg hadde blitt fryktelig glad hvis jeg greide å bevise effektene vi snakker om her. Jeg er egoistisk nok til å innrømme at en nobelpris hadde gjort seg på hylla =)

mvh
    Knut

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere blindtester er blitt gjennomført.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1154353404

Noen som har synspunkter på dette?
    Jeg synes resultatet i blindtesten kontra langtids lytting er rart da dette ikke stemmer overens.

Noen andre her som har gjort tilsvarende tester?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langtidslyttingen er jo ikke blindtesting, så der er jo evt. placeboeffekter fullt mulige...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Langtidslyttingen er jo ikke blindtesting, så der er jo evt. placeboeffekter fullt mulige...
    Kan jo ha blindtester ved langtidslytting, på kabler er det ingen problem. Blindtesting betyr jo ikke kort tids lytting.
    På driverk som vi testet sist er det jo litt mere vrient å få til blindtest. Men om en vil kan det faktisk gå ann det også.

I det tilfellet vi testet her tror jeg ikke placeboeffekten har noen betydning for resultatet, da skulle det i så fall vært omvendte resultater.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var lett å forutsi hvilken vei placeboeffekten påvirker, så ville det ikke vært så viktig å eliminere den.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var lett å forutsi hvilken vei placeboeffekten påvirker, så ville det ikke vært så viktig å eliminere den.
    Derfor tror jeg heller ikke den har noe å si i dette tilfellet.

Det blir litt for lettvindt å skylde på placeboeffekten bare fordi en setter spørsmålstegn til ABX test som testmåte. Jeg synes ihvertfall resultatet er veldig int.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Derfor tror jeg heller ikke den har noe å si i dette tilfellet.

Det blir litt for lettvindt å skylde på placeboeffekten bare fordi en setter spørsmålstegn til ABX test som testmåte. Jeg synes ihvertfall resultatet er veldig int.
    Interessant at du faktisk nå indikerer at du mener det er ABX-testingen som er under lupen.

Jeg skylder ikke på noe. Du spurte om synspunkter, tralltrall, og det har du fått. Jeg har ikke sagt at den ene måten å teste på er noe dårligere enn den andre (i motsetning til deg). Jeg synes imidlertid ikke at de ulike resultatene er så rare, siden testmetodikkene man sammenligner er så ulike i dette konkrete tilfellet (blindtest som ikke er en ABX-test vs en ikke-blind langtidstest).

Det er såpass ulike forutsetninger ved de to testmetodene at det slett ikke er rart at resultatene blir ulike. Hvilken metode man velger avhenger vel mest av hvilket spørsmål man ønsker besvart gjennom testingen, for etter min mening er testene så ulike at de ikke egner seg til å besvare samme spørsmål.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant at du faktisk nå indikerer at du mener det er ABX-testingen som er under lupen.
    Om du ser på den tråden jeg linket til fra Hifisentralen. Hva heter den tråden? Det er den jeg refererer til i de siste innleggene og resultatet av testen vi gjorde.
    Å si at ABX-testen er under lupen er vel å ta litt i, men om ABX-testen gir det riktige bildet totalt sett synes jeg kan være int.

Jeg skylder ikke på noe. Du spurte om synspunkter, tralltrall, og det har du fått. Jeg har ikke sagt at den ene måten å teste på er noe dårligere enn den andre (i motsetning til deg). Jeg synes imidlertid ikke at de ulike resultatene er så rare, siden testmetodikkene man sammenligner er så ulike i dette konkrete tilfellet (blindtest som ikke er en ABX-test vs en ikke-blind langtidstest).
    Jeg sier ikke det du sier er feil, gjør jeg vel. Du trenger vel heller ikke påstå noe jeg ikke gjør! :-)

Jeg synes det fakrisk har ganske mye å si for resultatet, da vi gjorde blindtest av driverk ble det et null resultat der også. Forskjeller er det, men vi må gjette oss til hvem det er. Og da er vi like langt.
    Ved å gjøre testen "hvem liker vi best" hadde faktisk DVD spilleren flest riktige.(da testet vi bare AB, og sa rett etter hvem vi likte best) Dette varierer fra musikk til musikk.
    Om en tar litt lett på det ble totalt sett gav testen et null resultat. Og Trompetnerd bruker da enkleste løsning hjemme. Men så viser det seg at det er ting i lyden som ikke er som det skal. Hva sier da dette om testen. det er det jeg spørr om.

Det er veldig fint du kommer med synspunkter Roffe. Du har veldig bra synspunkter og det virker som du faktisk har litt erfaring med det her, ikke bare lest det deg til kunskapen. :-)

Det er såpass ulike forutsetninger ved de to testmetodene at det slett ikke er rart at resultatene blir ulike. Hvilken metode man velger avhenger vel mest av hvilket spørsmål man ønsker besvart gjennom testingen, for etter min mening er testene så ulike at de ikke egner seg til å besvare samme spørsmål.
    Hvilken av testmetodene er da "riktige"? Hvem av de gir det "rette" svaret?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av testmetodene er da "riktige"? Hvem av de gir det "rette" svaret?
    Hva er spørsmålet du ønsker besvart gjennom testaktiviteten?

Jeg har liten erfaring med ABX-testing, og grunnen er at det er litt kjedelig å drive med, og tid- og ressurskrevende å sette opp. Men jeg har erfaring med å AB-teste med raske skift (godt under et sekund) mellom ulike komponenter i delefiltre, og har funnet ut at forskjellene ofte er mindre en det man tror... Har også erfaring med ublind langtidslytting på ulike ting (bl.a. kabler), og har ingen problemer med å skjønne at man mener det er forskjell ved langtidslytting når man likevel har problemer med å høre forskjell ved raske skift (jeg har byttet ut kabler på bakgrunn av langtidslytting også, så jeg mener absolutt den har noe for seg). Men i motsetning til mange andre utelukker jeg ikke placebo, varierende ytelse på hørselen, varierende sinnstemning, bakgrunnslyder, romtemperaturvariasjoner, sviktende auditiv hukommelse etc som problemfaktorer som begrenser nøyaktigheten ved langtidslytting. Mange kritikere av ABX-testing mener man skal "stole på at hørselen er nøyaktig". For meg er det det samme som å ignorere ovennevnte usikkerhetsmomenter. Jeg synes heller man skal være åpen for disse usikkerhetsmomentene og forsøke å lære hvordan de påvirker lytteopplevelsen. Da kan man KANSKJE lære å "lytte forbi" eller kontrollere noen av dem også.

Jeg mener at ABX-tester (gitt at de er godt gjennomført) er gode til å svare på spørsmål om det er reelt hørbare forskjeller mellom produkter i et gitt oppsett (og at produktene dermed er bekreftet å ha ulike egenskaper). Et positivt, statistisk godt resultat her vil være objektivt gyldig for at det er reelle forskjeller mellom lydgjengivelsen for produktene, men ikke nødvendigvis i andre oppsett.
    Lang tids bruk og lytting til musikk etter samme bruksmønster som vanlig er mer egnet til å svare på spørsmål om hva testeren vil være mest fornøyd med over tid i oppsettet. Dette resultatet vil være subjektivt, men gitt at mange rapporterer den samme opplevelsen av produktet i ulike oppsett, så vil sannsynligvis produktet gi tilnærmelsesvis samme opplevelse i et lignende oppsett. Mange like, subjektive resultater vil således kunne befeste en generell oppfatning av produktet som nærmer seg noe objektivt likevel. Men det er viktig at de som tester på denne måten vet minst mulig om hvilke resultater andre har fått, ellers vil placebo raskt kunne bli en overskyggende feilkilde.

Korte ABX-tester har etter min mening som største svakhet at selv om de er gode på å bekrefte forskjeller hvis de er der, så er de dårlige på å besvare hva som vil oppleves som best over tid ved normalt bruksmønster.
    Ublind langtidslytting har etter min mening som sin største svakhet at det er en del usikkerhetsmomenter som gjør at testingen blir mer unøyaktig, spesielt ut fra objektive kriterier.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er spørsmålet du ønsker besvart gjennom testaktiviteten?

Jeg har liten erfaring med ABX-testing, og grunnen er at det er litt kjedelig å drive med, og tid- og ressurskrevende å sette opp. Men jeg har erfaring med å AB-teste med raske skift (godt under et sekund) mellom ulike komponenter i delefiltre, og har funnet ut at forskjellene ofte er mindre en det man tror... Har også erfaring med ublind langtidslytting på ulike ting (bl.a. kabler), og har ingen problemer med å skjønne at man mener det er forskjell ved langtidslytting når man likevel har problemer med å høre forskjell ved raske skift (jeg har byttet ut kabler på bakgrunn av langtidslytting også, så jeg mener absolutt den har noe for seg). Men i motsetning til mange andre utelukker jeg ikke placebo, varierende ytelse på hørselen, varierende sinnstemning, bakgrunnslyder, romtemperaturvariasjoner, sviktende auditiv hukommelse etc som problemfaktorer som begrenser nøyaktigheten ved langtidslytting. Mange kritikere av ABX-testing mener man skal "stole på at hørselen er nøyaktig". For meg er det det samme som å ignorere ovennevnte usikkerhetsmomenter. Jeg synes heller man skal være åpen for disse usikkerhetsmomentene og forsøke å lære hvordan de påvirker lytteopplevelsen. Da kan man KANSKJE lære å "lytte forbi" eller kontrollere noen av dem også.

Jeg mener at ABX-tester (gitt at de er godt gjennomført) er gode til å svare på spørsmål om det er reelt hørbare forskjeller mellom produkter i et gitt oppsett (og at produktene dermed er bekreftet å ha ulike egenskaper). Et positivt, statistisk godt resultat her vil være objektivt gyldig for at det er reelle forskjeller mellom lydgjengivelsen for produktene, men ikke nødvendigvis i andre oppsett.
    Lang tids bruk og lytting til musikk etter samme bruksmønster som vanlig er mer egnet til å svare på spørsmål om hva testeren vil være mest fornøyd med over tid i oppsettet. Dette resultatet vil være subjektivt, men gitt at mange rapporterer den samme opplevelsen av produktet i ulike oppsett, så vil sannsynligvis produktet gi tilnærmelsesvis samme opplevelse i et lignende oppsett. Mange like, subjektive resultater vil således kunne befeste en generell oppfatning av produktet som nærmer seg noe objektivt likevel.

Korte ABX-tester har etter min mening som største svakhet at selv om de er gode på å bekrefte forskjeller hvis de er der, så er de dårlige på å besvare hva som vil oppleves som best over tid ved normalt bruksmønster.
    Ublind langtidslytting har etter min mening som sin største svakhet at det er en del usikkerhetsmomenter som gjør at testingen blir mer unøyaktig, spesielt ut fra objektive kriterier.
    Grunnen til at jeg(vi) tester og holder på med dette er jo forde det er mye snakk om dette. (Er enig med deg at ABX test er kjedelig) Det er så mange meninger om ting og derfor vil jeg ihvertfall ha erfaringer på det vi snakker om og ikke bare lese informasjon. Og derfor gjort noen såkalte riktige testforsøk.
    utifra dette, forteller jeg om erfaringene og resultatet vi har gjort. Jeg sier jo ikke noe om hva som er rett og galt, og at det ene er mere riktig enn det andre. kun de faktiske ting vi oppfatter. Så blir jo opp til hver enkelt hva de synes om resultatet. Men har en aldri testet kabler, diverse utstyr, driverk...etc så kan det jo faktisk virke litt rart å legge ut om hvordan ting er. (tenker ikke på deg Roffe)

Hadde ikke Trompetnerd og jeg turt å stå for ett null resultat i kabel testen tidligere hadde den heller aldri blitt postet på hifisentralen. Det viser vel at vi verken påstår det ene eller det andre og er ganske åpen for hvordan dette er.

Synes innlegget ditt er meget bra roffe, med mye fornuftige synspunkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke Trompetnerd og jeg turt å stå for ett null resultat i kabel testen tidligere hadde den heller aldri blitt postet på hifisentralen. Det viser vel at vi verken påstår det ene eller det andre og er ganske åpen for hvordan dette er.
    All ære for det. Utgangspunktet vi burde ha er å suge til oss lærdom, ikke å undertrykke bevis/indikasjoner som viser at vi har tatt feil. Jeg ville med den største glede stått fram med beviser på at signalkabler har signifikant betydning for lytteinntrykk. Dette hadde vært meg den største glede å skrevet et paper på det hvis jeg greide å få gode nok resultater å henvise til =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Løk og eple

Løk og eple

Så en blindtest i et underholdningsprogram i tv. Der mente en ekspert at folk ikke kunne kjenne forkjellen på rå løk og eple når de ikke så hva han puttet i munnen. Ja, han påstod sågar at de ville slett ikke kunne ha noen som helst formening om hva han puttet i munnen deres. Selv når de fikk tygge på det han la i deres munn, klarte de ikke å ta ut hva det var. Dette var unge folk som var ca. i 17 års alderen. Han prøvde med 4 forsøkspersoner. Og de klarte ikke å kjenne forskjell.

Mener alle dere som sier at det ikke er forskjell på kabler da samtidig at det ikke er forkjell på smaken på eple og rå løk? Dette vil jo være konklusjonen etter dette forsøket. Når dere går i butikken og handler, og de er tomme for epler, tar dere bare med et nett med rå løk da?. Det gjør jo samme nytten det. Det beviser jo dette forsøket.

Når jeg leste om denne blindtesten så reagerte jeg på flere ting.
    1. Hvert innslag varte i 30 sekunder. Ja, da ville de fleste fått skikkelig problem med å høre forkjell. Ville selv ikke begitt meg inn på noe så tåpelig. Jeg ville hørt flere sanger på en plate før jeg skiftet. Da rekker hjernen å venne seg til klangen og husker den bedre, og legge merke til perspektivet, om det var sibilante s-lyder osv.
    2. Det blir gjort et poeng av at de er musikere. Er det så at musikere er bedre til å høre forskjell på lyd enn hifi-entusiaster? Tror nok ikke det. Faktisk er faren større for at hørselen deres er skadet pga. direktelyd fra slagverk osv. som har mye sterkere lyd og transienter enn det en får ut av vanlige stereoanlegg. Ingen ting kan jo konkurrere med dirkektelyden av et slagverk egentlig. Ikke så å forstå at alle musikere er hørselskadet, men mange er nok desverre det, i lag med lydfolk som miksere, arbeidere i tungindustrien, barnehager osv.
    3. Min erfaring er også at om en skifter raskt mellom lyd a og lyd b, så må lydforkjellen være svært stor for at en skal høre forkjell. Det er jo ikke som å sammenligne to bilder. Hører en bare 5 sekunder på kabel a og skifter over til kabel b og lytter i 5 sekunder så hører en jo bare en liten del av lydbildet. En rekker heller ikke gjøre seg opp en mening om hvor musikerne står i lydbildet (perspektivet). Går ikke an å få noe annet ut av det en forskjeller i frekvensgangen, og den er jo omtrent helt lik i alle kabler. Denne testen er altså helt meningsløs. Noen snakket om biasjustering av kassetter i gamledager, ja har vært med på det, og da var jo hele poengen å få frekvensgangen lik, og da var jo denne tape/source sammenligningen god, tok knappen ut og inn i rask rekkefølge og stilte bias til lydbildet hørtes omtrent likt ut. Men det er jo ikke frekvensgangen i kabler en hører forskjell på, det er jo klangen, perspektivet og bassegenskapene og mange andre ting. Og da må en lytte i lengre tid på en kabel før en går over til en anne.

Jeg liker å høre flere plater med en kablen og så skifte over. Etterhvert så legger jeg merke til den ene etter den andre forskjellen. Det kommer fram litt etter litt. Og jeg tror også at en må være avslappet for å legge merke til slikt.

I en 30 sekunders test blir en stresset, og en skal presse seg til å høre en forkjell. Dette vil være lammende. Blir som å presse seg til å prestere i sengen det, vet jo hvordan det går med lillemann da.

Hele testopplegget er derfor helt feil. Dere må få til en helt annen og avslappet atmosfære under seansen og lytte i mye lengre tid om gangen på hver kabel. At 3 skal lytte på en gang er jo også misslykket. En må jo sitte midt mellom høyttalerne for å høre perspektivet. Og det er jo en viktig del av lyden i en kabel. Står sangeren langt bak høyttaleren i en kabel, hvor står han i den neste kabelen. Er han da langt framme i lydbildet. Hva med de andre instrumentene.

En annen ting er at jeg tror at noen rett og slett ikke har egenskapen til å kunne høre forskjell på lyd, på sammme måten som noen ikke hører om en synger falskt selv om en synger midt i mellom tonene.

Musikere trenger ikke høre forkjell på lyd. De kan være kollosalt musikalske for det og reagere på at et piano er ustemt osv. Dette er helt andre egenskaper. Musikere er nok like forkjellig som vi andre i så måte i å kunne høre forskjell på lyd. Noen gjør det og noen gjør det ikke. Arve Tellefsen er jo kjent med at om det skjer den minste forandring/forskyvning i en støttepinne inne i fiolinen så hører han det med en gang. Vi andre trenger ikke høre det. For han er forkjellen dramatisk.

Jeg kjenner to stykker som spiller filolon i symfoniorkester. Han ene hører ikke forkjell på gode og dårlige fioliner, hører heller ikke forkjell på stereoanlegg. Når han kjøpte seg fiolin, kjøpte han seg en som koster 12.000 kroner, og han sier at noen påstår at de gamle dyre er bedre, men at han ikke hører noen forskjell. Hvorfor skal han da ha en dyrere? Og han har så rett. For sin egen del trenger han ikke noen dyrere.

Han andre av disse fiolinistene var så kresen at han underkjente til og med mine 38.000 kroners høyttalere. De låt ikke riktig klangmessig. Han fant seg noen til 20.000 som han mente var de eneste som han hadde hørt låt riktig på fiolin og orkesterklangen. Det var faktisk de gamle Monitor Audio SA2k. De dyrere Explorer liker han ikke lyden i, den er feil sier han. Jeg respekterer hans syn, og han har sikkert rett, han er nok mye flinkere med lyd enn meg. Han har sikkert en helt unik medfødt gave til å høre slikt. Jeg ble heller ikke sur på han fordi han underkjente mine høyttalere. Mine gir jo glede til meg, og de han plukket ut gir nok stor glede for han. Slik vil det alltid være. Vi må velge det vil selv synes om og som for oss låter riktig og har de kvalitetene på de områdene som er viktig for oss. Mine høyttalere hører jeg er mer oppløst i dikanten enn de han valgte ut, men jeg kan nok også høre at fiolinklang er bedre i disse SA2k. Og dette er nok det området som er viktigst for han. Og da er jo disse høyttalerne perfekte for han.

En mor til to eneggede tvillinger kan ofte se forskjell på sine barn, både i lyden i stemmen og utseendet, mens vi andre ikke ser noen som helst forkjell. Skal vi da si til henne at ho tar feil, fordi vi andre ikke ser forskjell?

Vi må ha respekt for dem som hører forskjell, og også respektere dem som ikke hører forskjell. De som ikke hører forkjell har ingen som helst rett til å si til de som hører forkjell at dem er blitt lurt osv. Slikt er usakelig. Det viser liten respekt og toleranse for andre. Og dem som hører forskjell har heller ingen rett til å "lure" noen kabler som en annen ikke hører forkjell på. Selv om det skulle være en forskjell der, så er det jo lureri for den andre personen likevel. Respekten må være i begge retninger.

Far min er blitt gammel nå og han må ha sterkt lys for å se. For han er en 100 watts lampe som en 15 watts lampe for meg i lyssyrke (synset og kanskje litt overdrevet, men leste en artikkel i Illlustrert Vitenskap om denne lysstyrketapet i øynene, og det er ikke mye overdrevet det jeg skrev). Dette forstår ikke han, og skal absolutt være så behjelpelig med å sette flomlys på til meg når jeg skal lese noe når jeg besøker han. Du kan jo umulig lese noe i dette stupmørket sier han. Og han har ingen forståelse av at jeg ser bedre, og det hjelper ikke noe hvor mye jeg sier til han at jeg synes lyset er godt nok. Virkeligheten er for han det han observerer med sine sanser. Slik synes jeg det mye er på diskusjonsforumet også. Mange påståelige folk som ikke respekterer folk med et annet syn. Virkeligheten er bare det de selv kan observere.

Slutt derfor med dette sludderet å hevde deres syn som det eneste rette her. Hvis du ikke hører forkjell, du trenger jo ikke si at de andre er blitt lurt som hører en forskjell.

Og dere som hører en forkjell, dere trenger jo ikke lure noen til å kjøpe noen dyre kabler som de ikke hører noen som helst forskjell på likevel.

Det hele bunner ut i å ha respekt for andre.

Du som mener å kjenne forkjell på eple og løk, fortsett du å kjøpe eple selv om forsøk viser at løk smaker helt likt. Og ha respekt for dem som kjøper løk, fordi det smaker jo helt likt som eple og skal vistnok være sunnere

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blindtester kan bevise at en forskjell eksisterer, ikke at den ikke eksisterer.

Det har blitt bevist hørbare forskjeller på andre komponenter i hifi-kjeden. Det har blit beskrevet forskjeller på 0.2dB som hørbare. Hvorfor greier man ikke å plukke ut en kabel til 10.000,- i en blintest?

Ved utvikling av mp3 o.lign. så bruker man korte snutter. Hvorfor? Det ØKER sannsynligheten for å høre forskjeller, og selvsagt vil utviklerne ha mest mulig signifikante resultater mens de jobber med ting. Det er bare hifi-mafiaen som aktivt undertrykker virkeligheten når de forsvarer sine valg.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi.. Her ble det blandet sammen mye rart. Forslår at du googler noe alla "taste experiments no difference with apple and onion".

Dette er et kjent skoleeksperiment som har til oppgave å bevise at smakssansen er en kombinasjon av syn, lukt og smakssensorene i tungen. Tungen for seg selv kan kun separere de fire hovedsmakene som er surt, søtt, bittert og salt. Og gjett hva? Jo både eple og løk er syrlige...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere sikre på at ikke hørsel også er en kombinasjon av flere sanser?
    Når vi er på konsert har det visuelle veldig mye å si for hvordan vi liker og oppfatter musikken.

Jeg påstår ingen ting, men jeg tror ikke alltid blindtester gir 100% rett svar, og dermed kan en ikke alltid gå utifra at det er det rette. Det hadde faktisk vært ganske spennende om alt en kjøpte skulle bedømmes utifra blindtester.

At noen kan skille utstyr fra hverandre er jo bare topp. Jeg har gjort mange blindtester både på hifi og musikk instrumenter og noen ganger er det faktisk umulig å kjenne igjen ting, der faktisk forskjellene er ganske store.

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •