Hvorfor er nytt bedre alltid? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kenwood Basic M2A er en klassiker og inneholder mye spennende løsninger. Normaldrift
    går den på +/- 45V men dobler dette når det trengs mht. ønsket effekt (220W 8Ohm)

Hvordan i alvæla fant du på å teste denne da ?

/L

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kenwood Basic M2A er en klassiker og inneholder mye spennende løsninger. Normaldrift
    går den på +/- 45V men dobler dette når det trengs mht. ønsket effekt (220W 8Ohm)

Hvordan i alvæla fant du på å teste denne da ?

/L
    Det var vel mest effekt per krone. Vi er en nokså stor gjeng i Stavanger, så en mail til pimpene rundt forbi så finner en ofte noen gullkorn.

M2A'en er ikke strøken utpå, men ser ok ut, og er god som gull i lyd og teknisk stand. Nyter hver tone den spiller....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en på ebay nå til $400 som er helt strøken !

http://cgi.ebay.com/Kenwood-Basic-M2...QQcmdZViewItem

Designet er litt "sært", men drit i det og kos deg med godlyden !

/L

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en på ebay nå til $400 som er helt strøken !

http://cgi.ebay.com/Kenwood-Basic-M2...QQcmdZViewItem

Designet er litt "sært", men drit i det og kos deg med godlyden !

/L
    Den ser ikke ut, og de wattmeterne var festlige i 2 minutter så satt jeg et bilde foran

Betalte 1500 for min, så den på ebay blir for dyr. Men har noen en stående så er jeg på jakt etter en til.

Og ja, jeg koser meg ihjel med lyden.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi oss uvitende litt "bilde" på hva som er så bra ?
    Vi kan vel anta at den gir en viss varm glød i lydsignaturen (litt ala gamle tandberg forsterkere) ?

Er den fortsatt åpen i "toppen"
    Har den punsh i bass/mellombass ?

/L

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi oss uvitende litt "bilde" på hva som er så bra ?
    Vi kan vel anta at den gir en viss varm glød i lydsignaturen (litt ala gamle tandberg forsterkere) ?

Er den fortsatt åpen i "toppen"
    Har den punsh i bass/mellombass ?

/L
    Har ikke så drevne ører at det blir noen kvalifisert vurdering egentlig, men kan prøve. Jeg hører liksom mer at en forsterker passer meg, eller omvendt. Ikke alltid hva som appelerer til meg om du er med

Den har absolutt en varm glød i lyden ja, det var mest det jeg falt for. Tandberg har jeg ikke hørt, men utifra beskrivelser så virker det riktig ja.

Synes den er oppløst i toppen, men for lyse høytalere er ikke så god match. Spiller på Klipsch nå, og det er ingenting som vitner om hard eller slitsom diskant.

Mellomtonen er ikke det mest fremtredende, den er der, uten å sprudle sånn som den kan gjøre på andre merker. Det var mye punch og liv i mellomtonen på 703 så den kan, men er ikke alltid den vil

Bassen er nok kanskje litt slank. Presis og god. Rommet mitt hjelper veldig mye der så det er vanskelig å si hvor mye som skal tilskrives forsterkeren. Mister aldri kontroll på bassen selv på høye volum, men bassen er litt som resten av forsterkeren, ikke fremtrendende, bare akkurat nok.

Det er i mine ører, og dem er ikke så glad i ICE for å sammenligne med noe.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja

Edit; gjaldt bildene, så ikke i farten at det var kommet en side til med innlegg

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser en på utstyrslista mi så forstår en vell fort at jeg er enig med Gunnar

Har bl.a. noen 20 år gamle JBL høytalere som jeg betalte 7000 kr for og har en 10-15 år gammel 250 watts Dynamic Precision forsterker som jeg betalte 5000 kr. Finner noen nye høytalere/forsterker til 12.000 som når den komboen opp til ankelen blir jeg mektig imponert (hehe, selv om en ganger sumen med 10 tror jeg en sliter)

Blir også nevnt prosjektor, der har jeg en gammel Sony 3-rørs som jeg gav 6500 for... tror en må litt opp i pris på ny PJ før en finner tilsvarende billedkvalitet.

Men på andre siden... ihvertfall utstyret jeg har har desverre en stoooor ulempe, utseende er ikke akkruat på deres side, usedvanlig lav WAF. Og akkurat det går ofte igjen på eldre utstyr. Det å plassere f.eks. PJen eller høytalerne mine i en vanlig stue er ikke akkurat enkelt dersom en har en bedre halvdel som også vil ha sitt å si

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Takker lien, det er så sant. Verste er at eg pigede e innflyttar og for ****. Tok meg 2 år å forstå "ka då for"... jaja.
    De sier vel "Ke då forr?". Innflytter jeg også. Dette uttrykket var i og for seg greit siden jeg selv ville sagt "ka då førr?"

Værre var det å fatte at noen kunne si "grævla løye det???" og faktisk mene noe med det. "Løye" er et slags universelt irriterende rogalandsuttrykk som kan brukes i mange merkelige kombinasjoner.

Sandnes er en grei plass sånn all-over, men de suger balle på barnehageplass!

DrE

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen, g-h. Nok en til som har kommet ut av skapet og ikke blitt blendet av lyset. (...egentlig lyden da, ifølge temaet).

Min erfaring er utvilsomt at jeg har fått mye mer valuta for pengene med brukte høytalere enn nye. Så da må jeg selvfølgelig takke dem som føler jaget etter nytt hele tiden, for da kommer det perler på bruktmarkedet med jevne mellomrom (skattepengetid, feriepengetid, juletid etc).

Man kan ha to filosofier utstyrskjøpet: Ingeniør vs Forsker

Ingeniøren: Har en kravspesifikkasjon og et budsjett og er på jakt etter en løsning som er god nok. Spec og budsjettet kan nok bendes/overskrides, men da må følgene tas (F.eks. WAF får en smell, andre prioriteringer må justeres). Når spec og budsjett er tilfredstillt, da er løsningen "permanent" for estimert levetid.

Forskeren: Budsjettet er avhengig av til enhver tilgjengelige middler og spec'en oppdateres etterhvert som resultatene fremkommer. Løsningen teknisk skal alltid ligge i front av hva markedet ellers har. Enhver løsning som er valgt er bare et steg på veien til neste og neste er allerede bestillt. "Godt nok" finnes svært sjelden.

Jada, er ingeniør selv. Det forrige AV-anlegget mitt hadde høytalere kjøpt i 1990....

DrErling: vannari

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    De sier vel "Ke då forr?". Innflytter jeg også. Dette uttrykket var i og for seg greit siden jeg selv ville sagt "ka då førr?"

Værre var det å fatte at noen kunne si "grævla løye det???" og faktisk mene noe med det. "Løye" er et slags universelt irriterende rogalandsuttrykk som kan brukes i mange merkelige kombinasjoner.

Sandnes er en grei plass sånn all-over, men de suger balle på barnehageplass!

DrE
    D e møye å sei om Sandnes, men som Stavanger man blir omtrent som å diskutere Svs.

Angående trådens utgangspunkt er jeg enig med g-h. Har vært borti mye eldre utstyr som er like bra eller bedre enn siste modell.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Velkommen, g-h. Nok en til som har kommet ut av skapet og ikke blitt blendet av lyset. (...egentlig lyden da, ifølge temaet).

Min erfaring er utvilsomt at jeg har fått mye mer valuta for pengene med brukte høytalere enn nye. Så da må jeg selvfølgelig takke dem som føler jaget etter nytt hele tiden, for da kommer det perler på bruktmarkedet med jevne mellomrom (skattepengetid, feriepengetid, juletid etc).

Man kan ha to filosofier utstyrskjøpet: Ingeniør vs Forsker

Ingeniøren: Har en kravspesifikkasjon og et budsjett og er på jakt etter en løsning som er god nok. Spec og budsjettet kan nok bendes/overskrides, men da må følgene tas (F.eks. WAF får en smell, andre prioriteringer må justeres). Når spec og budsjett er tilfredstillt, da er løsningen "permanent" for estimert levetid.

Forskeren: Budsjettet er avhengig av til enhver tilgjengelige middler og spec'en oppdateres etterhvert som resultatene fremkommer. Løsningen teknisk skal alltid ligge i front av hva markedet ellers har. Enhver løsning som er valgt er bare et steg på veien til neste og neste er allerede bestillt. "Godt nok" finnes svært sjelden.

Jada, er ingeniør selv. Det forrige AV-anlegget mitt hadde høytalere kjøpt i 1990....

DrErling: vannari
    Glimrende innlegg Kokken ;-)

Synes forøvrig filosofiene kan deles inn i en tredje kategori også, nemlig interiør arkitekten..., som setter WAF veldig høyt og nermest går mer inn for snertende og moderne løsninger i stedet for Audio og Video ytleser.

Det har vel heller aldri vært så mye tvil om at det finnes noen skikkelig AV perler der ute på bruktmarkedet, med latterlig lave prises i forhold til ytelse, det gjelder bare å finne disse produktene før de blir verdsatt for det de er, eller ender de sine dager på søppla.

Likte også pris/ytelses kurven til Akto tidligere i tråden. Når det gjelder brukt utstyr, kan man vel ofte flytte hele kurven en eller to plasser lenger til venstre, og gjøre kvalitets stigningen litt flatere;-)

Ellers når det gjelder Nytt vs Brukt, og høytalere, så synes jeg høytalere generellet er den enheten som har de mest hørbare variasjoner og forskjeller når det gjelder fremføring av lyden, og derfor er det vel ofte forandringen fra den lydsignaturen man er vandt med som skiller de nye og de gammle og forskjellige høytalere, så er det vel ofte hvordan man oppfatter disse forskjellene som avgjør om man har å gjøre med en "bedre" eller "dårliger" høytaler.

Ellers i Tweake og kabel sammenheng, har jeg intrykk av at de microskopiske ytelses forskjellene ofte er så marginale at man oftest tar feil av forskjeller i kvalitet og pris, og at den nyeste og dyreste man prøvde sist og derfor ofte den med det beste utseende, også går av med seieren.

Tror ikke det er helt uvanlig at en gammel skidden og støvete kvalitets kabel eller litt umoderne utseende komponenter kan bli byttet ut med noe nytt og ytelses messig dårligere, hvis øynene er de som skal ta avgjørelsen.

Etter hvert som "forskeren" får sett forsknings resultatene og erfaring rundt denne litt for dyre hobbyen, er det vel ikke så skjeldent at "ingeniøren" tar over, mens interiør arkitekten må mer eller mindre frivillig følge design motene videre...;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de fleste av oss starter med "forsker" og dreier mot "ingeniør" når livserfaringen siger på. Noen svinger direkte over til "interiør" når WAF kommer inn i bildet. Men det bor nok en "wanna-be-forsker" i oss lenge etter vi forlot "forsker"-stillingen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom til å tenke på analogien Romkorreksjon, som forøvrig er en god tråd her på forumet. Her kom det frem mange innrømminger mht. at analytisk men perfekt "flat" frekvensgang ikke alltid er det vi ønsker å høre på, tvert i mot.

Noen gode gamle forsterkere innehar kvaliterer som enkelte nymoderne og masseproduserte ikke har som gjør at de låter bra (kraftige og påkosta Chassis som er blytunge, dvs. mekanisk stabile, overdimensjonert strømforsyning med digre trafoer og store kondensatorbanker, etc.). Endel slike forsterkere bygger på helt enkle, men gjennomprøvde og med solide komponenter og kontakter, så låter det stort sett bra.

Men og det er her analogien kommer inn. En ikke helt "perfekt" målemessig forsterker (liten dipp i mellomtone f.eks), kan slå veldig heldig ut med et gitt rom og matshing med resterende komponenter.

Fint at noen hører med øra

/L

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere teknologitrøtte?

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sko akkurat til å spør om det samme. Men så leste jeg signaturen til killroy og måtte bare le litt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8-Ball
    Sko akkurat til å spør om det samme. Men så leste jeg signaturen til killroy og måtte bare le litt.

He, he, du tok meg på kornet der !

Nei for all del, jeg elsker Teknologi, Forandring og alt som låter bra. Dette inkluderer også ting som ikke nødvendigvis må være anno 2006, det er vel det jeg prøver å få frem.

Selv er jeg i modus til å bytte noe "gammel" dritt, men jeg ser lite glede i å bytte ut noe av det som faktisk funker.

Må muligens revurdere signatur

/L

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet er vel også å finne ut hva som fungerer og hva det egenltlig er som bør byttes...

Snodige saker det der oppgraderingsspøkelset men jeg elsker det :razz:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Litt av problemet er vel også å finne ut hva som fungerer og hva det egenltlig er som bør byttes...

Snodige saker det der oppgraderingsspøkelset men jeg elsker det :razz:

He, he, ja vi liker vel alle nye dingser å leke med, problemet er å finne forsterkerdings"Y" som matcher høytalerdings"X" etc.

Moro og ikke akkurat lite tidkrevende, så derfor er det fint med et forum der man kan lære litt av hverandre (hvilke combo som funker dårlig etc).

/L

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen synes det er et problem, andre synes at det er gøy. Har man et vanskelig rom så bør man først og fremst gjøre noe med rommet, fremfor å fokusere på utstyret.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •