Hifi-bransjen: Ønsker vi å bli lurt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 203
    Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vel, Ibsen sa det jo ganske treffende i Vildanden (1884):
    "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme."

Dette gjelder i mange sammenhenger i livet og også for mer eller mindre eksotiske tweaks i hifiverdenen. Det forhindrer ikke meg i å forsøke å tweake litt av og til, spesielt når det koster meg lite. Det er jo moro om man får følelsen av forbedring med enkle midler. Ønsker jeg å la meg lure? Nei. Ønsker jeg å oppleve forbedring? Ja. Problemet er kompromisset når man blir lurt til å tro at det er en forbedring...

For å ta motviljen mot å innse at man tar feil: Man gir jo ikke fra seg lykken uten sverdslag?
    Mye fornuftig, men å ta dr. Rellings sitat til inntekt og eksempelifisering blir svært langt ifra temaet i Vildanden, livsløgn kontra sannhet. At folk lar seg lure eller er så dumme som noen vil ha det til stemmer ikke. At noen vil gå gjennom livet med skylapper og formelsamling er INGEN garanti for å besitte sannheten. Men la det være sagt, TEST før dere avskriver ting, ikke kom med kommentarer som "Jeg VET et firkantet hjul ikke vil virke på en bil" etc. Fordi da påstår man faktisk at man kan absolutt alt og at mennesket har funnet ut ALT innen fysikken. Og har man kommet dit så bør man gå i seg selv og tenke seg om før man fortsetter.........................

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kabel diskusjonene på sentralen er jo ganske morsomme da
    Det er jo i hovedsak et fåtall personer med dyre anlegg/kabler som hardnakket hevder at sine høyttaler kabler til 30K og sine Vishu strømkabler til 20K er vert hver krone...
    Så klart vi hifi/hjemmekino nerder blir flådd!
    Spessielt når det kommer til filleting som kabler, hifi racks, HDMI splittere osv.
    Fidelity sine artikkel om WBT nextgen RCA var et typisk eksempel på ønsketenkning fra skribentens side, ja det er godt mulig at nextgen pluggene er et bedre design enn de fleste andre rca plugger ( RCA plugger er i det hele tatt et ganske dårlig interface sammenlignet med BNC og XLR...)
    Så når man tar frem superlativer som natt og dag osv så må jeg smile litt.
    Det er gjort veldig få seriøse blindtester, de få jeg har lest har hatt en rigtighetsprosnt på rundt 50%, dvs ren gjettning...
    Kan du da fortelle hva som skal til for å gjennomføre en dobbel blindtest, ABX test? Kan du feilkildene og signifikansverdien som trengs eller slenger du bare rundt med begrepet? I slike tester som mange mener man bør høre forskjeller i klarte man ikke å skjelle mellom epler og pærer. Men du VET hva du liker best? Men likevel er det ikke forskjell i blindtest?........................................

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å flåse FOR mye, men jeg VET at et firkantet hjul ikke vil virke på en bil...
    (Så kan du jo sikkert klare å lage en bil med en så sinnsyk motor at bilen virker med firkantede hjul og dermed motbevise det, men fortsatt er firkantede hjul en dårlig ide hvis bilen skal brukes som noe annet enn en kreativ måte å riste i filler seg selv og det som måtte være om bord)

Det å påstå at man vet en konkret ting betyr ikke at man påstår å vite alt. Det er generalisering ut fra enkelttilfeller, en velkjent logisk kortslutning. Man må få lov å argumentere ut fra sin viten og fornuft uten at man skal beskyldes for å påstå å vite alt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å flåse FOR mye, men jeg VET at et firkantet hjul ikke vil virke på en bil...
    (Så kan du jo sikkert klare å lage en bil med en så sinnsyk motor at bilen virker med firkantede hjul og dermed motbevise det, men fortsatt er firkantede hjul en dårlig ide hvis bilen skal brukes som noe annet enn en kreativ måte å riste i filler seg selv og det som måtte være om bord)

Det å påstå at man vet en konkret ting betyr ikke at man påstår å vite alt. Det er generalisering ut fra enkelttilfeller, en velkjent logisk kortslutning. Man må få lov å argumentere ut fra sin viten og fornuft uten at man skal beskyldes for å påstå å vite alt.
    Greit å argumentere fra egen viten, men har de som benekter visse fenomener testet disse selv? Jeg har kjørt ABX-tester, har dere? For å si det enkelt, noe mer arbeidskrevende møkk skal man lete lenge etter

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med 34grader på kontoret ble dette for dypt.

