Kobling av Component, og litt lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av Component, og litt lyd

Hei på dere! Jeg har nylig anskaffet meg HD-klar plasma TV, og et rimelig surround anlegg. Jeg har ikke helt funnet utav dette her med component enda. Har laget en tegning av tilkoblingene med et usedvanelig avansert program (Paint heter det :grin: )

Jeg koblet sammen DVD-spilleren's component ut og tv'ens in, men får meldingen "Out of range" på TV. Jeg brukte bare vanelige Rød,Hvit,Gul-ledning (Vet ikke om det kanskje er forskjellig motstand eller noe sånt på de?) Men er det egentlig noe særlig bedere en vanelig gul eller s-video eller scart? hva bør jeg bruke? og hva er forskjell på full og halv scart?
    også denne lyden da. fant nettopp utav at det er noe som heter coaxial, en énleder faktisk som skal være bedere en rød/hvit rca. leste at jeg må ha det for å få ekte dd. i bruksanvisningen står det at jeg skal bruke coaxial i tillegg til rød/hvit rca... hmm...synes det virket fint med rød/hvit på kingkong ivæffal.. Hadde kanskje vært like greit om en av dere experter gav meg et fullt koblingsskjema for å få mest utav lyd og bilde her.. Oj, det ble mye det her, men setter stor pris på alle fornuftige svar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min idé

Så sant jeg ikke får til component, så bør jeg bruke s-video. (Er det noe galt med å bruke vanelig rød/hvit/gul rca?).

Og så på lyden bør jeg bruke coaxial, siden jeg ikke har optisk utgang. (Men skal jeg også bruke rød/hvit-rca i tillegg?).

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD må du bruke coaxial til. Du trenger ikke bruke RCA kablene. Kun en digital coaxial kabel.. En sånn koster ikke all verden.
    Component bruker jeg ikke selv, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men det beste hadde vært om du hadde hatt DVI på dvdspilleren og koblet DVI > DVI

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jasså

Takk!! Men jeg koblet en vanelig gul video-ledning mellom coaxialene, og det virket ihvetfall. men er kanskje ikke det samme? Men de vanelige rød/hvit-ledningene; hvis jeg kobler de, kan/får jeg noen som helst fordeler/ulemper med det. Er jo ikke noe pes å gjøre det isåfall.

DVI har jeg desverre ikke, verken på PC eller DVD :-(

Og hvis noen kan fortelle meg om jeg må ha egene kabler for å få til komponent, så hadde det vært fint. Hvis ikke, så er det en reklamasjon eller to ute å går...

Og bare for å spørre om en ting; Hvorfor i huleste har en widescreen en oppløsning på 1024x768? er ikke det 4:3 format?

Newcomer EyeS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nok ha egne kabler for componet.
    De overfører bare bilder så å bruke vanlig rca + composit kabler funker nok ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Myten avslørt

Nå har jeg koblet og tullet litt, og funnet utav det at om kabelen er rød,gul,grønn,blå,hvit,sort eller orange for den sakens skyld, har ingenting å si. Alle sammen er 75 ohms coax kabler, og kan benyttes som du vil, fargene er bare ment for å holde orden i rotet. Jeg har selv benyttet rød/hvit/gul som YCbCr, og en gul som coaxial. Og det fungerte ypperlig. Endelig har jeg ekte Dolby Digital og progressivt bilde:grin: og det var andre boller.

Eneste minuset for min del, er at jeg ikke har optisk utgang på dvd-spilleren, noe som medfører at jeg ha reciveren på video2, og da fungerer ikke felles-fjernkontrollen som dvd-kontroll.

Så jeg øyner et usansynelig lite (eventuellt kjempedyrt) håp om at det finnes overgang fra coaxial til optisk kabel. ellers er jeg storfornøyd nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller

Ja, for min del virker dette ypperlig, men jeg skal jo ikke utelukke at de forskjellige kablene har litt forskjellig oppbygning for å yte best mulig på sine frekvens/spenning eller hva det måtte være. Men for de fleste hjemmekinobrukere, er det minimal forskjell om du bruker de til 22 kr på biltema eller noen til 800 hos en hifi-butikk.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    coax til optisk overgang finnes, og koster vel normalt 200-500kr