Hifi-bransjen: Ønsker vi å bli lurt? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 203
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sett at et perfekt balansert anlegg, som er utrolig oppløst. Alt det beste som er å oppdrive er valgt av komponenter. Det avslører gode og dårlige CD-innspillinger hardt og brutalt!!

Vil man merke noe som helst forskjell ved en blindtest utført av kritiske lyttere? Skal man tro Knutinh er det plent umulig.....
    Det jeg tror å vite er at det aldri har kommet en blindtest som beviser at man kan høre forskjell.

Jeg vet at det er gjort mange tester der man ikke greide å påvise forskjell.

Jeg tror at det ikke er noen hørbar forskjell.

Det er stor forskjell på å tro og å vite, og jeg setter min ære i å moderere mine utsagn ut fra hvor skråsikker jeg er.

-k

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, enig med det med "magiske" steiner, kan ikke si at den Shakti steinen ifra Audiosolution ga noe resultat . Design er det veldig mange som biter på desverre. Mange syns f.eks BW 802 er kjempe fet, men mye pga utseende (er jo selvfølgelig noen som hater det også da...), men BW lyden passer ikke akuratt alle, samme med Klipsch Bell... Mange vill ikke kjøpe Klipsch pga utseende, selv om lyden er en innertier for dem. (og mange har de, og plasserer de helt feil, men er fornøyd med de siden de har LEST så mye godt om dem..).

Man kan ikke lage gull av gråstein, sist jeg sjekka iallefall. Men noen ganger får man i pose og sekk.

Et annet eksempel er Triangle ifra norskhificenter, ikke særlig pene, men lyden er knall.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det jeg tror å vite er at det aldri har kommet en blindtest som beviser at man kan høre forskjell.

Jeg vet at det er gjort mange tester der man ikke greide å påvise forskjell.

Jeg tror at det ikke er noen hørbar forskjell.

Det er stor forskjell på å tro og å vite, og jeg setter min ære i å moderere mine utsagn ut fra hvor skråsikker jeg er.

-k
    Dette er jeg helt enig i!! Og når jeg tenker på hvor mange år dette er blitt diskutert kan umulig forskjellen være verdt mange kronene.

Jeg mener og tror at jeg kan høre forskjell på kabler når jeg endrer på parametere som termineringer, skjerming og tverrsnitt til en viss grad, men hvis jeg er usikker så sparer jeg heller pengene til elektronikk, høyttalere og musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært arrangert nok en blindtest på hifisentralen

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1152615359

"Spørsmål: Tror du vi hørt forskjell på to signalkabler?

Ja 106 (67.5%)
    Nei 44 (28%)
    Vet ikke 7 (4.4%)

Antall stemmer: 157

...

En kveld forrige uke var ”Smil”, ”Soedal”, ”Tralltrall” og jeg samlet i trompethjemmet for å utføre en dobbel ABX blindtest av signalkabler som vil være vitenskapelig vanntett. Initiativet var ”Smil” sitt, som kontaktet meg på PM og lurte på jeg var interessert i å gjøre en blindtest. Jeg var på denne tiden sterkt engasjert i kabelmysteriet og kjempet subjektivistenes kamp. Jeg fant fort ut at mange debbattanter på begge sider manglet praktisk erfaring på området, og ingen virket eller virker interesserte i å tilegne seg det heller. Jeg tenkte at det var nytteløst å fortsette å diskutere før jeg hadde prøvd å blindteste ordentlig.
    Smil plukket opp denne interessen og tilbød seg å hjelpe meg til å gjennomføre en blindtest. Som yrke er Smil statistiker, og er perfekt for oppgaven. Første kontakt mellom oss var den 24. november i fjor. På grunn av to travle hverdager klarte vi ikke å få til et møte før forrige uke!

For å gjøre en dobbel blindtest gyldig trenger en fire personer. To til å lytte, en til å skifte, og en til å bevitne og observere. Vi hoppet glatt over dette vitnet, vi hadde derfor 3 lyttere, så denne testen holder ikke helt vann dessverre, men utfallet av testen ville neppe vært annerledes.

Tralltrall og jeg er utøvende profesjonelle musikere som har holdt på med hifi i snart 10 år (Tralltrall har det mest profilerte hjemmekinoanlegget i Norge ). Soedal er en garvet hifientusiast, som har eid MYE forskjellig utstyr og lager for eksempel egne høyttalere. Så de seks ørene som lyttet under testen skal det ikke være noe å si på.

Anlegget vi brukte var mitt eget, ikke det mest analytiske, men til en verdi godt over det som burde kreves for å skille ut forskjeller.

Testen bestod av to signal kabler. Den ene kjøpt på Clas Ohlsson til litt over 100 kr, den andre til ca 20000 kr. Disse ble koblet mellom cdspilleren og forforsterkeren. Ellers var kablingen av Synergistic Research.
    Vi avspilte et 30 sekunders klipp for hver kabel. Først kabel A og B som ble opplyst om på forhånd. Så slo Smil kron og mynt for å avgjøre hvilken kabel han skulle avspille som X.
    Denne prosedyren gjorde vi 13 ganger med pause etter hver tredje omgang. Etter pausen byttet vi også cd spor.

Resultatet av testen vil jeg holde skjult en stund til, men det var ingen mulighet for juks fra de lyttenes side. Jeg har vært skeptisk til blindtest som testform, men meg ble ikke forvirret under testen som jeg hadde forventet, og jeg hadde en klar formening om hva jeg hørte gjennom hele testen.

Kjør debatt.....

Tror vi har spart poenget lenge nok nå! Grunnen til at det ikke har kommet før nå er at jeg rett og slett ikke har hatt mulighet til å skrive før nå. Det er fremdeles noe som heter jobb. Dessuten har det vel aldri skadet noen å vente...

Min intensjon ved denne testen var å bevise all verdens skeptikere at det på et godt hifianlegg faktisk er forskjell på kabler.
    Jeg lånte derfor den highend kabelen jeg tidligere har oppfattet som klart forskjellig fra tidligere utstyr og sammenliknet med den billigste godkjente kabelen jeg kunne finne.

Jeg forventer ikke at noen skal revurdere sin oppfattelse av kabler etter testen, men heller å prøve å blindteste selv. Dette var bare et bidrag.

Restultatet var i antall riktige:

Soedal 9/13
    Tralltrall 7/13
    Trompetnerd 6/13

Det vil dessverre si et null resultat

Det som var så rart var at jeg opplevde forskjell når jeg visste hva som spilte, og av og til var jeg helt sikker på X kabelen, mens det av og til var fordømt vanskelig å høre hvilken kabel det var. Likevel var det ingen sammenheng med resultatet.

For meg var dette et slag i trynet, selv om jeg var godt forberedt.
    En slags konklusjon for meg er at jeg i beste fall bare er skeptisk til kabler. Det er nok for mye tilfeldigheter ved en test til å anlså at det ikke finnes forskjeller, men det indikerer at det ikke er mye forskjell på vår dyre kabel og Clas Ohlson kabelen.

Jeg vil gi honnør til alle som åpent avslørte sin holdning på forhånd.

Jeg benytter anledningen til å takke for meg på forumet! (selv om jeg skal forsvare testen i denne tråden)
    Bestemte meg før jul at blindtesten skulle være det siste bidraget mitt.
    Nå har jeg kjøpt meg anlegg jeg trives med og det er på tide å igjen bare konsentrere seg om musikken.

Takk for gode råd og god underholdning!"

Merk at selv om en av deltagerne fikk mer enn 50% riktige så er det mulig også med myntkast. Prøv å kaste en mynt 3 serier a 13 kast, og noter resultatet. Det er ganske sannsynlig at en av seriene får betydelig flere kron enn mynt eller motsatt. At du skal få 12 av 13 på alle tre seriene er derimot ganske usannsynlig, da er det nærliggende å spørre seg om det ligger en annen mekanisme bak enn tilfeldighet. Hvis det er en klart hørbar forskjell på kabler så må det da være noe annet enn tilfeldighet når man skal prøve å avgjøre om man hører på biltemakabel eller en god/kostbar en?

mvh
    Knut

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, og helt klart litt overraskende for min del.... Etter alle erfaringer jeg har hørt, og mine egne så hadde jeg faktisk en liten tro på at det skulle være litt forskjell på en kabel til 20 000 og en clas ohlson skolisse....

Dette bør være en eyeopener for flere. Testen er jo gjort på et bra anlegg, virker som det er gjort under ordnede forhold, og lyttere er profesjonelle musikere. De innrømmer og at de hørte tydligere forskjell når de visste hva som ble byttet, noe som er uhyre interesant. Noen vil jo selvfølgelig ha gode argumenter for hvorfor denne testen ikke er endelig, men den viser i allefall at dette med kabler bør revurderes... Jeg kommer i allefall til å være mer skeptisk i fremtiden.

Regner med at det er full kaos på hifisentralen nå, og visse individer må revurdere hele religionen sin, hehe....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er full kaos på hifisentralen nå, og visse individer må revurdere hele religionen sin, hehe....
    På ingen måte. Om to uker er hele testen glemt og vi er tilbake til det gamle kjøret ;-)

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ganske fornøyelig test ja, og ikke et helt uventet resultat egentlig.
    Lurte ellers på en liten ting med beskrivelsen av testen.

Hvordan var kablene fysisk kobblet mellom cd spiller og for-forsterker og hvordan ble sjaltingen mellom dem foretatt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En ganske fornøyelig test ja, og ikke et helt uventet resultat egentlig.
    Lurte ellers på en liten ting med beskrivelsen av testen.

Hvordan var kablene fysisk kobblet mellom cd spiller og for-forsterker og hvordan ble sjaltingen mellom dem foretatt?
    Manuelt såvidt jeg forstod.

Et poeng som ofte glemmes er at denne testen ikke beviser at man ikke kan høre forskjell på kabler generelt.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manuelt såvidt jeg forstod.
    Da er jeg ganske sikker på at jeg ville hørt forskjell på den dyre kabelen og enkelte andre biltema kabler. Kankje ikke på lyden fra høytalerene, men som gryntelyder fra han som må bytte rundt på kablene med de trange termineringene....;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ingen måte. Om to uker er hele testen glemt og vi er tilbake til det gamle kjøret ;-)

-k
    Ikke uventet....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uventet....
    Men så er det også slik at ingen slik test eller et vilkårlig antall slike tester kan brukes til å bevise at realistene har rett og subjektivistene tar feil.

Derfor vil kabelprodusentene fortsette å lage lydprodukter til 1000, 10.000 som aldri vil kunne skilles fra Clas Olson i en lyttetest som glade og lykkelige hifi-mennesker kjøper og lytter til. Ikke noe galt i det, egentlig.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor vil kabelprodusentene fortsette å lage lydprodukter til 1000, 10.000 som aldri vil kunne skilles fra Clas Olson i en lyttetest som glade og lykkelige hifi-mennesker kjøper og lytter til. Ikke noe galt i det, egentlig.
    Markedet ser et behov for bedre kabler. Bedre kabler blir laget. Markedet syntes lyden blir bedre, og konkluderer med at dette er et etterlengtet produkt. Begge parter er fornøyd. Nei, egentlig ingenting galt i det...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedet ser et behov for bedre kabler. Bedre kabler blir laget. Markedet syntes lyden blir bedre, og konkluderer med at dette er et etterlengtet produkt. Begge parter er fornøyd. Nei, egentlig ingenting galt i det...
    Lettere omskrevet:

Markedet ser et behov for dyrere kabler. Dyrere kabler blir laget. Markedet syntes lyden blir bedre, og konkluderer med at dette er et etterlengtet produkt. Begge parter er fornøyd. Nei, egentlig ingenting galt i det...

=)

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lettere omskrevet:

Markedet ser et behov for dyrere kabler. Dyrere kabler blir laget. Markedet syntes lyden blir bedre, og konkluderer med at dette er et etterlengtet produkt. Begge parter er fornøyd. Nei, egentlig ingenting galt i det...
    Hehe, det er versjonen til skeptikeren, og teller ikke i hifi-bransjen, Knut...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er bedre lyd?

Diskusjonen om kabler tar aldri slutt og jeg har aldri gittet å hive meg inn i den, men nå ble jeg litt revet med. Vil bare si at jeg tror det er mange lurte sjeler der ute som likevel sitter storfornøyd foran stereoanlegget deres som har kostet både det ene og det andre. Blir man fornøyd er det jo ingenting å klage på, og jeg tror de fleste blir det.
    Men mennesker lar seg lett påvirke av hva de blir fortalt selv om vi ikke vil tro det selv. Vil sammenligne det som ble skrevet om en blindtest av kabler hvor alle hørte en klar forskjell når kablene ikke ble byttet ut likevel med noe interessant jeg så på Discovery Channel. I Myth-Busters gav de en person en helt vanlig vitaminpille til en som hadde problemer med sjøsyke mens de påpekte at denne pillen ville hjelpe. Han ble ikke syk. Dette trikset hadde nok ikke virket på hele befolkningen, men det gjør sikkert ikke en ekte pille mot sjøsykhet heller. Uansett er det ganske overraskende synes jeg. Men det er lettere med en sånn type test, enten blir man syk eller så gjør man det ikke. Hifi entusiaster vil finne ut om lyden blir bedre eller ikke. Da bør man vel begynne å lage kreterier for bedre lyd. Dette er jo smak og behag og det vil være veldig vanskelig å lage kreterier for god lyd tror jeg. Når jeg byttet ut min høytalerkabler mot noen som koster halvparten så mye og signalkabelen mot en som kostet dobbelt så mye synes jeg lyden ble helt klart annerledes og jeg likte den bedre. Men om jeg hadde hatt Cerwin Vega tror jeg jeg ville beholdt de gamle kablene. Lyden er annerledes. Men hva er du ute etter?
    De kablene som er priset høyt er vel priset nettopp slik på grunn av dyre materialer og håndlaging o.l. Om du synes lyden er bedre så kjøp de, om du liker den lyden som er far langt rimeligere kabler så kjøp de. Jeg kjøper ikke sjokolade fremfor russisk kaviar fordi det er rimelgere, men fordi jeg liker det bedre

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg når det gjelder kabler, ser tankegangen din. Men selv legger jeg gladelig noen ekstra kroner i kabler, men det er pga. skjerming evt. Dette er min prioritering nr1, når det kommer til kabler. Jeg tror sjøsyke kommer av noe psykisk eller en form for redsel, balansenerva har også mye å si. Alkohol på båten løser de fleste sjøsyke problemer, bedre enn piller og andre rariteter:wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    ................ Alkohol på båten løser de fleste sjøsyke problemer, bedre enn piller og andre rariteter:wink:
    Si det til Ferjemannskapet på Vestlandet......................eller kanskje det er for sent;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjanger
    Diskusjonen om kabler tar aldri slutt og jeg har aldri gittet å hive meg inn i den, men nå ble jeg litt revet med. Vil bare si at jeg tror det er mange lurte sjeler der ute som likevel sitter storfornøyd foran stereoanlegget deres som har kostet både det ene og det andre. Blir man fornøyd er det jo ingenting å klage på, og jeg tror de fleste blir det.
    Men mennesker lar seg lett påvirke av hva de blir fortalt selv om vi ikke vil tro det selv. Vil sammenligne det som ble skrevet om en blindtest av kabler hvor alle hørte en klar forskjell når kablene ikke ble byttet ut likevel med noe interessant jeg så på Discovery Channel. I Myth-Busters gav de en person en helt vanlig vitaminpille til en som hadde problemer med sjøsyke mens de påpekte at denne pillen ville hjelpe. Han ble ikke syk. Dette trikset hadde nok ikke virket på hele befolkningen, men det gjør sikkert ikke en ekte pille mot sjøsykhet heller. Uansett er det ganske overraskende synes jeg. Men det er lettere med en sånn type test, enten blir man syk eller så gjør man det ikke. Hifi entusiaster vil finne ut om lyden blir bedre eller ikke. Da bør man vel begynne å lage kreterier for bedre lyd. Dette er jo smak og behag og det vil være veldig vanskelig å lage kreterier for god lyd tror jeg. Når jeg byttet ut min høytalerkabler mot noen som koster halvparten så mye og signalkabelen mot en som kostet dobbelt så mye synes jeg lyden ble helt klart annerledes og jeg likte den bedre. Men om jeg hadde hatt Cerwin Vega tror jeg jeg ville beholdt de gamle kablene. Lyden er annerledes. Men hva er du ute etter?
    Alt du beskriver over er placebo-effekten, og akkurat det blindtester søker å fjerne. Men du og mange andre etterspør metoder for å beskrive lydforskjeller etc. Det trengs ikke. De fleste omstridte hifi-fenomener gir ikke signifikant resultat i en blindtest. Altså greier man ikke å høre noen som helst forskjell, langt mindre beskriuve forskjellen.
    De kablene som er priset høyt er vel priset nettopp slik på grunn av dyre materialer og håndlaging o.l. Om du synes lyden er bedre så kjøp de, om du liker den lyden som er far langt rimeligere kabler så kjøp de. Jeg kjøper ikke sjokolade fremfor russisk kaviar fordi det er rimelgere, men fordi jeg liker det bedre
    Såvidt jeg vet er kabelproduksjon forbeholdt store serier i Asia, ingen lager selve kabelen i en audiofil garasje i California? Ymse kableprodusenter bestiller kabel i den fargen og tykkelsen de ønsker, får montert noen fete plugger og setter prisen ut fra hvilket marked de ønsker å komme inn på.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er kabelproduksjon forbeholdt store serier i Asia, ingen lager selve kabelen i en audiofil garasje i California? Ymse kableprodusenter bestiller kabel i den fargen og tykkelsen de ønsker, får montert noen fete plugger og setter prisen ut fra hvilket marked de ønsker å komme inn på.
    Ikke at jeg er uenig i at det er en viss mulighet for at de gjør det slik, men hva baserer du den informasjonen på?

Det må da finnes større fabrikker i Europa, enn små garasjer der de sitter å dypper kabler i vidunderolje, og leser lydforbedrende dikt...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he - det som skjer nå, er vel at Clas Ohlson blir nedrent av audiofile entusiaster på leting etter 'the holy grail'.

Litt mer seriøst: dette er kanskje en selvfølge, men når man sier "jeg hører ikke forskjell", tar man da også med ting som holografi i lydbildet, eller går det på rent frekvensinnhold? Siden det er entusiaster det er snakk om, regner jeg jo med at man også "ser" etter om holografien er bedre/dårligere, men. Tenker meg liksom at man betaler en del penger for å få bedre holografi, selv om 'lyden' kanskje ikke er så vanvittig forskjellig(?).

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •