Hvorfor er nytt bedre alltid? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Noen synes det er et problem, andre synes at det er gøy. Har man et vanskelig rom så bør man først og fremst gjøre noe med rommet, fremfor å fokusere på utstyret.
    Amen!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Amen

Må si meg enig med trådstarter, har mye mer igjen for å kjøpe gammelt.
    Har selv hamstret B&W Matrix høyttalere for å bytte ut mine "gamle" høyttalere.
    Som eksempel så ga jeg 9000,- for et sett med B&W Matrix 802 s3 inkl. kabel til 3000,-. De forrige frontene som var et sett B&W DM604s2 kostet 10.000,- for noen år siden. For en oppgradering :-P
    Har etterhvert fått tak i et sett Matrix 804 og en Matrix HTM center til halvparten av prisen av nye 600-serien.
    Forsterkere er også ganske gunstig hvis man finner de riktige som kan oppgraderes. Har en Enlightened Audio Design Encore i hus nå for 3000,-. Kontaktet et firma i USA som kan sende en oppgradering til 8-kanals Ovation for ca. 6000,- med alle de nyeste formatene. Har da en "moderne" preamp med gammel god lyd for en grei pris.
    Legg på en Sunfire Cinema Grand effekt for 8000,- og anlegget begynner å ligne litt high-end med skikkelig godlyd ihvertfall for meg.
    -Morten
    minhjemmekino.no/Mor10 (Ikke helt oppdatert enda)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen synes det er et problem, andre synes at det er gøy. Har man et vanskelig rom så bør man først og fremst gjøre noe med rommet, fremfor å fokusere på utstyret.
    Okay, feill ord. Utfordring heter det på alle smilekurs
    Ikke alltid like gøy i lengden, men helt klart en konkret "greie" og ta tak i mht. å forstå f.eks. rommets akustikk. På med Tepper, etc. og du verden for en endring i positiv forståelse. Sølv eller Kvikksølvkabler innsmørt med tykkeste jallaolje er nok for viderekommende etter min oppfattelse

/L

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Jeg mener at gamle ht under 10k, som jeg har hørt spiller utrolig bra...

Men så har det vært en viss kvalitet på dem også da..

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man et vanskelig rom så bør man først og fremst gjøre noe med rommet, fremfor å fokusere på utstyret.
    Hehe, dette er noe jeg ihvertfall kan skrive under på Har prøvd all verdens duppedingser (både billige og dyre) for å fikse problemene jeg har i rommet mitt uten at det hjalp nevneverdig. Enden/løsningen på visa var ganske enkel den, lage en ny bakvegg slik at rommet riktignok ble ett par kvm mindre men gud hjelpe meg hvordan det hjelper. Så de som tror digital romkorreksjon (i f.eks. Pioneer AX2) fikser opp i alt må nok desverre tro om igjen for den når "fysisk romkorreksjon" bare opp til ankelen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Så de som tror digital romkorreksjon (i f.eks. Pioneer AX2) fikser opp i alt må nok desverre tro om igjen for den når "fysisk romkorreksjon" bare opp til ankelen
    Man må nok i 90% av tilfellene innom begge for å få det optimalt, men selvfølgelig(?) er det best å gjøre mesteparten "fysisk". Dog, det enkleste er nok å lage et godt rom og så tweake den siste delen med utstyr/software/equalizing osv.

DrE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda er enig om Ole Brum tankegangen (jatakk begge deler) men for min del så kan jeg vell gi sånn ca følgende karrakter på forbedringer hos meg:

- Pioneer AX2 (11000 kr): 1 poeng
    - Behringer 8024 innstillt med AutoEQ (2500 kr): 2 poeng
    - Ny vegg (1000 kr): 8 poeng
    - Ny vegg + Behringer: 10 poeng

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det sporer av litt her nå

Trådstarter sitt poeng er vel at det ikke alltid er det nyeste som er "best" kun fordi det er nyest. Når det kommer ny teknologi som virkelig gjør noe med lyd eller bilde slik at det blir bedre, så kom igjen.
    For min del er det helt nødvendig å plukke de produktene, nye eller gamle som gir mest for pengene. Resultatet er som dere ser i min signatur en blanding av nytt og gammelt.
    Påstanden er vel at spesilt tradisjonelle design som transistorforsterkere og kanskje enda mer rørforsterkere samt anerkjente høytalerprinsipper gir mye bedre bruktkjøp enn å prøve å finne noe tilsvarende nytt.
    Mitt eget kinoanlegg har en "nypris" på rundt 130 K men jeg har gitt ca 60 K.
    Da har en i tilegg "gleden" av å jakte på det en tror fungerer å finne det til en god pris.
    Dvd spiller, prosessor, projektor er ting som stort sett blir bare billigere og bedre så der lønner det seg å kjøpe "nesten nytt"

Credo blir; gjerne gammelt og godt men ikke for enhver pris. samt; gjerne ny teknologi når den gjør det bedre. :-P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens litt OT, men hva snakker vi om av type Vegg ?
    Betong, Heltre ??

Bakvegg hos meg er furu panel med kryploft bak, derfor SP.

/L

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [OT]Utgangspunktet/problemet mitt finner du her: http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/33077-fase-akustikk-rom.html Og som sagt så ble løsningen å sette opp en ny vegg bak i rommet for å rett og slett endre fasong (mao fjerne "hooken" bak i rommet) så det har ikke noe med materialvalget å gjør. Det er kun en "lettvegg" bestående av 2x4 rammeverk kledd med Bever panel (MDF plater) og isolasjon imellom.[/OT]

Foresten er vell 90% av innleggene i denne tråden bare en eneste stor avsporing

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Foresten er vell 90% av innleggene i denne tråden bare en eneste stor avsporing
    he he..... det er vel kanskje prosenten for avforum som helhet. Lurer litt på om AV egentlig står for avsporing ? :-P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det Baldrick, jeg leste hele ovennevnte tråd og du har ikke noe enkelt rom å temme, men fint at du fant en mulighet og håper det låter bra,

Trådstarter for ha meg unnskylt, men over til studio ::::

/L

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man et vanskelig rom så bør man først og fremst gjøre noe med rommet, fremfor å fokusere på utstyret.
    Det er i hvert fall her jeg kvier meg. Ikke har jeg peiling, WAF hugger meg i hælene, og ideene for gjennomføring har ikke overbevist enda. Dermed er det lettere å fokusere på utstyr.
    Muligens de gamle sakene var bygget for å tolerere litt værre rom og dårligere kår? Kanskje er de nyeste høyttalere bygget for å låte best i det perfekte lytterom? Er dette en tanke å leke videre med eller er jeg på viddene her?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg enig i at eldre utstyr ofte imponerer veldig, spesielt når man får ting billig :-D

Selv har jeg aldri hatt enorme summer å bruke på AV utstyr, så derfor har brukt vært et naturlig valg.

Jeg har selv gleden av å eie en kenwood basic M2, en litt annen utgave enn G-H sin, denne forsterkeren ser ikke bra ut men det er en nydelig lyd i den. Hvis man tar hensyn til den lave prisen jeg betalte for den så er den et av de kjøpene som har gitt meg mest valuta for pengene.
    Har også tre yamaha forsterkere som kom på markedet for første gang i '87, og mine ører (eller kanskje høyttalere :roll foretrekker yamaha.
    -Skulle jeg solgt min kenwood videre igjen (noe som er lite sannsynlig) så ville jeg uten tvil latt den gå til en entusiast som vet å sette pris på gode men aldrende konstruksjonen. Feks G-H her...

Og jeg bruker en surround preamp fra proton som snart er 10år gammel, siden denne fungerer veldig tilfredsstillende som stereo preamp så gruer jeg meg litt til å finne en erstatter for denne. (U)heldigvis er økonomien slik at jeg ikke trenger tenke på oppgradering riktig ennå :lol:

Et 10år gammelt surround sett er også på vei inn i stua her, disse kjøpte jeg brukt og billig, de skal få den tvilsomme ære av å servere musikk hos oss frem til junior har vokst seg stor nok til at dyrere saker kan stå fremme.
    Foreløpige erfaringer med disse gamle tannoy precision høyttalerene er at de låter veldig bra, tror jeg skal klare meg helt utmerket med disse de neste par årene

Hadde det ikke vært for kombinasjonen av et glimrende bruktmarked og mange eldre produkter som leverer høy kvalitet ville jeg aldri hatt råd til å nyte så god lyd som jeg gjør i skrivende stund :-D

A

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Laget en liten uhøytidlig kurve slik jeg mener ytelse kontra pris vil se ut for høyttalere
    Ser jo bra ut den, men jeg er tilbøyelig til å hevde at verden er mer diffus enn som så:
    Hvorfor er nytt bedre alltid?-ht_kostnyttegraf-gif

Det jeg forsøker å si er at dersom du er heldig, så kan du finne en høyttaler til 15-20000 som matcher en betydelig dyrere en i forhold til ytelse på ditt anlegg. Og ikke minst: Du kan få virkelig dyre høyttalere som lydmessig hever seg lite over høyttalere som ligger betydelig lavere i pris. Og når man kjøper brukt eller bygger selv kan man nesten kaste prissammenligninger helt ut av vinduet. Har bl.a. sett at man får Quad ESL-63 til rundt 10000 kroner brukt enkelte steder. Den som hadde hatt rom, evt. lave WAF-krav... *drømme*

Dette bare for å indikere at lydkvalitet ikke kan leses ut fra pris. (F.eks. er etter min mening BOSE en kandidat som havner ganske lavt i det grå feltet basert på den norske prisingen).

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående nyvinninger.

"Alle" her på forumet er så imponert over Jm Labs Berylliumsdiskant, men allerede tidlig på 1980-tallet kom Yamaha med en høyttaler med Berylliumdiskant OG -mellomtone.

Denne:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da alle skulle på død og liv ha trådvikla potmetere for å dempe Diskant og eller Mellomtone. Klar lyd var noe dritt, så ned på minimum med begge og masse bulderbass, alt drevet av en Tandberg 20W (Huldra eller noe slikt)

Fiffig kasse dette og den låt sikkert bra også i nøytral stilling...

/L

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blir stadig overrasket....

Fikk noen enkle studiomonitorer som jeg har kjøpt i dag. Ikke store, ikke dyre og atpåtil med innbygget forsterker til prisen. Greie til Zone 2 på soverommet tenkte jeg....

Men nå, etter å ha hørt dem litt så er dem faktisk utrolig bra. Igjen, så positivt overrasket jeg blir av produkter til under 5000 blir jeg sjelden eller aldri av produkter som er godt over den grensen....

Så, til dere med behov for en liten høytaler til et rom eller noe, ESI nEAR 05 er meget kurant. Stort lydbilde og rimelig nøytral lyd. Diskanten er ikke veldig luftig, men litt luft er der nå engang. Nok en gang digger jeg et billig produkt. Nypris på rett over 3000 med innbygget forsterker... Bassen er ufordragelig bra til størrelsen og prisen....

Legger med et mobilbilde. Høytaleren i mellom er Kef Q15.2 så dem er ikke særlig store...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Ensemblet sa i sin tid, "de som é smått, de é lige så godt". Vi blir ofte lurt av volumet på kassene (da jeg kjøpte min føste høyttalere var antall liter i kassen det viktigste parameter for bra kvalitet - dette var i 1980). Se på de nye Focal høyttalerne - hvor det er minimal forskjell mellom stativ- og gulvhøyttalerne i følge de som har testet disse. Vi styres automatisk av "gamle sannheter" i våre vlag, enten vi liker det eller ei.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et gammelt ordtak "less is more"

4-5 ganger så stor kasse og flere elementer koster. stativhøyttalere er klart mest for pengene syns da jeg.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •