Hifi-bransjen: Ønsker vi å bli lurt? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 203
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Enda mere OT, men på mange Barco modeller så må man ha innstalert et HD kort for å få vist component signaler i HD. Mulig det er årsaken til at du ikke får til å skalere opp.
    I DVD spilleren så er det en skaler som tilsynelatende kun skalerer opp på hdmi utgangen ikke på komponent utgangen. Det finnes i allefall ikke noe innlysende opsjoner i menyen for å få 780p eller 1080i.

Jeg har hd-av pack til xboxen, og får fint 780p og 1080i med den på barcoen.

Mvh
    John

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fordi "vitenskapen" mener at det ikke er noe diffust felt. Vær enig eller uenig, men slike hifidiskusjoner er morsomme anekdoter ved lunsjbordet for vitenskapsmenn og produktutviklere som jobber med fysikk, kabler, audio. En rekke av de store, tunge hifiprodusentene sier rett ut at de ikke vil ha noe med kabel-greiene å gjøre. De anbefaler god, fornuftig kabel til sine produkter. Ikke snake-oil.

Du og andre etterspør forskning. Forskningen er der. HVis du får tak i noen nummer av JASC, AES el.lign så finner du stoffet du etterspør. "Problemet" er at hifi-communityen ikke aksepterer eller kjenner til forskningen. Så lenge mange markedsaktører og kunder vil ha et marked basert på fiksjon så er det ingenting vitenskapen kan gjøre for å tvinge dem til å ta til vett.

-k
    Jeg aksepterer gjerne forskning. Jeg startet tråden pga min uvitenhet om emnet, ikke for å prøve å overbevise "slike som deg". Men jeg provoserer litt med vilje, får å prøve å få noen til å slenge bevisene i trynet mitt. Det er vanskelig å tro på verken det ene eller andre, som du sikkert skjønner. Mange oppegående mennesker som mener kabler betyr noe, og da snakker jeg ikke om nerder som kun sitter hjemme og bruker sære hifi-blader som bibel.

Når du sier en rekke store tunge hifiprodusenter anbefaler god fornuftig kabel, da spør jeg hvem? Og hva mener de med god fornuftig kabel? Spør du en entusiast, vil han svare Nordost/MIT/Furutech/Monster etc, men spør du en ikke-interisert så vil han svare Biltema 4kvmm 10,- kabel.

Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg vet ikke engang hva JASC er for slags fagblad. Kunne du henvist meg til noen nummer der de har utforsket emnet?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første problemet er å finne noen som vil finansiere/publisere en vitenskaplig test. Høyttalerkabelprodusenter bør være interesserte, men er det altså ikke, og det finner jeg mistenkelig.

Videre virkere ikke HIFI-pressen noe særlig interessert i gjøre slikt heller. Mulig de ikke ønsker å miste annonsekroner? Jeg synes i alle fall at det er merkverdig at ikke noen har gjort noe for å finne ut av dette. Debatten er liksom ikke ny av året. Dette finner jeg SÅ mistenkelig at jeg innbiller meg at noen vil skjule et eller annet.

De eneste som har et reelt motiv for å skjule et evt negativt resultat av slike tester må være produsenter, og de som kan profitere på et evt positivt resultat er den samme gjengen, og da ønsker de neppe å skjule resultatet. Min logikk er ikke noe bevis på at det ikke er forskjeller på høyttalerkabler, men så kaller jeg meg selv kabelskeptiker og ikke kabelviter.

Det er gjennomført noen blindtester, men det stilles alltid spørsmål ved hvorvidt testen har noen verdi. Noen mener at en må kjenne et anlegg godt for å kunne høre forskjell, og andre mener testerne ville avslørt forskjellene om DEN kabelen med DE høyttalerene hadde blitt testet med annen elektronikk osv. osv. osv.

De som har deltatt i slike tester, hvor resultatet er negativt for høyttalerkabelbransjen, blir gjerne diskredidert av de som mener at resultatet er feil. Da er det noe galt med hørselen deres, testmusikken de valgte ut, måten det ble byttet kabel på osv. osv. osv.

Veldig sjeldent jeg har sett blindtester som går i favør av de som mener å kunne høre forskjell på kabler.

Ikke noe av det over kvalifiserer til bevis på noe som helst, men jeg mener altså at det er en grunn til at jeg er kritisk til kabler. Jeg er først og fremst kritisk til svært dyre kabler. Min mening er at det ikke behøver å være dyrt i det hele tatt å lage en kabel som ikke forringer signalet. I den grad en kan høre forskjell på kabler mener jeg også at en diskusjon som har vart siden krigen (gjett hvilken) må være en indikasjon på at slike forskjeller umulig kan være verdt pengene.

Jeg ser det ikke som umulig at noen nå mener at jeg bør bruke ørene før jeg uttaler meg, men det bryr jeg meg mindre om. Selvfølgelig bruker jeg ørene før jeg handler kabel, men jeg lar meg ikke overtale til å gå amokk som en full sjømann i en HIFI-sjappe! Det må være lov med sunn skepsis når så mange varsellamper blinker rødt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er da ingen firmaer som driver veledighet! Bill of Costs på på de største høytalerene til B&W er nok langt høyere enn dersom du skulle ha fulgt eksempelet mitt med å bestille billige deler fra asia. Og selvølgelig må en dyr ting også se dyrt ut. Å få en diamant-diskant, eller Be-diskant er heller ikke noe man kan bestille fra kina for en 100-lapp.. Jeg mente å lese at produksjonskostnadene på en diamantdiskant er 3-4000,- en gang. (correct me if im wrong), men poenget er at kvalitet koster.
    Hvorfor må en dyr ting se dyr ut hvis vi er perfekt rasjonelle og kun fokuserer på lydkvalitet? Poenget mitt er selvsagt at ingen av oss er perfekt rasjonelle og det finnes andre hensyn enn lyd. Men enkelte fremstiller seg som subjektivister som tar perfekt rasjonelle valg kun mhp lyden de oppnår i stua. Jeg har vanskelig for å tro at dette er tilfellet.
    Slik du legger det frem på (med dine eksempler), virker for meg som det ikke er stor forskjell på lydkvalitet på verken kabler, forsterkere. høyttalere eller noe i hifi-bransjen. Og at vi alle blir lurt trill rundt av god markedsføring, flott design og gode reviews (av journalister som er enten kjøpt og betalt eller også lurt trill rundt). Bytte ut Mark Levinson med bilstereoforsterker, høyttalere blir kun valgt ut i fra størrelsen etc. etc. Og det finnes etter sigende blindtester og vandrehistorier som bekrefter alt sammen... Mulig jeg misforstår deg totalt, men tror du virkelig det? At et anlegg til, la oss si 8000,-, ikke ville blitt totalt utklasset i en seriøs blindtest med et anlegg til kanskje 100 000,-?
    De fleste hifi-produsenter benytter deler fra en håndfull leverandører. Spesielt er dette godt kjent innen høyttalere der man finner gode (og overkommelig prisede) elementer fra VIFA og SEAS i konstruksjoner til 100.000,- gjerne i "versjon spesiallaget for produsent X". "Problemet" er altså at det ikke er økonomisk å utvikle egne elementer for andre enn de aller, aller største. De andre må kjøpe inn elementer. Og der hvor høyttalere tilsynelatende er tilgjengelig med uendelig pris, så er det en øvre grense for hva høyttalerelementer koster.

Vi blir lurt trill rundt av markedsføring av brus, biler, mobil-telefoner. Hva får deg til å tro at vi er så mye mer fornuftige med hifi? Den beste indikatoren er jo å se på hvor mange millioner som blir brukt på markedføring av hifi og kabler. Jeg tror markedsføringsavdelinger er mer "rasjonelle" enn kjøpere. Tross alt kan de måles svært konkret opp mot salg. Hvis en kampanje ikke gir mer-salg er det på hodet ut.. Hvis JBL bruker 20 millioner på å markedsføre en ny høyttalerserie så betyr det at brukerne dermed lar seg "overtale" til å kjøpe høyttalere som gir JBL en merfortjeneste på mins 20 mill.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men spør du en ikke-interisert så vil han svare Biltema 4kvmm 10,- kabel....
    Er ikke jeg interessert???? Jeg er faktisk overmåte interessert!! Jeg er interessert i så stor grad at jeg tilbringer alt for mye tid på tråder om høyttalerkabler.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Er ikke jeg interessert???? Jeg er faktisk overmåte interessert!! Jeg er interessert i så stor grad at jeg tilbringer alt for mye tid på tråder om høyttalerkabler.
    Hehe, det var ikke det jeg mente. Kanskje du er en av de få som er svært rasjonelle... Hva er dine erfaring med forskjellige kabler (da tenker jeg ikke på pris)?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må en dyr ting se dyr ut hvis vi er perfekt rasjonelle og kun fokuserer på lydkvalitet? Poenget mitt er selvsagt at ingen av oss er perfekt rasjonelle og det finnes andre hensyn enn lyd. Men enkelte fremstiller seg som subjektivister som tar perfekt rasjonelle valg kun mhp lyden de oppnår i stua. Jeg har vanskelig for å tro at dette er tilfellet.
    Nei nei, jeg vet utmerket godt at "vi" blir noe blendet av god markedsføring, og jeg er helt enig med deg. Dette er ikke noe spesielt innen hifi. Jeg har tidligere også sagt at eierglede er en annen ting innen enhver hobby, også hifi. For noen er design og utseendet viktig også. Har du ingen møbler eller gjenstander som er av godt håndarbeid, som du setter stor pris på? Håndarbeid og finnish betaler man selvfølgelig også for, sammen med økt lydkvalitet.
    De fleste hifi-produsenter benytter deler fra en håndfull leverandører. Spesielt er dette godt kjent innen høyttalere der man finner gode (og overkommelig prisede) elementer fra VIFA og SEAS i konstruksjoner til 100.000,- gjerne i "versjon spesiallaget for produsent X". "Problemet" er altså at det ikke er økonomisk å utvikle egne elementer for andre enn de aller, aller største. De andre må kjøpe inn elementer. Og der hvor høyttalere tilsynelatende er tilgjengelig med uendelig pris, så er det en øvre grense for hva høyttalerelementer koster.
    Enig. Men nå er du inne på høyttalere med "uendelig pris", og det blir en litt annen diskusjon. Uansett, man setter en pris som markedet er villig til å betale. Klarer man å få high-end lydkvalitet, med en bill-of-cost til 6000,-, hvorfor ikke selge til 60 000,-? Jeg vil ikke si vi blir lurt, så lenge vi får en lydkvalitet og finish vi syntes er verdt de pengene. Små high-end leverandører lever stort sett ikke i gull og grønne skoger, selv om de bruker "rimlige" Seas elementer i sine konstruksjoner. Undres hvorfor. Hvorfor ikke heller sette prisen til 1/10, og ta markedet med storm med en helt ny era av lydkvalitet innenfor prisklassen?

Vi blir lurt trill rundt av markedsføring av brus, biler, mobil-telefoner. Hva får deg til å tro at vi er så mye mer fornuftige med hifi? Den beste indikatoren er jo å se på hvor mange millioner som blir brukt på markedføring av hifi og kabler. Jeg tror markedsføringsavdelinger er mer "rasjonelle" enn kjøpere. Tross alt kan de måles svært konkret opp mot salg. Hvis en kampanje ikke gir mer-salg er det på hodet ut.. Hvis JBL bruker 20 millioner på å markedsføre en ny høyttalerserie så betyr det at brukerne dermed lar seg "overtale" til å kjøpe høyttalere som gir JBL en merfortjeneste på mins 20 mill.
    Så lenge man setter prisen til det markedet er villig til å betale, så ser jeg ikke noe problem i å bruke mye penger på markedsføring. Hifi-produsenter bruker bare en promille av budsjettet sitt på markedsføring sammenlignet med kosmetikk-produsenter og brus-produsenter. I en slik sammenligning kommer de sikkert svært godt ut.

Kjøpte nettopp dyre høyttalere selv. Selvfølgelig vet jeg at Focal tjener penger på de, men det gir meg også en stor eierglede å vite at de er håndlagde i Frankrike, hver og en av elementene er håndlagd på samme fabrikk, med en finnish og lyd man aldri vil se på en typisk masseprodusert høyttaler fra Asia. De gir meg så mye musikalsk glede, at jeg syntes de er verdt hver krone. Men jeg forstår også en "rasjonell økonom" sitt syn på det kjøpet, uten at det bryr meg nevneverdig. Det jeg er mer skeptisk til er kabler og andre "remedier"....

Newcomer Mr.Xindak sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell? joda de finnes

Å si at det ikke er forskjell på kabler er feil hvilket jeg har måtte innrømme etter hvert.
    Jeg har sammenlignet forskjellige kabler, ferdig kjøpte som selvlagde.
    Sammenlignet med biltemas kabler låt faktisk alle kabler jeg prøvde bedre.
    Flettet vanlig biltema pn kabel som låt litt bedre. Monster M-serie låt enda litt bedre. Chord fra england låt en god del bedre og faktisk like bra som mine egenlagde kabler av vanlig RG-213 coax kabel. Skal du ha en billig og god kabel er RG-213 meget god. De blir desverre tykke da jeg bruker 2 stk pr høytaler. Jeg kan ikke beskrive lyden med masse ord fra fremmedord boka ei heller beskrive lyden som en middels god erotisk novelle (som noen gjør), men kun si at det er forskjell og at RG-213 fremdeles er best hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Men nå er du inne på høyttalere med "uendelig pris", og det blir en litt annen diskusjon. Uansett, man setter en pris som markedet er villig til å betale. Klarer man å få high-end lydkvalitet, med en bill-of-cost til 6000,-, hvorfor ikke selge til 60 000,-? Jeg vil ikke si vi blir lurt, så lenge vi får en lydkvalitet og finish vi syntes er verdt de pengene. Små high-end leverandører lever stort sett ikke i gull og grønne skoger, selv om de bruker "rimlige" Seas elementer i sine konstruksjoner. Undres hvorfor. Hvorfor ikke heller sette prisen til 1/10, og ta markedet med storm med en helt ny era av lydkvalitet innenfor prisklassen?
    Når markedet fokuserer på fiktive forskjeller så vil leverandørene tilpasse seg det eller gå konkurs, så enkelt er det. Når kjøperne vil ha kirsebær-finish eller aluminium så må leverandørene tilpasse seg. Hvis kundene ønsker masse bass-trykk så må leverandørene tilpasse seg.

Hifi-pressen og subjektivistene fører i mine øyne til at jeg personlig får dårligere lyd og må betale mer for den. Hvis den "naturlige seleksjonen" av produkter i hifi-verdenen var basert på f.eks 50% reell lyd-ytelse, 25% utseende og 25%produksjonskvalitet (levetid) og alle kunder gjorde seg opp en selvstendig mening om disse tingene i stedet for å høre på "guruer" så måtte produsentene levere det.

Mener du helt ærlig at produkter testet i Lyd&Bilde som magiske steiner og grønne tusjer noensinne har gått igjennom en produktutviklings-fase hvor man forsøkte å teste reell virkning eller tror du bare det er noen luring som vil melke lettlurte individer?
    Så lenge man setter prisen til det markedet er villig til å betale, så ser jeg ikke noe problem i å bruke mye penger på markedsføring. Hifi-produsenter bruker bare en promille av budsjettet sitt på markedsføring sammenlignet med kosmetikk-produsenter og brus-produsenter. I en slik sammenligning kommer de sikkert svært godt ut.

Kjøpte nettopp dyre høyttalere selv. Selvfølgelig vet jeg at Focal tjener penger på de, men det gir meg også en stor eierglede å vite at de er håndlagde i Frankrike, hver og en av elementene er håndlagd på samme fabrikk, med en finnish og lyd man aldri vil se på en typisk masseprodusert høyttaler fra Asia. De gir meg så mye musikalsk glede, at jeg syntes de er verdt hver krone. Men jeg forstår også en "rasjonell økonom" sitt syn på det kjøpet, uten at det bryr meg nevneverdig. Det jeg er mer skeptisk til er kabler og andre "remedier"....
    Jeg er ingen rasjonell økonom, men jeg setter på samme måte som deg stor pris på en masse tilsynelatende "uviktige" ting. Jeg liker måten Sony sine bærbare produkter "klikker" når man trykker på en knapp - i motsetning til ekvivalente koreanere som kjennes som om de skal bryte sammen. Jeg liker å vite at høyttalerene mine er ekte tre og ikke vinyl-folie selv om jeg ikke ser forskjellen på noen meters avstand. Jeg liker at CD-samlinga mi er rippet lossless til harddisken selv om jeg sanneynligvis ikke hører forskjell på det og 320 kbps mp3. Skal jeg fortsette?

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du helt ærlig at produkter testet i Lyd&Bilde som magiske steiner og grønne tusjer noensinne har gått igjennom en produktutviklings-fase hvor man forsøkte å teste reell virkning eller tror du bare det er noen luring som vil melke lettlurte individer?
    Hehe, når du begynner å snakke om magiske steiner og grønne tusjer, så sier vel svaret seg selv. Magiske steiner forøvrig litt far out i forhold til diskusjonen vi var inne på ang. høyttalerprodusenter og kostnader forbundet med det.
    Jeg er ingen rasjonell økonom, men jeg setter på samme måte som deg stor pris på en masse tilsynelatende "uviktige" ting. Jeg liker måten Sony sine bærbare produkter "klikker" når man trykker på en knapp - i motsetning til ekvivalente koreanere som kjennes som om de skal bryte sammen. Jeg liker å vite at høyttalerene mine er ekte tre og ikke vinyl-folie selv om jeg ikke ser forskjellen på noen meters avstand. Jeg liker at CD-samlinga mi er rippet lossless til harddisken selv om jeg sanneynligvis ikke hører forskjell på det og 320 kbps mp3. Skal jeg fortsette?
    Hva er det vi diskuterer da, når vi egentlig er like alle sammen, og hifibransjen stort sett gjør det samme som alle andre bransjer? De lager et produkt vi er villig til å betale for. Hadde det samme produktet kunne lages av noen andre til 20% av prisen, så hadde de vært out of business. Så enkelt er det.

Du setter litt av fokuset over på hifi-bransjen, og hvorvidt høyttalere/komponenter etc er verdt pengene eller ikke med dine vandrehistorier og blindtester fra 80-tallet. Å si at det ikke er lydmessig forskjell på dyre og billige høyttalere, blir i bestefall en fattigmanns trøst. Dette er enkel fysikk, i likhet med kabler som du sier. Jeg syntes det er mer spennende å diskutere produkter som er litt "sære" slik som kabler og andre remedier, da jeg føler at generelle hifi-produkter som elektronikk og høyttalere stort sett kan sammenlignes med andre gjenstander folk liker å bruke pengene sine på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, når du begynner å snakke om magiske steiner og grønne tusjer, så sier vel svaret seg selv. Magiske steiner forøvrig litt far out i forhold til diskusjonen vi var inne på ang. høyttalerprodusenter og kostnader forbundet med det.
    Vi er kanskje alle like, men noen nekter plent for at valgene deres kan være påvirket av andre ting enn lyd. Og kaller gjerne alle som ikke hører motivasjonen deres for idioter =)

I mine øyne er magiske steiner og hifi-kabler samme ting. Ingen av disse kan bevises, ingen har en rasjonell forklaring, og kjøperne er ivrige etter å forklare hvorfor tradisjonelle vitenskaplige metoder ikke kan brukes for å bekrefte eller avkrefte virkning.
    Hva er det vi diskuterer da, når vi egentlig er like alle sammen, og hifibransjen stort sett gjør det samme som alle andre bransjer? De lager et produkt vi er villig til å betale for. Hadde det samme produktet kunne lages av noen andre til 20% av prisen, så hadde de vært out of business. Så enkelt er det.
    Men hvis vi ikke er like alle sammen så må minoriteten "betale" for majoritetens prioriteringer. Hvis majoriteten prioriterer kickbacks til hifiblader, guruer, høytsvevende markedsføring etc så må vi andre også betale for det.

Du setter litt av fokuset over på hifi-bransjen, og hvorvidt høyttalere/komponenter etc er verdt pengene eller ikke med dine vandrehistorier og blindtester fra 80-tallet. Å si at det ikke er lydmessig forskjell på dyre og billige høyttalere, blir i bestefall en fattigmanns trøst. Dette er enkel fysikk, i likhet med kabler som du sier. Jeg syntes det er mer spennende å diskutere produkter som er litt "sære" slik som kabler og andre remedier, da jeg føler at generelle hifi-produkter som elektronikk og høyttalere stort sett kan sammenlignes med andre gjenstander folk liker å bruke pengene sine på.
    Du vil styre diskusjonen med hard hånd ser jeg. Ikke høyttalere, ikke magiske steiner. I prinsippet er det lite som skiller høyttalere fra kabler markedsmessig. Begge selger på en rekke parametre. Fysisk er forskjellen at høyttalere beviselig har store forskjeller i målbar og hørbar lyd mens kabler ikke har det, men hvis vi ikke skal skjele til fysikken har jo ikke det noe å si =)

Hifi har i likhet med noen andre bransjer den spesielle effekten at man kan måtte prise opp produkter for å blitt tatt seriøst og dermed selge. Det beviser for meg den enorme irrasjonaliteten vi som kjøpere representerer.

Hvis vi sammenligner med sminke så tror jeg mange damer vil si at de rett og slett ikke gidder å sammenligne produkter eller priser. Presumptivt fordi enhetskostnaden er så lav i forhold til vår rikdom. Jeg kjenner ingen damer som vil si at moderne vitenskap tar helt feil, at de kan kjenne forskjell på parfyme A og B bare når de samtidig tar flaska, og som forsvarer sitt valg av mascara ved å argumentere i timesvis på nettforum =)

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig ikke poenget med å gjøre noe stort problem ut av slike kabel diskusjoner. Bevismaterialet for godheten til kabler burde vel ikke ligge hos forbruker som delvis pga avbrenndte middler vil ta all kritisk kabel vurdering som en personlig fornærmelse, men hos produsent og selgere av kabler som burde ha noen nøytrale og ikke innhabile testere (klasse selskaper) som ga sine vurderinger.

Det er vel dette fagpressen skulle kunne virket som, men det viser seg vel at de ofte ikke tørr å slakte dårlige eller overprisede produkter, fordi de ikke er nøytralt nokk still overfor leverandører og produsenter, og på tross av til dels høye utsalgs priser på bladet, er helt avhengig av reklame inntekter osv.

Tar man produsentens eget "bevis materiale" som grunnlag, har det vel vist seg at man også får frem påstander om 90% av lyshastighet 99,999999999999% renhet i kobberet og proprietære måter å extrudere sølv ledere utenpå kobber lederen tvinne isolatorer på osv, dvs ting man ikke uten videre vil kunne etterprøve i en "rettsal" lignende form eller med enkle målinger, så da sier vel det litt om hvor nytteløst det hele egentilg er.

Poenget er vel heller bare at man må selv bruke de sansene man har for å finne ut om de kablene man har er dårligere enn diverse andre "gull kabler" man tester med og vurderer å kjøpe, samtidig som man børr ha i bakhode at fysiske og psykiske faktorer som utssende pris osv, kan gi plasebo effekter som man ikke skal kimse av utifra den måten hørselen vår og den delvis arv/ miljø og wet-waren er programmert og konstruert på.

Skjønner derfor egentlig heller ikke vitstsen med å diskutere disse temaene så fillene fyker, man har jo ikke ansvaret for om det er riktig og ytelses forbedrende for lyden at en eller annen hifi guru betaler 100 000 for en 1m signal kabel han skal bruke i sitt eget oppsett. Ikke får man hørt eventuelle påståtte forbedringer heller, hvis man ikke aktivt gå inn for å få en demonstrasjon da.

Får man en demonstrasjon, skal man heller ikke se bort i fra at "kjemien" mellom og den eventuelle respekten man får for vedkommende hifi guru eller fagpresse skribent har mer å si for lytte resultatet, enn selve forskjellene i kabel ytelser. De få gangene jeg har hørt High End utstyr i million klassen, må jeg tilstå at skuffelsene er mer vanlig enn det motsatte.

Har også ofte lurt på, hva er det som tilsier at en eventuell hørbar forskjell fra forskjellige kabler, er forskjeller som får lydkvaliteten til å bli mer riktig og bedre. Kan det f.eks tenkes at en kabel som får frem mer av micro detlajer og perspektiv, egentlig virker mer som et filter eller EQ og fjerner/fremhever informasjon i enkelte innspillinger man lytter til slik at de virker bedre, mens andre innspillinger blir skadelidende pga at noe blir overfokusert og andre viktige deler av informasjonen blir undertrykket eller nermest fjernet.

De to faktorene jeg synes gir den mest hørbare forandringen i et hifi anlegg, er høytalerene, lytterommet, effekt forsterkeren(e) og den aktive kildeelektronikken. så kommer eventuelle kabel effekter meget langt ned på lista. Litt vanskelig å diskutere konkrete universal løsninger og antall tusenlapper brukt på lytterommet for å forbedre dette, men jeg tror faktisk det er en mer matnyttig debatt enn mange kabel diskusjoner som om mulig bare gir marginale forskjeller som ofte ikke lar seg gjøre å få noe sikkre verdier for med vitenskapelige gjennomførte tester og blintester med til dels veldig entusiastiske deltagere, (som vel er en diskvallifiserende egenskp i seg selv...);-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp dyre høyttalere selv. Selvfølgelig vet jeg at Focal tjener penger på de, men det gir meg også en stor eierglede å vite at de er håndlagde i Frankrike, hver og en av elementene er håndlagd på samme fabrikk, med en finnish og lyd man aldri vil se på en typisk masseprodusert høyttaler fra Asia.
    Dette var vel egentlig et meget godt eksempel på hva markedsføring handler om. ;-)

Ellers så er det vel mer vanlig med ekte håndarbeid i lavkostland, men vet egentlig ikke om håndarbeid egentlig er et kvalitets stempel når det kommer til optimale tolerangser og ytelser på mekanisk bassert teknologi.;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi har i likhet med noen andre bransjer den spesielle effekten at man kan måtte prise opp produkter for å blitt tatt seriøst og dermed selge. Det beviser for meg den enorme irrasjonaliteten vi som kjøpere representerer.
    Spiller vel ingen rolle, så lenge man får en lydkvalitet og finnish som er langt over det man får på rimelige produkter. Riktig pris er det kjøperen er villig til å betale for produktet. Hvorfor låter ikke billig elektronikk og høyttalere like bra som dyre, selv om de selges som et billigmerke uten tanke på å bli tatt like seriøst?

Det koster mye å teste ut et produkt, velge riktig deler etc etc. Noen produsenter tester ut hver eneste lille del i et produkt med mange andre, for å se hva slags lydmessig resultat de får. Så kommer finish og funksjoner i tillegg. Sluttproduktet etter lang testing med dyre ingenører, høye delekostnader og håndlaget konstruksjon i et høykost land gjør sluttproduktet dyrt. Men også velåtende og høy standard på kvalitet. Man kan selvfølgelig ha flaks med konstruksjonen og valg av elementer, slik at man får en suveren høyttalerkonstruksjon ved første forsøk. Det blir litt far off å tro at nyetablerte produsenter lever i en egen drømmeverden, der alt er enkelt.
    Hvis vi sammenligner med sminke så tror jeg mange damer vil si at de rett og slett ikke gidder å sammenligne produkter eller priser. Presumptivt fordi enhetskostnaden er så lav i forhold til vår rikdom. Jeg kjenner ingen damer som vil si at moderne vitenskap tar helt feil, at de kan kjenne forskjell på parfyme A og B bare når de samtidig tar flaska, og som forsvarer sitt valg av mascara ved å argumentere i timesvis på nettforum =)
    Parfyme er en ting. Der betaler man faktisk for en vare som gir deg noe. Spør om rynkefjerningskremer, som skal få et gamlehjem til å se ut som et ungdomshotell i Ibiza. Kremer som skal fjerne stress, alderdom etc etc. Shampoer med ingredienser som for enhver lege til å bryte ut i latter, og som skal gi deg orgasme på orgasme i dusjen, og få håret ditt til å se ut som det var en asiatisk 16åring som har levd på ris og grønnsaker hele livet. 95% markedsføring og maks 3%forskning. Der har vi århunderes lureri, uten at noen bryr seg nevneverdig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dette var vel egentlig et meget godt eksempel på hva markedsføring handler om. ;-)

Ellers så er det vel mer vanlig med ekte håndarbeid i lavkostland, men vet egentlig ikke om håndarbeid egentlig er et kvalitets stempel når det kommer til optimale tolerangser og ytelser på mekanisk bassert teknologi.;-)
    Yepp, men gjør egentlig det noe i det hele tatt, så lenge jeg er fornøyd?

Kvalitets-stempel eller ikke, man vet i allefall et de ikke er gjeng med 7åringer i et bortgjemt asiatisk land som har satt sammen høyttaleren til 20 øre timen. At den ikke er konstruert på 10 minutter av en konstruktør som har null interesse av noe annet enn lønningslippen.

Man vet at det har vært litt sjel og genuin interesse i faget ved konstruksjonen. Jeg har tilgode å se high-end høyttalere, som er i eliten innen håndtverk og design, er produsert i asia på en maskin. Har du?

Mye blir gjort av maskiner uansett hvor det blir laget, men det er ikke alle konstruksjoner som er så lett å lage via en maskin (uten at man har budsjettet til NASA).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil styre diskusjonen med hard hånd ser jeg. Ikke høyttalere, ikke magiske steiner. I prinsippet er det lite som skiller høyttalere fra kabler markedsmessig. Begge selger på en rekke parametre. Fysisk er forskjellen at høyttalere beviselig har store forskjeller i målbar og hørbar lyd mens kabler ikke har det, men hvis vi ikke skal skjele til fysikken har jo ikke det noe å si =)
    Har ikke tenkt å styre diskusjonen med noen hånd. Magiske steiner er forøvrig det tråden startet om. Forskjellen på magiske steiner og høyttalere, er at høyttalere gir tilbake noe i form av økt lydkvalitet og ofte bedre/mer påkostet finish. Spørsmålet er om magiske steiner og dyre kabler gjør det samme.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns man ikke at de dyrere kablene hjelper noe, så bruk skolissene som følger med. Selv syns jeg en kabel kan være alfa omega for lyden, men ikke i alle systemer.

Jeg mener ikke at kabler ikke er overprisa, men at de blir på en måte prikken over "i"en i et godt system, og de som er helt FREAK har faktisk råd til disse ørsmå finnessene. PM audio sine BM kabler er helt utrolige, og er etter min mening bedre enn Kimber sine XL kabler. Selv har jeg Kimber 8TC, som jeg mener er en "morsommere" kabel enn Kimber X (som har litt lite kjøtt på beina..). Men at mine silk kabler snart forsvinner er jeg ikke i tvil om, kablene gjør en GOD jobb, men etter å ha hatt BM(signalkabler) i systemet i 1mnd's tid er ikke jeg i tvil.

Nå er det sikkert noen som vil fnise av dette, men det får være dems sak, har vært borti at noen veletablerte avforum brukere også har sagt at en CDspiller ikke har noe spessielt å si for lyden... Vel vel, meningene er forskjellige. Uansett, erfaringsmessig på kablene så er det selve pluggen som gjør den største forskjellen, WBT 0144 er ikke en god plugg, men pynter opp kablene, og gjør de mer ekslusive for øynene. Det dyreste er uansett ikke altid best!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett at et perfekt balansert anlegg, som er utrolig oppløst. Alt det beste som er å oppdrive er valgt av komponenter. Det avslører gode og dårlige CD-innspillinger hardt og brutalt!!

Så bytter vi litt kabler:

Byttes til det beste Tara labs/Nordost/etc har å by på (Pris 100 000?):

Vil man merke noe som helst forskjell ved en blindtest utført av kritiske lyttere? Skal man tro Knutinh er det plent umulig.....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. men hører du ikke forskjell ifra de sorte som er med, så bruker du vel dem da ?! eller har du også blitt hjernevasket?! Slik vi som har troa på at en kabel gjør forandringer blir stemplet som (så si..) . 1 analog signal er jo veldig lettpåvirkelig, t.o.m. på en bilde kabel ser man jo forskjell, men det ser man! og det er lettere for den normale mannen igata. Men hvorfor merkes forskjellen så fort her?! Siden en kabel er en kabel!

EDIT: Er lytteren kritisk nok, for de som ikke hører forskjell tror jeg ikke er det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt å styre diskusjonen med noen hånd. Magiske steiner er forøvrig det tråden startet om. Forskjellen på magiske steiner og høyttalere, er at høyttalere gir tilbake noe i form av økt lydkvalitet og ofte bedre/mer påkostet finish. Spørsmålet er om magiske steiner og dyre kabler gjør det samme.
    Helt enig. Alle er enige om at det er en målbar og hørbar forskjell mellom høyttalere. Alle er ikke enige om at det er en hørbar forskjell mellom forskjellige magiske steiner og fornuftige kabler.

-k

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •