Fersking i platespillernes verden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Fersking i platespillernes verden

Heisann alle musikkglade AVforum-kamerater!

Jeg har tenkt lenge på å anskaffe meg platespiller, men det har liksom aldri blitt til at jeg har kommet meg så langt. Helt ærlig, så har jeg ikke peiling på sånt, og hadde satt veldig pris på noen gode tips fra dere om hva/hvor jeg burde kjøpe?!

Jeg er glad i vinyl og høy lyd. Dette er vel omtrent det eneste kravet jeg har. Det hadde selvfølgelig også vært greit om kvaliteten var OK og prisen anstendig.

På forhånd tusen takk!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Emnet platespiller er tatt opp mange ganger før, skriv inn platespiller i søkefeltet til høyre på siden.

Sjekk ut denne tråden:

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=35544&highlight=rega

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analog verden er vel den siden av audio-verden som har størst utvikling for tiden og platespillere har vært bemerkelsesverdig lite diskutert på dette forumet.

Det burde vel være takhøyde nok på dette forumet til å reise et slikt spørsmål?

Dessverre så synes jeg at spørsmålet ditt er vanskelig. Personlig så synes jeg at man må ut med mer enn 10 000 for å få et bilde av hvor fantastisk lyd som er lagret i vinyl'en.

Dersom du krever å kunne spille høyt med god kvalitet på et begrenset budsjett så er MM pick-up'er eller helst High-Output MC pick-up'er er veien å gå. Disse pick-up'ene er vanligvis mye billigere enn gode Low-Output MC pick-up'er og de stiller lavere krav til riaa og tonearmen.

Så da sparer du penger på riaa, pick-up og tonearm. (Og trolig får du et veldig godt resultat.)

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant meg nettopp en brukt Rega Planar 3, som går for å være en bra spiller i sin klasse (betalte 2500), og et Cambridge RIAA-trinn til en tusenlapp. Syns selv jeg fikk mye godlyd for 3500 kroner. Så det trenger da ikke å bli så fryktelig dyrt, i alle fall ikke når man er helt ny i gamet!

Skal bytte up pickupen etter hvert, men enn så lenge lever jeg med Ortofon 310-pickupen som fulgte med, og koser meg med den. Dette er første gang jeg har kjøpt brukte komponenter, men når jeg ser hvor mye mer man får for pengene på den måten er det nok ikke siste gang. Platespillere, kanskje særlig i prisklassen opp til 5000, ser man ofte på bruktmarkedet, og her kan man etter min mening gjøre noen gode kjøp. Leste meg selvsagt litt opp på emnet før jeg handlet, så jeg visste sånn stort sett hva jeg kunne forvente når spilleren dukket opp i posten.

Så mine tips: les litt på nett, gjør nytte av andres erfaringer (mye interessant på f.eks. hifisentralen), og vurder å kjøpe brukt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •