Plassering av DVD oppå forsterker. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ville ikke hatt noe annet enn luft oppå forsterkeren uansett, mens centerhøyttaler som er skjermet skulle være uproblematisk å plassere oppå DVD-spilleren uten at det blir noen uheldig påvirkning.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dvdspiller og receiver ståene ved siden av hverandre. For moro skyld tok jeg spilleren vi har på soverommet i stua bare for å sammenligne lyd/bilde (en prix-spiller). Denne ble satt oppå receiveren, og det tok ikke lange stunden før jeg kunne ha stekt egg&bacon på denne.
    Er ingen expert på området, men min (forhåpentligvis) sunne fornuft sier meg da at dette UMULIG kan være godt for elektronikken enten i spilleren eller i receiveren...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bacon bør være godt stekt, sett volumkontroll på kl. 1200 i ca fire minutter..

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ`en min får stå alene!

Har en Class A-100 fra XTZ som jeg kjører i klasse A. Denne blir gloheit og aldri i verden om jeg er så gal at jeg setter noe oppå denne!

Har et skikkelig rack, og denne har en selvsagt topp-posisjon her. La tempsensor oppå forsterkeren og den viser rett i underkant av 50 grader C, så denne skal få stå alene!

Jeg vil generelt fraråde alle til å sette ting oppå forsterkeren. Med tanke på effektiviteten til A/B forsterkere så ser man jo lett at det er 20-30% som skal "ut i rommet" av varme. Jo høyere effekt på forstekeren, jo mere varme skal ut, og det sier seg jo selv at dersom denne varmen ikke slipper ut så får det uheldige konsekvenser.

Klart, det er ikke noe problem å stille klasse D blokker oppå og ved siden av hverandre, men jeg kan ikke tenke meg et menneske som tør å sette noe oppå en klasse A forsterker.

Klasse A/B må man vel nesten se ann litt, men jeg er skeptisk til å sette noe på de.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Ville ikke hatt noe annet enn luft oppå forsterkeren uansett, mens centerhøyttaler som er skjermet skulle være uproblematisk å plassere oppå DVD-spilleren uten at det blir noen uheldig påvirkning.
    Ville ikke satt en høyttaler oppå en komponent som er kritisk til vibrasjoner.

Skjerming av elektronisk støy er en ting, men høyttalere er sjelden skjermet for vibrasjoner!

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ville ikke satt en høyttaler oppå en komponent som er kritisk til vibrasjoner.

Skjerming av elektronisk støy er en ting, men høyttalere er sjelden skjermet for vibrasjoner!

DrE
    Helt klart riktig med tanke på vibrasjoner, var litt sløv der! Bluetac og en hylle er nok et bedre underlag for centeren enn en komponent.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man kommer langt med sunn fornuft

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vet ikke spec på din forsterker, men for 25 år side var vel 2x25W relativt stort. Varmeutviklingen i denne kan nok neppe sammenlignes med en forsterker på eksempelvis 5(evt 7)x100W. I tillegg er det DAC'er og prossessorer som også bruker en del effekt, så de utvikler relativt mye varme når du sitter og ser en film.
    Det er en 2 x 65W Sinus A/B forsterker som i dag driver to Patos 401 MK2 - meget høyt uten problemer. Etter dagens standard kan det vel sammelliknes med noe rundt 2 x100W. Nå har jeg aldri spilt særlig høyt så mye ligger vel der.

Et annet aspekt ved dette er at forsterkeren forsatt er ganske ren inni. Kjøpte nylig en brukt Yamaha RX-V740 som bare var 2.5 år gammel. Denne var halvfull med støv og fikk seg en omgang med trykkluft innvendig før jeg tok den i bruk. Vet ikke hvordan det var med rengjøring hos karen jeg kjøpte det av men kanskje ikke topp-prioritert Resultatet av at denne sto fritt var at den var blitt halvfull av støv og det gir ikke god luftsirk og varmefaktor på kjøleribbene !

Har også sett folk som har hatt forsterkeren stående på teppegulv. Det blir som å strupe støvsugeren - luftspaltene under er blokkert og det blir det ikke mye kjøling av.

Tror man kommer langt med sunn fornuft her. Spiller man moderat kan man stable så mye man vil. Spiller man høyt, støvsuger skjelden og tyner utstyrer til bristepunketet må man ta hensyn til dette......

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg har 1920 oppa Denon 3806, glad i høy lyd. Noen formening om dette?
    Bytt plassering. Vekten av forsterker stabiliserer DVD, og forsterkeren får lufting på toppen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTC er iallefall ikke en klasse A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Class A-100 XTZ er vel oppgitt til å kjøre klasse A opp til 50W og A/B opp til 180W i 8ohm , så litt varm blir den nokk med klasse A drift, selv om det nokk finnes andre og mer "ekte" Klasse A forsterkre der ute med et litt annet oppbyggning og kjølebehov. Det kommer jo bare ann på hvor mye effekt og strøm man skal la den klare ved lave impedanser. ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Nei, okey.......

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det viktigste er å forhindre "vibrasjoner" som forplanter seg til DVD/CD fra høytalere/SUB. Spilleren bør ikke stå i "racket".

Veggmontert hylle for spiller er den beste løsningen for en OPTIMAL kvalitet på det avspilte signalet, fra "roterende" medier...............

Dette har jeg litt problemer med å forstå.
    I gode gamledager satt man sine platespillere i sandfylte kasser så vibrasjon ikke skulle forplante seg til pickupen. Logisk, sand demper og veier mye.

En CD/DVD spiller plassert i en løs hylle på en vegg (som muligens er en lettvegg) er vel mer utsatt for vibrasjoner enn om den plasseres i et dertil egnet Rack (som står støtt på solid gulv og der totalvekta er betydelig) ?

Jeg forstår at vibrasjoner er uønsket, men Hylle på betongvegg er vel muligens det du mener ?

/L

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Dette har jeg litt problemer med å forstå.
    I gode gamledager satt man sine platespillere i sandfylte kasser så vibrasjon ikke skulle forplante seg til pickupen. Logisk, sand demper og veier mye.
    Høres jo ut som en utmerket idè for cd og dvd mediet også.
    Kanskje ikke nødvendigvis sette den direkte ned i sandkassa, men la oss si en forseggjort kasse (med lav kant rundt) og f.eks noe tøy stiftet/limt/klemt på insiden av kanten, som igjen dekker sandlaget under?

(som en sacco-sekk på en måte) :grin:

DrE

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stapp CD / DVD oppi en Sacco-sekk, det blir nok gøy

Litt OT; Konklusjonen med å bytte kondiser på din XTC, var det verd innsatsen ?
    Leste hele innlegget på sentralen, men fikk ikke helt tak i om du ble fornøyd ?

(Ivrig DIY mekker selv, så ha meg unnskylt..)

/L

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stapp CD / DVD oppi en Sacco-sekk, det blir nok gøy

Litt OT; Konklusjonen med å bytte kondiser på din XTC, var det verd innsatsen ?
    Leste hele innlegget på sentralen, men fikk ikke helt tak i om du ble fornøyd ?

(Ivrig DIY mekker selv, så ha meg unnskylt..)

/L
    Hehe, tenkte nå ikke en hel sakkosekk da men, selv om det jo selvfølgelig hadde gjort oppsettet temmelig spesielt med en sakkosekk oppå racket, og cd spilleren oppå der igjen!

Kondiser synes jeg absolutt var verdt det! Mere kontroll og punch førte det til. Jeg kom jo ikke helt i mål med planen, som var å bytte enda flere kondiser i signalveien, men det var morro å få gjort det.

Leter nå etter et mulig moddeobjekt blant cd-spillere...

DrE

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, mere OT. sjekk her;

http://www.norskaudioteknikk.no/

Både klokke og bytting av Op amper fungerer i praksis, kan anbefales.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig link, gå til CD spillere og Oppgradering...

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moddeobjekt, Marantz, Denon er lette å modde.
    Søker du etter Rør utgang ?

/L

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moddeobjekt, Marantz, Denon er lette å modde.
    Søker du etter Rør utgang ?

/L
    Hmm, det har jeg rett og slett ikke erfaring til å svare på! Jeg kan jo nevne at jeg har fra før XTZ Class A-100 (lettere modifisert med 50% større lytter på utgang) og et par originale B&W603s2. Signalkilde er moddet xbox (henter linjesignal direkte fra hovedkortet og ut på skikkelige rca-kontakter) og en Philips DVP3005.
    Kabling mellom DVP3005 og XTZ er Tara Labs Prism11 og "standard" 2,5kv høyttalerkabel.

Musikken jeg hører på er veldig variert.

Har såvidt kikket på en cd-spiller (Sony XA5ES), men vet ikke hva jeg skal satse på.

DrE

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp Xbox som kilde til Godlyd, DVD Philips DVP3005 er nok bedre og kan modifiseres, men hvilket budsjett ser du i ?

Sony spilleren du henviser til ( se en av mange tester her );

http://www.audioreview.com/mfr/sony/...0_1586crx.aspx

4,7 av 5 mulige er ikke så galt, men min erfaring med sony CD spillere er at de er for "snille" i diskant. Hva med "http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/CD-spillere/CAMBRIDGE_Azur_640C_v_2_CD-spiller_Soelv.htm"

Utrolig rimelig spiller som spiller som ... (til under 3K)
    Og kan self. moddes, det er det som er greia....?

/L

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •