Hvorfor er nytt bedre alltid?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Hvorfor er nytt bedre alltid?

Etter mange mange høytalere innom i rommet mitt og med mye forskjellig utstyr så slår det meg til stadighet at det er sjelden de nyeste produktene som imponerer meg mest. Jeg har hørt mange høytalere som har vært utrolig mye mer for pengene enn det dyreste og/eller nyeste jeg har dradd opp trappene.

Selvfølgelig vet også jeg at det lengre opp i skalaen du går, desto mer må en ut med for å forbedre de siste par prosentene av anlegget. Når det er sagt så føler jeg helt klart at en høytaler til 1500 som imponerer meg utrolig er et bedre kjøp enn et par til 30k som gjerne bare er litt bedre. Logisk nok, og samtidig forstår jeg at de som vil ha det siste lille og vil betale for det skal gjøre det. Hvorfor ikke

MEN, og her er poenget mitt. Hvorfor er 10 år gamle høytalere som kostet 30k da et dårlig kjøp nå til dags? Du kan gjerne få dem for 10k eller lavere med litt leiting. Det samme gjelder forsterkere, jeg har hørt sikkert 100 siste året (ikke alle like grundig selvfølgelig), likevel er det en 20 år gammel forsterker som har imponert meg mest. Og det nokså klart og!

Grunnen til at jeg sitter å funderer litt er at jeg plukket opp noen Kef Q15.2 i Stavanger i dag. En fyr som ville ha 500 for dem, så hvorfor ikke. Tanken var å sette dem sammen som en centerhøytaler til jeg har funnet meg fronter som jeg ønsker å beholde (jada, det er en kamp). Men nå, etter 2 timers lytting så slår det meg, dette er jo dritbra høytalere. Jeg tuller ikke, dem låter faktisk utrolig bra, og det til 500 kroner. Dem er 6 år gamle, og har ikke det nyeste av det nyeste på noen måte, men dem spiller likevel kjempebra på den 20 år gamle forsterkeren.

Så, hvorfor er det sånn at det nyeste er sånn alle må ha? På receivere forstår jeg det bedre, og samme med prosjektorer. Men det er jo nokså nye teknologier som ennå har mye potensiale. Forsterkere og høytalere har jo eksistert mye mye lenger, og dermed vil jeg jo anta at det ikke er så store forandringer mellom hver gang?

Et eksempel er jo AudioVector, når den nye Mi3 serien kom som erstatter for M3 serien så var det vel totalt cirka 40 forbedringer. Vet noen hvilke dette var? Kan det ikke være sånn at 25 av forbedringer like så godt kan bare være endringer? Er det sånn at en endring er til det bedre bare fordi en produsent sier det? Kan jo være 20 endringer på delefilteret fordi produsenten fikk tak i billigere deler?

Se på SVS nå, alle vil ha det nye elementet, men hvorfor? Nå har SVS laget dem selv (for å få mer penger selv sannsynligvis). Hvorfor er dette bedre enn TC Sounds sine elementer som faktisk har mye mer erfaring?

Mener ikke å ødelegge nysalget for noen som helst, poenget mitt er vel at gammelt ikke er det samme som ubrukelig, selv om det ofte kan virke sånn på forumet til tider.

Til alle dere som er uenig, så sier jeg bare BRA! Det er det som er fint med mennesker, vi er forskjellige og hadde vi ikke vært det hadde avforum daua, for da hadde det ikke vært noe å diskutere

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at nyere er bedre gjelder vel muligens mest i komponenter med en klar teknologisk fremgang. F.eks. er romtilpassing med mic en fin teknologisk fremgang.

Høyttalere har vel mye av den samme teknologien nå som før. Mine passerte 20 år i år og høres helt greie ut ennå. Men får jeg råd bytter jeg dem gjerne ut.
    Det viktigste er vel uansett lyden i dine ører. Hvis du liker lyden i dine gamle høyttalere så er det det viktigste. Jeg har snakket med folk som mener de nye platespillerne ikke har nok sjel for dem. Lyden blir for clean. Og hvis de synes det, så kjør kjør på. 8)

PS. Laserdisc kommer alltid til å være bedre enn DVD. Uansett hva noen sier.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At ikke nye høyttalere låter så mye bedre enn gamle kan ha en sammenheng med at mange høyttalerprodusenter sikkert legger mer arbeid i design enn å fornye lyden. Lydmessig skjer det nok mer innen recievere/forsterkere og diversel signalkilder (cd, dvd osv). Høyttalere taper seg heller ikke så mye i verdi som annet Hifi utstyr. Selv om det kommer nye lydformater med jevne mellomrom skal det tross alt mye til at en god høyttaler blir utdatert.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel: Hvorfor er nytt alltid bedre?
    Eller bakvendt skriver du alltid...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig innlegg g-h og må si meg veldig enig i mye av det du skriver. Den mest rivende utviklingen har vært (mener nå jeg) på receiver og prosjektorsiden, så her skjønner jeg at folk vil ha nytt. Ihvertfall hvis anlegget skal brukes mye til film og musikk i flere kanaler. Har også hørt på hutgamle høyttalere og integrert-forsterkere som låter svinaktig bra. Og en høyttaler til 50k forsvarer nødvendigvis ikke prisforskjellen på 40k kontra en til 10. Det er som du skriver små forskjeller. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler
    Herlig innlegg!!!!

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Du mener vel: Hvorfor er nytt alltid bedre?
    Eller bakvendt skriver du alltid...
    Me så e fra Sandnes får ofte skriftspråget påvirka av sånn så me snakke, så då blir det litt screwy for di så ikkje e vande med dialektå... :razz: :razz:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lien
    Me så e fra Sandnes får ofte skriftspråget påvirka av sånn så me snakke, så då blir det litt screwy for di så ikkje e vande med dialektå... :razz: :razz:
    Takker lien, det er så sant. Verste er at eg pigede e innflyttar og for ****. Tok meg 2 år å forstå "ka då for"... jaja.

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Herlig innlegg g-h og må si meg veldig enig i mye av det du skriver. Den mest rivende utviklingen har vært (mener nå jeg) på receiver og prosjektorsiden, så her skjønner jeg at folk vil ha nytt. Ihvertfall hvis anlegget skal brukes mye til film og musikk i flere kanaler. Har også hørt på hutgamle høyttalere og integrert-forsterkere som låter svinaktig bra. Og en høyttaler til 50k forsvarer nødvendigvis ikke prisforskjellen på 40k kontra en til 10. Det er som du skriver små forskjeller. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler
    Herlig innlegg!!!!
    Takk for det. Kvinnfolket bryr seg jo døyten, så eg må jo få ut mine tanker en plass

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en liten uhøytidlig kurve slik jeg mener ytelse kontra pris vil se ut for høyttalere

Hvorfor er nytt bedre alltid?-pris-vs-ytelse-jpg

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bortifra at du har rett Akto. Men hvis du lager en kurve for eierglede ville den nok sett annerledes ut :wink:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom kurve! Den er vel så og si så nært man kan få det... Men eiergleden er et godt poeng, kunne tenkt meg å eid et par 802D på sikt

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dessverre at kurven er enda flatere enn dette. Kjekt å ha, men det koster....

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok de fleste egentlig vet at kjøpene de mange ganger gjør er helt på trynet mht pris vs ytelse. Men har man penger til det, hvorfor ikke? Eierglede har selvfølgelig mye og si, samt design som jeg ofte syns kun eksisterer i alltfor dyre ht. Men i bunn og grunn har det vel ikke så mye å si hva en bruker pengene til, bil, båt, hytte eller annlegg. En bruker mest penger der hvor interessen trykker mest. Men det er vel det samme som å prøve å overbevise folk at svindyre kabler ikke forsvarer kjøpet.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Laget en liten uhøytidlig kurve slik jeg mener ytelse kontra pris vil se ut for høyttalere

Hvorfor er nytt bedre alltid?-pris-vs-ytelse-jpg
    Sinnsykt bra Akto, og helt enig

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med g-h. har nylig kjøpt eldgamle høytalere som spiller skinnet av alt du får nå til både tre og fire ganger prisen :razz: Og fikk en fantastisk nivåheving på å kjøpe splitter ny reciver (dog til under 6 K)

Akto synes den kurven har mye for seg, men flater den ut akkurat på prisen til en viss ML høytaler ;-)
    Forøvrig burde du vel ha lagt inn et ord for gamle transistorforsterkere....

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra innlegg her og det er jo ikke sinnsykt mye endring i dagens dynamiske høytalere mht. konstruksjoner enn det var for 20 år siden. Delefilterene er stort sett identiske, men med mye dyrere komponenter uten at dette alltid blir ensbetydende med bedre lyd.

På forsterker siden (klasse A eller A/B) er det heller ingen revelosjon å spore. Ta en titt i "High-Power audio amplifier constructjon manual" og sammenlign design med dagens konstruksjoner, så er det ikke så mye endringer her heller.

Design er nok svaret på at mange vil ha noe nytt og at det er litt spenning forbundet med å få noe nytt i hus (slik er det vel med julaften også )

Digitale signalkilder er heller ikka ikke alltid proppet med det nyeste nye. En Marantz CD spiller jeg sjekket for et par år tilbake i 5K sjiktet, inneholdt en relativt gammel og billig Phillips DAC, men den låt bra til tross dette

Nei det er ikke alltid nytt må være bedre enn fin gammel årgang. Det er laget mye bra utstyr som har overlevd i flere epoker, fordi de faktisk låter bra, så bruk øra og bedøm selv.

Kos dere med lyden, ikke beløpet som står på regninga

/L

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Design er nok svaret på at mange vil ha noe nytt og at det er litt spenning forbundet med å få noe nytt i hus (slik er det vel med julaften også )

Gammel design er ikke å forakte det heller ;-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, det kaller jeg VU meter.
    Kan leses på 20 meters avstand og chassis ala en Tanks (mono BLOKK)

/L

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går McIntosh en høy gang

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    g-h du burde i antendighetens navn poste bilde av høytalere og forsterker som er utgangspunktet for tråden :!:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    g-h du burde i antendighetens navn poste bilde av høytalere og forsterker som er utgangspunktet for tråden :!:
    Du har så rett så rett. Det er ikke de alene som førte til denne tråden, men de påvirket jo godt.

Fant ikke minnekortleseren i farten, så det blir produktbilder....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •