Stereo til ca 15 tusen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med tanke på musikktypen du nevner så ville jeg sjekket ut PSB T65. Pent priset høyttaler som spiller meget bra. :-P Masse trøkk i bassen og ganske oppløst lydsignatur.

EDIT: Så disse på avtorget nå. Kan også være et alternativ:
    http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=8748

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ppp
    Om du tror at 10" basselementer er det eneste som skal til for å gi trøkk, så kan jeg nok ikke hjelpe deg særlig mye. Du får ta deg en lytterunde og se om din teori stemmer, eller om faktisk to eller fler mindre basselementer gir like bra eller kanskje til og med bedre lydtrykk(Patos m.fl.)! Kanskje subwoofer eller Cerwin vega er det som best passer dine ønsker om 10" med trøkk? Lykke til.
    En 10" fra CV trykker som en 6,5" av god kvalitet.
    Har selv sammeliknet CV LS-10 med stativhøyttalere med 6,5", ingenting gikk i 10"erns favør ;-)

A

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel sikkert et lass med alternativer i denne prisklassen, der du vil få mest for pengene er jo garantert på bruktbørsen, men man kan fort gå på en smell.
    du sier ingenting om hvordan rommet der anlegget skal stå er, er absolutt mere vesentli i valg av høyttaler enn størrelsen på basselementet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker litt ut fra egen situasjon, men jeg vil anbefale deg å lete i segmentet av 2,5-veis høyttalere med 2x 6,5" i bassen. Riktig avstemt gir en slik konfigurasjon mye moro for pengene. Hvorfor 6,5"? Fordi det er en elementstørrelse som ofte spiller pent helt opp til det deles mot diskanten.

Hva med Dalis IKON 6? Eller Audio Pro Black Diamond? Ser jo også at Patos er populære, og selv om jeg ikke har så mye erfaring med dem, så er det mange som skryter veldig av dem. Det jeg har hørt av de dyrere modellene derfra lover ihvertfall godt.

På elektronikksiden ville jeg tittet først og fremst på Cambridge Audio, f.eks. CAMBRIDGE 640A v.2 integrert forsterker. Legger du omtrent 2000,- kr i en CD-spiller så er du vel i mål. Med dette elektronikkvalget har du også et romslig høyttalerbudsjett...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    En 10" fra CV trykker som en 6,5" av god kvalitet.
    Har selv sammeliknet CV LS-10 med stativhøyttalere med 6,5", ingenting gikk i 10"erns favør ;-)

A
    Da vil jeg vite hva slags 6'5" det er snakk om.. samt prisen!

EDIT: jeg får ikke engang BW 805s til å spille like høyt, samt produsere samme trykket som noe av det rimeligere til CV.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en 15 tommer spiller også pent helt opptil diskanten. kan ikke se sammenhengen elementstørrelse og lydkvalitet, annet enn slaglengde

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort rom skal dette i da?

2x6,5" holder i de fleste tilfelle...selv med større rom...

Vil tro f.eks. Monitor Audio RS6 som er nevnt kan være et godt valg ( Best HiFi )

Og Cayin 153B som også er nevnt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en 15 tommer spiller også pent helt opptil diskanten. kan ikke se sammenhengen elementstørrelse og lydkvalitet, annet enn slaglengde
    Det kommer HELT an på elementet og hvordan det er delt. De fleste 15-tommere har oppbrytningsfrekvens langt under 1000Hz, hvilket vil si at for at en 15-tommer skal spille pent opp til der diskanten tar over, så må den ha en ganske så ørevennlig oppbrytning. De 15-tommerne som spiller pent såpass høyt har ofte kort slaglengde og ganske lette membraner. Det er også en åpenbar utfordring at senter på en 15-tommer kommer såpass langt unna diskanten. For et stort element med "pen" oppbrytning vil oftest spille mer i senter og mindre ut mot kantene med økende frekvens. Det betyr at vinklingen mot lytteposisjon blir ganske kritisk.

Det er faktisk grunner til at det hovedsaklig lages store basser og små diskanter...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Da vil jeg vite hva slags 6'5" det er snakk om.. samt prisen!

EDIT: jeg får ikke engang BW 805s til å spille like høyt, samt produsere samme trykket som noe av det rimeligere til CV.
    Det er 6,5 tommern som sitter i tannoy reveal, en magnetisk skjermet long-throw bass/mellomtone i et sju liters bassreflekskabinett :wink:
    Prisen på dette aner jeg ikke, dersom du er ekstremt nysgjerrig på denne kan jeg muligens finne det ut.

Både revealen og LS-10 ble drevet av en 2x260watts yamaha forsterker når vi testet. Jeg hadde ærlig talt forventet adskillig mer fra en CV høyttaler, mye mer. Men nå kan det jo være at LS-10 er en av de dårligere konstruksjonene fra CV? :roll:

A

Edit: rart at du ikke får B&W til å spille høyere. Har du nok effekt til dem da? :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer selv concept 8, og tror det vil være et meget godt valg.

Om du er ute etter bass, finnes det, som sagt tidligere i denne tråden, massevis av gode subwoofere å få kjøpt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •