Hva "føler" dere når dere hører på musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva "føler" dere når dere hører på musikk?

Hadde vært artig å høre om andre har spesielle opplevelser når de hører på godlyd?
    Leser om folk som sier de opplever som om de sitter rett fremfor artisten.
    Men akkurat hvordan er denne følelsen egentlig? Noen som får andre sanseintrykk?

Selv får jeg en spesiell opplevelse. Før var det kun på noen få sanger (Rolig men kraftige ala. Celin Dion-It`s all coming back to me now) etc.
    Men nå når jeg endelig har fått meg et bra anlegg får jeg samme følelse nesten hele tiden, så lenge det ikke er disco, tecno, rock osv. Med andre ord må det være rolig ala Bel Canto, Era, Enigma, Enya, Faithless, Simon and Garfunkel, Mark Knofler osv osv.

Jeg må lukke øynene for at den skal komme, jeg ser da for meg rommet jeg sitter i. Og etter 10 - 20 sek er det akkurat som noen blåser opp en kjempebobble rundt meg. Så veggene og møblene blir presset utover. Vanskelig å si akkurat hvor stor denne "bobblen" er. Men "følelsen" sier alt fra noen hundre meter til mange km....
    Eneste som er nærme er musikken, som er midt inne i hodet, og hver minste lille detalj hører en tydlig.
    Og slik kan jeg sitte helt stille uten å bevege en finger til platen er slutt - gjerne noen minutter til etter at det har blitt helt stille. Og jeg merke ikke engang at tiden flyr.
    Det blir en form for trance. Og etter å ha sitti slik å nyti musikken føler jeg meg usedvanelig opplagt og glad

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at jeg blir sur, pga jeg er ikke ferdige med å bygge høytaler kassene enda. Så når jeg hører på musikk, så er det som om noen står og slår meg i hodet mitt med masse balltrer.

Men Jeg er me på hva du meiner. Noen høytalere jeg hadde før, når jeg hørte musikk på dei, så va det som jeg va på ei sommer eng og jeg bare lå i graset der og tiden føyk av gåre.

Det er utroligt deiligt å høre på Roger Waters - Radio Caos. Da flyr tiden.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det dere røyker?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød 3. Du da? :razz:

Er bare snakk om å leve seg inn i musikken :wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kødda bare da! Hehe... Ikke røyker jeg heller. Slutta med det heldigvis.

Hva jeg føler når jeg hører musikk er helt avhengig av sinnstemning, musikksjanger og lyttenivå. En ting er helt sikkert, og det er at jeg lever meg inn i musikken.

Noen ganger kan jeg være oppslukt av en stemme, mens jeg andre ganger kan lytte til et instrument eller en rytme. Andre ganger igjen er musikken bare tilbehør mens jeg dagdrømmer. Jeg kan selvsagt også gå inn i musikken og "kjenne på" rommet musikken spilles i og plassere instrumenter og artister på scenen.

Det er soleklart at lyttegleden er blitt større etter at jeg investerte i god lyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva er det dere røyker?

Hehe, pga tester på jobben innimellom: Ingenting

Men med den innlevelsen ser jeg ikke grunnen til å ta noe heller

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg får frysninger på ryggen. Jeg føler absolutt velvære. Det er ingen andre ting i verden som kommer i nærheten. Jeg kan gjerne sitte i flere timer som i transe... Jeg kjenner musikken fysisk. Kjenner hvert anslag i kroppen og føler responsen og kompet. Musikke blir en organisk ting, et fenomen som aldri slutter å overaske meg*. Det er bestandig en dybde opplevelse. Alle innspillinger kan kjennes bedre, utpust, lyden av klær, romplassering, brum i kabler, høre hvordan miksen er ført i forhold til innspillingsvolum. Alt dette finnes inne i denne gode boblen, der tid og rom viker for en "trancendental" opplevelse. Ikke det at jeg ser for meg ting, men jeg er ikke der jeg er ellers. I nirvana?

* Hører ikke på syntetisk musikk, det strider mot disse opplevelsene. Musikk kommer fra instrumenter - ikke programerte looper.

Håper dette sier noen noe. En annen ting jeg virkelig liker er å ha intense lytteopplevelser med andre som "setter pris på \ liker" det samme som meg og siden analysere både musikken og vår egen respons, en dialektisk utveksling rundt et felles gledespunkt. Annse dette som en invitasjon

Mvh Ola

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva er det dere røyker?
    mormors ullsokker.

Spørs hva jeg hører på, og annledninger.
    Somoftest avslappet og tilfreds, hender jeg er skikkeli forbanna noen ganger også.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her om dagen da jeg hørte på en god plate (REM) fikk jeg plutselg latteranfall. Det var helt rart, ingenting som var morsomt i det heletatt, men jeg fortsatte å le og le og le. Merkelig....

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okeeeeyyyy.....

Vel Mardil!

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitter her med tårer i øynene og frysninger (gåsehud) og lytter til Pink Floyd - Animals cd'n, for en herlig følelse!, livet er herlig med hifi som hobby

Og hvem trenger røyk når man har god musikk?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I don't do drugs, I am drugs" - Salvador Dali.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg er på landeveien og skal langt av sted setter jeg på noe med skikkelig trøkk i, f.eks. AC/DC elle Ramstien, høyt som fy. Tråkker litt ekstra på gassen og får et herlig kick ut av det hele - det gir edorfiner så det holder. Da forsvinner tid og sted på en måte.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som oftest når jeg lytter til musikk så farges jeg av musikkens stemmning, flaut å inrømme men kan faktisk bli ganske emosjonell når jeg hører på musikk.
    Med noen liveopptak som f.eks når Tori Amos synger father figure eller take to the sky eller pearl jams black eller state of love and trust fra deres unplugged, eller når the white stripes spiller Jolene eller når johnny cash synger rusty cage så grøsser jeg på ryggen av fryd og erbødighet.
    Jeg setter umåtelig stor pris på artister som er klar over talentet sitt og lar oss publikum få oppleve artistene så "under huden" skulle ønske fler artister gå ut litt uslepne livealbum, det er der de fleste gullkornene ligger, som f.eks når Sinèad O`Connor synger Mother under the wall konserten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan E.
    Hadde vært artig å høre om andre har spesielle opplevelser når de hører på godlyd?
    Leser om folk som sier de opplever som om de sitter rett fremfor artisten.
    Men akkurat hvordan er denne følelsen egentlig? Noen som får andre sanseintrykk?

Selv får jeg en spesiell opplevelse. Før var det kun på noen få sanger (Rolig men kraftige ala. Celin Dion-It`s all coming back to me now) etc.
    Men nå når jeg endelig har fått meg et bra anlegg får jeg samme følelse nesten hele tiden, så lenge det ikke er disco, tecno, rock osv. Med andre ord må det være rolig ala Bel Canto, Era, Enigma, Enya, Faithless, Simon and Garfunkel, Mark Knofler osv osv.

Jeg må lukke øynene for at den skal komme, jeg ser da for meg rommet jeg sitter i. Og etter 10 - 20 sek er det akkurat som noen blåser opp en kjempebobble rundt meg. Så veggene og møblene blir presset utover. Vanskelig å si akkurat hvor stor denne "bobblen" er. Men "følelsen" sier alt fra noen hundre meter til mange km....
    Eneste som er nærme er musikken, som er midt inne i hodet, og hver minste lille detalj hører en tydlig.
    Og slik kan jeg sitte helt stille uten å bevege en finger til platen er slutt - gjerne noen minutter til etter at det har blitt helt stille. Og jeg merke ikke engang at tiden flyr.
    Det blir en form for trance. Og etter å ha sitti slik å nyti musikken føler jeg meg usedvanelig opplagt og glad
    Jeg får akkurat samme følelesen, da jeg åpner øynene ser det ut som om høytalerene er høyblokker mange hundre meter unn, er ganske moro. Og nei, jeg har ikke røyka sure sokker. Skrev om dette for et par år siden, og også den gang ble jeg stempla som gal :- )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frysninger

Når jeg hører en god sang får jeg bokstavlig talt frysninger over hele kroppen:P skikklig deilig følelse :wink:

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limtopp
    Når jeg hører en god sang får jeg bokstavlig talt frysninger over hele kroppen:P skikklig deilig følelse :wink:
    Det samme skjer av og til med meg også. 8)

Newcomer Kniffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka eg føler... hmm....