Folk kjøper hus til 5-6mill og biler til mange hundre tusen. Hvorfor kan ikke de som ønsker det kjøpe kabler til 30-40tusen. Har det hensikt? Har ingen peiling, men det er deres valg. Gir det status? Ser ut som de blir latterliggjort her.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt andre steder: Folk må få velge akkurat hva de vil uten å bli mobbet eller skjelt ut. Folk som frivillig går inn på et forum og poster et utsagn må tåle at andre har en annen mening. Hvis ikke forsvinner hele poenget med å ha et forum.

Jeg har kjørt dobbeltblind tester (i praksis nært ABX, noe begrenset av fysisk svitsjing) og fått svært interessante resultater.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som latterliggjør seg selv er de som mener dyre kabler er bedre enn billige med argumenter som ikke helt er i tråd med fysikk slik vi kjenner den. Jeg forstår mere og mere at kabler kan ha betydning for lyden, men prisen hjelper altså ikke stort. Det koster svært svært lite å få til en ordentlig signalkabel eller høyttalerkabel, så diskusjonen om dyre kabler blir litt latterlig.

Det er helt soleklart at det finnes mange aktører i bransjen som skor seg på folks uvitenhet og dette er en uting. Jeg vil gjerne hindre også de som har hus til 5-6 millioner i å holde liv i slike aktører. Slike aktører er ikke interessert i god lyd i det hele tatt, og det er jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingenting annet enn respekt til overs for folk som stiller med åpne kort, arrangerer en uhøytidelig blindtest og velger den kabelen de liker best hvis de har råd.

Jeg mistenker dog at veldig få gjør akkurat det. De hører at "kabler skal koste 10% av anleggets totale verdi" når en gjennomgang av Løkken viser at det ikke finnes noen sammenheng mellom lydkabler elektriske egenskaper og pris. Altså må det være egenskaper hentet fra ukjent fysikk som eventuelt gjør at man kan utforme en regel om kablers pris kontra ytelse og derigjennom påstå at kabler må koste 10% av anleggets pris...

-k

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange som sier at kvalitet på kabler følger pris Påstår man det bør man følge bedre med i timen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har ingenting annet enn respekt til overs for folk som stiller med åpne kort, arrangerer en uhøytidelig blindtest og velger den kabelen de liker best hvis de har råd.

Jeg mistenker dog at veldig få gjør akkurat det. De hører at "kabler skal koste 10% av anleggets totale verdi" når en gjennomgang av Løkken viser at det ikke finnes noen sammenheng mellom lydkabler elektriske egenskaper og pris. Altså må det være egenskaper hentet fra ukjent fysikk som eventuelt gjør at man kan utforme en regel om kablers pris kontra ytelse og derigjennom påstå at kabler må koste 10% av anleggets pris...

-k
    Denne %-regelen har jeg heller aldri skjønt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    10% regelen er ikke tiltenkt entusiaster som driver kritisk lytting. Den er tiltenkt folk som i utgangspunktet ville ha brukt "lampeledning" som høyttalerkabler og sort skolisse signalkabler.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe galt med lampettledning som høyttalerkabel også nå da!?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    ...
    Men synes det er kjekkt å ha ok kabler. Har hørt en bør bruke ca 20% av anleggets verdi på kabler. Og det gjør jeg. ...
    For at prosentregelen logisk sett skal ha noen hensikt så må det herske en mer eller mindre monoton sammenheng mellom pris og kvalitet for kabler.

Det hersker ingen monoton sammenheng mellom pris og elektriske egenskaper for kabler. Det er derimot ganske billig å lage "gode" kabler elektrisk sett.

Altså må man ty til eksklusive stoffer som kevlar/karbonfiber, eller sære prosesser som å koke i linolje for å rettferdiggjøre "bedre" kabler, og "bedre" betyr ofte dyrere.

Hvis man måler disse på alle kunstens måter er det ingen signifikant trend å se sammenlignet med kabler til 200,- Det snakkes om at plugger er så dårlige, loddinger er så dårlige, dielektrikum er så dårlig, men jeg har enda ikke sett en måling som underbygger dette.

Så kan man argumentere med at målinger ikke er alt, og da har vi altså blindtester. Til dags dato har ingen blindtester blitt offentliggjort som støtter disse observasjonene.

Og disse hifi-bladene skriver om fenomener som ville gi en nobel-pris hvis de var reelle som om det var en selvfølgelighet. Og latterliggjør alle som vil belyse og forstå ting.

-k

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og kvalitet henger ikke alltid sammen, men det blir feil å si at kabler ikke har noe betydning.

Jeg mener også det er vanskelig å gjennomføre bra blindtester, skulle det gjøres helt riktig mener jeg det skal kunne skiftes veldig hurtig mellom test objektene. Noe som faktisk ikke er så lett å la seg gjøre om en ikke har dobbelt av alt. Den pause tiden som vil bli mellom byttet er nok at lyd minnet vi har forandres og vi blir påvirket av ytre faktorer.
    Men er absolutt enig i å teste utstyr med åpent sinn og kritiske ører er bra. Men er det ikke det vi(ihvertfall mange) gjør hele tiden i denne hobbyen?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Pris og kvalitet henger ikke alltid sammen, men det blir feil å si at kabler ikke har noe betydning.

Jeg mener også det er vanskelig å gjennomføre bra blindtester, skulle det gjøres helt riktig mener jeg det skal kunne skiftes veldig hurtig mellom test objektene. Noe som faktisk ikke er så lett å la seg gjøre om en ikke har dobbelt av alt. Den pause tiden som vil bli mellom byttet er nok at lyd minnet vi har forandres og vi blir påvirket av ytre faktorer.
    Men er absolutt enig i å teste utstyr med åpent sinn og kritiske ører er bra. Men er det ikke det vi(ihvertfall mange) gjør hele tiden i denne hobbyen?
    Men alle er ikke i hobbyen for å nyte, erfare og kose seg. De er med på forumene for å fortelle oss hvor feil vi tar, at vi bruker penger på feil ting, keiserens nye klær. Gang etter gang etter gang etter gang kommer dette opp. Alt skal doktorgradavhandles og fysikkboka skal opp bare man sier at god kontakt er viktig. Dette tar livet av kosen med fin musikk IMHO. Derfor begynner jeg mer og mer å kutte ut norske og nordiske forum.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke om å lure............, men å få best mulig betalt for sine produkter.

Det ER lydmessig forskjell på kabler, men det er heldigvis ikke så dyrt å få HighEnd-lyd. Det viktigste for min kabel-test, var tilgangen på kabler i flere prisklasser og kvaliteter. Resultatet viste at det er KUN nyanse-forskjeller på en altfor-jævlig-drit-dyr kabel og en som er priset "fornuftig".........Lucky Me :grin:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    De hører at "kabler skal koste 10% av anleggets totale verdi" når en gjennomgang av Løkken viser at det ikke finnes noen sammenheng mellom lydkabler elektriske egenskaper og pris.
    Men det hindrer ikke Ivar Løkken i å kjøpe Cardas høyttaler-kabler til 14 000,- og tilsvarende dyre Tara Labs Air signalkabler-kabler, samt en rekke andre dyre high-end kabler. Nå bruker han vel Duelund kabler dyppet i linolje og 2 andre "hemmelige" vesker. Mulig kablene samtidig også er velsignet av en dansk profet for alt jeg vet....

Sitat Opprinnelig postet av Ivar løkken
    Jeg opplevde i alle fall en åpenbaring

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle er ikke i hobbyen for å nyte, erfare og kose seg. De er med på forumene for å fortelle oss hvor feil vi tar, at vi bruker penger på feil ting, keiserens nye klær. Gang etter gang etter gang etter gang kommer dette opp. Alt skal doktorgradavhandles og fysikkboka skal opp bare man sier at god kontakt er viktig. Dette tar livet av kosen med fin musikk IMHO. Derfor begynner jeg mer og mer å kutte ut norske og nordiske forum.
    Hvis du føler at tråden jeg startet for å sette søkelyset mot dyre remedier i hifi-bransjen tar livet av kosen med fin musikk, så beklager jeg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste gangen jeg virkelig har hørt forbedring ved bytte av kabler var når Biltemakablene gikk på dør
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men det hindrer ikke Ivar Løkken i å kjøpe Cardas høyttaler-kabler til 14 000,- og tilsvarende dyre Tara Labs Air signalkabler-kabler, samt en rekke andre dyre high-end kabler. Nå bruker han vel Duelund kabler dyppet i linolje og 2 andre "hemmelige" vesker.
    lol. han er helt skitzo!. fikk duelundkabler som var så sinnsykt mye bedre enn tara labs air og tilsvarte større lydmessig forskjell enn fra ipod til emc-1.
    etter litt tid var det selfølgelig ikke forskjell på kabler i det hele tatt! når drivverk debattene er oppe skifter han også mening alt etter hvem han prater med. helt latterlig!
    ser også at han har slettet sin duelund kabeltest fra sentralen. mystisk

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •