Plassering av DVD oppå forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av DVD oppå forsterker.

Har ikke sett dette i noen tråd andre steder, men syns alikevel det er en ting det er verdt å skrive ned. Har sett flere som plasserer DVD spilleren oppå forsterkeren, eventuelt andre ting oppå.

Dette må dere ikke gjøre, gjorde det selv og det endte med at noen komponenter inni dvd spilleren smeltet, og det gjør at forsterkeren lett kan gå varm. Det er utrolig viktig med luft over forsterkeren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde disse produktene ikke vært beregnet for å stables, hadde de vel ikke standardisert dim slik at de egnet seg for stabling. Selv har jeg et rack med stablet Pioneer Kassett spiller (!) og forsterker og Sony Tuner som jeg har brukt jevnlig i 25 år :razz: . Aldri hatt varmeproblemer.

I kinoen står det en HDD opptaker og DVD spiller oppå Yamaha forsterken. Ingen problemer her heller.

Tror du har vært uheldig med dårlige konstruksjoner.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kun har dvd og forsterker er det like greit å putte dvd'en i bunnen, for den skal tåle vekten til forsterker'n.

Snakket nemlig med en på HFC klubben om dette, jeg kunne fint ha avr300 oppå dvd22 =)

Problem solved, eller kjøp ny stereobenk!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Har ikke sett dette i noen tråd andre steder, men syns alikevel det er en ting det er verdt å skrive ned. Har sett flere som plasserer DVD spilleren oppå forsterkeren, eventuelt andre ting oppå.

Dette må dere ikke gjøre, gjorde det selv og det endte med at noen komponenter inni dvd spilleren smeltet, og det gjør at forsterkeren lett kan gå varm. Det er utrolig viktig med luft over forsterkeren.
    Dette kommer jo helt an på resten av utstyret. Hvis du f.eks har en receiver som skal drive 5 kanaler, hvor frontene er tungdrevne, så er det kanskje ikke å anbefale å ha noe oppå receiveren, jeg merket dette problemet, før jeg fikk effekttrinn at receiveren ble svært så varm ved høye volum over lengre tid, men etter at jeg fikk effekttrinn i hus, så er det problemet borte, men det er jo bare å plassere forsterkeren for seg og dvd/cd-spiller for seg hvis man er redd for at dette skal bli et problem.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hadde disse produktene ikke vært beregnet for å stables, hadde de vel ikke standardisert dim slik at de egnet seg for stabling.
    I mange manualer er det vis/beskrevet hvordan forsterkeren/receiveren skal plasseres, og ofte kreves det x antall cm klaring over forsterkeren/receiveren. Ved vanlig bruk og lavt volum vil disse okmponentene ikke utvikle mye varme, men dersom det spilles høyt blir mange nokså varme. Dette resulterer i to ting, forsterkeren blir unormalt varm noe som fører til at den generelle levetiden til komponentene settes ned. I tllegg vil apparatet som står over forsterkeren bli unormalt varmt, og levetiden til dette apparatet vil settes ned.

Det er en grunn til at det er lufting på toppen av forsterkere, du vil ikke blokkere for lufta som skal til radiatoren i bilen heller?

Det går jo an å sette forsterkeren øverst. Har bare vært borti en Yamaha receiver og den ville jeg iallefgall ikke ha satt noe på toppen av. Selv om vifta durer og går er den varmere enn det meste jeg har vært borti.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pioneer sin VSX-AX4AVi-S..I denne manualen står det at det skal være 60cm ja ikke mm klaring over..Det er vel meget rart??

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    I mange manualer er det vis/beskrevet hvordan forsterkeren/receiveren skal plasseres, og ofte kreves det x antall cm klaring over forsterkeren/receiveren. Ved vanlig bruk og lavt volum vil disse okmponentene ikke utvikle mye varme, men dersom det spilles høyt blir mange nokså varme. Dette resulterer i to ting, forsterkeren blir unormalt varm noe som fører til at den generelle levetiden til komponentene settes ned. I tllegg vil apparatet som står over forsterkeren bli unormalt varmt, og levetiden til dette apparatet vil settes ned.

Det er en grunn til at det er lufting på toppen av forsterkere, du vil ikke blokkere for lufta som skal til radiatoren i bilen heller?

Det går jo an å sette forsterkeren øverst. Har bare vært borti en Yamaha receiver og den ville jeg iallefgall ikke ha satt noe på toppen av. Selv om vifta durer og går er den varmere enn det meste jeg har vært borti.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Jeg har pioneer sin VSX-AX4AVi-S..I denne manualen står det at det skal være 60cm ja ikke mm klaring over..Det er vel meget rart??
    Synes det var litt i overkant, men 6cm høres kanskje fornuftig ut. Har et stereo effekttrinn med vifte, og det skal ha 10cm klaring "alle veier" også sidene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Hvis man kun har dvd og forsterker er det like greit å putte dvd'en i bunnen, for den skal tåle vekten til forsterker'n.

Snakket nemlig med en på HFC klubben om dette, jeg kunne fint ha avr300 oppå dvd22 =)

Problem solved, eller kjøp ny stereobenk!

Tror dette er løsningen, om man fx av plassmessige hensyn MÅ ha komponentene oppå hverandre.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingenting over recieveren min. Hadde dvd spilleren der og den ble så varm at man nesten brant seg på cd`ene. Luftsirkulasjon er tingen :wink:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Luft både over og under...

Mange av disse forsterkerne har bare lufting over og under, som min Pioneer, og ergo må man ha like stor plass under som over. Man får ikke mer luft inne en man får ut - enkel termodynamikk - blir som å blokkere innsuget på støvsugeren. Ergo, med mindre man har lufting på siden bør man henge forsterkeren i lufta hvis man skal nyttegjøre seg av 60 cm fri plass over :razz:.

Riktig så enklet er det vel ikke, men som nevt har forsterkeren min holdt i 25 år.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig så enklet er det vel ikke, men som nevt har forsterkeren min holdt i 25 år.
    Vet ikke spec på din forsterker, men for 25 år side var vel 2x25W relativt stort. Varmeutviklingen i denne kan nok neppe sammenlignes med en forsterker på eksempelvis 5(evt 7)x100W. I tillegg er det DAC'er og prossessorer som også bruker en del effekt, så de utvikler relativt mye varme når du sitter og ser en film.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av disse forsterkerne har bare lufting over og under, som min Pioneer, og ergo må man ha like stor plass under som over. Man får ikke mer luft inne en man får ut - enkel termodynamikk - blir som å blokkere innsuget på støvsugeren. Ergo, med mindre man har lufting på siden bør man henge forsterkeren i lufta hvis man skal nyttegjøre seg av 60 cm fri plass over :razz:.

Lufta under får man vel uansett? Da f.eks forsterkern har "føtter" som er laget med hensyn til produktet slik at de nettopp får nok luft..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er å forhindre "vibrasjoner" som forplanter seg til DVD/CD fra høytalere/SUB. Spilleren bør ikke stå i "racket".

Veggmontert hylle for spiller er den beste løsningen for en OPTIMAL kvalitet på det avspilte signalet, fra "roterende" medier...............

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo, med mindre man har lufting på siden bør man henge forsterkeren i lufta hvis man skal nyttegjøre seg av 60 cm fri plass over :razz:...
    Er ikke helt enig i dette, ettersom man jo ofte i en vifteløs luftkjølings konstruksjon benytter den oppvarmede kjøleluftens reduserte tetthet til å transportere vekk varmen, og har man en DVD spiller som er med på å hindrer denne luften å stige direkte fra luftspaltene (på toppen og mot midten av forsterker kabinettet), vil man få redusert kjøling i selve forsterkeren, og man overfører varmen som vil være med på å flytte luft over til toppen av forsterkeren og kabinettet over, og man får ofte en høyere temperatur differangse for å oppredholde samme kjøleluft energitransport. Det er selfølgelig også som du sier klart at man ikke får inn mer luft enn det som må inn i effekt forsterker kabinettet på undersiden, men det er vel ingen tvil om at temperaturen økes både i forsterkeren og i DVD spilleren oppå hvis man setter dem slik oppå hverandre, selv om 60 cm som noen angir her virker litt mye, og er vel en "overdrivelse" produsenten kan ha skrevet i instruksjons boken for å ha sitt på det tørre, eller det kan være en oversettings feil...;-)

Temaet med defekte DVD spillere etter en plassering rett oppå en Receiver eller effekt forsterker er vel forøvrig ikke noe ukjennt tema her i forumet, jeg har lest om flere (f.eks denne http://avforum.no/forum/showthread.p...spiller+opp%E5 ) og har intrykk av at det ofte er det første eventuelle erfarene reparatører spørr om når de får inn DVD spillere som ikke fungerer som de skal, og i værste fall kan man risikere at garantien ikke dekker utgiftene til reperasjonen.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde disse produktene ikke vært beregnet for å stables, hadde de vel ikke standardisert dim slik at de egnet seg for stabling. Selv har jeg et rack med stablet Pioneer Kassett spiller (!) og forsterker og Sony Tuner som jeg har brukt jevnlig i 25 år :razz: . Aldri hatt varmeproblemer.

I kinoen står det en HDD opptaker og DVD spiller oppå Yamaha forsterken. Ingen problemer her heller.

Tror du har vært uheldig med dårlige konstruksjoner.
    vel, det kommer an på hvor hardt du kjører forsterkeren din det, kjører du den på et par store høytalere som tar all effekta forsterkern har, og du kjører den maks i mange timer, så er jeg ganske sikker på at det hadde blitt for varmt.

Hehe, apropo dette, jeg kom inn på en fest i helga, der verten kjørte sin receiver på et par høytalere med 2x10"... det første jeg kjente når jeg kom inn var brentlukta, og der stod receiveren i en tvbenk, var akkurat plass til den inni der, kanskje en halv cm. klaring over. Jeg dro den frem, og der var det jaggu varmt!! :grin: kunne sikkert steika egg på den... **** meg rart den ikke hadde skrudd seg av eller gått til *******.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min SPA21 blir utrolig varm, jeg ville aldri satt noe oppå den. Og siden den veier 24,5 kg ville jeg heller aldri satt den oppå noen andre elektroniske komponenter. Med andre ord: den får stå helt for seg selv :-)

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 1920 oppa Denon 3806, glad i høy lyd. Noen formening om dette?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del kan jeg ikke ha noen ting oppå receiveren, da slår den seg av selv på tomgang. Det er en viftekjølt Denon AVR 3300.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg har 1920 oppa Denon 3806, glad i høy lyd. Noen formening om dette?
    For både 1920 og 3806 sin del ville jeg ha gjort noe med dette. Tror kanskje ikke Denon sine receivere blir voldsomt varme (kun basert på erfaring med 1905 inne hos junior, han har dem på CV høyttalere).

Det har iallefall ikke gått på min Onkyo etellerannet701, den blir nokså varm. Men den ble litt bedre etter at jeg koblet egen effektforsterker til frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hva er anbefalt?

hei ser at det er en del delte meninger om dette emnet.
    jeg er nybegynner og har akurat kjøpt en yamaha rxv357 som skal drive dynavoice magic serien i 5.1.
    dvd spilleren står oppå forsterkeren,går det bra?jeg spiller sjelden så høyt at forsterkeren jobber max over lengre tid,men jeg burde kansje flytte dvd spilleren da?
    senter høyttaleren min ligger på ei hylle under tvn min,kan jeg ha dvd spiller i umiddelbar nærhet av center ht,som f.eks under center?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •