Hva har skjedd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har skjedd?

For en del år siden var det helt utenkelig for en hifi ineteressert person å kjøpe seg en reciver. Det var veldig dårlig kvalitet i forhold til både integrerte forsterkere og ikke minst delt løsning med separat forforsterker og effektforsterker.
    Og man ville også ha færrest mulig duppeditter på utstyret (eksempelvis NAD), for at pengene skulle brukes mest mulig på de ting som betyr mest for lyden. Audiofile lo seg ihjel av folk som brukte Equalisere (romkorreksjon), for her skulle ingen ting legges til eller trekkes fra.

I dag selges recivere (hjemmekino recivere) i bøtter og spann, og antall utganger/innganger og justeringsmuligheter er flere enn noen gang. Og romkorreksjon er standard på selv mid-price reciver utstyr.
    Romkorreksjon er ikke noe nytt fenomen, det har vært brukt av profesjonelle i lang lang tid, men det har vært bannlyst i audiofile hjem intill nokså nylig.

Hva har skjedd?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten har blitt bedre. Jeg sitter med en Nakamichi CA5EII og PA7EII fra "gamle dager", og dette låter fantastisk bra. Men om jeg kobler inn Denon 3806 i stedet for CA5EII opplever jeg at lyden blir litt dårligere, men etter en runde med romkorreksjon er lyden mye bedre. Denne preampen var kl.A i stereophile

Jeg siterer her meg selv fra et annet forum:
    Det interessante her er at en relativt billig receiver med romkorreksjon vil spille fletta av alt av fornuftig konstruerte forforsterkere om ikke rommet spiller på lag med utstyret. Det hjelper ikke om man har aldri så dyrt utstyr, for man opplever kun nyanseforbedringer hver gang man bytter til bedre utstyr, om ikke det grunnleggende er på plass fra begynnelsen.
    Jeg vil legge til at jeg finner det mildt sagt underlig at så få ønsker å prøve et av de fantastiske, og ikke minst billige, romkorreksjonssystemene som finnes på markedet. Det er ikke så farlig å blande inn en elektronikkrets til i systemet fordi det ofte er så mye elektronikk der fra før av, noe vi tilsynelatende glemmer fordi det ikke finnes noen Loudness- eller EQ-knapp i front. Og når resultatet blir mange ganger bedre enn det noensinne vil bli med kabelmatching, kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være sterke fordommer mot det man TROR vil føre til en forringelse av signalet, som gjør at folk ikke tar seg bryet med å teste. Jeg vet at jeg legger hodet lagelig til for hugg med slike uttalelser men jeg føler jeg kan uttale meg med et stort nok erfaringsgrunnlag. Et godt matchet anlegg kan gjerne inneholde en receiver med romkorreksjon til 10-12k, og fortsatt spille fantastisk. Ikke mange sitter med så bra rom at man ikke trenger noen korreksjon, derfor håper jeg at fremtiden vil bringe mange fine opplevelser selv for ekstremt konservative hifinerder.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ...Det interessante her er at en relativt billig receiver med romkorreksjon vil spille fletta av alt av fornuftig konstruerte forsterkere om ikke rommet spiller på lag med utstyret...
    Det riktige skal vel være forforsterker, da jeg anter du kun benytter den delen i din Denon 3806, og ikke effektdelen i stereo?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, takk! Skal forandre på teksten :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puuuh. Nå ble jeg lettet. Trodde et øyeblikk at fysikkens hifilover hadde helt gått ut på dato.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg er ingen ekstremt konservativ hifi nerd. Langt ifra.
    Jeg bar lurer på hva som har skjedd.
    Jeg har aldri hørt romkorreksjon i bruk, ei heller seriøse anlegg med reciver. Så jeg bare spør hva som har skjedd jeg. Hverken mer eller mindre. Og konstanterer at romkorreksjon har eksistert i lang tid, men aldri vært akseptert i hifi kretser før nå.
    Men tidene forandres, så gjør idealene om hvordan ting skal være.

En periode skulle "alle" ha "bokhylle-høyttalere" B&W 805, Celestion SL700, Acoustic Energy AE1 osv. Eller elektrostater (CLS solgte som varmt hvetebrød). Bass var fy-ord.
    Kun de aller færreste brukte subwoofer.
    Nå skal alle ha masse bass, og alle har sub...

Jeg bare synes det er gøy å se hvordan ting endrer seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor er romkorreksjon "et must" i surround og fy-fy i stereo? Det burde vel kunne benyttes uavhengig av hvor mange kanaler som spiller?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner godt at du lurer, jeg har tviholdt på "flat" lyd i mange år og er var vel delvis fornøyd. For å si det litt enkelt, så lagde jeg egne DACèr selv, da de som fulgte med i CD drivverk ikke var bra nok. Så måtte det selvsagt på plass med skikkelilige Pre amper (EC. 4.6 var vel et minimum) og en kraftig Krell effekt forsterker til 30K.

Dette låt Himmelsk på fine innspillinger, men grøss og gru på dårlige CD innspillinger (brukte riktignok Klipsch som Front da, men jeg tror at min "viten" i dag mht. RK hadde vært på plass så hadde jeg vært tett på dagens system (ren gjetning her).

Dagens Receiere i ca. 10K prisklasse har RK inkludert som er et stort PLUSS !

Jeg kjører ingenting i Pure Direct snart....

Og SUB, ja takk til alt (men i ulike proposjoner mht. Musikk og Film etc..)

Gled deg med din lyd fra ditt anlegg !

/L

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Men hvorfor er romkorreksjon "et must" i surround og fy-fy i stereo?
    Men informasjonen i denne tråden (og liknende om RK her på forumet) sier jo det motsatte av "...fy-fy i stereo..." ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon burde vært obligatorisk enten man har hifi eller hjemmekino.
    Jeg har det ikke, men kan ikke skjønne at det ikke skulle være en genial ide å skaffe seg.
    Når det er sagt, så var det avanserte (og gode) romkorreksjonssystemer den gang jeg begynte med hifi også. Men det har aldri vært akseptert i audiofile kretser å bruke slike ting. Men blant profesjonelle har det vært standard.
    Akto: Har du prøvd din Nakamichi forforsterker sammen med romkorreksjon noen gang? Jeg sier ikke at Nakaen er bedre enn Denonen, men bare spør om du har forsøkt?

Selv sliter jeg veldig med rommet mitt. Og det er helt klart det svakeste leddet i kjeden her. Mye ekko, og et gulv som virkelig settes i sving ved høyt volum. Ikke nok med det: Lyden er meget meget varierende selv med små forskyvninger i lytteposisjon. En meter fremover eller bakover, eller litt til siden gjør veldige utslag.

IMM

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd å sette min CA5EII som siste ledd før sluttrinnene, men det hadde vært en tanke. Jeg synes lyden i den er så fet og oppløst, men som sagt spiller Denonen med korreksjon ringer rundt denne. Det var en interessant tanke, men om det har noe for seg vet jeg ikke.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Hva har skjedd?
    Overgangen til digitale system har vel åpnet for nye muligheter. Jeg tror det er få som er interessert i å sette inn en gammel analog EQ i systemet sitt. På de gamle EQ'ene var det vel også dårlig med utstyr for måling av rommet. Thorsten Loesch sin test av Behringer Ultracurve(http://www.enjoythemusic.com/magazin...ringer8024.htm) i 2001 gjorde mange oppmerksom på fordelen med å kunne korrigere frekvensgangen. Jeg har selv brukt Behringer 8024 og 2496 equalizer. For øyeblikket har jeg ikke noe sånt, men et nytt digitalt filter med RK til Oris-horna mine er under utvikling. Det spørs om ikke jeg må ha et sånt filter.:-) Ellers har jeg tenkt å prøve noe fysisk RK i sommer, bassfeller skal prøves ut.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, overgangen til digital signalbehandling er nøkkelordet her. Signalprosesseringen er da flyttet over i et konkret 100% mattematisk definerbart område hvor det kun er prosessorkraften tilgjengelig som begrenser nøyaktigheten på transformasjonene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •