Hei!

Jeg har jobbet med innstillingene for å integrere TacT'en med surroundanlegget mitt. Jeg har koblet som følger:

Fra DVD spiller digitalt inn i TacT'en, men tvinger DVD spilleren til å sende PCM for at TacT'en skal forstå signalet. Jeg har videre koblet TacT'en til receiveren ved å benytte analoge kabler til frontene på 7.1 inngangen. På denne måten benytter jeg derfor DAC'ene i TacT'en fremfor i dvd spilleren, samtidig som jeg får korrigert frontene.

Videre har jeg koblet analoge kabler direkte fra dvd spilleren inn på 7.1 inngangen for de resterende kanalene. For å få surround vil jeg da måtte velge 7.1, da det digitale signalet fra dvd spilleren nå bare blir 2 kanaler.

Så til spørsmålet...

Hvordan kan jeg sikre at jeg får riktig volum ut fra systemet uten at dette klipper signalet eller forvrenger dette? Når jeg kjører korrigering, så medfører dette en kraftig senkning av signalet, ca. 10 dB. For å kompensere for litt av denne reduksjonen, kjørte jeg ut fra TacT'en med en ekstra gain på 6 dB, og hentet ytterligere 4 dB ved å justere opp nivået på frontene i receiveren med 4 dB. Dette fungerte greit, men av og til så opplevde jeg hørbar forvrengning, og noen ganger klippet systemet helt! Jeg innså at dette åpenbart ble for mye gain, og justerte TacT'en ned til 0 dB nivået, dvs. 6 dB ned. Jeg hentet igjen 4 dB på receiveren istedet, og senket de andre kanalene med 2 dB for å få riktig forhold på lydnivået mellom kanalene. Dette fungerer bra, men jeg føler av og til at lyden er litt mer anstrengt enn tidligere (men det kan hende jeg innbiller meg dette, for det er ikke noen direkte hørbar klipping).

Hvordan kan jeg sikre meg best mulig gain uten risiko for klipping eller økt grad av forvrengning? Kan jeg f.eks. måle spenningen ut fra TacT'en eller receiveren og se til at denne ikke overstiger den maksimale inngangsspenningen som forsterkeren takler? Blir dette riktig?

Noen som har innspill eller forslag til løsning?

Takker for alle konstruktive svar!

Jon