Platespiller og alt slags mulig tilbehør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespiller og alt slags mulig tilbehør

Jeg lurer på om ikke jeg skal gå til anskaffelse av en platespiller, har tenkt på det lenge nå, men har ikke blitt noe enda. Men er en del ting jeg ikke blir helt klok på når jeg driver og leser.

- Hva er en phonobox? Er det en slags kontakt man kobler i en forsterker der man ikke har phono-inngang?

- Hva er en speedbox? Er det for å justere hastigheten, altså rpm, hvis man ikke kan dette på spilleren selv?

- Hvor mye har pick-up'en å si? Blir det litt sånn bra kabel vs. dårlig kabel?

- Hva er RIAA-trinn? Har sett det blir skrevet om dette på dette forumet også, men aldri funnet noen svar på hva det egentlig er.

Og, tilslutt: Har en harman/kardon stereo-reciever, med phonoinngang. Trenger ikke noe mer for å koble til en platespiller da?

Hvis noen skulle ha interesse, har jeg først og fremst sett på Pro-Ject, men også litt på Goldring. Hvis noen har noen gode tips til platespiller, kom med dem. Kan ikke bruke altfor mye penger på en, la oss si max 4000.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Phonobox og RIAA er det samme.Dette trenger du ikke dersom receiveren din har phono inngang.
    Speedbox er tilleggutstyr bl.a til Project for å gi mer stabil hastighet.Med den kan en skifte hastighet mellom 33 og 45 uten å måtte flytte på drivreimen.
    Project har gode spillere i alle prisklasser og leveres ofte med gode pick-up'er
    ferdig montert.
    Har selv en rimelig Goldring spiller,og er godt fornøyd med den til mitt bruk.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    - Hvor mye har pick-up'en å si? Blir det litt sånn bra kabel vs. dårlig kabel?
    Og, tilslutt: Har en harman/kardon stereo-reciever, med phonoinngang. Trenger ikke noe mer for å koble til en platespiller da?

En pick up har mye å si for hvilken lydsignatur du vil ha. Finnes i prisklasser fra 300kr til flere titalls tusen..Dyrest er ikke nødvendigvis best,det kommer jo litt an på resten av utstyret også. Det må stå i stil. Det finnes to primære typer:MM(moving magnet) og MC(moving coil). Oppbygningen av disse vil jeg ikke gå innpå her da,har ikke så utrolig med kunnskap akkurat om oppbyggingen.. Du kan lese litt her(klikk på "cartridge")

http://wiki.hydrogenaudio.org/index....le=Vinyl_Guide

Når det gjelder inngangen din på platespilleren din;står det MM eller MC på den?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt enda ikke kjøpt platespiller, men kommer mest sannsynlig til å gjøre det. Aner ikke om de jeg har sett på har MM eller MC, bak på reciever står det heller ingenting.

Takker for all info.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt helt hekta på vinyl!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Aner ikke om de jeg har sett på har MM eller MC, bak på reciever står det heller ingenting.
    Det er sannsynligvis (nesten helt sikkert) MM inngangen på forsterkeren din. Det er også MM-pickup de fleste "nybegynner" platespillere er utstyrt med.

Skulle du kjøpe deg en platespiller med MC-pickup så kan du fremdeles bruke MM inngangen, men da trenger du en step-up trafo i tillegg.

Her er link til en kar hos alternativ audio som har fikset dette selv:
    http://www.alternativaudio.com/forum...opic.php?t=607

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkte i din forsterker kan du helt sikkert bruke:

MM pick-up'er og high-output MC pick-up'er.

All teknikk til side, så er den praktiske forskjellen på MM og MC pick-up'er at MM har et sterkere ut signal enn MC, dersom man har en high-output MC så har denne tilnærmelsesvis like sterkt utsignal som MM.

MC pick-up'er er av de aller fleste ansett som "best", men også MM har sine fans.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all info. Så kommer nok et spørsmål: Er det bare for meg å slå til på en platespiller, eller trenger jeg noe mer (f.eks. noe jeg listet opp over)? Forslag til ting jeg i tilfelle skulle trenge?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvbørste er viktig!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Støvbørste er viktig!
    Det kan jeg tenke meg. Spesiell støvbørste? Eller rekker det med piasavakost?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en platebørste. Alle som selger platespillere har det. Koster en drøy hundrelapp.

Funker sikkert med piasavakost også, men jeg ville brukt, og bruker en platebørste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •